Holdet 2024 laC/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Helle Bagger
Hold 2024 laC/1 (3g laC/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro:Familia Caecilia og brush op på ap-grammatik
Titel 2 Martials digte
Titel 3 Catuls digte
Titel 4 Cæsars krig mod gallerne
Titel 5 Apicius´ opskrift og repetition
Titel 6 Forløb#2
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro:Familia Caecilia og brush op på ap-grammatik

Introduktion til latin C:
Cambridge Latin Course: Caecilius, e-bog on-line (Cambridge University Press):   
https://www.clc.cambridgescp.com/web-book-1?p=21
Følgende kapitler er læst på latin: s.20: Mercator og In triclinio – s.28: In foro, s.30: Tonsor,
Følgende temaer er gennemgået:  s.10-13 om huse i Pompeii, s.23-25 om dagligliv, s.33-36 om Pompeii og s.48-51 om Forum
                                                                                      16 sider

Ray Laurence: Om romerske drenges opvækst og pligter:  https://blogs.kent.ac.uk/lucius-romans/a-glimpse-of-teenage-life-in-ancient-rome/

Ray Laurence: Om romerske pigers opvækst og pligter:        https://www.youtube.com/watch?v=RQMgLxVxsrw
                                  
Forløbet griber tilbage til ap-stoffet, som repeteres ud fra teksterne i ”Familia Caecilia, eleverne lærer at gå metodisk til værks i arbejdet med sprog og kultur, og får desuden mulighed for at læse forholdsvis lette originaltekster. Med inddragelse kulturstof og de statarisk læste tekster udvides deres kendskab til den romerske kultur.
Eleverne har arbejdet projektorienteret med selvvalgt realstof fra "Familia Caecilia"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martials digte

Martials epigrammer ved Lars Ove Lassen og Duncan Gillies MacLaurin, 2021.
Følgende er læst:
nr. 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 12 - 14 - 15 - 20 - 21
                                                                                                                               4 sider

Martial, 3 perpektiv-digte i dansk oversættelse: nr. 1.19, 1.20 og 1.33                                                1 side


Indledningen til udvalget om Martial, genre og klientelasystem.

                                                                                                   3 sider


                                                                                     i alt 8 sider

I undervisningen bruger vi en latinsk grammatik udarbejdet af skolens latinfaggruppe.


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Brug af hjælpemidler som grammatik og gloselister
- Træning af personendelser i præsens- og perfektumstammen aktiv
- Transparente ord
- syntaktisk analyse med gennemgang af alle sætningsled
- oversættelse og oversættelsesproblematikker.
- træning i brug af baggrundsstof / oversatte tekster i forhold til
   tekstlæsningen
- stilladsering omkring de mange grammatiske "huller",  underforståede
  ord og indskudte bemærkninger i Martials epgrammer.
- Hverdagsliv og den måde, Martial udstiller forskellige menneskelige
  svagheder på.

Hele året veksles mellem forskellige undervisningsformer: Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, somme tider i matrixgrupper, mundtlig fremlæggelse. Små skriftlige øvelser i grammatik og tekstforståelse. Quizlet live til glose og formtræning. Korte videoer om romersk kultur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catuls digte

Catul ved Susanne Høeg, God latin 2, Modtryk 2019.

Følgende digte er læst:

5 LAD OS LEVE OG ELSKE - 7  HVOR MANGE KYS? og 13 MIDDAGSINVITATION    3 sider

Perspektivdigte i dansk oversættelse: 58 Min Lesbia, Lesbia du ved  -  70 Min kvinde siger  -  85 Jeg hader og elsker  -  Sapphos digt 31 "Guders lige"                                                 
                                                            2 side

                                                                                         
Bogens indledning er læst, s.4-5 om græsk kulturs indtog i Rom og om Catul
                                                                                       2 sider

Pompeii´s Greates Tresures 1, 50 minutter  (Bettany Hughes viser rundt i Pompeii)         https://www.dailymotion.com/video/x8ahr3h

                                                                                I alt 7 sider

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Brug af ablativ uden præposition
- Brug af genitiv om pris, art og del.
- brug af konjunktiv som fælles opfordring i hovedsætninger. Brugen af
   konjunktiv i ledsætninger er på baggrund af de læste tekster blevet
   italesat som noget TÆNKT; MULIGT eller UVIRKELIGT, og vi har
   derfor arbejdet med, at oversættelsen skal afspejle dette (oftest ved
   brug af modalverber). Vi har ikke været inde på den automatik, der er i
   mange ledsætningers modus.       Vi har ikke været omkring
   uregelmæssige    verbers konjunktivformer. Her har eleverne fået
   oversættelsen som glose.  
- Futurum
- de almindeligste pronominer
- - Stilladsering i forhold til ny grammatik
- Syntaktisk analyse
- finitte og infinitte (præsens infinitiv aktiv) former af verbet

- der optræder et par akkusativ med infinitiver i vores samlede pensum (for hele året), men vi har ikke gennemgået fænomenet, dvs. at eleverne har fået oversættelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer