Titel
2
|
2. Opvækstens betydning
Forløbets formål er at introducere, hvilken betydning opvæksten har for individet og dets udvikling. Først anlægges et fokus på den normale udvikling med udgangspunkt i den psykoanalytiske udviklingspsykologi, hvorefter fejludvikling, herunder omsorgssvigtens betydning for denne udvikling, undersøges. Altså fokuserer vi på udvikling og tilknytning samt tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.
Således stifter vi bekendtskab med Freuds psykoanalyse for at skabe en forståelse af den psykoanalytiske tradition. Herefter fokuserer vi på Erik Eriksons psykosociale faseteori, der følger hele livets udvikling samt Margaret Mahlers psykodynamiske objektrelationsteori om specielt barnets separations-idividuationsproces samt Donald Winnicotts objektrelationsteori med overgangsobjektet. Hernæst ser vi nærmere på John Bowlbys teori om tilknytning (før-tilknytning, begyndende tilknytning, selektiv tilknytning) samt tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd, Mary Ainsworths fremmedsituationstest og tilknytningsmønstre (tryg, utryg-undgående, utryg-ængstelig og utryg-desorganiseret tilknytningstype) og tilknytningens betydning.
Derefter læser vi om Bowlbys trefasede separationsreaktioner, Harry Harlows forsøg med rhesusaber, René Spitz' undersøgelser af spædbarnsdepression og hospitalisme samt Michael Rutters undersøgelser på rumænske børnehjem.
Vi arbejder blandt andet med at forstå, hvordan den moderne spædbarnsforskning adskiller sig fra de psykoanalytiske traditioner, som vi indledningsvis har behandlet. I forlængelse deraf har vi arbejdet med Daniel Sterns lagdelte teori om selvet i relateringsområder (begyndende selv, kerneselv, intersubjektivt selv, verbalt selv, narrativt selv). Her er vægten blevet lagt på følgende begreber: vitalitetsfølelser, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte, RIG, fremkaldt ledsager, social refereren, affektiv afstemning, selektiv afstemning og fejlafstemninger.
Vi taler herefter om de vigtigste pointer og begreber inden for omsorgssvigt - herunder de fire former for omsorgssvigt og børns reaktioner på omsorgss vigt, Anna Freuds forsvarsmekanismer samt begrebet resiliens, herunder indre og ydre risiko- og resiliensfaktorer.
Undervejs i forløbet har vi analyseret dokumentarerne "Børnenes hemmelige verden" (afsnit 1), "Min barndom i helvede", "Er du mors lille dreng?" (kapitel 1 om Jørn) og "Mors dreng på egne ben" (kapitel 3 om Jørn) ud fra gennemgået og relevant teori.
Afslutningsvist har vi arbejdet med kritiske vurderinger af undersøgelser. Her har vi arbejdet med metodebegreberne: kvantitativ, kvalitativ, validitet (intern, ekstern, økologisk), reliabilitet og følgende fejlkilder: rosenthal-effekt, forsøgseffekt, kontroleffekt, selektionseffekt og selvrapportering.
PRIMÆR LITTERATUR
Psykologiens veje:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Psykoanalyse" (siderne 277-282 læst)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Udviklingspsykologi" (minus kapitlet om Erikson (læst i Fra celle til selfie))
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Kritik af faseteorierne" (udleveret digitalt, pdf)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: Tilknytning (siderne 100-105 læst)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt" (siderne 117-124 læst)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Forskellige tilknytningsstile (Hazan og Shavers undersøgelse)" (udleveret digitalt, pdf)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Kønsforskelle i barndom og ungdom" (udleveret digitalt, pdf)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Risiko og resiliens" (siderne 130-134 læst)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Prosocial adfærd" (side 110 læst)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Kritisk vurdering af undersøgelse" (udleveret digitalt, pdf)
Fra celle til selfie:
Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Erikson: Livslang identitetsskabelse" (siderne 32-35 læst)
Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Omsorgssvigt" (s. 12-14 læst)
ØVRIGE TEKSTER LÆST:
D. W. Winnicott: "At rumme barnet", Psykologihåndbogen s. 58-61, Gyldendal, 1990
"Forsvarsmekanismer" (et sammendrag fra Grundlæggende psykologi og Psykologiens veje, udleveret som word-dokument)
"Undersøgelsens kvalitet" (dokument udleveret som pdf-fil)
ARTIKLER
Philip Rosenbaum: Den lille forskel, Weekendavisen, 2020:
https://www.weekendavisen.dk/2020-10/ideer/den-lille-forskel#Echobox=1701082629
DOKUMENTARER:
"Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst", DR2, 2012
"Børnenes hemmelige verden", Afsnit 1, DR1, 2015
"Mød dit urmenneske", Sæson 1, Afsnit 2 "Forældre og børn", DR, 2018
Minuttal 00:00-25:00 (Ainsworths fremmedsituationstest og Tronicks Still face-eksperiment)
"Min barndom i helvede", DR1, 2012 (Dokumentar om Lisbeth Zornig)
"Er du mors lille dreng?", TV2, 2008 (dokumentar fra 1998)
"Mors lille dreng på egne ben", TV2, 2017
VIDEOER (Youtube):
Den normale udvikling og tilknytning:
Om Eriksons psyko-sociale udviklingsmodel:
https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&t=77s
Edward Tronick. Still Face Experiment:
https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0
Mary Ainsworth. Strange Situation Experiment (fremmedsituationstesten):
https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc
Video om tilknytningsteorien:
https://www.youtube.com/watch?v=WjOowWxOXCg
Skumfidusforsøget:
https://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&t=10s
Fejludvikling og omsorgssvigt:
Harlow's Studies on Dependency in Monkeys
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I&t=2s
Food or Security? Harlow's study on monkeys' attachment
https://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI&t=5s
Hospitalisme:
Emotional Deprivation in Infancy Study by Rene A. Spitz 1952
https://www.youtube.com/watch?v=8O5jynza2n4
Rumænsk børnehjem:
Growing up in a Romanian orphanage - BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=VCeWr8OFuEs&t=1s
|