Holdet 2024 eøC/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Hans Erik Duckert
Hold 2024 eøC/2 (3g eøC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 A - at drive og udvikle en virksomhed
Titel 2 B - at vurdere en virksomhed
Titel 3 C - At lede & organisere en virksomhed
Titel 4 D - Tværgående gruppeprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 A - at drive og udvikle en virksomhed

Hovedtemaer for forløbet:
virksomhedens idégrundlag,strategiske udvikling og markedsføring

Følgende faglige mål er i varierende grad i spil i forløbet:
- redegøre for virksomhedens samspil med omverdenen
-  anvende viden om virksomhedens branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder
- anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse

Gennem både dette forløb og de øvrige arbejdes der sideløbende i projektforløb med en konkret virksomhed - jvf. forløb  D.
Det faglige stof (begreber, modeller og teorier) skal her bruges konkret på materiale (virksomhedens egen kommunikation på nettet og i de skrevne medier, samt mediernes egne analyser og kommentarer til virksomhedens aktuelle udfordringer).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 B - at vurdere en virksomhed

Hovedtemaer for forløbet:
virksomhedens økonomi,årsrapport m.m.

Følgende faglige mål er i varierende grad i spil i forløbet:
– anvende viden om virksomhedens branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder
– anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens målopfyldelse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 C - At lede & organisere en virksomhed

Hovedtemaer for forløbet:
organisationsstrukturer og ledelse m.m.

Følgende faglige mål er i varierende grad i spil i forløbet:

– redegøre for virksomhedens samspil med omverdenen
– anvende viden om en virksomheds organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder
– redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 D - Tværgående gruppeprojekt

Gennemgående projektforløb, hvor undervisningens teori og metode konkret bringes i anvendelse på en gruppevis valgt virksomhed:
Der er arbejdet løbende gennem hele året på projektet.
Der er afslutningsvis udarbejdet en samlet analyse af virksomheden.
Virksomheder der er arbejdet med:
1. Carlsberg
2. Arla
3. Tivoli
4. B&O
5. Pandora
6. Parken Sport & Entertainment
7. Jysk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer