Holdet 2024 sa/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Morten Heltoft
Hold 2024 sa/m (1m sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Valg og demokrati (i USA)
Titel 2 Individ og samfund
Titel 3 Økonomi i dansk og internationalt perspektiv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Valg og demokrati (i USA)

Klassen har i anledning af det amerikanske valg arbejdet med USAs politiske system, partisystem og valgsystem, kontrasteret med danske forhold. Eleverne har diskuteret demokratiforståelser med udgangspunkt i de nævnte cases og et kinesisk eksempel (Stem på mig, 2007). Desuden har de analyseret forklaringer på Donald Trumps valgsejr ved hjælp af en vifte af vælgeradfærdsteorier. Teoretisk har vi også inddraget Eastons policy model og Downs model. Endelig har vi berørt mediernes rolle og populismebegrebet som forklaringer på udviklinger i landenes politiske kultur og landskaber.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Kernestof:

Luk samfundet op!, Brøndum og Hansen, Columbus (2019):
6.1 Politik og politiske styreformer
6.2 hvad er demokrati?
- konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
6.3 Demokrati i praksis: det danske politiske system og magt
- magtens tredeling
6.4 Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
- Borgerne i den parlamentariske styringskæde
6.6 Parlamentarisme og regeringstyper

Figurer:
5.2: Kerne- og marginalvælgere
5.4: Partierne placeret efter gammel og ny politik, samt inddelt i rød og blå blok
5.6: Down's model

Ukendt kilde: "Vælgeradfærdsteorier" (lectio link), Kap. 3: "Vælgeradfærd - Hvorfor stemmer vælgerne som de gør?"

Samf C: Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime (2017,2022)
6.1 Medier og politik https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1248
6.2 Mediernes rolle og medialisering https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1247
- ulemper ved medialisering
- Mediernes nyhedskriterier
- Avisernes politiske holdninger
6.4 De sociale medier
- Demokratiske perspektiver https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1258

Artikler:
- Andersen, Villads: "Amerikanske strateger prøver at forstå Trump-valget: »Vi rendte rundt med skyklapper på og ørepropper i«", Information, 9. november 2024, https://www.information.dk/moti/2024/11/amerikanske-strateger-proever-forstaa-trump-valget-rendte-rundt-skyklapper-paa-oerepropper
- Venegas, Natalie: "Bernie Sanders Explains What Donald Trump Did That Worked With Voters, Newsweek, 10. november 2024, https://www.newsweek.com/bernie-sanders-explains-donald-trump-worked-voters-1983498#slideshow/2517458
- Rohde, Thomas Søgaard: "En af nyere tids mest magtfulde pressechefer på Christiansborg: Derfor vandt Donald Trump valget – og derfor har Demokraterne et alvorligt problem", Berlingske, 24. november 2024, https://www.berlingske.dk/politik/en-af-nyere-tids-mest-magtfulde-pressechefer-paa-christiansborg-derfor
- Farmer, Britt McCandless: "The factors that led to Donald Trumps victory", 60 Minutes, 10. november 2024, https://www.cbsnews.com/news/factors-that-led-to-donald-trump-victory-60-minutes/
- Khokar, Philip: "ANALYSE Guess who's back? Derfor vandt Donald Trump", DR, 6. november 2024, https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-guess-whos-back-derfor-vandt-donald-trump
- Rasmussen, Annegrethe: "Trump, the Comeback Kid, får langt mere magt end han havde i 2016-2020 – den politiske ”modstandsbevægelse” er væk", POV International, 6. november 2024, https://pov.international/trump-2-0-mere-magt-end-sidst-modstanden-er-vaek/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Individ og samfund

Forløbet har haft til formål at introducere eleverne til præmisserne for socialisering og identitetsdannelse i det senmoderne samfund og herunder belyse, hvordan de påvirkes en række forskellige faktorer såsom grupper, familie, kultur, køn, arbejdsliv, klasse, samfundsforandringer mv. Teoretisk har eleverne arbejdet med Giddens, Goffman, Ziehe, Riesman, Honneth, Rosa, Durkheim, Beck, Bourdieu, Butler og de Beauvoir.

Kernestof:

Samfundsfag C. Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime 2022: (Inklusive underafsnit til de enkelte delkapitler)

8. Socialisering og identitetsdannelse https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1306
8.1 Typer socialisering
8.2 Identitet
8.3 Grupper og roller
8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund

9. Kulturelle fællesskaber https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384
9.1 National kultur
9.2 subkulturer
9.3 Ungdomskultur
9.4 Kulturmøder

10. Livsformer og familie https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1390
10.1 Livsformer
10.2 Familiens grundfunktioner
10.3 Familietyper

11. Sociale mønstre og levevilkår https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1407
11.1 Socialklasser
11.2 Social arv
11.3 Chanceulighed
11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere
11.5 Et teoretisk bud på social arv


Køn og Ligestilling.  Storr-Hansen, Ditlevsen og Studstrup, Columbus 2022, kapitel 1.7 s. 62-64. 66-68.

