Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Emmy Charlotte Nielsen
|
Hold
|
2024 de/bems (1g bems de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Produktdesign, stole
Forløbet kan ses på https://sway.cloud.microsoft/H1D32BSPGpgklKIH
Forløbet har fungeret som intro til faget og som intro til produktdesign og stole
tekster:
Jesper Bek: "Design og Arkitektur", Grundbogen: s. 33-39 om stoledesign
Grundbogen s. 150-152 om analyse af produktdesign
et valgfrit afsnit af programmet "Danmarks Næste Klassiker", et om stoledesign
-IDEOs designmodel og proces
øvelser:
-visualiseringer, idéudvikling, skitser og kropslige modeller af stole
-gruppeøvelser om designparametre for køkkenredskaber
-ekskursion til Lyngbys møbelbutikker
-analyser af stole
-hjemmeopgave om ergonomi og taktilitet af hjemmets stole
-miniprojekt: lav eget siddemøbel: Discovery, Interpretation,
Ideation, Experimentation, Evaluation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Box arkitektur
Forløbet kan ses på https://sway.cloud.microsoft/qcHRBX441cPETH7q
øvelser:
-lav firkantede huse af LEGO
-gruppeoplæg om firkantede bygninger i arkitekturhistorien
-miniekskursion til Virum Torv for byrumsanalyse og byrumsforslag
-arkitekturopgave med 4 briefs:
Familiehuset: Design et hus til en familie udfra boxe. Finessen
ved dit hus skal være, at det skal være fleksibelt, så det kan
ændre sig og vokse eller skrumpe med familiens behov
gennem en årrække. (Tænk på Metabolismen og
multifunktionalitet som et designparameter)
Bæredygtighed: Design et hus eller kollegie, der inddrager
genbrug af containere. I denne opgave er det vigtigt at I
indretter huset/rummet så praktisk og småt som muligt. (Se
Urban Rigger eller CPH Village og hele Tiny House
bevægelsen)
Byrum: Design en ny skolegård til Virum Gymnasium, der
inddrager boxe og tager højde for skolens Funktionalistiske
arkitektur. (se Gl.. Hellerup og Ørestad som nye eksempler på
gymnasiebyggeri og inddrag de reelle interessenter her på
skolen)
Ikonmuseet: I skal designe et ikonmuseum, som kan blive et
vartegn for lokalområdet, selvfølgelige med boxe som
udgangspunkt. I bestemmer selv hvad museet er til, men det
vigtige i denne opgave er hvordan jeres museum
kommunikerer i facaden og hvordan det indgår i dets
omgivelser. (se f.eks Orddrupgaard Museums forskellige
tilbygninger og de 2 jødiske museer i henholdsvis Berlin og
København)
tekster:
Jesper Bek. Grundbogen, s. 46-57 (om arkitekturanalyse), s. 153-155 (om arkitekturanalyse), s. 58-61 (om kommunikation og omgivelser)
diverse eksempler på box bygninger, se sway https://sway.cloud.microsoft/qcHRBX441cPETH7q
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Et magasin
I dette forløb har eleverne skullet designe et magasin og arbejde med forskellige designparametre, særligt designhistorie, kreativitet, teori og målgruppe. Eleverne var på en guidet ekskursion i København gennemført af DAC: Skuespilhuset, Sankt Annæ Plads, Nordatlantens Brygge, Asiatisk Plads, Cirkelbroen og DAC. Derudover så eleverne udstillingerne "Vandet kommer" og "Nanna Ditzel: sæt kroppen fri" også på DAC.
Opgaver:
- en forside + eksperimenter med regelbrud
- en reklame for en stol
- en artikel om dansk design i en selvvalgt stilperiode
- en fotoreportage ("fotosafari") fra ekskursionen i København
- en anmeldelse af en af udstillingerne på DAC
Materialer:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof, 2017., s. 11-27.
- "Designelements. A Graphic Style Manual. Understanding the rules and knowing when to break them" af Timothy Samara, Rockport Publishers, 2014, s. 297-311.
- "Designeren i arbejdstøjet" i: "Grundbog i Grafisk Design", Forlaget Grafisk Litteratur, 1998, s. 16-21.
- "Stilhistorisk oversigt" i: "Designbogen" af Dorthe Vesterholm Klausen, Mette Korsholm Koch & Rikke Slot Kristensen", Forfatterne og PRAXIS - Nyt Teknisk Forlag, 2017, s. 314-403.
- video: "The History of Graphic Design Styles - Part 1 - Bauhaus and Art Nouveau" https://www.youtube.com/watch?v=BiKebTS_dy0
- video: "The History of Graphic Design Styles - Part 2 - Swiss Design and Art Deco" (https://www.youtube.com/watch?v=j__3SX0z2IM)
- "Designprincipper" i "20 Designprincipper" af Ian Wisler-Poulsen, Grafisk Litteratur, 2012, s. 22-27, s. 72-85, s. 90-115.
- "Visuel komposition" i: "Grundbog i Grafisk Design", Forlaget Grafisk Litteratur, 1998, s. 56-59.
- "Målgruppe og Minervamodellen" i: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof, 2017., s. 74-76.
Forløbet kan ses her: https://sway.cloud.microsoft/31YbZK0d8J7U3ZQI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Transport
Fokuspunkter: at finde et designproblem, at arbejde procesorienteret og iterativt, at kunne reflektere over og italesætte designprocesmodeller + begreber, , at indhente og konstruktivt bruge feedback, at arbejde selvstændigt, at bruge metoder fra undervisningen, viden om stilperioder.
Eleverne vælger selv, om de vil arbejde med produkt-, kommunikationsdesign eller arkitektur.
Materialer:
- dokumentar: "Sovjet Bus Stops" (2023) af Kristoffer Hegnsvad
- "Danmarks næste tøjdesigner: en uniform i højenhøjde" af DR, 2024.
- "Design og designprocessen" i "Design - proces og metode" af Mette Volf, Systime, 2009, s. 26-53.
Supplerende materiale:
- "Redesigning Oslo's transit diagram" (https://www.youtube.com/watch?v=tHQ5fOJkI-g)
- "TfL History: Our brand assets" (https://madeby.tfl.gov.uk/2024/06/07/our-brand-assets/)
- "The fabric design duo behind London tubes, trains and buses" (2017) af Lindsay Baker (https://www.bbc.com/culture/article/20171122-the-surprising-story-behind-the-designs-seen-every-day)
- "History of Uniforms" (https://www.ana.co.jp/group/en/company/ana/uniform/)
- "BIG's Västerås Travel Centre Creates a New Transport Hub Under One Roofscape" (2021) af Andreea Cutieru
- "An overview of transportation architecture" af Muskan Aanand (https://www.re-thinkingthefuture.com/designing-for-typologies/a5560-an-overview-of-transportation-architecture/)
- "Transport architecture" (https://all.design/transport-and-infrastructure)
- "Transport architecture" af Arup (https://www.arup.com/services/transport-architecture/)
Forløbet kan ses på Sway: https://sway.cloud.microsoft/q3UNOY2WJTZijg0s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensemne
Eleverne formulerer et eksamensemne og danner sig et overblik over forløb, teori, analyse og praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870774318",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870774318",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870774318"
}