Holdet 2024 laC/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Sanne Rishøj Christensen
Hold 2024 laC/3 (3g laC/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerske Myter
Titel 2 Martials epigrammer
Titel 3 Juleevangeliet
Titel 4 Catul og Kærligheden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerske Myter


Introforløb med bearbejdede tekster - Ikke eksamensforløb.

Skabelsesmyter:
Aeneas: Et folk og en stamfar fra Troja (den græske forbindelse)
Romulus: En by - en stat
Lucretia: En republik - en styreform
Scipio Barbatus' gravindskrift

Materiale fra Gottschalk/Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal, 2013
Baggrundsmateriale:
film: Mary Beard's Ultimate Rome -Empire without limit (60 min)

Grammatisk fokus:
Opsamling på AP +
Almindelig sætningsanalyse: Kasus + Hoved-/ledsætninger
Substantiver: Opslagsformer og konstruktion af kasus
Verber: konstruktion af bøjning: tal, person
Adjektiver: Opslagsformer - bøjning og kongruens.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martials epigrammer

forløbet indfører ved læsning af udvalgte epigrammer af digteren Martial  eleven i denne uhøjtidelige poetiske genre der også giver et indblik i romersk hverdagssprog og kulturelle normer. Eleven får træning i at læse lettere latinske originaltekster, og forståelse af romersk humor og satire, samt karakterbeskrivelse og filosofisk/retorisk diskussion om denne.

Teksternes indhold fokuserer på romersk hverdagsliv og lægger dermed op til diskussion af romerske samfundsnormer, inkl. klientela-systemet, udviklingen i slavers og kvinders stilling i det romerske samfund, klasse og økonomiske skel i kejsertiden.

Et forløb med udgangspunkt i nærlæsning af epigrammer af Martial
1: Om romerne - set (og spiddet) gennem Martials øjne: om forfængelighed, forstillelse, latterlighed og sexualitet.
2: Om det romerske samfund: Clientela-systemet, retssystemet, den romerske selvfølelse (bedre end andre), slave-herre-forhold.

Forløbet indeholdt også
1: Introduktion til genren epigram (satire), om opbygning og vers, samt en generel introduktion til sprog på vers:
2: Introduktion til romernes brug af humor, invektiv, retorik.
3:  om bygningsværker: Templet, teatret, cirkus, amfiteatret, termer, akvædukter, forum.

Originaltekst:
      Martial: 1.10,1.38,1.47,1.63, 1.64,1.73, 2.38, 2.87, 3.11, 3.12, 3.8, 5.29,5.43, 7.3, 9.10, 10.8, 11.63, 11.64, 11.102 (ca 3,5 ns)

Originaltekst i oversættelse:
Martial: 1.1, 1.2, 3.36, 5.22, 6.60, 9.97, 10.47
    (Oversat: Kurt G. Rasmussen: Et udvalg af Martials digte)

Andet:
Bender og Hastrup, Romerske Billeder s. 1-14
Om Humor og om Epigrammet: tekstuddrag, let redigerede, fra Sara Svenningsen/Lasse Pedersen: ”Latinbogen”, Systime.
Film: "Murder in Rome" -  BBC "Timewatch" 2005
    Dramatisering af Ciceros forsvar af Sextus Roscius
Film: Life and death in a Roman town (Pompeji -dokumentar med Mary Beard) 60 min

Grammatisk fokus:
Sammenhæng mellem kasus (morfologi) og analyse (syntaks)
Intro til infinitte verbalformer
Intro til helsætningsanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 27,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Juleevangeliet

Ved læsningen af Juleevangeliet på latin, Evangelium Secundam Lucam, fokuseres på historien om kristendommens indtog i det multietniske Imperium Romanum på kejser Augustus' tid, inkl. kontekstuelle begreber som Pax Augusta og ex oriente lux.
Tekstens rejse fra det oprindelige græske med dertilhørende græcismer og den sproglige indflydelse fra græsk til latin i den læste  Vulgata oversættelse af kirkefaderen Hieronymus har været i fokus for at øge elevernes stilistiske bevidsthed.

kernetekst: Evangelium secundam Lucam i Christensen og Tortzen, Ludus, s. 54-55. 2 ns.
Sekundær litteratur d.o. s. 53-58 (indledning og grammatik)

Grammatisk fokus:
participier (oversættelse og analyse af)
passiv : præsens og perfektum (oversættelse og analyse af)
særlig kasusbrug: genitiv og ablativ
aspekt -forskel i oversættelse af imperfektum og perfektum
konjunktiv -brug af

stilistisk fokus:
græske partikler oversat til latin (hyppig brug af autem)
manglende kasusendelser på hebræiske navne på latin
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Catul og Kærligheden

FORMÅL:
Formålet med forløbet var dels at give eleverne et overordnet kendskab til strømninger og opbrud i det litterære felt i senrepublikkens Rom, dels til Catul som en af de fremmeste digtere fra den neoteriske skole.

DIDAKTISKE PRINCIPPER:
Der udleveres et lærerproduceret kompendium, som bruges gennem hele forløbet. I forløbet arbejder eleverne mere selvstændigt, og det grammatiske fokus i forløbet er repetition fra tidligere.

INDHOLD
Grammatik:

Konjunktiv i hovedsætninger
Imperativ
Perfektumssystemet
PPP (kort tillægsform)
kasus genitiv

Historisk:
Om den romerske litteraturs opståen og litterære genrer. Desuden om Catul, hans samtid og digtning og kort om Sapfo som perspektiv. Desuden kort om stoicisme kontra epikuræisme i forbindelse med læsningen særligt af Catul 5. Kvinder og familier i Romerrepublikken.

MATERIALE:
Kernestof:
Catul 5
Catul 75
Catul 85

Omfang: ca. 2 sider

Supplerende:
Lærerproduceret præsentation af forfatteren, tiden og den neoteriske strømning i senrepublikken på baggrund af Thomsen 2008 'Pluk dagen' s. 99ff.
Christensen & Tortzen 2003: 'Florilegium' s. 11-12
Høeg 2019: 'Catul' s.  4-5, 11-13, 28-29, 34-35


Græsk/romersk perspektivtekst: Sapfo 'Fragment 94' fra: Sevelsted, R.  'Roser fra Piería. Samtlige fragmenter' (2020)

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer