Holdet 2024 ifC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Ole Røndal Kjeldsen
Hold 2024 ifC (3g ifC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 App-udvikling
Titel 2 Algoritme
Titel 3 Interaktive Test
Titel 4 Databaser
Titel 5 Websider
Titel 6 Spiludvikling
Titel 7 Python og programmeringssprog
Titel 8 AI
Titel 9 Repetition
Titel 10 Forløb#1
Titel 11 Forløb#2
Titel 12 Forløb#10
Titel 13 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 App-udvikling

Arbejde i Applab i coede.org.
Kapitel 1 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet.

Faglige områder gennemgået:
-Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
-It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
-Programmering
-Modellering Repræsentation og manipulation af data
-IT-sikkerhed og netværk
-Interaktionsdesign
-Innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Interaktive Test

Arbejde i Applab i code.org.
Kapitel 3 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet, med undtagelse af modul 4 (dvs. 4p-modellen og innovation).

Faglige områder gennemgået:
-Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
-It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
-Programmering
-Modellering Repræsentation og manipulation af data
-Interaktionsdesign
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Databaser

Arbejde i Applab i code.org.
Kapitel 6 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet inklusiv kapitel 8: Data, databaser og e-handel: E/R-diagrammer og modellering.

Faglige områder gennemgået:
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Programmering
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
- IT-sikkerhed og netværk
- Innovation
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Websider

Arbejde i Weblab i code.org
Kapitel 4 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet inklusiv kapitel 8: Netværk, internettet, overvågning, sikkerhed og privacy

Faglige områder gennemgået:
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
- IT-sikkerhed og netværk
- Innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Spiludvikling

Arbejde i Gamelab i code.org
Kapitel 5 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier om GameLab afviklet inklusiv kapitel 8: Interaktive medier og spil

Faglige områder gennemgået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning på en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning-
- Programmering
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
- Interaktionsdesign
- Innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Python og programmeringssprog

Basale programmeringsstrukturer i Python: Betingelser, Løkker og Variable. Forskellen fra Python til Code.org (Java Script), samt små algoritmer

Faglige områder gået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
- Programmering
- Repræsentation og manipulation af data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 AI

Med MircoBit i MakeCode, med fokus dens ML funktioner
Kapitel 7 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst, inklusiv kapitel 8: Fremtidens teknologi.

Powerpoint om ML og AI gennemgået.

Faglige områder gennemgået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning på en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning-
- Programmering
- Repræsentation og manipulation af data
- Interaktionsdesign
- Innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer