Holdet 2024 psC/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Cecilie Jonassen Haahr
Hold 2024 psC/5 (3g psC/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Radikalisering og ondskab
Titel 2 2. Opvækstens betydning
Titel 3 3. Ungdom og identitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Radikalisering og ondskab

Forløbet kan groft set inddeles i fire underemner:

GRUPPER OG KONFORMITET

Forløbet indledes med et fokus på massehypnose v. Le Bon over for konformitetsbegrebet v. Solomon Asch, herunder positive og negative sanktioner, der kan følge af konformitetsadfærd eller fraværet af selv samme. Herfra har vi bevæget os ind i socialpsykologien med særligt fokus på grupper og har belyst gruppetyper (primær, sekundær, formel, uformel, reference, medlems, egen- og fremmed/ingruoup og outgroup) og roller: intra-rollekonflikt, inter-rollekonflikt, rolleforventninger, rolleoplevelse rolleaccept og -distance, rolleudførelse, tilskrevne, opnåede og skabte roller. Et særligt fokus har vi haft på Tajfel og Turners sociale identitetsteori (homogeniseringseffekt, gruppementalitet, systematisk social sammenligning, differentiering, egengruppe (ingroup) og fremmedgruppe (outgroup), social konkurrence, gruppepolarisering, dikotomitænkning) som vi har benyttet i analysen af Sherif og Sherifs forsøg "Robbers Cave".  


KULTURMØDER, DISKRIMINATION OG MOBNING:

Med udgangspunkt i vores gruppepsykologiske forståelse har vi arbejdet med kulturmøder og kulturforskelle med udgangspunkt i kulturpsykologien (etnocentrisme, kulturrelativisme, minoritets- og majoritetsgrupper, tilpasningsprocesser, stereotyper, fordomme) og herunder talt om Allports kontaktteori.

Herfra har beskæftiget os med diskrimination og særligt indgående med mobning som tema. Her sættes det tidligere individbaserede perspektiv overfor det nye gruppebaserede perspektiv. Det gøres ved læsning af supplerende tekst samt videoer om mobningens karakter ud fra nyere mobbeforskning v. Helle Rabøl. Hendes teori sættes således overfor den tidligere anskuelse af mobning (og det hidtil herskende paradigme) v. Dan Olweus. Vigtige begreber i denne forbindelse: (kritikken af) empatitræning og CAPSLE-modellen, parallelmoral, anskuelse af mobning som et vi-problem, klassens økologi, longing for belonging og inkluderet eksklusion.


SOCIAL PERCEPTION OG HOLDNINGER:

Med udgangspunkt i temaet om mobning, har vi beskæftiget os med social perception med særligt fokus på begreberne halo-effekt, Rosenthal-effekt, stereotyper og fordomme, logiske fejlslutninger og illusorisk korrelation. Dernæst et fokus på holdningsbegrebet - herunder de tre komponenter i holdningstrekanten; den affektive, den adfærdsmæssige og den kognitive, Festingers kernebegreber kognitiv dissonans og -konsonans og tilskuereffekten. I denne forbindelse har vi set et uddrag af Jane Elliots eksperiment "A Class Divided".


ONDSKAB:

Vi har afslutningsvist i forløbet fokuseret på ondskab som tematik. Her har vi anlagt tre forskellige perspektiver:

Første perspektiv (Individualpsykologisk perspektiv): Ondskaben som et resultat af indre kræfter i individet selv (særlige genetiske forhold eller opvækstforhold hos den enkelte). Herunder Konrad Lorenz forståelse af aggressionens natur + kritik deraf, et uddrag af Carl Goldbergs teori om fem faktorer i socialiseringsprocessen (sårbarhed over for oplevelsen af skam, omsorgspersonernes ligegyldighed, manglende evne til at føle sorg, sproglige vanskeligheder ved at udtrykke følelser, omsorgspersoner som rollemodeller), der har betydning for vores adfærd og en senere mulig destruktiv adfærd samt ganske kort om empati v. Simon Baron-Cohen.

Andet perspektiv (Ondskab som frihed): Ondskaben som noget individet selv forårsager og selv kan gøre for, at det gør. Herunder har vi arbejdet med Lars Svendsens skelnen mellem det naturligt onde og det moralsk onde samt de fire typer af ondskab: Den sadistiske ondskab, den instrumentelle ondskab, den idealistiske ondskab og den dumme ondskab. Der kan argumenteres for, at Albert Banduras teori om de seks moralske frakoblinger (gennem moralsk retfærdiggørelse, brug af eufemismer, fordelagtige sammenligning, ansvarsfralæggelse, ignorering eller fordrejning af konsekvenserne (distancering) og dehumanisering)

Tredje perspektiv (Socialpsykologisk perspektiv): Helt almindelige mennesker kan udføre onde handlinger under de rette sociale betingelser. Her har vi arbejdet med Stanley Milgrams forsøg om autoritet og lydighed, herunder den danske udgave af "Lydighedens dilemma" (den instrumentale tilstand, tilstand af autonomi, ansvarsforskydning og netop lydighedens dilemma) og helt kort Philip Zimbardos fængelseksperiment (The Stanford Prison Experiment). I samme ombæring kritisererede vi begge og talte om deres metodiske tilgange. Herunder med inddragelse og en undersøgelse af forsøgsledereffekt, forsøgseffekt, kontroleffekt, selektionseffekt og øvelseseffekt).



PRIMÆRLITTERATUR

Psykologiens veje:

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018 "Socialpsykologi" (siderne 348-349, 376-379 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018 "Social perception" (siderne 183-188)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018 "Kulturmøder" (siderne 421-424, 426-429 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018 "Holdninger" (siderne 411-414)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018 "Ondskab"
I kapitlet er følgende læst:
- Lorenz: aggressionens natur
- Goldberg: Opvækstens betydning
- Baron-Cohen: Fravær af empati
- Lars Svenden: Det onde som frihed
- Milgram: Lydighedens dilemma
- Bandura: Moralsk frakobling (herunder Bobo-eksperimentet)
- Zimbardo og virkelighedens fængsel


Fra celle til selfie:

Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Social konformitet" (siderne 182-187, 189-192 læst)

Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Gruppepsykologi" (siderne 172-176 læst)


ØVRIGE TEKSTER LÆST:

"Rosenthal-effekten" (udleveret som word-dokument)

"Bobo-eksperimentet" (fra Psykologiens veje, udleveret som pdf-fil)

"Dyssocial personlighedsstruktur"

"Eksistentialisme som perspektiv på ondskab"

Weirsøe, m: "Nye øjne på mobning", Asterisk nr. 46, 2009


DOKUMENTARER:

"Lydighedens dilemma", DR1, 2002

"Herlufsholms hemmeligheder", TV2, 2022

"Hjernevask: Os og dem" https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-os-og-dem_49063

"Eksperiment mobning - når de voksne slås" (uddrag)

"En morder vender hjem" (Peter Lundin)

"Indefra med Anders Agger: Herstedvester" (fokus på Adolf)



VIDEOER (YouTube):

Solomon Aschs konformitetsforsøg:
https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

Konformitetsforsøg i en opdateret version:
https://www.youtube.com/watch?v=MEhSk71gUCQ&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

The Robbers Cave:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=8PRuxMprSDQ&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

Deadline: Sommerserie: Haidar Ansari (case):
https://www.youtube.com/watch?v=KLVYibKLqco

"Forenet med fjenden" (Brøndby- vs. FCK-fans)

Dukketesten (dansk version):
https://www.youtube.com/watch?tim
e_continue=2&v=rf2uaHIGF1E&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

Hvornår er man en ægte dansker?, DR3
https://www.youtube.com/watch?v=Y8YqXH314bg&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

Helle Rabøl om det nye mobbesyn:
https://www.youtube.com/watch?v=AdHZlHhACkY&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=EURFcRCVIcI

Onlinemobning:
https://www.youtube.com/watch?v=mvAKjK_85FA

Center for rummelighed: "Vil du læse teksten op?"
https://www.youtube.com/watch?v=t8n9RQiTyqo&t=48s

Politikens drengekor (social perception):
https://www.youtube.com/watch?v=h8f_uvwKVtg

A Class Divided:
https://www.youtube.com/watch?v=C3mOcgcVRcg&t=8s

TV2: "Alt det vi deler":
https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg

Tilskuereffekten:
https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac

Amanda Todd (Nutidigt eksempel på tilskuereffekt):
https://www.youtube.com/watch?v=ni-Y3wU92iU

Banduras Bobo Doll-eksperiment (social indlæringsteori):
https://www.youtube.com/watch?v=dmBqwWlJg8U

Zimbardos fængselseksperiment (The Stanford Prison experiment):
https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE



ARTIKLER (cases):

Haidar Ansari: "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed", Politiken, 2022

Thomas Hoffmann: "Unge vil forsvare gruppen med deres liv", Videnskab.dk, 2009

Helene Speyer, Casper Westergaard & Farhan Shah: "Masseskyderier – At stå ved vores skyggesider"


PODCASTS:

24 Spørgsmål til professoren: Ind i psykopaten: https://omny.fm/shows/24-sp-rgsm-l-professoren/ind-i-psykopaten


LINKS:

Psykopatitesten: https://9gziyb4jsjw.typeform.com/to/x0S8CKT1?ck_subscriber_id=2940708772
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Opvækstens betydning

Forløbets formål er at introducere, hvilken betydning opvæksten har for individet og dets udvikling. Først anlægges et fokus på den normale udvikling med udgangspunkt i den psykoanalytiske udviklingspsykologi, hvorefter fejludvikling, herunder omsorgssvigtens betydning for denne udvikling, undersøges. Altså fokuserer vi på udvikling og tilknytning samt tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.

Således stifter vi bekendtskab med Freuds psykoanalyse for at skabe en forståelse af den psykoanalytiske tradition. Herefter fokuserer vi på Erik Eriksons psykosociale faseteori, der følger hele livets udvikling samt Margaret Mahlers psykodynamiske objektrelationsteori om specielt barnets separations-idividuationsproces samt Donald Winnicotts objektrelationsteori med overgangsobjektet. Hernæst ser vi nærmere på John Bowlbys teori om tilknytning (før-tilknytning, begyndende tilknytning, selektiv tilknytning) samt tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd, Mary Ainsworths fremmedsituationstest og tilknytningsmønstre (tryg, utryg-undgående, utryg-ængstelig og utryg-desorganiseret tilknytningstype) og tilknytningens betydning.
Derefter læser vi om Bowlbys trefasede separationsreaktioner, Harry Harlows forsøg med rhesusaber, René Spitz' undersøgelser af spædbarnsdepression og hospitalisme samt Michael Rutters undersøgelser på rumænske børnehjem.

Vi arbejder blandt andet med at forstå, hvordan den moderne spædbarnsforskning adskiller sig fra de psykoanalytiske traditioner, som vi indledningsvis har behandlet. I forlængelse deraf har vi arbejdet med Daniel Sterns lagdelte teori om selvet i relateringsområder (begyndende selv, kerneselv, intersubjektivt selv, verbalt selv, narrativt selv). Her er vægten blevet lagt på følgende begreber: vitalitetsfølelser, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte, RIG, fremkaldt ledsager, social refereren, affektiv afstemning, selektiv afstemning og fejlafstemninger.

Vi taler herefter om de vigtigste pointer og begreber inden for omsorgssvigt - herunder de fire former for omsorgssvigt  og børns reaktioner på omsorgss vigt, Anna Freuds forsvarsmekanismer samt begrebet resiliens, herunder indre og ydre risiko- og resiliensfaktorer.

Undervejs i forløbet har vi analyseret dokumentarerne "Børnenes hemmelige verden" (afsnit 1), "Min barndom i helvede", "Er du mors lille dreng?" (kapitel 1 om Jørn) og "Mors dreng på egne ben" (kapitel 3 om Jørn) ud fra gennemgået og relevant teori.

Afslutningsvist har vi arbejdet med kritiske vurderinger af undersøgelser. Her har vi arbejdet med metodebegreberne: kvantitativ, kvalitativ,  validitet (intern, ekstern, økologisk), reliabilitet og følgende fejlkilder: rosenthal-effekt, forsøgseffekt, kontroleffekt, selektionseffekt og selvrapportering.


PRIMÆR LITTERATUR

Psykologiens veje:

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Psykoanalyse" (siderne 277-282 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Udviklingspsykologi" (minus kapitlet om Erikson (læst i Fra celle til selfie))

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Kritik af faseteorierne" (udleveret digitalt, pdf)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: Tilknytning (siderne 100-105 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt" (siderne 117-124 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Forskellige tilknytningsstile (Hazan og Shavers undersøgelse)" (udleveret digitalt, pdf)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Kønsforskelle i barndom og ungdom" (udleveret digitalt, pdf)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Risiko og resiliens" (siderne 130-134 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Prosocial adfærd" (side 110 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, Ibogs-udgave: "Kritisk vurdering af undersøgelse" (udleveret digitalt, pdf)


Fra celle til selfie:

Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Erikson: Livslang identitetsskabelse" (siderne 32-35 læst)

Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Omsorgssvigt" (s. 12-14 læst)


ØVRIGE TEKSTER LÆST:

D. W. Winnicott: "At rumme barnet", Psykologihåndbogen s. 58-61, Gyldendal, 1990

"Forsvarsmekanismer" (et sammendrag fra Grundlæggende psykologi og Psykologiens veje, udleveret som word-dokument)

"Undersøgelsens kvalitet" (dokument udleveret som pdf-fil)



