Holdet 2024 me/au - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Frank Unger
Hold 2024 me/au (1g au me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dramaturgi
Titel 2 De korte formater - webserier og kampagnefilm
Titel 3 Pilotproduktion
Titel 4 Dokumentar + Human Postcard produktion
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 De korte formater - webserier og kampagnefilm

OPGIVES TIL EKSAMEN.

I forløbet "De korte formater" har vi fokus på webserier og kampagnefilm samt teorien bag. Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om kampagnefilm og gruppearbejde om SKAM.

For at bygge bro mellem teori og praksis har eleverne i den efterfølgende pilotproduktion prøvet kræfter med produktionen af en webisode, og vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier.

Viste film:

Webserier:
Udvalgte gamle elevfilm
Julie Andem: SKAM (sæson 2, episode 1-2) (2016)
Anna Emma Haudal: Doggystyle (sæson 1, episode 1) (2018)
Jonas Risvig: Kontra (2024)


Om webserier:
- Henrik Bøttner/Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater, Systime, 2019
(uddrag)
- Peter Nygaard Christensen: Webserier som 29, Doggystyle og Vild Sommer er vejen frem for eksperimenterende tv, 11. januar, 2019


  


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pilotproduktion

Sideløbende med forløbet "De korte formater"  har eleverne produceret deres pilotproduktion, en webisode.

Vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier og specifikt med Jonas Risvigs masterclass om scenedramaturgi. Eleverne er endvidere blevet introduceret til Final Cut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentar + Human Postcard produktion

OPGIVES TIL EKSAMEN.

Forløb om dokumentarfilmgenren. Med udgangspunkt i DR kulturmagasinet Gejst ("Dokumentar og virkeligheden", 2019) og en diskussion om begreberne virkelighed//iscenesættelse/grænser har vi set og arbejdet analytisk/refleksivt med en række uddrag fra dokumentarfilm indenfor de forskellige undergenrer, som eleverne har lavet gruppefremlæggelser omkring.

I forlængelse af forløbet har grupperne produceret et "Human postcard", som vi har evalueret på holdet.

Viste film:

Elevoplæg:
Ron Fricke: ”Samsara”, 2011 (Food)
Nicole N. Horanyi: ”En fremmed flytter ind”, 2017 (00:00-08:05)
Michael Moore: ”Where to Invade Next” (2015) (00:25- 08:55)
Janus Metz: "Armadillo", 2010 (00:00-05:15)
Cecilie Debell: "Skål", Færøerne 2021 (00:00-06:54)


Tekster:

Kompendium om de dokumentariske undergenrer baseret på materiale fra "Levende Billeder": https://levendebilleder.systime.dk/?id=217

”Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden” (2019), sendt på DR

Anvendte online værktøjer: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensproduktion

I fagets sidste praktiske forløb arbejdes med idéudvikling, synopsis, storyboard, produktionplan, optagelser og redigering af eksamensproduktionen, herunder indgår overvejelser om målgruppe og platform/distributionskanal.

Efterfølgende vises eksamensfilmene for holdet.

Udstyr:

Eleverne har enten brugt skolens udstyr:
Sony FDR-AX43
Røde videomic
Monopod

Eller brugt egne mobiltelefoner.


Redigering:
De fleste grupper har brugt Final Cut Pro (trial version), enkelte Da Vinci Resolve eller Cap Cut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer