Holdet 2024 mu/bekms - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Anders Løchte Nielsen
Hold 2024 mu/bekms (1g bekms mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sang og sammenspil II
Titel 2 Auditiv analyse
Titel 3 Tematisk forløb: Instrumenter/orketerbesætning
Titel 4 Tematisk forløb: Skalaer/akkorder
Titel 5 tematisk forløb: Carl Nielsen
Titel 6 Projekt: HipHop/rap

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sang og sammenspil II

sang og sammenspil

basalkundskaber i tromme-, bas- og keyboardspil (jvf kompendium)
sangopvarmning, stemmetræning.
Instrumenter: Der arbejdes med omskrivning af bas- og klaverstemmen, stortromme-bassammenhæng (afveksle rytme), klavers (og evt. guitars) groove, trommeslages rolle i overgange.
Band: samspil/koordination, dynamik (forskelle i) og kropslighed (bevægelse/visuel kommunikation)
Progression fra helt simpel bas/tromme koordination til skift ml vers/omkvæd, fra ren rockrytme til overgange i trommer og fra treklange på 1 til brudte akkorder i keyboard.
Reflektion over egen produktion (bl.a. vha mobiloptagelser og efterfølgende gruppesnak m lærer)

fællessange (en- og flerstemming):
With A Little Help From My Friends
Isn´t She Lovely
What Would You Do
Jens vejmand
Go Down Moses
Underlige aftenlufte
Imagine

sammenspilsnumre:
This Love (Maroon5)
Papirsklip, Kvinde min (rotation)
Adele: Roling In the Deep
TV2: De første kærester på månen

2025:
ABBA: Honey Honey
K.Larsen Papirsklip
A.Winehouse: Valery
Guns n Roses: Knockin on Heavens Door

eksamensnumre
L.Graham: Drunk in the morning
Maroon 5: This love
***



Egetproduceret kompendium
Noder/tekster/becifringer typisk fra "lødige" internetkilder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Auditiv analyse


Identificering af taktarter, instrumenter, form/formtype (inkl hook, break, gimmic), taktinddelig, instrumenter, dynamik.

Litt.: Eget produceret kompendium

auditiv/visuel analyse:
Deep Purple: Smoke On The Water
Abba:Honey Honey
MC Einar: Det er jul, det er cool.
R. Crawford: One day
E. John: Your Song

elevfremlæggelser (auditiv analyse)
selvvalgte numre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb: Skalaer/akkorder

Identificering og producering af skalaer og akkorder (dur/mol og treklange)

Identificering af toneart, skalafremmede akkorder/toner, identificering af I og Vtrinsakkorder, V-I -bevægelser,  basstemmens funktion (trinvis, kromatisk, spring)


Litt.: Eget produceret kompendium


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 tematisk forløb: Carl Nielsen

Carl Nielsen

Baggrund: Musikipedia artikler,
Carl Nielsens liv, Hans inspirationskilder, hans udvikling (specielt kunstsange><folkelige sange)


Analyser: Tit er jeg glad, Sletternes Sønner ogJens Vejmand.
Fokus på: melodiføring, skala/akkorder, rytme, ambitus
Vi har diskuteret hvordan de forskellige sange opleves som folkelige er kunstsange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Projekt: HipHop/rap

HipHop/rap

S. Lund-Olsen, T.Meesenburg: Rap pp:7-29 (tavlegennemgang)
P.R.Nielsen: Rebel og Remix pp 197-209, 266-279

Fokus på rytme (instrumenter) og tekst (sang). Forudsætninger, historie, berøringsflader og typer.

Tilhørende gennemgang af div. numre
(Sugarhill Gang: Rappers Delight)

Elevopgaver/-oplæg:
Eminen Gozilla, My Name Is
Tupack: California Love, Changes
Lauren Hill: Doo Wop, Ex-Factor
Kendrick Lamar: Sing About it, Im Dying of Thirst



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer