Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jesper Udsen
|
Hold
|
2024 MA/1 (3g MA/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Stamfunktioner. Bestemt og ubestemt integral. Areal.
Volumen af omdrejningslegemer. Kurvelængder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
sæt1
|
20-08-2024
|
matsæt02
|
03-09-2024
|
sæt3
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialligninger
Differentialligninger, herunder:
Panserformlen.
y' = k*y, y' =b - a*y
Separation af de variable,
Den logistiske ligning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer og vektorfunktioner
Vi starter med at genopfriske vektorregning.
Skalarprodukt, tværvektor, determinant og projektion.
Linjer (parameterfremstilling og linjens ligning) samt afstand fra punkt til linje.
Så indføres vektorfunktioner.
Cirklens parameterfremstilling.
Hastighedsvektor og tangent.
Kurveundersøgelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner af to variable
Definition af en funktion af to variable. Snitfunktion og niveaukurve.
Partielle afledede af første og anden orden. Tangentplan.
Gradient og gradientens betydning.
Stationære punkter og arten af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tæthedsfunktioner og fordelingsfunktioner
Tæthedsfunktioner og fordelingsfunktioner, med fokus på normalfordelingen.
Vi ser på kontinuerte sandsynlighedsfordelinger, indfører tæthedsfunktioner og fordelingsfunktioner, for derefter at vende tilbage til normalfordelingen med anvendelse af de nye begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Regression og de mindste kvadraters metode
Den bedste rette linje og residualer.
Undersøgelse om normalfordelte observationer
De mindste kvadraters metode
Vi har i forbindelse med konfidensinterval for regressionskoefficient brugt
hjemmesiden
https://www.geogebra.org/m/nKJpKryR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Betingede sandsynligheder
Selvstudium med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet om betingede sandsynligheder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65791662462",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65791662462",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65791662462"
}