Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Helle Bagger
|
Hold
|
2024 laC/1 (3g laC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro:Familia Caecilia og brush op på ap-grammatik
Introduktion til latin C:
Cambridge Latin Course: Caecilius, e-bog on-line (Cambridge University Press):
https://www.clc.cambridgescp.com/web-book-1?p=21
Følgende kapitler er læst på latin: s.20: Mercator og In triclinio – s.28: In foro, s.30: Tonsor,
Følgende temaer er gennemgået: s.10-13 om huse i Pompeii, s.23-25 om dagligliv, s.33-36 om Pompeii og s.48-51 om Forum
16 sider
Ray Laurence: Om romerske drenges opvækst og pligter: https://blogs.kent.ac.uk/lucius-romans/a-glimpse-of-teenage-life-in-ancient-rome/
Ray Laurence: Om romerske pigers opvækst og pligter: https://www.youtube.com/watch?v=RQMgLxVxsrw
Forløbet griber tilbage til ap-stoffet, som repeteres ud fra teksterne i ”Familia Caecilia, eleverne lærer at gå metodisk til værks i arbejdet med sprog og kultur, og får desuden mulighed for at læse forholdsvis lette originaltekster. Med inddragelse kulturstof og de statarisk læste tekster udvides deres kendskab til den romerske kultur.
Eleverne har arbejdet projektorienteret med selvvalgt realstof fra "Familia Caecilia"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej! Jeg glæder mig til at møde jer! I dette modul får i info om faget og lærer en helt særlig romersk familie og deres dagligdag i det romerske imperium at kende! Både på latin og dansk.
-
Familia Caecilia, e-bog.docx
-
Lektier: Tag kompendiet med øvelser frem og slå op på s.3. Analyser så meget af de latinske og danske sætninger, som I kan (I kan også nøjes med at finde subjekter og verballed, hvis I synes, det er svært). Hvis I er i tvivl om, hvordan I analyserer,
-
Åbn det vedhæftede dokument. Her ser I en tekst på latin, som I skal prøve at oversætte så meget af, som I overhovedet kan. Der er ingen gloser, men I opdager sikkert hurtigt, at teksten handler om de romerske guder, som I garanteret godt kender noge
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martials digte
Martials epigrammer ved Lars Ove Lassen og Duncan Gillies MacLaurin, 2021.
Følgende er læst:
nr. 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 12 - 14 - 15 - 20 - 21
4 sider
Martial, 3 perpektiv-digte i dansk oversættelse: nr. 1.19, 1.20 og 1.33 1 side
Indledningen til udvalget om Martial, genre og klientelasystem.
3 sider
i alt 8 sider
I undervisningen bruger vi en latinsk grammatik udarbejdet af skolens latinfaggruppe.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Brug af hjælpemidler som grammatik og gloselister
- Træning af personendelser i præsens- og perfektumstammen aktiv
- Transparente ord
- syntaktisk analyse med gennemgang af alle sætningsled
- oversættelse og oversættelsesproblematikker.
- træning i brug af baggrundsstof / oversatte tekster i forhold til
tekstlæsningen
- stilladsering omkring de mange grammatiske "huller", underforståede
ord og indskudte bemærkninger i Martials epgrammer.
- Hverdagsliv og den måde, Martial udstiller forskellige menneskelige
svagheder på.
Hele året veksles mellem forskellige undervisningsformer: Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, somme tider i matrixgrupper, mundtlig fremlæggelse. Små skriftlige øvelser i grammatik og tekstforståelse. Quizlet live til glose og formtræning. Korte videoer om romersk kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektier: Aktivér linket herunder: Du ser nu e-bogen Familia Caecilia. Gå ind i stage 2 på s.20 (øverst til venstre, hvor der står "navigation") og oversæt stykket "Mercator". Lav dernæst sætningsanalyse af de to første linjer af stykket. Hvis der er
-
Afsnit
-
Familia Caecilia, e-bog.docx Vi ser sammen på jeres uploadede oversættelser af de to stykker fra e-bogen, Familia Caecilia, som det første i modulet.
-
latin1 elevfeedbach til mandag.docx
-
cæsar og Kleopatra.docx
-
Her er jeres lektier: Find s.5 i kompendiet, som er vedhæftet herunder. I skal bruge gloserne til stykke 2 og 3. 1. Nu åbner I dokumentet, som er vedhæftet nederst.
