Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Emmy Charlotte Nielsen
|
Hold
|
2024 bk/aju (1g aju bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det magiske
Vi har beskæftiget os med kunst, der på forskellig vis er magisk. Kunst kan fx. visualisere det usynlige, som drømme, det kan besværge betydningsfulde objekter, det kan snyde os og skabe overvældene illusionsrum. Vi har haft særlig fokus på surrealismen, das Unheimliche, hulemalerier, barokkens væg- og loftsmalerier og streetart.
Øvelser:
- spraymaling på karton, motiver af blade og værktøj, inspiration af Kathrine Ærtebjerg
- en automattegning
- en surrealistisk collage
- mixed media-værk: et foto gøres "unheimlich"
- skitse + kridttegning udenfor af et betydningsfuldt objekt, inspireret af hulemalerier
- tegneøvelser med linearperspektiv
- tegneøvelser med Jonas Kasper Jensen fra Kunstcubator
- skitser + visualisering af magisk murmaleri i lokalområdet
Materiale:
- "Ugens kunstner: Kathrine Ærtebjerg" af Line Petersen Larsen, 2019 (https://artmatter.dk/journal/ugens-kunstner-kathrine-aertebjerg/)
- "Surrealismen. Fra følelse til fantasi og drøm", s. 114-118 i: "Grundbog i kunst og arkitektur. Kunstens rum" af Jørgen H. Eriksen, Sophie H. Strøm, og Henrik Oxvig, Systime, 2023.
- "Automattegning. Lukkede øjnene og tegnede" (https://kunsten.dk/da/indhold/automattegning-5201)
- Video om automattegning: https://www.youtube.com/watch?v=MfJVah2Cbpo
- "Das Unheimliche" i: Teori til analyse & praksis i billedkunst" af Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, Praxis, 2021, s.64-68
- "Murmaleri - fra hulemaleri til streetart" i: "Temaer i kunsten 2. Grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter, Forfatteren og Det ny Forlag, 2019, s. 137-138, 141-145, 148-150.
- video om "Cave Art" af National Geografic (https://www.youtube.com/watch?v=ZjejoT1gFOc&t=18s)
- "Shaman", Wikipedia (https://da.wikipedia.org/wiki/Shaman)
- "Venus fra Willendorf", Wikipedia (https://da.wikipedia.org/wiki/Venus_fra_Willendorf#:~:text=Nogen%20foresl%C3%A5r%2C%20at%20hendes%20korpulence,for%20blot%20at%20blive%20betragtet.)
- Video: "How to draw a living room in one point perspective step by step for beginners" (https://www.youtube.com/watch?v=m37icxx3axw)
- Video: "How to Draw a Simple Room using 2-Point Perspective for Beginners" (https://www.youtube.com/watch?v=akumx0jJYf4&t=63s)
- "Generelt om farver" (https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979)
- "Komposition" i "Billedkunstbogen" (https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134)
- "Rum" i "Billedkunstbogen" (https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135)
Forløbet kan ses her på Sway: https://sway.cloud.microsoft/o8pXAqXNbWDlgBcn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sten, saks, papir
Forløbet interesserer sig særligt for 3-dimensionel kunst. Eleverne arbejder med materialer, der har meget forskellige egenskaber og inviterer til leg og eksperimenterende praksis. Derudover har vi været på ekskursion på SMK og bl.a. tegnet og fået en guidet omvisning.
Øvelser:
- Land Art-værker i miniformat: fotografier af eksperimenter med sten, der afprøver forskellige kompositioner og kontraster, samt det stedspecifikke og en rundskulptur
- en modernistisk venus-figur i ler (inspireret af Brancusi)
- papireksperimenter, der går i dialog med venus-temaet
- afsluttende opgave: et installationsværk (visualiseret gennem skitser + model) eller en skulptur i "et udvidet felt", der går i dialog med et selvvalgt kunsthistorisk værk fra SMK
Materialer:
- Video "The Case for Land Art" af The Art Assignment (https://www.youtube.com/watch?v=STW0eZDsKVg&t=2s)
- "Komposition" (egen oversigt, der anskueliggør begreber)
- "Kontrasttyper" i "Grundbog til billedkunst" af Britt og Mart Tiemensma, Systime, 1994, s. 205-206.
- "Tema: Mennesket" af H.S. Andersen og O. Laursen, i "Billedkunst: metode, kronologi,
tema", Systime, 2006, s. 175-176, 177-178.
- "Introduktion til tegning" af James Horton, Forlaget Aktium, 2003, s. 36-37, s. 42
- "Lær at tegne skitser" af Jackie Simmonds, Aschehoug, 2002, s. 22-25, s. 84-85.
- "Kunstneriske strategier" i "Billdkunstbogen" af Katrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus (https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140)
- video: "Skulpturens grundbegreber" (https://www.youtube.com/watch?v=TD8feYf29Ms&t=2s)
- "Venus af Milo", Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Venus_fra_Milo#:~:text=Det%20er%20en%20203%20cm,udstillet%20p%C3%A5%20Louvre%20i%20Paris.
- "A Surrealist Twist on a Classic Sculpture" af The Art Institute of Chicago (https://www.artic.edu/interactive-features/dali-venus-de-milo-with-drawers)
- "Bjørn Nørgaard: kvindehandel med Venus af Milo" (https://tosommerfugle.blogspot.com/2011/10/bjrn-nrgaard-kvindehandel-med-venus-fra.html)
- Video: "Constantin Brancusi" (https://www.youtube.com/watch?v=7LQLmWXHl3Y)
- "Skulptur og Peter Callesen" i: "For øjeblikket - samtidskunst til billedkunst 2" af Jesper Bek, et al., L&R Uddannelse, 2013, s. 57-61 + 150-151.
- "(Un)Broken Things: How Artist Glen Martin Taylor Heals with His Pottery" af Daria Kasionova, 2022 (https://birdinflight.com/en/inspiration/glenmartintaylor.html) + https://glenmartintaylor.com/
- "Aesthetic Exploration: Wabi Sabi" af Abigail Angwin (https://www.aesdes.org/2024/01/24/post-1-aesthetic-exploration-wabi-sabi/)
- "Sten på sten" (https://artmatter.dk/journal/sten-paa-sten/)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn i Kunsten
Forløbet kan ses på https://sway.cloud.microsoft/Xw5Rmcqjikhoy16p
Vi har arbejdet med nyere kunstformer og hvilken rolle køn spiller i kunstverdenen:
tekster:
TAP-bogens afsnit om køn og feminisme
"For Øjeblikket"-bogens afsnit og samtidskunstens strategier
https://www.dtu.dk/newsarchive/2024/03/forskere-overraskede-over-koensstereotyper-i-chatgpt
øvelser:
-billedcollager a'la Barbara Krüger
-skitser til kvindeskulpturer a'la Kirsten Justesens Dannerskulptur
-feministiske parafraser a'la Peter Carlsens af Delacroix
-dokumenter og registrer det kønnede i en dagligdag
-gruppesamtidsværker (intervention, relationel æstetik, interaktion) om køn
-AI undersøgelser af kønsbias i prompts og installationsværker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mad + Eksamensprojekt
Forløbet kan ses på https://sway.cloud.microsoft/oe3nd6hjGzx4APgN
Vi startede med at arbejde med klassiske stilleben malerier og deres symbolik og komposition. Derudover lavede alle eget stilleben maleri med valg af en af Modernismens -ismer og med fotos og skitser til
tekster:
Jonas Wolter: "Stilleben" afsnit fra "Temaer i Kunsten"
Dernæst gik vi i gang med eksamensprojektarbejdet ud fra temaet MAD. Projektet er afsluttet med oplæg
tekster:
"What's for lunch" fra Maria Kjær Themsen: "Berørt" (2020)
TAP-bogens afsnit om TAP-metoden
TAP-bogens afsnit om Mad
"For øjeblikket"-bogens afsnit om "Analytiske synsvinkler"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870794726",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870794726",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870794726"
}