Anden empiri:
- Rockwool-fonden: "Social arv forklaret: Forældres økonomi er i sig selv afgørende for børns muligheder", oktober 2024, figur 1 og 2ab. https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/social-arv-forklaret-foraeldres-oekonomi-er-i-sig-selv-afgoerende-for-boerns-muligheder/
- Rockwool-fonden: "Kønsforskelle fra fødsel til død: Drenge og mænd klarer sig dårligere end piger og kvinder – undtagen på arbejdsmarkedet", marts 2024, figur 1. https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/koensforskelle-fra-foedsel-til-doed-drenge-og-maend-klarer-sig-daarligere-end-piger-og-kvinder-undtagen-paa-arbejdsmarkedet/
- Sundhedsstyrelsen, den nationale sundhedsprofil 2021, figur 2.3.1. https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2022/Sundhedsprofil/Sundhedsprofilen.ashx?sc_lang=da&hash=5C9A9A81483F6C987D5651976B72ECB2

Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi i dansk og internationalt perspektiv

I forløbet har klassen arbejdet med økonomiske grundbegreber, BNP, økonomisk politik, dansk arbejdsmarked samt velfærdsstatens rolle som leverandør af velfærdsydelser og økonomisk omfordeling. Dernæst har vi udvidet fokus til international samhandel og den økonomiske globalisering, hvor klassen i den forbindelse har beskæftiget sig med den verserende handelskonflikt mellem navnlig USA og Kina, herunder sammenhængen med betalingsbalancen og valutapolitikken. Endelig har klassen arbejdet med samfundsfaglig metode i form af systematisk artikellæsning, diagramlæsning og kvantitativ og kvalitativ metode. Afslutningsvis har vi set på modsætningsforholdet mellem vækst og drivhusgasudledning med inddragelse af perspektiver på en bæredygtig økonomi.

Faglige mål C:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof C:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- kvantitativ og kvalitativ metode


Kernestof:

Nedenstående uddrag stammer fra "Samfundsfag C" Beyer, Frederiksen og Kureer, Systime 2017, 2022.

OBS: Eventuelle underafsnit er inkluderet medmindre andet er angivet.

12. Samfundsøkonomiske mål - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1018
12.1 Lidt om samfundsøkonomi
12.2 Samfundsøkonomiske mål
12.3 Partierne og de samfundsøkonomiske mål
12.4 Konflikt mellem målene

13. Økonomiens grundbegreber - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1029
13.1 Det økonomiske kredsløb
13.2 Produktion
13.3 Planøkonomi og markedsøkonomi

14. Det danske arbejdsmarked - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1028
14.1 Organisationerne på arbejdsmarkedet
14.2 Hovedaftale og overenskomst
- eksklusiv "Den danske arbejdsmarkedsmodel og EU"

15. Den offentlige sektor - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1028
15.1 Den offentlige sektors størrelse og opgaver
15.2 Skat og afgifter

17. Betalingsbalance og konkurrenceevne - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1025
17.1 Betalingsbalancen
17.2 Valuta
17.3 Danmarks konkurrenceevne
- eksklusiv "fordele og ulemper ved euroen"

18.2 finanspolitik - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1069
18.3 Pengepolitik - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1068
18.4 Valutapolitik - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1067

19.1 Økonomiske globalisering - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1069
19.5 Globaliseringens konsekvenser - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1426

21. Samfundsfaglig metode - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1436
21.1 Kvantitativ metode - 'de hårde data'
21.2 Kvalitativ metode - 'de bløde data'

"Klimaøkonomi", Hansen, Systime 2021:
1.3 Hvordan skaber økonomien klimaforandringer? - https://klimaoekonomi.systime.dk/?id=156

"Pelle Dragsted: Coronakrisen har vist, at en ekspansiv finanspolitik virker. Det skal vi huske ved næste krise", Information, 1. juli 2021.
https://www.information.dk/debat/2021/06/pelle-dragsted-coronakrisen-vist-ekspansiv-finanspolitik-virker-huske-ved-naeste-krise

"Mette Frederiksen bebuder fuld tryk på finanspolitikken og hjælpen til danskerne. »I forhold til andre lande er det ikke ekstremt«", Frederik M. Juel, Berlingske, 6. oktober 2020.
https://www.berlingske.dk/oekonomi/mette-frederiksen-bebuder-fuld-tryk-paa-finanspolitikken-og-hjaelpen-til?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYOULofYYtxPItU3VWv_DuKfVCHnvSNLskTQGOPc69Z-g60HQ2dLt5R2&gaa_ts=67ec3e58&gaa_sig=Rk7TANk-8pTQUMMOCZJP-xW3EB3WU-hOqo9lqQOShiIrPwkon5zjrn9UIh0xIbjy_lWMTciQf3bke_j6cyrTKg%3D%3D

Supplerende stof:

"Kina - en ny supermagt?" Blinkenberg og Breindal, Systime 2020:

7. Handelskrigen mellem Kina og USA - https://kinasupermagt.systime.dk/?id=165
7.1 Baggrunden for handelskrigen
7.2 Kina valutapolitik
7.3 Hvilke konsekvenser har handelskrigen?
7.4 Protektionisme eller frihandel?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer