Holdet 2024 inC/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Rasmus Johansen
Hold 2024 inC/2 (3g inC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation i perspektiv
Titel 2 Idegenerering
Titel 3 Innovativt projekt
Titel 4 Konceptudvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation i perspektiv

I forløbet introduceres eleverne til en grundlæggende forståelse for faget Innovation. Hvad er innovation, og hvilken rolle spiller innovation i samfundet? Vi ser desuden på, hvad der karakteriserer den bæredygtige virksomhed.

Kernestof:

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
1.2 Definition af innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=189

1.3 Invention, innovation og diffusion
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=190

2.4 Innovationsformer
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=196

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
2.1 Kreativ destruktion
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=193

2.2 Radikal og inkrementel innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=195

2.3 Grader af innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=194

2.5 Værdibegrebet
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=198

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit


2.6 Pain, job og value proposition
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=236

6.3 Job to be done

https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=334

Henriksen, Per: Fold dig ud, Columbus 2007, side 13-19 og 21-22

Henriksen, Per: Fold dig ud, Columbus 2007, side 25-31

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

3.1 Bæredygtighed
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=200

3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=239

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

3.2 Økonomisk bæredygtighed
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=237

3.3 Social bæredygtighed
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=238

3.5 Den tredobbelte bundlinje
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=240

4.1 Entreprenør og iværksætter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=241

4.2 Forskellige former for entreprenørskab (uden underafsnit)
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=242

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

5.3 Team- og ledelsesroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=210

Belbins teamroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=211

Teamroller i et innovationsprojektforløb
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=212

Adizes ledelsesroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=213

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

5.2 Teamets fem udviklingsfaser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=209

5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i team
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=214

5.5 Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=215

5.6 Samarbejdsaftale og exitstrategi
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=216


Faglige mål:

- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer

- bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Idegenerering

I dette forløb udvikler eleverne deres ide. De påbegynder desuden de grundlæggende strukturer i forretningsplanen. Selve udviklingen af forretningsplanen og testen af ideen ligger i det innovative projekt.

Kernestof:

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

7.2 Kilder til ideer
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=218

7.3 Tre perspektiver på ideudvikling
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=219

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

7.4 Divergens og konvergens
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=223

7.5 Ideudviklingsmetoder
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=224

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

7.6 Idevurdering
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=225

7.7 De Bonos seks tænkehatte
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=226

Østergaard, Birte Ravn og Frandsen, Kirsten:
Heureka, Nyt Teknisk Forlag 2011 side 49-51

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=246


Østergaard, Birte Ravn og Frandsen, Kirsten:
Heureka, Nyt Teknisk Forlag 2011 side 55-60

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

12.1 Forretningsmodeller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=311

Socialøkonomiske og cirkulære forretningsmodeller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=312

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=299

8.2 Fire typer af brugerroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=300

Under 8.3 - Kvalitative interviews og fokusgrupper
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=306

Under 8.3 - Antropologiske undersøgelser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=308

Under 8.3 - Personas og brugerrejser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=309

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser

https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=291

Under 9.2 - Den kausale innovationsmodel
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=325

Under 9.2 Stage gate-modellen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=293

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

14.1 Formålet med en forretningsplan
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=264

14.2 Indholdet i en forretningsplan
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=265

Under 9.3 - Sarasvathys effectuation model
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=324

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C

Personas og brugerrejser (Læs kun om brugerrejser)
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=309

Under 8.3 - Kvalitative interviews og fokusgrupper
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=306

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C

Under 9.4 - Lean startup-metoden
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=297

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
Under 8.3 - Produkttest
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=307

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C

Under 9.4 - Designprocesmodellen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=296

Under 8.3 - Samarbejde med brugere

https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=310



Faglige mål:

- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer

- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling

– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Innovativt projekt

I dette forløb skal eleverne handle på deres innovative kompetencer. Eleverne skal idegenerere, researche og udarbejde en forretningsplan for deres innovative ide. I forløbet er der afsat tid til brugerdreven innovation, pretotyping samt skrivning og analyse.

Faglige mål:

- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer

– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller  – gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling

– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed

– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Konceptudvikling

Forløbet har fokus på på forretningsplanen og strategiske analyser. Eleverne arbejder med, hvordan man optimerer virksomhedens processer, og hvordan man gør virksomheden konkurrencedygtig. I forløbet arbejdes der desuden med adoptanter og diffusion.


Kernestoffet stammer fra:

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit


14.3 Budgetter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=266

Under 14.3 – Etableringsbudget
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=271

Under 14.3 – Driftsbudget
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=272

Under 14.3 -Likviditetsbudget
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=273

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

14.4 Finansiering
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=270

Under 14.4 -Crowdfunding
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=274

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

11.1 Virksomhedens strategiske arbejde
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=281

11.2 Vision, mission, mål og SWOT
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=282

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

11.3 Værdikæden
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=283

11.4 Konkurrencestrategier
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=285

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

11.5 Vinduesmetaforen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=286

11.6 Virksomheders evne til innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=287

11.7 Tre innovationsstrategier
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=288

11.8 Immaterielle rettigheder
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=289

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

10.1 Diffusion af innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=255

Under 10.2 - PLC kurve og teknologisk S-kurve
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=257

Under 10.2 -Gæringsmodellen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=258

Under 10.2 - Innovationslivscyklus for en radikal innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=259

Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit


10.3 Adoptanter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=260

10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=261
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit

15.3 Konkurrenceevne
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=403


Philipsen, Kristian m.fl.: Innovation C, Nyt Teknisk Forlag 2012 side 153-161 – Blue Ocean

Faglige mål:

- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller

– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling

– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer