Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Hans Erik Duckert
|
Hold
|
2024 eøC/2 (3g eøC/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
A - at drive og udvikle en virksomhed
Hovedtemaer for forløbet:
virksomhedens idégrundlag,strategiske udvikling og markedsføring
Følgende faglige mål er i varierende grad i spil i forløbet:
- redegøre for virksomhedens samspil med omverdenen
- anvende viden om virksomhedens branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder
- anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse
Gennem både dette forløb og de øvrige arbejdes der sideløbende i projektforløb med en konkret virksomhed - jvf. forløb D.
Det faglige stof (begreber, modeller og teorier) skal her bruges konkret på materiale (virksomhedens egen kommunikation på nettet og i de skrevne medier, samt mediernes egne analyser og kommentarer til virksomhedens aktuelle udfordringer).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
B - at vurdere en virksomhed
Hovedtemaer for forløbet:
virksomhedens økonomi,årsrapport m.m.
Følgende faglige mål er i varierende grad i spil i forløbet:
– anvende viden om virksomhedens branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder
– anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens målopfyldelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
C - At lede & organisere en virksomhed
Hovedtemaer for forløbet:
organisationsstrukturer og ledelse m.m.
Følgende faglige mål er i varierende grad i spil i forløbet:
– redegøre for virksomhedens samspil med omverdenen
– anvende viden om en virksomheds organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder
– redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
D - Tværgående gruppeprojekt
Gennemgående projektforløb, hvor undervisningens teori og metode konkret bringes i anvendelse på en gruppevis valgt virksomhed:
Der er arbejdet løbende gennem hele året på projektet.
Der er afslutningsvis udarbejdet en samlet analyse af virksomheden.
Virksomheder der er arbejdet med:
1. Carlsberg
2. Arla
3. Tivoli
4. B&O
5. Pandora
6. Parken Sport & Entertainment
7. Jysk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65792819346",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65792819346",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65792819346"
}