Holdet 2024 rtC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Sarah Garvig Frederiksen
Hold 2024 rtC (3g rtC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forarbejdningsfaser
Titel 2 Argumentation og modargumentation
Titel 3 Retorisk medborgerskab
Titel 4 Retorisk kritik
Titel 5 Faglig formidling
Titel 6 Retorisk mestring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forarbejdningsfaser

I dette forløb underfoldes den grundlæggende retoriske teori om forarbejdningsfaserne, situationslære og konstruktiv kritik. Eleverne vil i dette forløb blive bevidstgjort, at retorikken ikke er sandhedssøgende, men derimod arbejder ud fra et princip om, at situationen dikterer, hvilke retoriske valg der kræves.


Tekster:
https://www.retorikforlaget.se/hvad-skal-vi-med-retorik/
Nanna Flindt Kreiner og Jonathan Ovesen, Du har ordet, Samfundslitteratur, 2024 pp. 23-52 om de retoriske grundprincipper, den retoriske kommunikationssituation med fokus på BItzer, Vatz og Hauser samt forarbejdningsfaser

Ytringer brugt i undervisningen:
Jakob Garff, Lalandia byder på urinsuppe..., Politiken, 2024
Sjúrður Skaale: https://www.dansketaler.dk/tale/sjurdur-skaales-tale-ved-folketingets-afslutningsdebat

Podcast:
Sådan leverer du dit budskab som Al Pacino: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/adf%C3%A6rd/id1369571432?i=1000553259626


PORTFOLIO-YTRING:
Selvvalgt emne til kort moverende tale. Eleverne har her arbejdet med feedback og revision i form af at optage sig selv og gennemse. Eleverne har derudover arbejdet med at give hinanden feedback og forbedre første holdte tale til anden gang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Argumentation og modargumentation

Dette forløb har været centreret om argumentation med fokus på nedenstående teorier og begreber. Fokus har især ligget på topik og appelformer, hvor vi også koblet appelformer med en affektteoretisk tilgang. Eleverne har produceret en ytring efter formen "X er bedre end Y" og her har retorisk adkomst været undersøgt ud fra initial-, situationel- og slutethos.

Teori:
Nanna Flindt Kreiner og Jonathan Ovesen, Du har ordet, Samfundslitteratur, 2024 pp. 67-77  om retorisk argumentation, topik, argumentationens faser, argumenttyper og appelformer. Derudover s. 133-136 om doxa og s. 137-138 om affektteori.

Ytringer:
Afskaf dansk på A-niveau i gymnasiet: https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/Id=FT-15745&fbclid=IwAR3k-5IpmQxjOTcZAgX0foi243K7643k7RlTzPPt4hLDGc3Myn97HqBwxmw
Anders Lund Madsen, Gudfrimigvel, Jorden skal nok klare sig..., Politiken, 2019
Agnes Nimb Lassen: "Jeg er her også, Nordisk Talefest, 2024


Podcast:
Kenn Hansen "Sådan leverer du dit budskab som Al Pacino": https://podcasts.apple.com/dk/podcast/adf%C3%A6rd/id1369571432?i=1000553259626
Kenn Hansen "Sådan bliver du mere overbevisende": https://podcasts.apple.com/dk/podcast/adf%C3%A6rd/id1369571432?i=1000553259626


YTRING TIL PORTFOLIO: X er bedre end Y
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorisk medborgerskab

Dette forløb har med Nordisk talefest været tilrettelagt rundt om retorisk adkomst, agency og actio-fasen for ytringen produceret i forløbet før. Ligeledes har der været fokus på inventio-fasen for eleverne, der har kunnet skrive en tale til Nordisk Talefest. Eleverne både har givet og modtaget feedback på deres ytringer. Ikke alle på holdet har skrevet en tillidstale, så eleverne har været sat sammen to og to, så Talefest-eleven har haft en talekonsulent, der har fuldt processen igennem forarbejdningsfaserne.

Eleverne har også ved årsskriftet arbejdet med nytårstalerne fra H.M. Kongen og statsminisiter Mette Frederiksen og sat det vernakulære i perspektiv til institionnel retorik.

Eleverne har været i Operaen og høre Menneskerettighedstaler i december 2024.

Ytringer:

Agnes Nimb Lassen, Jeg er her også, Nordisk Talefest, 2024: https://www.dansketaler.dk/tale/agnes-nimb-lassens-tale-ved-nordisk-talefest

Christian Holst Vigilius, Institutledelsen skal ikke ødelægge vores grundforløb, 2021: https://uniavisen.dk/institutledelsen-skal-ikke-oedelaegge-vores-introforloeb/ (dette indlæg er læst tidligere på året)

Statsministerens nytårstale: https://stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/

H.M. Kongens nytårstale: https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-kongens-nytaarstale-2024

Hella Joofs nytårstale i Deadline: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/hella-joof-gaar-i-nytaarstale-til-kamp-mod-haabloesheden-det-er-de-voksnes-pligt


PORTFOLIO-YTRING: Tillidstale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorisk kritik

Forløbet sætter eleverne i stand til at lave en retorisk kritik som en metode til at demonstrere teoretisk anvendelse og analytisk sans. Eleverne arbejder med de teorier, vi har gennemgået over året, på ytringer af forskellig art og laver ikke-styret retorisk kritik i forskellige formater, både mundtlige (lydfil) og skriftlige. Forløbet søger at muliggøre elevernes demonstration af kernefaglig retorisk viden anvendt i praksis og giver eleverne mulighed for at vise mestring af den stejle progression et 1-årigt retorikfag har. Eleverne har kort mødt apologier og undskyldningsretorik i dette forløb.

Ytringer:
Sisse Sejr, opslag på Instagram (senere fjernet) om eget privatliv og undskyldning for stalking
Kommentar til Sisse Sejr-sagen: https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE17929093/hvordan-kan-5000-mennesker-like-sisse-sejrs-soeforklaringer/
Malthe Gade Némery, Jeg er en del af en generation...Politiken, 2023
Mads Vinther Falck, Sikkerhed, Nordisk Talefest, 2025: https://www.dansketaler.dk/tale/mads-vinther-falcks-tale-ved-talefest-midt
Mille Sørensen, Det, vores forældre tænker som en sød gestus, kan sende os ud i mistrivsel, Politiken, 2025: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art10296826/Det-vores-for%C3%A6ldre-t%C3%A6nker-som-en-s%C3%B8d-gestus-kan-sende-os-ud-i-mistrivsel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Faglig formidling

Dette emne omhandler faglig formidling med fokus på persuasio i den formidlende genre. Eleverne arbejder med at kunne identificere, hvilken type formidling, der er tale om (afsender-modtager). Forløbet vil også søge at dække den mundtlige del af formidlingsgenren.

Teori:
Nanna Flindt Kreiner & Jonathan Ovesen, Du har ordet, Samfundslitteratur, 2024, pp. 101-113
Morten Münster "Sådan formidler du tal og hårde facts du folk lytter": https://podcasts.apple.com/dk/podcast/adf%C3%A6rd/id1369571432?i=1000559433861

Ytringer:
Kasper Lypart Møller, Trommerytmer, formidlingvideo lavet i retorik, 2024
Hækling forklarer smittetal: https://www.youtube.com/watch?v=-jmch2H7B44
Maja Thiele, Hvor stiv er din lever, PhD-cup, 2017
Kræftens bekæmpelse, Sluk Solariet
https://www.youtube.com/watch?v=7SWwMd9bY_8

PORTFOLIO-YTRING: Selvvalgt emne. Hvis eleverne har valgt denne ytring i deres prøveportfolio, kan der være både en video og et manus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorisk mestring

Eleverne viser i dette forløb, at de har fået et grundlæggende og anvendeligt indblik i retorisk teori, metode og praksis. De afrunder årets arbejde med at lave en retorisk kritik i miniformat. Eleverne arberjder her med retorisk helhedstænkning og forsøger at koble begreber og teorier. Et eksempel kunne være begrebet 'doxa' der er blevet undersøgt igen koblet til 'retorisk adkomst'

Tekster:
Ytringer fra 'retorisk kritik'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer