Holdet 2024 me/ek - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Sanne Stabenfelt Jehrbo
Hold 2024 me/ek (1g ek me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundforløb: Filmsprog
Titel 2 Forløb 2: Dramaturgi
Titel 3 Forløb 3: De korte formater - EKSAMEN
Titel 4 Pilotproduktion
Titel 5 Portrætdokumentar (human postcard)
Titel 6 Forløb 4: Dokumentar - EKSAMEN
Titel 7 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundforløb: Filmsprog

I grundforløbet (fra august til oktober) er eleverne blevet introduceret til filmsprog. Vi har desuden lavet følgende praktiske øvelser:

Øvelse 1: Tre udtryksfylde øjebliksbilleder (fokus på beskæring, perspektiv og komposition)
Øvelse 2: En lille stemningsmontage på ca. 1-1½  minut, hvor følelser og stemninger formidles igennem levende billeder tilsat underlægningsmusik
Øvelse 3: En narrativ filmsekvens med inddragelse af FEMO-principperne.

Endelig har vi lavet en klippeøvelse i DaVinci Resolve med fokus på kontinuitetsklipning.

Kernetekster:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 22-41


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Dramaturgi

I grundforløbet havde vi fokus på filmsprog. I dette korte forløb arbejder vi med filmens dramaturgi med udgangspunkt i 1. episode af TV-serien "The Fall" (2013).

Tekster læst i forløbet:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 46-52
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: De korte formater - EKSAMEN

OPGIVES TIL EKSAMEN.

I forløbet "De korte formater" har vi haft fokus på kortfilm og webserier
og har inddraget teori om Richard Raskins syv parametre samt om webseriens forskellige formater, målgrupper og tværmediale/transmediale kommunikation. Eleverne har i grupper analyseret forskellige kortfilm og præsenteret deres næranalyser for holdet.

Der er arbejdet i dybden med følgende kortfilm og webserier:

Kortfilm:
Petros Silvestros: "Mike" (2014)
Philip Sansom, Olly Williams: "The Black Hole" (2008)
Si & AD: "Post-it Love" (2008)
Nash Edgerton: "Lucky" (2010)
Matt Black & Ryan Polly: "Monitor" (2018)
Tom Noakes: "Nursery Rhymes" (2019)

Webserier:
Julie Andem: SKAM (sæson 2, episode 1-2) (2016)
Anna Emma Haudal: Doggystyle (sæson 1, episode 1-2) (2018)

Tekster læst i forløbet:
Om kortfilm:
- Mette Wolfhagen og Dorte Granild: SHORTS – kortfilm i undervisningen, Systime, 2023
(uddrag)
- De 7 parametre (OFF)

Om webserier:
- Henrik Bøttner/Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater, Systime, 2019
(uddrag)
- Peter Nygaard Christensen: Webserier som 29, Doggystyle og Vild Sommer er vejen frem for eksperimenterende tv, 11. januar, 2019

Supplerende materiale:
- https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
- Jannie Dahl Astrup: "’Doggystyle’: uundværlig ungdomsserie fra allerøverste dr3-hylde får hjertet til at svømme over", 11. november, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pilotproduktion

Sideløbende med forløbet "De korte formater"  har eleverne produceret deres pilotproduktion. Her kunne de vælge mellem at lave en kortfilm eller en webisode.

Vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier og storytelling-principper, herunder Richard Raskins 7 parametre og Jonas Risvigs masterclass om scenedramaturgi. Eleverne er endvidere blevet introduceret til Final Cut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Portrætdokumentar (human postcard)

Sideløbende med forløbet "Dokumentar"  har eleverne produceret en kort portrætdokumentar (et såkaldt "Human postcard"). Fokus har været på at skabe den stærke fortælling ved at fortælle en virkelig persons historie.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 4: Dokumentar - EKSAMEN

OPGIVES TIL EKSAMEN.

Forløb om dokumentargenren. Vi har arbejdet i dybden med dokumentarfilmen "Skjold og Isabel", og derudover har eleverne lavet gruppefremlæggelser om de seks dokumentariske undergenrer og fremstillingsformer.

I forlængelse af forløbet har eleverne produceret et "Human postcard", som vi har evalueret på holdet.

Vi har arbejdet i dybden med:
Emil Næsby Hansen: "Skjold og Isabel", 2018

Derudover har eleverne i grupper arbejdet med følgende citater, som de har præsenteret en analyse af for holdet:  
Cecilie Debell, Maria Tórgarð: ”Skål” (2021)
Christoffer Guldbrandsen: "Den hemmelige krig" (2006)
Morgan Spurlock: ”Supersize Me” (2004)
Ron Fricke: ”Samsara”(Food) (2011)
Nicole N. Horanyi: ”En fremmed flytter ind” (2017)
Sarah Polley: “Stories We Tell” (2012)


Tekster læst i forløbet:
-Kompendium om de dokumentariske undergenrer baseret på materiale fra "Levende Billeder": https://levendebilleder.systime.dk/?id=217
-Kjartan Hansen: Skjold og Isabel, Ekko, 2018: https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/skjold-isabel/

Supplerende materiale:
”Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden” (2019), sendt på DR
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensproduktion

I fagets sidste praktiske forløb har vi arbejdet med idéudvikling, synopsis, step outline, storyboard, produktionplan, optagelser og redigering af eksamensproduktionen.

Efterfølgende er eksamensfilmene blevet vist for holdet, og eleverne har givet hinanden feedback.

Udstyr:
Sony FDR-AX43 inkl. microfon + elevernes egne mobiler
Monopod

Redigering:
De fleste grupper har brugt Final Cut Pro (trial version). Andre har brugt
Da Vinci Resolve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer