Holdet 2024 sa/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Nikolaj Quaade
Hold 2024 sa/e (1e sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Titel 2 Hvordan går det med demokratiet i Danmark?
Titel 3 Udfordringer i dansk økonomi.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund.

Der er i forløbet arbejdet med følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.

- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.

- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.

- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.



Der er i forløbet arbejdet med følgende kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering.

- sociale og kulturelle forskelle.

- kvantitativ og kvalitativ metode.


Anvendt litteratur:

Samfundsfag C. Frederiksen, Beyer & Kureer.
Kapitel 8.
Kapitel 9: Afsnit 9.1 + 9.2 + 9.4.
Kapitel 10.

Supplerende materiale:

Debatten på DR2: Skærmfri fremtid? (uddrag. Psykolog Aida Bikic om skærmtid og mistrivsel).

Artikel: Der er en hovedårsag til unges mistrivsel. Jens From Lyng. Kristeligt Dagsblad. 23/3 2024.

Artikel: Håndarbejdet er min billet til drømmelivet som hjemmegående mor. Ekatarina Andersen. Information. 12/8 2022.

Artikel: Kulturelle forskelle i børneopdragelse er en overset barriere for integration.  Kronik. Henrik Kokborg. Jyllands-Posten d. 27/10 2024.

Diverse statistikker på Klassesamfund.dk; Dataunivers: Statistikker om baggrundsvariable og sociale mønstre.





Beskrivelse: Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper. Vi har set på statistikker på Klassesamfund.dk hvor vi har undersøgt sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre. Vi har desuden haft et særligt fokus på sociale medier og trivselskrisen. Endelig har vi beskæftiget os med kulturbegrebet og kulturelle forskelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvordan går det med demokratiet i Danmark?

Der er i forløbet arbejdet med følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.

- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.




Der er i forløbet arbejdet med følgende kernestof:

- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.

- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

- Kvantitativ og kvalitativ metode.


Anvendt litteratur:

Samfundsfag C. Frederiksen, Beyer & Kureer. Systime.
Kapitel 3: Afsnit 3.1 + 3.2 + 3.3.
Kapitel 5.

MetodeNU. Nielsen et. al. Systime.
Kapitel 2.2 (Kvantitativ metode) + 2.2.1 (spørgeskema)
Kapitel 2.3 (Kvalitativ metode) + 2.3.1 (Interview)



Supplerende materiale:

- Artikel: "Politisk aftale på plads: Det indeholder aftalen om den grønne trepart". Søren Nørgaard Jensen. Effektiv Landbrug.

- Folketingets hjemmeside: Information om lovgivningen i forhold til den grønne trepart og grøn skattereform.

Artikel: Ekspert: Forbud mod religion på gymnasier er i strid med Grundloven. Jacob Weinkouff Hansen. Kristeligt Dagblad d. 5/3 2024.

Kronik: Ulighed mellem kønnene er ikke uretfærdig - det er en naturlig konsekvens af forskel på mænd og kvinder. Tobias Pultz. Berlingske d. 30/9 2021.

Aftenshowet på DR 1. D. 18/2 2025: Debat mellem Mona Juul (Kons) og Pia Olsen Dyhr (SF) om finansiering af regeringens militærfond (50 mia. ekstra).

Debatten på DR2: Fra plov til skov. Om den grønne trepart. 21/11 2024.


Forløbsbeskrivelse: Vi har i dette forløb arbejdet med hvordan det danske politiske system fungerer, herunder magtens tredeling, hvordan folketinget sammensættes og hvordan der dannes regering og har i den forbindelse undersøgt politiske beslutninger  på Folketingets hjemmeside med særligt fokus på Den Grønne Trepart (Grøn skattereform).
Vi har dernæst beskæftiget os med Grundloven og rettigheder og pligter i et demokratisk samfund samt de politiske deltagelsesmuligheder. I den forbindelse har eleverne lavet spørgeskema og interview for at undersøge den politiske interesse og demokratiske deltagelse blandt hinanden. Vi har også beskæftiget os med ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Udfordringer i dansk økonomi.

Der er i forløbet arbejdet med følgende faglige mål:



- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.

-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.

-  behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.

- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.

- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.




Der er i forløbet arbejdet med følgende kernestof:



- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund.

- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter.


Anvendt litteratur:

Samfundsfag C. Frederiksen, Beyer & Kureer. Systime.
Kapitel 12
Kapitel 13 (afsnit 13.1 + 13.2).
Kapitel 18 (Afsnit 18.1 + 18.2).




Supplerende materiale:

- Diverse nyhedsudsendelser om Trumps toldkrig og den betydning toldkrigen kan få på det økonomiske kredsløb, BNP og beskæftigelse i Danmark.

- Artikel: Vismænd: Dansk økonomi er bomstærk - men Trump lurer. Børsen d. 7/2 2025.

- Artikel: Økonomisk opgør lurer forude i regeringen: Løkke får nej fra Frederiksen. Avisen Danmark. 6/2 2025.

- Statistikbanken: Tal for dansk økonomi til at lave diagram over.

- Diverse selvfundne rapporter og planer om finanspolitik og politiske prioriteringer.


Beskrivelse: Med udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål og det økonomiske kredsløb har vi i dette forløb fokuseret på hvad status er på dansk økonomi og hvilke udfordringer dansk økonomi står overfor. Vi har fundet økonomiske rapporter og undersøgt hvordan regeringen prioriterer mellem forskellige økonomiske mål. På Statistikbanken har vi fundet aktuelle centrale økonomiske nøgletal og anvendt IT til at fremstille relevante diagrammer. Vi har dernæst fokuseret på hvilke udfordringer står overfor, herunder hvilken betydning Trumps handelskrig og adfærd overfor Danmark i Grønlands-spørgsmålet har for hvordan der skal prioriteres mellem forskellige økonomiske mål. Vi har dernæst fokuseret på hvad der kendetegner økonomiske opsving og kriser samt hvad finanspolitik er og hvordan det kan anvendes for at styre økonomien. Endelig har vi knyttet tilbage til hvad de økonomiske udfordringer betyder for prioriteringer i velfærdssamfundet og diskuteret løsninger.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer