Titel
1
|
Valg og demokrati (i USA)
Klassen har i anledning af det amerikanske valg arbejdet med USAs politiske system, partisystem og valgsystem, kontrasteret med danske forhold. Eleverne har diskuteret demokratiforståelser med udgangspunkt i de nævnte cases og et kinesisk eksempel (Stem på mig, 2007). Desuden har de analyseret forklaringer på Donald Trumps valgsejr ved hjælp af en vifte af vælgeradfærdsteorier. Teoretisk har vi også inddraget Eastons policy model og Downs model. Endelig har vi berørt mediernes rolle og populismebegrebet som forklaringer på udviklinger i landenes politiske kultur og landskaber.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Kernestof:
Luk samfundet op!, Brøndum og Hansen, Columbus (2019):
6.1 Politik og politiske styreformer
6.2 hvad er demokrati?
- konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
6.3 Demokrati i praksis: det danske politiske system og magt
- magtens tredeling
6.4 Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
- Borgerne i den parlamentariske styringskæde
6.6 Parlamentarisme og regeringstyper
Figurer:
5.2: Kerne- og marginalvælgere
5.4: Partierne placeret efter gammel og ny politik, samt inddelt i rød og blå blok
5.6: Down's model
Ukendt kilde: "Vælgeradfærdsteorier" (lectio link), Kap. 3: "Vælgeradfærd - Hvorfor stemmer vælgerne som de gør?"
Samf C: Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime (2017,2022)
6.1 Medier og politik https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1248
6.2 Mediernes rolle og medialisering https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1247
- ulemper ved medialisering
- Mediernes nyhedskriterier
- Avisernes politiske holdninger
6.4 De sociale medier
- Demokratiske perspektiver https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1258
Artikler:
- Andersen, Villads: "Amerikanske strateger prøver at forstå Trump-valget: »Vi rendte rundt med skyklapper på og ørepropper i«", Information, 9. november 2024, https://www.information.dk/moti/2024/11/amerikanske-strateger-proever-forstaa-trump-valget-rendte-rundt-skyklapper-paa-oerepropper
- Venegas, Natalie: "Bernie Sanders Explains What Donald Trump Did That Worked With Voters, Newsweek, 10. november 2024, https://www.newsweek.com/bernie-sanders-explains-donald-trump-worked-voters-1983498#slideshow/2517458
- Rohde, Thomas Søgaard: "En af nyere tids mest magtfulde pressechefer på Christiansborg: Derfor vandt Donald Trump valget – og derfor har Demokraterne et alvorligt problem", Berlingske, 24. november 2024, https://www.berlingske.dk/politik/en-af-nyere-tids-mest-magtfulde-pressechefer-paa-christiansborg-derfor
- Farmer, Britt McCandless: "The factors that led to Donald Trumps victory", 60 Minutes, 10. november 2024, https://www.cbsnews.com/news/factors-that-led-to-donald-trump-victory-60-minutes/
- Khokar, Philip: "ANALYSE Guess who's back? Derfor vandt Donald Trump", DR, 6. november 2024, https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-guess-whos-back-derfor-vandt-donald-trump
- Rasmussen, Annegrethe: "Trump, the Comeback Kid, får langt mere magt end han havde i 2016-2020 – den politiske ”modstandsbevægelse” er væk", POV International, 6. november 2024, https://pov.international/trump-2-0-mere-magt-end-sidst-modstanden-er-vaek/
|