Titel
4
|
Senmoderne identitet
FRA LÆRERPLANEN:
- ”social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse”
- ”kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier” – Mennesket i konflikt
- ”Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse”
- ”Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden” – Mennesket i konflikt
- ”Identitet og personlighed”
- ”Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
OM FORLØBET:
Forløbet forsøger indledningsvist at lave en ramme omkring samfundet i dag, og hvordan vi mennesker befinder os i dette samfund på godt og ondt. Vi læser derfor flere identitets-teoretikere, der ser en korrelation mellem samfund og individ for at skabe en så nuanceret ramme som muligt.
Vi hopper herefter videre og prøver at præcisere, hvad der i højere grad identificerer det enkelte menneske og adskiller den ene fra den anden (et klassisk psykologisk spørgsmål er: Hvorfor reagerer mennesker ikke ENS i samme situationer?). Dette kan personlighedspsykologerne svare med deres optik på menneskets forskelligheder via et fokus på individuelle personlighedstræk og via den placering på risikovillighed over for forsigtighed, som vi alle sammen er underlagt.
Som afrundende ramme for et fokus på tendenser i det senmoderne samfund læser vi eksistentiel psykologi og fokuserer særligt på Irvin Yaloms fokus på de fire grundlæggende og universelle eksistentielle grundvilkår, der definerer os alle. Yalom er blandt andet interessant, da han i modsætning til en del af de andre eksistentielle psykologer rent faktisk påpeger, at barndommens erfaringer har en betydning for håndteringen af de fire grundvilkår (og derfor gør han delvist op med det frie valg).
De tre hovedfokusser: mennesket i kontekst til samfundet (forskellige perspektiver inden for dette via identitetsteori), menneskets forskelligheder (forskellige perspektiver inden for personlighedspsykologi) og menneskets ”frie” valg (eksistentiel psykologi) bliver ramme for følgende underemner:
- Unge og ensomhed - herunder et fokus på kompleksiteten mellem en stigende individualisme over for behovet for gruppen, sammenhængen mellem ensomhed og faktorer som angst og stress.
- Stress og coping – herunder årsagsforklaringer, individuelle faktorer og forskellige konsekvenser så som problemer med indlæring, korttidshukommelse og trivsel helt generelt.
- Kropsidentitet og kroppen som social markør – herunder et fokus på kroppen som en kapital, at kroppen markerer kontrol, kroppen som iscenesættelse mm.
- Mediesocialisering og hyperrealitet – herunder et fokus på vores frontstage-adfærd, vores behov for at blive set og anerkendt af andre mm.
- Trivsel og mistrivsel - herunder et fokus på, hvorfor særligt unge piger ligger højt på mistrivsels-målingerne jf. forskellige forklaringsmuligheder (sprog og narrativer, konkrete kønsforskelle mm.) Vi taler her også om emner som psykologisering over for verdensvendthed
GRUNDBØGER:
- Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf: ”Fra Celle til Selfie”, side 32-38, 97-108, 112-118, 120-126, 130-135. Columbus, 2020
- Oliver Boserup Skov m.fl.: ”Samf på B”. Siderne om ”Gofmann – frontstage og backstage
- Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” (1. udgave), side 265-270. Systime (om Yalom)
- Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” (3. udgave). Side 167-171, 293-298, 311-312, 443-449. Systime
- Peder Nielsen: ”Grundlæggende psykologi” (1. udgave). Side 195-200, 274-278. Øknom,
SUPPLERENDE:
- Andreas M. Jensen: ”Fortællingen om dit liv. Grundprincipperne i narrativ psykologi”. Worlwidepsychologist.dk
- Bjørg Tulinius: ” Stress, angst og ensomhed: ”Vi har skabt et samfund, der presser mange unge ud over kanten”. Kristeligt dagblad, 22. februar 2019.
- Karen Damgaard: ” Jean Baudrillard og begrebet ”hyperrealitet”. Indput (Institut for psykologi). Hentet her: https://www.indput.dk/artikler-blog/baudrillard-bogmrket
- Frauke Gibner: ” Forsker om ensomhed: »Nogle unge skelner mellem at have venner og rigtige venner. Det forstår jeg ikke helt«. Politiken, 1. december 2022.
- Frederikke Albrechtsen: ” 16-årig blev syg af trend, der nu hitter på socialt medie”. Echo.tv2.dk, 30.april, 2025.
- Maria Høher-Larsen: ”Senmodernitet”. Information, juli 2016
- Tenna Ida Udesen: ”Min generation savner et “vi”. Information, 17. juli 2015.
- Tine Filges: ”Kroppen som monitor” i ”Ungdomsforskning”. Krop og Kultur, årg. 4, nr. 1 – april 2005 (Center for ungdomsforskning)
- Mariann Bækbø: ”Interview med Sven Brinkmann og Anders Petersen: ”Diagnoseudfordrene””. Stof nr. 31, 2018
SUPPLERENDE VIDENSKABELIGE UNDERSØGELSER (UDEN FOR GRUNDBØGERNE):
- Armin Falk og Johannes Hermle: Relationship of gender differences in preferences to economic development and gender equality, Science 2018. Læst i Psykologiens veje, e-bogsversion.
- Børnerådet.dk: ”Unges forhold til krop, motion og sundhed”. Oktober 2020
- John og Sandra Condry: ”Undersøgelse af kønsstereotyper”. Fra ”Condry, John og Sandra Condry: Sex Differences: A Study of the Eye of the Beholder, Child development 1976”: Læst i uddrag i Psykologiens veje (e-bogsversion).
- Sundhedsstyrelsen 2024: ”Stress i Danmark - med særligt fokus på unge og personer uden for arbejdsmarkedet”. Uddrag fra rapporten herunder opsummering og anbefalinger.
- VIVE-rapport 2022: ”Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel, 19. december 2022 (opsummeringen)
- VIVE-rapport 2023: ” Ensomhed blandt unge. En kvalitativ undersøgelse af unges oplevelser af ensomhed” (opsummeringen).
LINKS/VIDEOER:
- Trækteori-test: https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
DOKUMENTARER MM:
- Deadline: Interview med Sven Brinkmann, 03. januar 2023
|