Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Frank Unger
|
Hold
|
2024 me/au (1g au me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dramaturgi
I grundforløbet havde vi fokus på filmsprog. I dette korte forløb arbejder vi med filmens dramaturgi med udgangspunkt i 1. episode af TV-serien "The Fall" (2013).
Tekster læst i forløbet:
Close-up. Grundbog til mediefag C. s. 46-52
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
De korte formater - webserier og kampagnefilm
OPGIVES TIL EKSAMEN.
I forløbet "De korte formater" har vi fokus på webserier og kampagnefilm samt teorien bag. Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om kampagnefilm og gruppearbejde om SKAM.
For at bygge bro mellem teori og praksis har eleverne i den efterfølgende pilotproduktion prøvet kræfter med produktionen af en webisode, og vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier.
Viste film:
Webserier:
Udvalgte gamle elevfilm
Julie Andem: SKAM (sæson 2, episode 1-2) (2016)
Anna Emma Haudal: Doggystyle (sæson 1, episode 1) (2018)
Jonas Risvig: Kontra (2024)
Om webserier:
- Henrik Bøttner/Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater, Systime, 2019
(uddrag)
- Peter Nygaard Christensen: Webserier som 29, Doggystyle og Vild Sommer er vejen frem for eksperimenterende tv, 11. januar, 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotproduktion
Sideløbende med forløbet "De korte formater" har eleverne produceret deres pilotproduktion, en webisode.
Vi har arbejdet målrettet med forskellige idéudviklingsstrategier og specifikt med Jonas Risvigs masterclass om scenedramaturgi. Eleverne er endvidere blevet introduceret til Final Cut.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar + Human Postcard produktion
OPGIVES TIL EKSAMEN.
Forløb om dokumentarfilmgenren. Med udgangspunkt i DR kulturmagasinet Gejst ("Dokumentar og virkeligheden", 2019) og en diskussion om begreberne virkelighed//iscenesættelse/grænser har vi set og arbejdet analytisk/refleksivt med en række uddrag fra dokumentarfilm indenfor de forskellige undergenrer, som eleverne har lavet gruppefremlæggelser omkring.
I forlængelse af forløbet har grupperne produceret et "Human postcard", som vi har evalueret på holdet.
Viste film:
Elevoplæg:
Ron Fricke: ”Samsara”, 2011 (Food)
Nicole N. Horanyi: ”En fremmed flytter ind”, 2017 (00:00-08:05)
Michael Moore: ”Where to Invade Next” (2015) (00:25- 08:55)
Janus Metz: "Armadillo", 2010 (00:00-05:15)
Cecilie Debell: "Skål", Færøerne 2021 (00:00-06:54)
Tekster:
Kompendium om de dokumentariske undergenrer baseret på materiale fra "Levende Billeder": https://levendebilleder.systime.dk/?id=217
”Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden” (2019), sendt på DR
Anvendte online værktøjer: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
I fagets sidste praktiske forløb arbejdes med idéudvikling, synopsis, storyboard, produktionplan, optagelser og redigering af eksamensproduktionen, herunder indgår overvejelser om målgruppe og platform/distributionskanal.
Efterfølgende vises eksamensfilmene for holdet.
Udstyr:
Eleverne har enten brugt skolens udstyr:
Sony FDR-AX43
Røde videomic
Monopod
Eller brugt egne mobiltelefoner.
Redigering:
De fleste grupper har brugt Final Cut Pro (trial version), enkelte Da Vinci Resolve eller Cap Cut.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870852836",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870852836",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65870852836"
}