Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Sanne Stabenfelt Jehrbo
|
Hold
|
2024 me/cx (1g cx me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Grundforløb: Filmsprog
I grundforløbet (fra august til oktober) er eleverne blevet introduceret til filmsprog. Vi har desuden lavet følgende praktiske øvelser:
Øvelse 1: Tre udtryksfylde øjebliksbilleder (fokus på beskæring, perspektiv og komposition)
Øvelse 2: En lille stemningsmontage på ca. 1-1½ minut, hvor følelser og stemninger formidles igennem levende billeder tilsat underlægningsmusik
Øvelse 3: En narrativ filmsekvens med inddragelse af FEMO-principperne.
Endelig har vi lavet en klippeøvelse i DaVinci Resolve med fokus på kontinuitetsklipning.
Kernetekster:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 22-41
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Dramaturgi
I grundforløbet havde vi fokus på filmsprog. I dette korte forløb arbejder vi med filmens dramaturgi med udgangspunkt i 1. episode af TV-serien "The Fall" (2013).
Tekster læst i forløbet:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 46-52
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: De korte formater - EKSAMEN
OPGIVES TIL EKSAMEN.
I forløbet "De korte formater" har vi haft fokus på kortfilm og webserier
og har inddraget teori om Richard Raskins syv parametre samt om webseriens forskellige formater, målgrupper og tværmediale/transmediale kommunikation. Eleverne har i grupper analyseret forskellige kortfilm og præsenteret deres næranalyser for holdet.
Der er arbejdet i dybden med følgende kortfilm og webserier:
Kortfilm:
Petros Silvestros: "Mike" (2014)
Philip Sansom, Olly Williams: "The Black Hole" (2008)
Si & AD: "Post-it Love" (2008)
Nash Edgerton: "Lucky" (2010)
Matt Black & Ryan Polly: "Monitor" (2018)
Tom Noakes: "Nursery Rhymes" (2019)
Webserier:
Julie Andem: SKAM (sæson 2, episode 1-2) (2016)
Anna Emma Haudal: Doggystyle (sæson 1, episode 1-2) (2018)
Tekster læst i forløbet:
Om kortfilm:
- Mette Wolfhagen og Dorte Granild: SHORTS – kortfilm i undervisningen, Systime, 2023
(uddrag)
- De 7 parametre (OFF)
Om webserier:
- Henrik Bøttner/Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater, Systime, 2019
(uddrag)
- Peter Nygaard Christensen: Webserier som 29, Doggystyle og Vild Sommer er vejen frem for eksperimenterende tv, 11. januar, 2019
Supplerende materiale:
- https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
- Jannie Dahl Astrup: "’Doggystyle’: uundværlig ungdomsserie fra allerøverste dr3-hylde får hjertet til at svømme over", 11. november, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pilotproduktion
Sideløbende med forløbet "De korte formater" har eleverne produceret deres pilotproduktion. Her kunne de vælge mellem at lave en kortfilm eller en webisode.
Vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier og storytelling-principper, herunder Richard Raskins 7 parametre og Jonas Risvigs masterclass om scenedramaturgi. Eleverne er endvidere blevet introduceret til Final Cut.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Portrætdokumentar (human postcard)
Sideløbende med forløbet "Dokumentar" har eleverne produceret en kort portrætdokumentar (et såkaldt "Human postcard"). Fokus har været på at skabe den stærke fortælling ved at fortælle en virkelig persons historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 4: Dokumentar - EKSAMEN
OPGIVES TIL EKSAMEN.
Forløb om dokumentargenren. Vi har arbejdet i dybden med dokumentarfilmen "Skjold og Isabel", og derudover har eleverne lavet gruppefremlæggelser om de seks dokumentariske undergenrer og fremstillingsformer.
I forlængelse af forløbet har eleverne produceret et "Human postcard", som vi har evalueret på holdet.
Vi har arbejdet i dybden med:
Emil Næsby Hansen: "Skjold og Isabel", 2018
Derudover har eleverne i grupper arbejdet med følgende citater, som de har præsenteret en analyse af for holdet:
Cecilie Debell, Maria Tórgarð: ”Skål” (2021)
Christoffer Guldbrandsen: "Den hemmelige krig" (2006)
Morgan Spurlock: ”Supersize Me” (2004)
Ron Fricke: ”Samsara”(Food) (2011)
Nicole N. Horanyi: ”En fremmed flytter ind” (2017)
Sarah Polley: “Stories We Tell” (2012)
Tekster læst i forløbet:
-Kompendium om de dokumentariske undergenrer baseret på materiale fra "Levende Billeder": https://levendebilleder.systime.dk/?id=217
-Kjartan Hansen: Skjold og Isabel, Ekko, 2018: https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/skjold-isabel/
Supplerende materiale:
”Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden” (2019), sendt på DR
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensproduktion
I fagets sidste praktiske forløb har vi arbejdet med idéudvikling, synopsis, step outline, storyboard, produktionplan, optagelser og redigering af eksamensproduktionen.
Efterfølgende er eksamensfilmene blevet vist for holdet, og eleverne har givet hinanden feedback.
Udstyr:
Sony FDR-AX43 inkl. microfon + elevernes egne mobiler
Monopod
Redigering:
De fleste grupper har brugt Final Cut Pro (trial version). Andre har brugt
Da Vinci Resolve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870826785",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870826785",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870826785"
}