Holdet 2024 MeB/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Mediefag B
Lærer(e) Sanne Stabenfelt Jehrbo
Hold 2024 MeB/2 (3g MeB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Filmgenrer + PRODUKTION
Titel 2 Klippeøvelse: kontinuitets- og elliptisk klipning
Titel 3 Lydøvelse: Fra stumfilm til talefilm
Titel 4 Forløb 2: Den moderne titelsekvens + PRODUKTION
Titel 5 Forløb 3: Dokumentarfilm + PRODUKTION
Titel 6 Forløb 4: Auteurforløb om Andrea Arnold
Titel 7 Forløb 5: Film der bryder formlen + PRODUKTION
Titel 8 Præsentationer: En scenes anatomi
Titel 9 Forløb 6: KAMPAGNEFILM
Titel 10 Forløb 7: EKSAMENSPRODUKTION
Titel 11 Forløb 8: Den moderne TV-serie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Filmgenrer + PRODUKTION

I dette forløb introduceres eleverne til genrebegrebet, og efterfølgende laver de fremlæggelser om forskellige filmgenrer i et filmhistorisk perspektiv.

Læste tekster i forløbet:
Fra Levende Billeder  - en grundbog i mediefag (iBog):
Genrebegrebet  - en introduktion:
https://levendebilleder.systime.dk/?id=135
Genremarkører og genreetiketter:
https://levendebilleder.systime.dk/?id=153
Genreforventninger:
https://levendebilleder.systime.dk/?id=154
Genreteori for begyndere:
https://levendebilleder.systime.dk/?id=155

______________________________________

Praktisk produktion:
Forløbet afsluttes med en copycat-øvelse, hvor eleverne skal genskabe en klassisk filmscene og arbejde bevidst med genremarkører.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klippeøvelse: kontinuitets- og elliptisk klipning

For at genopfriske redigeringsprincipper fra 1.g laver eleverne to klippeøvelser:
I "klippeøvelse 1" fokuseres på kontinuitetsklipning. Eleverne klipper en action-scene sammen ud fra 12 indstillinger. Derudover arbejdes med effektlyd, underlægningsmusik og colorgrading.
I "klippeøvelse 2" fokuseres på elliptisk klipning. Eleverne ser først titelsekvensen til "Oldboys" (2009), og derefter optager de og klipper selv en scene, hvor de anvender elliptisk klipning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lydøvelse: Fra stumfilm til talefilm

Øvelse i lyd, hvor eleverne skal producere lydsiden til en scene fra stumfilmen "Afgrunden" (1910) og gøre følgende: skrive og optage en dialog, optage og bruge mindst én reallyd på gammeldags manér, downloade mindst to digitale lyde (effektlyde / synkron baggrundsstøj) og inkludere mindst én off-screen lyd, som jeres karakterer skal reagere på.  

NB! Øvelsen er udarbejdet af pædagogikumkandidat Pernille Ovesen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 2: Den moderne titelsekvens + PRODUKTION

Forløbet "Titelsekvenser" er både et teoretisk og praktisk forløb, hvor vi har fokus på visuel æstetik. Vi starter med at undersøge titelsekvensens historie, format, typiske indhold, æstetik, opbygning og produktionsforhold - og ser eksempler på både den klassiske titelsekvens: "Dynasty" og "The Sopranos" og på den (post)moderne titelsekvens: "Twin Peaks", "Mad Men" og "True Detective".

Derudover laver eleverne næranalyser i grupper af titelsekvenserne til hhv. "Pachinko" (Apple TV, 2022), "Succession" (HBO, 2018), "Severance" (Apple TV, 2022), "Sharp Objects" (HBO, 2018) og "The Jinx" (HBO, 2015).

Praktisk produktion:
Forløbet afsluttes med, at eleverne producerer deres egen titelsekvens til en fiktiv tv-serie, som de udvikler en overordnet idé til. Fokus er på nærbillede-æstetik og montageklipning.

Tekster læst i forløbet:
Uddrag fra Henning Bøtner Hansen m.fl.: De korte medieformater (iBog):
o Titelsekvensen som format
o Titelsekvensens typiske indhold
o Titelsekvensens typiske opbygning, brug af dramaturgi og virkemidler
o Produktions- og markedsforhold
o Titelsekvensens historie

Jacob Ludvigsen: Kun én af tidens titelsekvenser er så fantastisk, at jeg aldrig springer den over, Soundvenue, 18. jun. 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 3: Dokumentarfilm + PRODUKTION

OPGIVES TIL EKSAMEN.

Dokumentargenren favner bredt. Dette er udgangspunktet for forløbet, der ud fra nedslag i dokumentarens forskellige undergenrer og blandingsformer undersøger, hvad dokumentarfilm kan - og kan tillade sig.

For at sætte dokumentargenren i et historisk perspektiv trækker vi tråde til Lumiere-brødrenes første film, Robert Flahertys iscenesættelse og John Griersons definition af dokumentarfilmen som en "kreativ bearbejdning af virkeligheden".

Derudover introduceres eleverne til medieteori og receptionsanalyse i forbindelse med "Den sorte svane".

Vi startede forløbet med en refleksionsøvelse, hvor eleverne skulle genopfriske dokumentarens virkemidler ud fra en montage af citater fra:

"Velkommen til frontlinjen" (DR, 2024)
"Jeg er gravid - vores første reaktion og første scanning" (YouTube, 2024)
"Stories We Tell" (Canada, 2012)
"Prinsesser fra blokken - otte år senere" (DR, 2024)
"Ambassadøren" (DK, 2011)
"Vesterbro" (DK, 2007)
"Balladen om kolonihaven" (TV2, 2023)
"Making a Murderer" (Netflix, 2015)
"Før stormen" (DK, 2023)

Der er i forløbet arbejdet i dybden med:
Matty Brown: ”A Colorful Life” (USA, 6 min., 2015)
Maria Fredriksson: "Miraklet i Gullspång" (Sverige, 2023)
Jesper Dalgaard: "Kandis for livet" (DK, 2021)
Mads Brügger: "Den sorte Svane" (ep. 1: "Kontoret hvor svindlere mødes", TV2, 2024)
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (kun anslag) (DK, 2021)

Der er vist korte citater fra:
Brødrene Lumiere: "Et tog ankommer til stationen i Ciotat" (1896):
https://www.youtube.com/watch?v=J7laguPTT-Q
Robert Flaherty: "Nanook of the North" (1922):
https://www.youtube.com/watch?v=lkW14Lu1IBo&t=1053s

Læste tekster i forløbet:
- Louise Kidde Sauntved: Dokumentarfilm er et hit: Virkeligheden skal ses i stort format,
Berlingske, 4. november 2015
- Simon Muff & Kerstine Winther: Kan vi bruge dokumentarens subjektive iscenesættelser i
journalistikken? Illustreret Bunker, 12. maj 2022
- Freja Dam: DR har intet at undskylde for med ’Kandis for livet’, Soundvenue, 11. feb. 2022
- Lone Nikolajsen: Der stilles misforståede krav til dokumentarfilm som ’Kandis for livet’,
Information, 14. februar 2022
- Dorte Hygum Sørensen: Hendes dokumentarfilm er så vild, at man næsten ikke tror på
den, Politiken, 5. december, 2023
- Søren Schultz Jørgensen: Mads Brüggers journalistiske anarkisme giver ’Den sorte svane’
alvorlige problemer med troværdigheden, Politiken, 6. juni 2024
- Nanna Sofie Pehrson: »Der er mange tænkelige og utænkelige følgevirkninger,
dokumentarserien kan få«, Politiken, 28. maj 2024
- Felix Rothstein: Hvordan tegner man virkeligheden? Og kan man så vinde en Oscar?
Politiken, 27. marts 2022

Supplerende materiale:
- Afsnittene "Dokumentargenrer", "Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt" og "Hovedlinjer i dokumentarfilmens historie" fra
Levende Billeder – grundbog i mediefag (iBog):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=217
https://levendebilleder.systime.dk/?id=218
https://levendebilleder.systime.dk/?id=157
Interview med Maria Frederiksson: https://www.facebook.com/watch/?v=683935116929230

- Afsnittene "Dokumentarfilm" og "Nyere tendenser – iscenesættelse og anidox" på Filmcentralen:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/dokumentarfilm
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/nyere-tendenser-iscenesaettelse-og-anidox

______________________________________

Praktisk produktion:
I forlængelse af forløbet har eleverne været på en heldagsekskursion til København for at optage en portrætdokumentar om én af Københavns bydele, miljøer eller (sub)kulturer. I den forbindelse har vi arbejdet med vinkling, interviewteknik og forskellen på A-roll/B-roll.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 4: Auteurforløb om Andrea Arnold

OPGIVES TIL EKSAMEN.

I forløbet om den britiske instruktør Andrea Arnold får eleverne blik for den gennemgående stil, der går på tværs af genrer og formater i Andrea Arnolds samlede værk. Eleverne arbejder med auteuranalysen, som de introduceres til gennem få nedslag i filmhistorien. Derudover introduceres Bordwells stilkategorier (cinematografi, mise-en-scène, lyd, klipning) og den komparative stilanalyse i arbejdet med anslag.

Der er arbejdet i dybden med:
"Cow" (fakta, anslag, 2021) 16 min.
"Wasp" (fiktion, kortfilm, 2003) 26 min.  
"American Honey" (fiktion, anslag + præs., 2016) 20 min.
"Fish Tank" (fiktion, anslag + præs., 2009) 20 min.
"Bird" (fiktion, trailer, 2024) 1 min. 47 sekunder  

Supplerende materiale:  
- Hovedlinjer i fiktionsfilmens historie: "Levende billeder - grundbog i mediefag” (Ibog)
- Lennart Højbjerg: Stilkategorier i "Filmstil", Samfundslitteratur (s. 88), 2011
- Interview med Andrea Arnold:
https://mubi.com/en/notebook/posts/a-whole-world-a-conversation-with-andrea-arnold
- Andrea Arnolds tale v/ “CAROSSE D’OR”:
https://www.youtube.com/watch?v=sgz6eEpMorI   
Podcast: Verdens bedste film - Fish Tank med May el-Toukhy (17 minutters sammenklip):
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/verdens-bedste-film/verdens-bedste-film-2024/fish-tank-med-may-el-toukhy-16122415146

___________________________________

Praktisk produktion:
Forløbet blev rundet af med en praktisk øvelse, hvor eleverne skulle mime Arnolds stil.


NB! Forløbet er udarbejdet og gennemført af pædagogikumkandidat Pernille Ovesen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 5: Film der bryder formlen + PRODUKTION

OPGIVES TIL EKSAMEN

Forløbet "Film der bryder formlen" beskæftiger sig med eksperimenterende filmfortællinger, der enten narrativt eller formmæssigt udfordrer klassisk fortælletradition. I den forbindelse er eleverne blevet introduceret til Robert McKees Story Design, der skelner mellem hhv. "Archplot", "Miniplot" og særligt relevant for dette forløb "Anti-plot".  Vi har desuden genbesøgt auteur-begrebet i forbindelse med Joachim Triers film samt repeteret de klassiske dramaturgiske modeller og Raskins 7 parametre.

Der er arbejdet i dybden med:
Damián Szifrón: "Wild Tales" (Argentina, 2014)
Joachim Trier: "Reprise" (Norge, 2006)
Charlotte Wells: "Aftersun" (Storbritannien m.fl., 2023)

Som introduktion til forløbet har vi set korte citater fra:
"Citizen Kane" (1941):
https://youtu.be/fCU6Hf0lbN0
"Rashomon" (1950):
https://youtu.be/L2E_DfExUmU
"Pulp Fiction" (1994):
https://youtu.be/sEc-7be6dUw  
"Adaptation" ("screenplay seminar scene", 2002):
https://youtu.be/JHVqxD8PNq8
"Caché" (2005):
https://youtu.be/mN0yYZSw55g
"Gone Girl" (2014):
https://youtu.be/FpFkaB_9DHI (som eksempel på The Rashomon Effect)

For at vise hvordan komplekse fortællestrukturer også har forplantet sig til TV-seriens univers har vi også set citater fra:
"House of Cards" (2013):
https://youtu.be/nAvuzfLyXAU
"Euphoria" (2019):
https://youtu.be/7RIwj0YeRds

Tekster læst i forløbet:
- Christian Monggaard: "Hævnen er død", Information, 8. maj 2015
- Eva Novrup Redvall: "Kunstnerisk generationsfilm", Information, 31. august 2007
- Kristian Lindberg: "De geniale er ikke altid gale", Berlingske, 31. august 2007
- Rasmus Brendstrup: "Aftersun", EKKO, 24. januar 2023
- Jakob Freudendal: "Aftersun: Oscar-nominerede Paul Mescal er uforglemmelig i overvældende debutfilm", Soundvenue, 1. februar 2023

Supplerende materiale:
- Afsnittet "Dramaturgi og fortælleforhold" fra Levende Billeder - en grundbog til mediefag (iBog): https://levendebilleder.systime.dk/?id=137
Mette Wolfhagen og Dorte Granild: SHORTS – kortfilm i undervisningen, Systime, 2023 (uddrag)
- Robert McKee's Story Seminar (kort YouTube klip):
https://www.youtube.com/watch?v=MlJOHyCkbxw&t=18s
__________________________________________

Praktisk produktion (pilot):
I forlængelse af forløbet har eleverne produceret en kortfilm ud fra følgende krav:
- en tydelig konflikt
- én eller få karakterer
- et fængende anslag og en stærk udtoning (der efterlader tilskueren i en følelsesmæssig tilstand: glæde, sorg, undren, overraskelse, chok.
- en velovervejet visuel æstetik
- få eller ingen replikker (fortæl i billeder og visualisér handlinger og følelser i stedet for at lade karaktererne udtrykke sig gennem dialog)
- en velvalgt filmisk location, der understøtter handlingen

Derudover skulle kortfilmen udfordre klassisk fortælletradition - f.eks. v.h.a. et dramaturgisk greb eller gennem filmens visuelle udtryk med det formål at få eleverne til at tænke kreativt og eksperimentere både med form og indhold.

Som inspiration til idéudvikling har vi anvendt Richard Raskins 7 parametre for, hvordan en god og vellykket kortfilm skal skrues sammen samt Jonas Risvigs fire masterclasses om hhv.
- Fortællingens ydre og indre plot
- Hovedkarakterens want vs. need
- Den enkelte scenes dramaturgi
- Begrebet step-outline
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Præsentationer: En scenes anatomi

I løbet af året har eleverne i små grupper udvalgt en filmscene, der er visuelt fængende og har lavet en filmisk næranalyse af scenen, som de efterfølgende har præsenteret for holdet.

Formålet har været at lære at afkode og forklare, hvordan filmiske virkemidler og dramaturgiske greb anvendes  på tværs af genrer og formater samt hvilken effekt disse greb har på tilskueren.

Eleverne har arbejdet med citater fra:

"La Palma" (TV-serie, 2024)
"Gladiator" (film, 2000)
"Take on Me" (musikvideo, 1985)
"The Usual Suspects" (film, 1995)
"Challengers" (film, 2024)
"Interstellar" (film, 2014)
"Druk" (film, 2020)
"Adolescence" (TV-serie, 2025)
"Uh Babe" (musikvideo, 2017)
"SKAM" (webserie, 2016)
"Platoon" (film,  1986)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 6: KAMPAGNEFILM

I forlængelse af skolens anti-snus initiativ har eleverne produceret to oplysningskampagnefilm til hhv. skolens hjemmeside og SoMe.

Som inspiration har vi arbejdet med kampagnen ”Er det dig eller tobaksindustrien, der snakker?” (2024), og eleverne er desuden blevet introduceret til Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, de retoriske appelformer, målgruppeanalyse/SWOT analyse samt Raskins storytellingprincipper.

Supplerende:
Afsnittet "Nyere medier" i Levende Billeder – grundbog i mediefag (iBog):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=133  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 7: EKSAMENSPRODUKTION

Eksamensproduktionen er sidste praktiske forløb, hvor eleverne har idéudviklet, lavet synopsis, skrevet step outline og manuskript, tegnet storyboard, lavet produktionplan, filmet og redigeret deres eksamensproduktion. Herefter er filmene vist for holdet, og der er lavet efterkritik.

Supplerende materiale:
Manuskriptforfatteren Ida Åkerstrøm Knudsens
4 tips til manuskriptskrivning:
https://www.youtube.com/watch?v=UqYNhfWxu5M
Henrik Uth Jensen: "Manuskriptet og den gode fortælling - om håndværket og kreativiteten", Gefion Gymnasium, i samarbejde med CFU.
Story Architect (app)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 8: Den moderne TV-serie

OPGIVES TIL EKSAMEN.

Forløbet "Den moderne TV-serie" bygger videre på forløbet om "Den moderne titelsekvens" og undersøger de tendenser, der kendetegner TV-serien, streaminglandskabet og TV-seeren i den 3. guldalder. Gennem forløbet introduceres eleverne til forskellige serieformater: føljeton, miniserie og antologiserie samt dramaturgiske strukturer: sæsonbuer, føljetonbuer og episodebuer. Som afslutning på forløbet har eleverne produceret deres egen (filmede) podcast om serien "Adolescence".

Vi har arbejdet i dybden med:
"Fargo" (HBO, ep. 1, sæson 1, 2014, føljetonserie)
"Adolescence" (Netflix, ep. 1, 2025, miniserie)

Derudover har eleverne i grupper lavet næranalyser af anslag fra hhv.:
"The White Lotus" (HBO, ep. 1, sæson 1, 2021)
"The Bear" (Hulu, ep. 1, sæson 1, 2022)
"Fleabag" (BBC Three/Amazon Prime, ep. 1, sæson 1, 2016)
"Jury Duty" (Amazon Prime, ep. 1, sæson 1, 2023)
"The Handmaid’s Tale" (Hulu, ep. 1, sæson 1, 2017)

Tekster læst i forløbet:
- Niels Pedersen: ”Antihelte, vampyrer og kæderygning: Da tv-serier blev finkultur, Børsen”, 3. oktober 2013
- Lone Nikolajsen m.fl.: ”Ti skelsættende begivenheder i den moderne tv-series historie”, Politiken, 20. december 2019
- Leo Graham: ”Breaking the Mold: How Modern TV Shows Are Redefining Storytelling”, Rock and Art, 18. oktober 2024
- Palle Schantz Lauridsen: ”TV-serier”, Samfundslitteratur, 2016 (uddrag)
- Jakob Langkjær: ”Tilbage til fremtiden: Antologiseriens genkomst i streamingens guldalder” (uddrag), 16:9, 18. januar 2020
- Kristian Ditlev Jensen: ”Adolescence”, EKKO, 13. marts 2025
- Christian Monggaard: ”Dette er en sand historie”, Information, 24. april 2014

Supplerende materiale:
- Afsnittet ”Seriedramaturgi” i Levende Billeder - grundbog i mediefag (iBog)
- Christoffer Viskum Ebbesen og Lene Heiselberg: ”Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren”, journalisten.dk, 12. marts 2021
- Mathilde Johanne Kristiansen: ”The White Lotus’: Hypet HBO-miniserie er mareridtsferien, du virkelig gerne vil med på”, Soundvenue, 30. juli 2021
- Claus Nygaard Petersen: The Bear, EKKO, 22. december 2022
- Nicki Bruun: ”Fleabag”, 16. februar 2017
- Frida Bay Lorentsen: ”En venlig mand føres bag lyset: Årets måske mest originale serie er endelig kommet til Danmark”, Soundvenue, 1. september 2023
- Lise Ulrich: ”Et overrumplende mesterværk har ramt HBO Nordic”, Soundvenue, 28. april 2017


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer