Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Malou Bækgaard Storm
|
Hold
|
2024 bi/abc/2 (1abc bi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi til kroppen
Første forløb i Biologi C
Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :
- Hvad baseres vores almene sundhed på
- Makronærringsstoffer; Kulhydrat, protein og fedt
- Fordøjelsen
- Enzymproduktion og virkning
- Nærringsstofoptagelsen og blodkredsløb
- Energibehov, energifordeling og regulering af energiindtag
I forløbet laver vi følgende øvelser:
-- Kiwiforsøg - enzymers hastighed
Aflevering:
Stor opgave; Planche, kostplaner og fremlæggelse
Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus
Supplerende materiale:
-diabetes kopisider2020.pdf
I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt
organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af
carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og liv
Andet forløb i Biologi C
Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :
- Opbygning af forskellige typer af celler; Pro - og eukaryoter (dyreceller,
planteceller, svampeceller, bakterier)
- Hvordan cellen har udviklet sig (endosymbiontteorien)
- Cellemembranens opbygning og transportprocesser samt betydningen
af disse hos forskellige organismer
- Cellevækst og vækstfaktorer
- Celledeling (herunder mitosen)
I forløbet laver vi følgende øvelser:
--Diffussionsøvelse - Hvorfor findes der ikke cellefanter
--Mikroskopering af celletyper
-- Ballonforsøg ved 3 temperaturer: Gærcellers respiration
Fra NV:
- Osmose med kartofler
Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus
Supplerende materiale:
- Vækst og vækstfaktorer.pdf
- Teoriafsnit om mikroorganismers vækst.docx
- Video: How complex cells evolved;
https://www.youtube.com/watch?v=9i7kAt97XYU
I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro-og eucaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor er vi så forskellige
Tredje forløb i Biologi C
Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :
- Opbygning og funktion af DNA
- DNA - replikation, "Det centrale dogme" og proteinsyntesen
- Genetiske egenskaber
- Nedarvning og metoder til analyse; krydsningsskemaer / stamtavler
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- Nedarvning på flere gener; fx blodtyper
- Kønscelledannelsen (meiosen) og fejl i denne
- Mutationer (kromosomtal, kromosom og genmutationer)
I forløbet laver vi følgende øvelser:
--Blodtypebestemmelse
Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus
Supplerende materiale:
- Video (Biotech academy):
https://www.youtube.com/watch?v=h6DsZ7eqLlU
I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme
og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
Fjerde forløb i Biologi C
Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :
- Pubertet og hormonproduktion
- Kønshormoner og hormonregulering (feedbackmekanismer)
- Kønsorganer og primær/sekundære kønskarakterer
- Mandens sædproduktion
- Kvindens menstruationscyklus
- Graviditet og fosterudvikling
- Prævention og kønssygdomme
- Fertilitet og ufrivillig barnløshed
- Fertilitetsbehandling
I forløbet laver vi følgende øvelser:
-- Mikroskopundersøgelse af testikel og ovarie
-- Smitteforsøg - hvem er smittekilden
Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus
Supplerende materiale:
- Artikel : https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/kemikalier-er-medvirkende-til-der-bliver-foedt-faerre-boern-i-danmark
I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Søen som økosystem
Femte forløb i Biologi C omhandler økologi - med fokus på søer. Vi kigger på hvordan arter lever i samspil med andre, samt hvordan økosystemer og fødekæder fungerer. Desuden kigges på specifikke faktorer der påvirker et økosystem, og hvordan man kan bruge disse til at vurdere fx. vandkvalitet.
Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :
- Hvorfor er emnet vigtig
- Energistrømme i økosystemer
- Carbonkredsløb
- Samspil mellem arter; hvad kæmpes der om (intra og interspecifik
konkurrence)
- Vandløb og søer
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Livet i vandet; insekter og deres strategier (iltoptag, fødevalg, habitat)
- Bedømmelse af vandkvalitet; Makroindeks
- Biodiversitet og klimakrise
Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus
Supplerende materiale:
- Vanddyr og iltoptagelse.pdf
- Makroindeks
- Dyregrupper i søen
-Pdf: Søen som økosystem - Biologi til tiden
I forløbet laver vi følgende øvelser:
-- Ekskursion; Vandkvalitet ved Virum gadekær
-- Fotosyntese og respiration (udført fysisk under NV)
I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende
miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879417295",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879417295",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879417295"
}