Titel
4
|
Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?
GRUNDFORLØBET (august til oktober).
Der er i grundforløbet arbejdet med spørgsmålet: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle? Vi diskuterer og undersøger spørgsmålet især ud fra en politisk og ideologisk vinkel og kommer også ind på sociologiske og i lidt mindre grad økonomiske aspekter.
Primær litteratur:
• ”Samfundsfag C (2022)” af Henrik Kureer m.fl. (se sider nedenfor).
Teorier og begreber:
• Liberalisme, socialisme, konservatisme, socialliberalisme og populisme
• Partiinddeling efter ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik (herunder overblik over samtlige partier i Folketinget)
• Velfærdsmodeller: universelle/socialdemokratiske/danske, korporative/konservative/centraleuropæiske og residuale/liberale/angelsaksiske
• Socialklasser og socialgrupper
• Social arv, social mobilitet, mønsterbrydere og chanceulighed
• Bourdieu: økonomisk kapital, kulturel kapital og social kapital (samt begrænset om habitus)
• De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter: fuld beskæftigelse, balance på valutaregnskabet, rimelig social fordeling af goderne, hensyn til miljøet og naturressourcerne, økonomisk vækst og stabile priser/begrænset inflation.
Grundbog: Samfundsfag C, I-bog, Systime, der er arbejdet med følgende sider i nævne rækkefølge:
Ideologier: p686, p687, p688, p689, p691, p690, p898
Inddeling af partier: p598, p599, p915, p890, p891
Rød/grøn blok: p588, p589, p590, p591, p592
Blå blok: p593, p594, p595, p596, p597
Velfærdsmodeller: p416, p470, p469, p542
Velfærdsudfordringer: p544, p545, p468, p547, p54
Social arv, socialgrupper og levevilkår: p570, p571, p572, p578, p637, p638
Chanceulighed, social mobilitet, Bourdieu: p580, p581, p582
De økonomiske mål, målkonflikter, partiernes syn på målene: p424, p519, p520, p521, p530, p528, p527, p533, p423
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
|