ARTIKLER

Philip Rosenbaum: Den lille forskel, Weekendavisen, 2020:
https://www.weekendavisen.dk/2020-10/ideer/den-lille-forskel#Echobox=1701082629


DOKUMENTARER:

"Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst", DR2, 2012

"Børnenes hemmelige verden", Afsnit 1, DR1, 2015

"Mød dit urmenneske", Sæson 1, Afsnit 2 "Forældre og børn", DR, 2018
Minuttal 00:00-25:00 (Ainsworths fremmedsituationstest og Tronicks Still face-eksperiment)

"Min barndom i helvede", DR1, 2012 (Dokumentar om Lisbeth Zornig)

"Er du mors lille dreng?", TV2, 2008 (dokumentar fra 1998)

"Mors lille dreng på egne ben", TV2, 2017


VIDEOER (Youtube):

Den normale udvikling og tilknytning:

Om Eriksons psyko-sociale udviklingsmodel:
https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&t=77s

Edward Tronick. Still Face Experiment:
https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0

Mary Ainsworth. Strange Situation Experiment (fremmedsituationstesten):
https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc

Video om tilknytningsteorien:
https://www.youtube.com/watch?v=WjOowWxOXCg

Skumfidusforsøget:
https://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&t=10s


Fejludvikling og omsorgssvigt:

Harlow's Studies on Dependency in Monkeys
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I&t=2s

Food or Security? Harlow's study on monkeys' attachment
https://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI&t=5s

Hospitalisme:
Emotional Deprivation in Infancy Study by Rene A. Spitz 1952
https://www.youtube.com/watch?v=8O5jynza2n4

Rumænsk børnehjem:
Growing up in a Romanian orphanage - BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=VCeWr8OFuEs&t=1s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Ungdom og identitet

Forløbet har haft fokus på ungdom i det senmoderne samfund med fokus på de mange muligheder for at konstruere sig selv og konksekvenserne heraf, som særligt gør sig gældende i ungdomsfasen. Herunder har vi haft fokus på stigende ensomhed og perfektionisme/perfekthedskultur. Forløbet kan groft set opdeles i følgende underemner:


IDENTITET OG PERSONLIGHED:

Vi har indledningsvist anvendt postmoderne psykologi (Giddens, Gergen, Ziehe) og Eriksons udviklingsteori til at karakterisere identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Ziehes teori om den narcissistiske socialisationstype, herunder de tre reaktionsmønstre på den kulturelle frisættelse, har vi blandt andet brugt til at forklare den (eventuelle) øgede perfektionisme hos nutidens unge.

Med dette udgangspunkt har vi derefter fokuseret på distinktionen mellem identitet og personlighed med fokus på The Big Five som den store personlighedsteori. Derefter har vi med udgangspunkt i forskellige psykologiske retninger (biologisk vs. kulturelt) belyst køn og kønsforskelle i senmoderniteten.


STRESS OG COPING:

Herfra har vi bevæget os lidt væk fra identitets- og personlighedsspørgsmålet og fokuseret mere på den kognitive psykologi med fokus på stress og coping. Herunder har vi også anlagt et neuropsykologisk perspektiv på stress (akut vs. kronisk stress). I forbindelse med coping har vi inddraget Seligmans teori om pessimistisk over for optimistisk forklaringsstil samt Antonovskys teori om "Oplevelse af sammenhæng" for at belyse, at også individuelle faktorer spiller ind i forhold til vores sårbarhed overfor og udvikling af kronisk stress.


OPMÆRKSOMHED OG HUKOMMELSE:

Med udgangspunkt i vores forståelse af stress, har vi med et kognitivt psykologisk perspektiv haft fokus på opmærksomhed, herunder automatiske og kontrollerede processer og perception (objekt- og social perception) og hukommelse (korttids-, arbejds- og langtidshukommelse, eksplicit og implicit hukommelse). Gennemgående har vi haft fokus på, hvordan processer som opmærksomhed og hukommelse udfordres i et senmoderne samfund, og hvilken betydning de spiller i ungdomsårene.


FAMILIE OG OPDRAGELSE:

Herfra har vi diskuteret betydningen af familietyper, opdragelsesstile og -idealer for den unges identitet og udvikling. I vores arbejde med forskellige opdragelsesstile, har vi også inddraget behaviorismen, herunder den operante betingning, i forståelsen af udvikling i børnesyn. I forbindelse med vores fokus på familie og opdragelse har vi set et afsnit af dokumentaren "Den perfekte opdragelse", som eleverne har lavet en mere indgående caseanalyse af.


SAMMENLIGNING OG ANERKENDELSE:

Afslutningsvist har vi beskæftiget os med Leon Festingers sociale sammenligningsteori (opadgående og nedadgående sammenligninger) og på den ene side Axel Honneths forståelse af anerkendelse og på den anden side behaviorismens forståelse af anerkendelse med særligt fokus på sociale medier. I forlængelse heraf har lavet en kobling til udviklingspsykologien (Still Face-eksperimentet og Sterns udviklingsteori), da vi har diskuteret fænomenet phubbing og dets konsekvenser.


PRIMÆR LITTERATUR

Psykologiens veje:

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Ungdom og senmodernitet" (siderne 321-326 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Hvad er identitet?" (Eriksons identitetssyn) (siderne 328-329 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Personlighedspsykologi". I kapitlet er følgende læst:  "The Big Five" og "Den forsigtige og den risikovillige type" (siderne 309-312 + 316-319 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, iBogs-udgaven: "Køn og kønsforskelle". I kapitlet er følgende læst: "Kønnet som biologi" og "Kønnet som kultur"

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Stress" (siderne 439-448 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Coping" (siderne 454-457 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "OAS" (siderne 448-449 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, 2018: "Kognitiv psykologi" (siderne 176-183 læst)

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, iBogs-udgaven: "Fire familietyper"

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, iBogs-udgaven: "Opdragelse, familie og daginstitution (kapitel 10)" I kapitler er følgende læst: "Fra lydighed til selvstændighed", "Opdragelsesidealer", "Fire opdragelsesstile".

Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime, iBogs-udgaven: "Social sammenligning" (Leon Festinger)


Fra celle til selfie:

Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Individet i det senmoderne samfund" (siderne 100-102 læst)

Ravn, Flemming André Philip & Wolf, Troels: Fra celle til selfie, Columbus, 2015: "Hukommelse" (siderne 261-266 læst)


ØVRIGE TEKSTER LÆST:

"At konstruere sin identitet gennem narrativer" (om den narrative psykologi) (Udleveret som word-dokument)

"Kognitive skemaer" (udleveret som pdf-fil)

Hasselbach & Vendelbo: Ensomhed og fællesskab: "Axel Honneth om anerkendelse i et fællesskab" (egen titel)


ARTIKLER

"Det moderne menneske skammer sig alt for meget", Politiken, 2017

Lederne: "Hver fjerde føler sig begrænset af sit køn"
https://www.lederne.dk/presse-og-nyheder/analyser-og-undersoegelser/kvinder-i-ledelse/hver-fjerde-foeler-sig-begraenset-af-sit-koen?fbclid=IwAR0btDcbpv8kt9q8-Ywx_bC7wu3u-S7hPlg0JJ562efqSmv73-yzEQwMzY8

"Hukommelsen favoriserer vores unge år", Kristeligt Dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hukommelsen-favoriserer-vores-unge-aar

"Overpræsterende unge er også dårligt opdraget", Information, 2014
https://www.information.dk/debat/2014/10/overpraesterende-unge-ogsaa-daarligt-opdraget


VIDEOER

BørneTelefonen: Maries historie om ensomhed:
https://www.youtube.com/watch?v=40pk2NVOCY4

TV2Echo: Nicklas er ensom og ønsker sig en ven:
https://www.youtube.com/watch?v=BGGZy8IFcDs

Tedtalk: "Perfektionisme" v. Thomas Curran
https://www.ted.com/talks/thomas_curran_our_dangerous_obsession_with_perfectionism_is_getting_worse?language=da

"What happens when you remove the hippocampus?" (Patient HM)
https://www.youtube.com/watch?v=KkaXNvzE4pk&t=1s

"Mesterhjerner: Hukommelse"
https://www.youtube.com/watch?v=-9wQtZtkg-Q

Tedtalk: How memories form and how we lose them?"
https://www.youtube.com/watch?v=yOgAbKJGrTA

"Derfor er din hukommelse fuld af fejl", DR3
https://www.youtube.com/watch?v=1tzI_jPT3Qc

Operant betingning (behaviorisme):
https://www.youtube.com/watch?v=ne6o-uPJarA


LINKS:

The Big Five-personlighedstest:
https://bigfive-test.com/da/test


DOKUMENTARER (cases):

De perfekte piger, DR
https://www.dr.dk/drtv/se/de-perfekte-piger_52514

Vincent Beier:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge

"Mød dit urmenneske: Frygt og stress", DR1, 2018

"Den perfekte opdragelse", TV2, 2017


ØVELSER:

Opmærksomhedsøvelse:
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts

Stroop-test

Hukommelsesøvelse m. ord (herunder dobbeltkodede ord)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer