Holdet 2024 sa/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jan Maintz
Hold 2024 sa/c (1c sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 2 Opbrud i dansk politik, SVM og økonomiens rolle
Titel 3 Demokratiets mange aspekter og udfordringer
Titel 4 Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper. Lige så væsentligt er arbejdet med en basal forståelse af dele af væsentlige sociologers teorier og kernebegreber.

Forløbets generelle nøglebegreber og elementer:

Socialisering
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbelt socialisering
Socialkarakter - indrefrastyret og udefrastyret
Primær referencegruppe
Sekundær referencegruppe
Årsager til overgangen fra industrisamfund til informationssamfund (det senmoderne samfund)
Tre karrierelivsformer i det senmoderne samfund (karrierebunden, selvstændig, lønarbejder)
Fire familietyper i det senmoderne samfund (team, patriarkalsk, svingdørs, socialt akvarium)
Livsstil (herunder kobling til social arv fra grundforløbet)

Forløbets hovedteoretikere:
Anthony Giddens
Erving Goffman
Thomas Ziehe
Hartmut Rosa
Pierre Bourdieu (genopfriskning af ham fra grundforløbet via afsnit 7.5 i Sociologisk set (systime.dk)).

Kernestof:
(Af) afsnittene 8.1, 8.3, 8.4, 10.1, 10.3, 11.3, 11.4, 11.5, 11.6 i Samfundsfag C (systime.dk)
og i Sociologisk set kapitel 3 og afsnit 7.5 (systime.dk)

Faglige mål i fokus:
– påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskanaler og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
– formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
– på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opbrud i dansk politik, SVM og økonomiens rolle

Forløbet har som ramme opbruddene i dansk politik nu og de sidste 10-20 år (mht. mange nye partier, store op- og nedture for flere partier, mere flygtige vælgere, værdipolitik som afgørende, mange store og nye emner på dagsordenen (også internationalt) (klima, krig i Ukraine, terror, MeToo, land vs. by, globaliseringskritik, indvandring, teknologi, demokrati, højrepopulismens fremmarch). Og forløbet zoomer ind på SVM-regeringens opståen og politiske begrundelse, herunder økonomiske begrundelser. Forløbet inddrager således også økonomiske elementer (andre end i grundforløbet).

Centrale elementer:
- værdipolitik og fordelingspolitik
- partiadfærd og Molins model og Strøms model
- vælgeradfærd (nærhedsmodellen, retningsmodellen (fra demokrati-forløbet); Inglehardts teori, kernevælgere, marginalvælgere)
- Økonomi: Konjunktursvingninger, BNP, finanspolitik (ekspansiv/lempelig og kontraktiv/stram), det økonomiske kredsløb, arbejdsløshed, inflation.

Supplerende materiale:
Peter M. Christiansen og Asbjørn S. Nørgaard (2012): Demokrati, magt og politik i Danmark, Gyldendal, s. 96 og 98 om postmaterialisme (se separat word-fil).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Demokratiets mange aspekter og udfordringer

Formål: Viden om demokratibegrebet og indsigt i demokratiets mange nuancer, problemer, konflikter. Vinklen på forløbet er denne: Demokrati hylder vi som noget meget godt, og vi kæmper for det rundt i verden – men er det nu også så uproblematisk et ideal? Og hvilke aktuelle udfordringer har demokratiet (med fokus på Danmark)?

Elementer i fokus:

- Hvad er et demokrati?
Robert A. Dahls sondring mellem demokrati (5 betingelser) og polyarki (7 betingelser)

Også oplæg v. Jan om to andre definitioner af demokrati (for at øge bevidstheden om kompleksiteten - ikke engang definitionen af demokrati er der enighed om):
Francis Fukuyamas definition. 3 betingelser for et liberalt demokrati: 1) stærk, moderne, ukorrupt, meritokratisk stat, 2) lighed for loven(retsstat) og 3) at politikerne kan stilles til ansvar (accountability) dels i parlamentet, dels ved regelmæssige valg til parlamentet.

Jørgen Møllers definition, 3 betingelser for et maksimalt demokrati. Opfyldes kun betingelse 1) har vi kun et minimalt demokrati; opfyldes alle tre, har vi et maksimalt/fuldgyldigt demokrati. 1) Frie og fair valg til parlamentet, 2) Liberale normer (frihedsrettighederne) og 3) Retsstat
  
Også i fokus i forløbet:
- Demokratiets oprindelse og historie fra antikken til i dag
- Direkte versus repræsentativt demokrati
- Fordele og ulemper ved hhv. repræsentativt og direkte demokrati
- To idealer for en demokratisk KULTUR (hvordan skal relationen være mellem repræsentanter og borgere?): deltagelses-demokrati versus konkurrence-demokrati
- Menneskerettighederne og deres historie fra 1700-tallet til efter anden verdenskrig, herunder ligestilling.
- Politisk deltagelse og vælgeradfærd
- Grundloven, magtens tredeling, borgernes rettigheder og pligter, valg til Folketinget, Folketingets opgaver, EU's indflydelse, regeringen (typer mv.), lovgivningsprocessen i Danmark.

Seks demokratiske udfordringer:
1. Platons demokratikritik (nogle er bedre end andre til at styre), som stadig dukker op (utilsigtet)
2. Medialiseringen og dens træk
3. Gallup-demokrati og populisme (vi skelner mellem flere betydninger af populisme; begrebet indgik også i grundforløbet, jf. Samfundsfag C-bogens afsnit 1.3).
4. Den mulige konflikt mellem demokrati som ideologi (frihed, lighed, menneskerettigheder) og som styreform (Mogens Herman Hansen). Her læser vi også hele FN's menneskerettighedserklæring, herunder om lighed mellem køn bl.a.
5. Lever vi i en overdemokratiseret kultur? (Rune Lykkeberg)
6. Hvad gør det repræsentative demokrati ved mennesker og ved den demokratiske kultur? Skaber det dovenskab, passivitet og små, ufrie mennesker? Vi læser et uddrag af Tocquevilles Demokrati i Amerika (1835-40).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?

GRUNDFORLØBET (august til oktober).

Der er i grundforløbet arbejdet med spørgsmålet: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle? Vi diskuterer og undersøger spørgsmålet især ud fra en politisk og ideologisk vinkel og kommer også ind på sociologiske og i lidt mindre grad økonomiske aspekter.

Primær litteratur:
• ”Samfundsfag C (2022)” af Henrik Kureer m.fl. (se sider nedenfor).


Teorier og begreber:
• Liberalisme, socialisme, konservatisme, socialliberalisme og populisme
• Partiinddeling efter ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik (herunder overblik over samtlige partier i Folketinget)
• Velfærdsmodeller: universelle/socialdemokratiske/danske, korporative/konservative/centraleuropæiske og residuale/liberale/angelsaksiske
• Socialklasser og socialgrupper
• Social arv, social mobilitet, mønsterbrydere og chanceulighed
• Bourdieu: økonomisk kapital, kulturel kapital og social kapital (samt begrænset om habitus)
• De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter: fuld beskæftigelse, balance på valutaregnskabet, rimelig social fordeling af goderne, hensyn til miljøet og naturressourcerne, økonomisk vækst og stabile priser/begrænset inflation.

Grundbog: Samfundsfag C, I-bog, Systime, der er arbejdet med følgende sider i nævne rækkefølge:
Ideologier: p686, p687, p688, p689, p691, p690, p898
Inddeling af partier: p598, p599, p915, p890, p891
Rød/grøn blok: p588, p589, p590, p591, p592
Blå blok: p593, p594, p595, p596, p597
Velfærdsmodeller: p416, p470, p469, p542
Velfærdsudfordringer: p544, p545, p468, p547, p54
Social arv, socialgrupper og levevilkår: p570, p571, p572, p578, p637, p638
Chanceulighed, social mobilitet, Bourdieu: p580, p581, p582
De økonomiske mål, målkonflikter, partiernes syn på målene: p424, p519, p520, p521, p530, p528, p527, p533, p423


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger

- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer