Titel
1
|
Valg og demokrati (i USA)
Klassen har i anledning af det amerikanske valg arbejdet med USAs politiske system, partisystem og valgsystem, kontrasteret med danske forhold. Eleverne har diskuteret demokratiforståelser med udgangspunkt i de nævnte cases og et kinesisk eksempel (Stem på mig, 2007). Desuden har de analyseret forklaringer på Donald Trumps valgsejr ved hjælp af en vifte af vælgeradfærdsteorier. Teoretisk har vi også inddraget Eastons policy model og Downs model. Endelig har vi berørt mediernes rolle og populismebegrebet som forklaringer på udviklinger i landenes politiske kultur og landskaber.
Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Kernestof:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Kernestof:
Luk samfundet op!, Brøndum og Hansen, Columbus (2019):
6.1 Politik og politiske styreformer
6.2 hvad er demokrati?
- konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
6.3 Demokrati i praksis: det danske politiske system og magt
- magtens tredeling
6.4 Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
- Borgerne i den parlamentariske styringskæde
6.6 Parlamentarisme og regeringstyper
Figurer:
5.2: Kerne- og marginalvælgere
5.4: Partierne placeret efter gammel og ny politik, samt inddelt i rød og blå blok
5.6: Down's model
Ukendt kilde: "Vælgeradfærdstoerier" (lectio link), Kap. 3: "Vælgeradfærd - Hvorfor stemmer vælgerne som de gør?"
Samf C: Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime (2017,2022)
1.3 Andre Ideologier
- Populisme https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1234
6.1 Medier og politik https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1248
6.2 Mediernes rolle og medialisering https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1247
- ulemper ved medialisering
- Mediernes nyhedskriterier
- Avisernes politiske holdninger
6.3. Mediebilledet i dag
- Teorier om mediernes påvirkning https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1260
6.4 De sociale medier https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1245
- Sociale medier og politik
- Demokratiske perspektiver
Artikler:
- Andersen, Villads: "Amerikanske strateger prøver at forstå Trump-valget: »Vi rendte rundt med skyklapper på og ørepropper i«", Information, 9. november 2024, https://www.information.dk/moti/2024/11/amerikanske-strateger-proever-forstaa-trump-valget-rendte-rundt-skyklapper-paa-oerepropper
- Venegas, Natalie: "Bernie Sanders Explains What Donald Trump Did That Worked With Voters, Newsweek, 10. november 2024, https://www.newsweek.com/bernie-sanders-explains-donald-trump-worked-voters-1983498#slideshow/2517458
- Rohde, Thomas Søgaard: "En af nyere tids mest magtfulde pressechefer på Christiansborg: Derfor vandt Donald Trump valget – og derfor har Demokraterne et alvorligt problem", Berlingske, 24. november 2024, https://www.berlingske.dk/politik/en-af-nyere-tids-mest-magtfulde-pressechefer-paa-christiansborg-derfor
- Farmer, Britt McCandless: "The factors that led to Donald Trumps victory", 60 Minutes, 10. november 2024, https://www.cbsnews.com/news/factors-that-led-to-donald-trump-victory-60-minutes/
- Khokar, Philip: "ANALYSE Guess who's back? Derfor vandt Donald Trump", DR, 6. november 2024, https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-guess-whos-back-derfor-vandt-donald-trump
- Rasmussen, Annegrethe: "Trump, the Comeback Kid, får langt mere magt end han havde i 2016-2020 – den politiske ”modstandsbevægelse” er væk", POV International, 6. november 2024, https://pov.international/trump-2-0-mere-magt-end-sidst-modstanden-er-vaek/
|