Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Ole Røndal Kjeldsen
|
Hold
|
2024 ifC (3g ifC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
App-udvikling
Arbejde i Applab i coede.org.
Kapitel 1 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet.
Faglige områder gennemgået:
-Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
-It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
-Programmering
-Modellering Repræsentation og manipulation af data
-IT-sikkerhed og netværk
-Interaktionsdesign
-Innovation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algoritme
Euklids algoritme, løsning af andengradsligning, og Påskedags Algoritme i excel og Applab, samt Craps i Applab med vægt på rutediagram.
Informatik for Alle's Guide til AppLab.
Debug i Applab er grundigt gennemgået.
Faglige områder gået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
- Programmering
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Interaktive Test
Arbejde i Applab i code.org.
Kapitel 3 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet, med undtagelse af modul 4 (dvs. 4p-modellen og innovation).
Faglige områder gennemgået:
-Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
-It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
-Programmering
-Modellering Repræsentation og manipulation af data
-Interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Databaser
Arbejde i Applab i code.org.
Kapitel 6 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet inklusiv kapitel 8: Data, databaser og e-handel: E/R-diagrammer og modellering.
Faglige områder gennemgået:
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Programmering
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
- IT-sikkerhed og netværk
- Innovation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Websider
Arbejde i Weblab i code.org
Kapitel 4 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier afviklet inklusiv kapitel 8: Netværk, internettet, overvågning, sikkerhed og privacy
Faglige områder gennemgået:
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
- IT-sikkerhed og netværk
- Innovation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Spiludvikling
Arbejde i Gamelab i code.org
Kapitel 5 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst og klipserier om GameLab afviklet inklusiv kapitel 8: Interaktive medier og spil
Faglige områder gennemgået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning på en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning-
- Programmering
- Modellering
- Repræsentation og manipulation af data
- Interaktionsdesign
- Innovation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Python og programmeringssprog
Basale programmeringsstrukturer i Python: Betingelser, Løkker og Variable. Forskellen fra Python til Code.org (Java Script), samt små algoritmer
Faglige områder gået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning til en problemstilling
- Programmering
- Repræsentation og manipulation af data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
AI
Med MircoBit i MakeCode, med fokus dens ML funktioner
Kapitel 7 af Claus Witfelt: Informatik for alle.
Hele kapitlet læst, inklusiv kapitel 8: Fremtidens teknologi.
Powerpoint om ML og AI gennemgået.
Faglige områder gennemgået:
- Konstruktion af it-systemer som løsning på en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning-
- Programmering
- Repræsentation og manipulation af data
- Interaktionsdesign
- Innovation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65796950707",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65796950707",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65796950707"
}