Holdet 2024 me/aj - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Pernille Ovesen
Hold 2024 me/aj (1g aj me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Ungdom i fiktion og fakta (EKSAMENS EMNE)
Titel 3 Pilotprojekt (webserie)
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Forløb#4
Titel 6 Grundforløb - introduktion til filmsproget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet (fra august til oktober) er eleverne blevet introduceret til filmsprog. Vi har desuden lavet følgende praktiske øvelser:

Øvelse 1: Tre udtryksfylde øjebliksbilleder (fokus på beskæring, perspektiv og komposition)
Øvelse 2: En lille stemningsmontage på ca. 1-1½  minut, hvor følelser og stemninger formidles igennem levende billeder tilsat underlægningsmusik
Øvelse 3: En narrativ filmsekvens med inddragelse af FEMO-principperne.

Endelig har vi lavet en klippeøvelse i DaVinci Resolve med fokus på kontinuitetsklipning.

Kernetekster:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 22-41
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom i fiktion og fakta (EKSAMENS EMNE)

Forløb om Ungdom i medier – FIKTION & FAKTA (OPGIVES TIL EKSAMEN!)

Det overordnede udgangspunkt for forløbet er bogen UNGDOM – FORLØB I MEDIER af Anders Lysne og Neel Schucany (L&R 2017), kapitel 1-3. Der indledes med en introduktion til ungdom som kategori (social, biologisk og kulturel), særlige genretræk og et historisk overblik fra 1950’erne og frem.

Fokus i modulerne er:

• Unge som målgruppe før og nu
• Elevernes kendskab til genren, hvad de ser - og hvor (streaming over for flow-tv og biograffilm)
• Ungdomsfilmens kendetegn – og forskel fra opvækstfilmen – og vice versa
• Turners passagemodel, Murray Smiths sympatistruktur, karakterfremstilling og dobbeltsyn
• Analyse: den indholdsmæssige analyse (personkarakteristikker, udvikling og konflikter), den dramaturgiske analyse (særligt passagemodellen) samt filmisk næranalyse af udvalgte, centrale scener.
-
I fiktionsdelen har vi har fokus på tre formater, nemlig webserien, kortfilmen og spillefilmen.

Sete værker (fiktion):

Paradisets Brænder (spillefilm, 2023, Mika Gustafson)
SKAM (Skam: Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV, 2016, Julie Andem)
SALSA (dr.dk, 2022, Jonas Risvig, 1 episode: drifter i natten)
2 piger & 1 kage (kortfilm på Filmcentralen, 2013, Jens Dahl)  
Kontra (spillefilm set i Gentofte KINO, 2024, Jonas Risvig)
Testen (kortfilm på Filmcentralen, 2017, Maxime Aubert)

I faktadelen af forløbet arbejder vi med kendetegn for genren, og hvordan den låner træk fra fiktionen.

Her læser vi om de forskellige dokumentariske undergerner (med fokus på den observerende, den interaktive, den autoritative og den poetiske) og centrale begreber som faktakontrakt og autenticitetsmarkører. Med udgangspunkt i de gennemgåede fortælleformer og undergenrer ser og arbejder vi med værker, som illustrerer forskellen på dokumentarfilmen og web-dokumentaren. Vi diskuterer graden og effekten af iscenesættelse og rekonstruktion.    

I faktadelen kommer vi omkring tre formater, nemlig webdokumentaren, kortfilmen og dokumentarfilmen. Arbejdet med disse faktaformater giver anledning til at komme omkring centrale begreber og kontekster som:

- Distribution og platform (eleverne undersøger platformen ’SEIN’)
- Målgrupper

Sete værker (fakta):

Skål (dokumentarfilm, tidligere sendt på DR, 2021, Cecilie Debell)
Se mig mens du sover (dokumentarwebserie på SEIN, 2019, Mads Salbæk & Tessa Hoder)
Søndagskæreste (dokumentarisk kortfilm på ekko.dk, 2023, Søren La Cour Frederiksen)  

Oplæg fra fagfolk i film- og medieverdenen:

- foredrag og workshop med filmfotograf, Sine Brooker, fotograf på ’Paradiset brænder’ (2023).

Litteratur (se under 'dokumenter'):   

UNGDOM – FORLØB I MEDIER af Anders Lysne og Neel Schucany (L&R 2017), kapitel 1-3.

Teksten om webserier er hentet fra Close-Up:
https://closeup.systime.dk/?id=166

Teksten om de 7 parametre (OFF) er hentet fra: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/02/06/at-fortaelle-kortfilm/

Teksten om de forskellige dokumentariske undergenrer er hentet fra: https://levendebilleder.systime.dk/?id=217
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pilotprojekt (webserie)

Sideløbende med forløbet "Ungdom i medier"  har eleverne produceret deres pilotproduktion. Her skulle eleverne lave en pilot til en webisode (anslaget).

Vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier og storytelling-principper, herunder Richard Raskins 7 parametre og Jonas Risvigs masterclass om scenedramaturgi.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensproduktion

I fagets sidste praktiske produktion har grupperne haft frit valg mellem de formater, vi har arbejdet med i undervisninger. I forløbet arbejdes der med idéudvikling, moodboard (på padlet), stepout-line og storyboard ift. de vigtigste scener. Eleverne har lavet en produktionplan, koordineret optagelser og redigeret eksamensproduktionen med løbende overvejelser om målgruppe og distributionsplatform.

Udstyr:
Sony FDR-AX43
Monopod
Samt egne telefonkameraer /droner

Redigering:
De fleste grupper har brugt DaVinci Resolve (gratis version), men nogle grupper har også brugt CapCUT og Adobe After Effects.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Grundforløb - introduktion til filmsproget

I grundforløbet (fra august til oktober) er eleverne blevet introduceret til filmsprog. Vi har desuden lavet følgende praktiske øvelser:

Øvelse 1: Tre udtryksfylde øjebliksbilleder (fokus på beskæring, perspektiv og komposition)
Øvelse 2: En lille stemningsmontage på ca. 1-1½  minut, hvor følelser og stemninger formidles igennem levende billeder tilsat underlægningsmusik
Øvelse 3: En narrativ filmsekvens med inddragelse af FEMO-principperne.

Endelig har vi lavet en klippeøvelse i DaVinci Resolve med fokus på kontinuitetsklipning.

Kernetekster:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 22-41
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer