Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Johansen
|
Hold
|
2024 inC/2 (3g inC/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation i perspektiv
I forløbet introduceres eleverne til en grundlæggende forståelse for faget Innovation. Hvad er innovation, og hvilken rolle spiller innovation i samfundet? Vi ser desuden på, hvad der karakteriserer den bæredygtige virksomhed.
Kernestof:
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
1.2 Definition af innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=189
1.3 Invention, innovation og diffusion
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=190
2.4 Innovationsformer
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=196
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
2.1 Kreativ destruktion
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=193
2.2 Radikal og inkrementel innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=195
2.3 Grader af innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=194
2.5 Værdibegrebet
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=198
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
2.6 Pain, job og value proposition
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=236
6.3 Job to be done
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=334
Henriksen, Per: Fold dig ud, Columbus 2007, side 13-19 og 21-22
Henriksen, Per: Fold dig ud, Columbus 2007, side 25-31
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
3.1 Bæredygtighed
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=200
3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=239
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
3.2 Økonomisk bæredygtighed
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=237
3.3 Social bæredygtighed
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=238
3.5 Den tredobbelte bundlinje
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=240
4.1 Entreprenør og iværksætter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=241
4.2 Forskellige former for entreprenørskab (uden underafsnit)
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=242
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
5.3 Team- og ledelsesroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=210
Belbins teamroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=211
Teamroller i et innovationsprojektforløb
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=212
Adizes ledelsesroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=213
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
5.2 Teamets fem udviklingsfaser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=209
5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i team
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=214
5.5 Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=215
5.6 Samarbejdsaftale og exitstrategi
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=216
Faglige mål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Idegenerering
I dette forløb udvikler eleverne deres ide. De påbegynder desuden de grundlæggende strukturer i forretningsplanen. Selve udviklingen af forretningsplanen og testen af ideen ligger i det innovative projekt.
Kernestof:
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
7.2 Kilder til ideer
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=218
7.3 Tre perspektiver på ideudvikling
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=219
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
7.4 Divergens og konvergens
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=223
7.5 Ideudviklingsmetoder
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=224
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
7.6 Idevurdering
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=225
7.7 De Bonos seks tænkehatte
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=226
Østergaard, Birte Ravn og Frandsen, Kirsten:
Heureka, Nyt Teknisk Forlag 2011 side 49-51
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=246
Østergaard, Birte Ravn og Frandsen, Kirsten:
Heureka, Nyt Teknisk Forlag 2011 side 55-60
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
12.1 Forretningsmodeller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=311
Socialøkonomiske og cirkulære forretningsmodeller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=312
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=299
8.2 Fire typer af brugerroller
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=300
Under 8.3 - Kvalitative interviews og fokusgrupper
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=306
Under 8.3 - Antropologiske undersøgelser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=308
Under 8.3 - Personas og brugerrejser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=309
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=291
Under 9.2 - Den kausale innovationsmodel
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=325
Under 9.2 Stage gate-modellen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=293
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
14.1 Formålet med en forretningsplan
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=264
14.2 Indholdet i en forretningsplan
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=265
Under 9.3 - Sarasvathys effectuation model
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=324
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C
Personas og brugerrejser (Læs kun om brugerrejser)
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=309
Under 8.3 - Kvalitative interviews og fokusgrupper
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=306
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C
Under 9.4 - Lean startup-metoden
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=297
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
Under 8.3 - Produkttest
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=307
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C
Under 9.4 - Designprocesmodellen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=296
Under 8.3 - Samarbejde med brugere
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=310
Faglige mål:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Innovativt projekt
I dette forløb skal eleverne handle på deres innovative kompetencer. Eleverne skal idegenerere, researche og udarbejde en forretningsplan for deres innovative ide. I forløbet er der afsat tid til brugerdreven innovation, pretotyping samt skrivning og analyse.
Faglige mål:
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller – gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Konceptudvikling
Forløbet har fokus på på forretningsplanen og strategiske analyser. Eleverne arbejder med, hvordan man optimerer virksomhedens processer, og hvordan man gør virksomheden konkurrencedygtig. I forløbet arbejdes der desuden med adoptanter og diffusion.
Kernestoffet stammer fra:
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
14.3 Budgetter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=266
Under 14.3 – Etableringsbudget
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=271
Under 14.3 – Driftsbudget
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=272
Under 14.3 -Likviditetsbudget
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=273
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
14.4 Finansiering
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=270
Under 14.4 -Crowdfunding
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=274
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
11.1 Virksomhedens strategiske arbejde
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=281
11.2 Vision, mission, mål og SWOT
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=282
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
11.3 Værdikæden
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=283
11.4 Konkurrencestrategier
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=285
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
11.5 Vinduesmetaforen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=286
11.6 Virksomheders evne til innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=287
11.7 Tre innovationsstrategier
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=288
11.8 Immaterielle rettigheder
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=289
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
10.1 Diffusion af innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=255
Under 10.2 - PLC kurve og teknologisk S-kurve
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=257
Under 10.2 -Gæringsmodellen
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=258
Under 10.2 - Innovationslivscyklus for en radikal innovation
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=259
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
10.3 Adoptanter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=260
10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/index.php?id=261
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovationsgrundbogen C Afsnit
15.3 Konkurrenceevne
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=403
Philipsen, Kristian m.fl.: Innovation C, Nyt Teknisk Forlag 2012 side 153-161 – Blue Ocean
Faglige mål:
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797003613",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797003613",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797003613"
}