-
Martial, kompendium.docx
-
latin c fredagslektie.docx
-
Jeres latinske sætninger.docx
-
Oversæt de vedhæftede latinske sætninger til dansk. Oversæt ordene i den rækkefølge de står, så giver det mening ved hjælp af gloserne i Martialkompendiet! Det er de sidste 2 linjer af digt 3 og de to linjer som er digt 4 :) Anallysér et stykke eft
-
Lektie 2 til latin c1.docx
-
I skal se på og forstå de dele af grammatikken, som i markerede i sidste modul (verbernes personendelser og substantivernes bøjning). Se desuden på første side i jeres øvelseshæftet, hvordan man finder de forskellige led i en sætning.
-
I det vedhæftede dokument er epigrammerne 5 og 6, som I skal oversætte og analysere. Jeg har skrevet ordene i en anden rækkefølge, så I bare kan oversætte dem i den rækkefølge, de står;)
-
Martil lektie 3.docx
-
Find digt 12 i Martialkompendiet og tag jeres grammatik frem: Nu skal i åbne det vedhædtede dokument, dér er teksten med oversættelse og øvelser. Husk også at tage øvelseskompendiet med til modu
-
Martial lektie 4.docx
-
Dagens Martial-digte er nr. 8 og 10 i Martialkompendiet. Åben det uploadede dokument - der står, hvordan I skal arbejde med digtene! Husk også at tage grammatikken
-
Martial, lektie 5.docx
-
Find Martials digt nr. 13 i kompendiet og åben det uploadede dokument, som fortæller, hvordan I skal arbejde med teksten. Husk at bruge grammatikken, når I arbejder med lektien. Grammatikken skal også med til modulet.
-
Martial, lektie 6.docx
-
Ingen lektier, men tag Martialkompendiet og grammatikken med til modulet. Ses!
-
Ingen lektier men tag Martialkompendiet og grammatikken med, så vi kan komme videre med den latinske tekst. Der bliver også øvelser på forskelligt niveau i de grupper, der er uploadet herunder.
-
Latin 2024 grupper.docx Afsnit
-
Dagens tekst er Martials digt 15. Det er vedhæftet herunder med en mere dansk ordstilling, og der er lidt hjælp med nogle af ordene. Der er også øvelser til stykket: I skal alle sammen besvare de fem første øvelser - resten af øvelserne er frivillige
-
Martial 15 med øvelser.docx
-
Latin 2024 grupper.docx
-
Lektierne er en øvelse: 1. Find så mange transparente ord, du kan i Martials digt 20 og skriv dem ned på papir, så de er klar til modulet. Hvor mange ord fandt du?
-
Til lærergennemgang:
-
Åben det vedhæftede arbejdsark med opgaver til Martial 20, som I oversætte sidste gang. I skal mindst løse de 4 første opgaver :) Husk grammatik og øvehæfte
-
Martial 20 arbjedsspørgsmål.docx
-
I skal arbejde med Martial 9. Åben det vedhæftede dokument og se, hvordan.
-
Martial 9, øvelsesark.docx
-
The last day of Pompeii, Film
-
Så er vi nået til sidste Martial-tekst, nemlig nr. 7. Der er vedhæftet arbejdsark her! I skal også læse jeres første paralleltekst til Martial. Efter gennemgang af lektierne, bliver der mul
-
Martial 3 perspektivdigte.docx
-
Martial 7 arbejdsark.docx
-
om brug af perfektum og imperfektum, aspekt.docx
-
Læs de latinske indskrifter fra Pompeii (s.4-21 i det vedhæftede dokument) igennem i den danske oversættelse. Inddel indskrifterne i grupper alt efter, hvad de handler om (f.eks. kunne en gruppe hedde "gladiatorer" osv. ) Beklager den dårlige kop
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catuls digte
Catul ved Susanne Høeg, God latin 2, Modtryk 2019.
Følgende digte er læst:
5 LAD OS LEVE OG ELSKE - 7 HVOR MANGE KYS? og 13 MIDDAGSINVITATION 3 sider
Perspektivdigte i dansk oversættelse: 58 Min Lesbia, Lesbia du ved - 70 Min kvinde siger - 85 Jeg hader og elsker - Sapphos digt 31 "Guders lige"
2 side
Bogens indledning er læst, s.4-5 om græsk kulturs indtog i Rom og om Catul
2 sider
Pompeii´s Greates Tresures 1, 50 minutter (Bettany Hughes viser rundt i Pompeii) https://www.dailymotion.com/video/x8ahr3h
I alt 7 sider
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Brug af ablativ uden præposition
- Brug af genitiv om pris, art og del.
- brug af konjunktiv som fælles opfordring i hovedsætninger. Brugen af
konjunktiv i ledsætninger er på baggrund af de læste tekster blevet
italesat som noget TÆNKT; MULIGT eller UVIRKELIGT, og vi har
derfor arbejdet med, at oversættelsen skal afspejle dette (oftest ved
brug af modalverber). Vi har ikke været inde på den automatik, der er i
mange ledsætningers modus. Vi har ikke været omkring
uregelmæssige verbers konjunktivformer. Her har eleverne fået
oversættelsen som glose.
- Futurum
- de almindeligste pronominer
- - Stilladsering i forhold til ny grammatik
- Syntaktisk analyse
- finitte og infinitte (præsens infinitiv aktiv) former af verbet
- der optræder et par akkusativ med infinitiver i vores samlede pensum (for hele året), men vi har ikke gennemgået fænomenet, dvs. at eleverne har fået oversættelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Åbn det vedhæftede dokument. Find Catuls digt nr. 13 på s.2. Brug 10 min. på at se de første 4 linjer igennem: Find transparente ord og find så mange finitte verber, du kan (se på endelserne). Måske når du frem til at have en fornemmelse af, hva
-
Kompendium, Catul og Ovid.pdf
-
verbets hovedtider.docx
-
Øvelse, dannelse af verbets tider imp og fut.docx
-
I skal åbne det vedhæftede kompendium (øverste vedhæftning) og læse indledningen på s.1-2. Skriv eventuelle spørgsmål ned og forbered jer på at kunne deltage i en dialog om stoffet (10 minutter).
-
Catul og Ovid komp 2024.pdf
-
Catul 13 arbejdsark linje 1-5.docx
-
Brug af ablativ.docx
-
Gajus Julius Cæsar - Romersk general og politiker - Lex
-
Find de finitte (personbøjede) verber i linje 6-8 i Catuls digt 13 og angiv person og tal og oversæt dem. Øvelserne er til modulet.
-
Øvelse, sammensætning af substantiv og adjektiv.docx
-
For lige at huske jer på, hvor langt vi er nået med Catul 13, skriver jeg vores oversættelse af linje 1-8 her:
-
Catul 13 vers 9-12.docx
-
Julekahoot, vendespil mm. Det er tilladt at tage nissehue på! Jeg tager pebernødder med.
-
Godt nytår allesammen! Til dette modul skal I medbringe Catulkompendium og grammatik. Der bliver tekstlæsning på latin og dansk, lidt digtanalyse samt øvelser.
-
Slå op på s. 5 i Catul-kompendiet og gå derefter ind i det uploadede arbejdsdokument, hvor der er anvisninger til, hvordan du skal arbejde med de første 4 linjer af digtet. Filmen om den romerske republik skal vi se sammen til sidst i modulet. Den
-
Catul 5, linje 1-3.docx
-
The History of the Ancient Roman Republic
-
Brug af konjunktiv.pptx
-
I skal oversætte og analysere linje 4-6 i Catul 5 på s.5 i Catul-kompendiet. I arbejdsdokumentet herunder er der nærmere instrukser :)
-
Catul 5, linje 4-6.docx
-
I skal arbejde i med Catuls digt nr. 5 på s.5. Se hvordan i det vedhæftede arbejdsark.
-
Catul 5, linje 10-13.docx
-
Dagens latinske tekst er på s.7 i latinkompendiet (oversættelse af digtet på s.6). Åben det vedhæftede arbejdsdokument og besvar spørgsmålene :)
-
Catul 7, arbejdsark linje 1-6.docx
-
Latin c1, Grupper 2025.docx
-
Substantivernes bøjning, SKEMA.docx
-
I skal arbejde med linje 7-10 i Catuldigt 7 på s.7 (husk at I har oversættelsen af digtet på s.6. Brug det vedhæftede arbejdsark. Den lille test (10 minutter) bliver i dag.
-
Catul 7, arbejdsark linje 7-10.docx
-
I skal arbejde med linje 7-10 i Catuldigt 7 på s.7 (husk at I har oversættelsen af digtet på s.6. Brug det vedhæftede arbejdsark. Den lille test (10 minutter) bliver i dag. Som I ser, er lektien den sa
-
Ret de forkerte sætninger.docx
-
Nominative case is for the subject - Latin
-
Ingen lektier, men husk kompendium og grammatik!
-
Progression og standpunkt i latinC.docx
-
Kasus i præpositionsled, øvelse.docx
-
Jeg regner med at komme i skole på mandag efter min influenza. Til modulet skal I læse oversættelserne af de tre korte digte på s.8 i latinkompendiet.
-
Ingen lektier, men tag Catulkompendiet og grammatikken med til modulet.
-
Cæsarkompendium.pdf
-
Caesarkompendium Dansk oversættelse og gloser .pdf
-
om Cæsar.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Cæsars krig mod gallerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Apicius´ opskrift og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797033238",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797033238",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797033238"
}