Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Tobias Hjort
|
Hold
|
2024 bi/h (1h bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
VG-boller
VG-boller - et engineeringforløb med brødbagning
Eleverne introduceres i forløbet til forskellige faglige tekster og eksperimentelle undersøgelser, som kvalificerer deres viden i forhold til at løse den udfordring der bliver stillet ”At bage den perfekte bolle”.
Det er hensigten, at forløbet imødekommer andre elevtyper end mere traditionel undervisning - forløbet er velegnet til ”den legende elev”, der er styret af en eksperimenterende tilgang til læring.
Eleverne arbejder i faste grupper under hele forløbet, i et forpligtende samarbejde med kondinuerligt logbogsføring som dokumentation på deres faglige proces og deres arbejde med deres engineering udfordring.
Engineeringmål
At eleverne
Arbejder kreativt med naturvidenskab efter engineering metoden for at øge deres motivation for faget
Arbejder procesorienteret og får indsigt i, at man via en faglig proces opnår faglig viden, der lever op til fagets faglige mål
Får en oplevelse af at kunne mestre faget - ved at eleverne kan anvende deres faglige viden og de faglige metoder i problemløsningen af udfordringen
Arbejder forpligtende med gruppearbejde i et forløb over en længere periode
Kernestof:
Celletyper - Prokaryote og eukaryote celler med fokus på gærceller
Mikrobiel vækst - herunder vækstkurve og vækstfaktorer (temperatur)
Makromolekyler - herunder fokus på kulhydrater samt overordnet intro til proteiner og fedtstoffer
Kost og ernæring - herunder næringsstoffer, sammensætning af kost i forhold til næringsstofanbefalinger, varedeklaration
Kostfibre og tarmsystem, mikrobiomet i tarmen berøres meget kort
Biokemiske processer - respiration og gæring
Enzymer - herunder overordnet funktion
Eksperimentelle undersøgelser
Ballonforsøg - fokus på temperatur
Virkning af spytamylase - kvalitativt og kvantitativt forsøg
Densitetsmåling af boller til at vurdere luftighed med
Sensorisk test af boller
Opskrifter eleverne selv udvikler i forbindelse med at de laver deres prototyper
Materialer
Bøger
VG-boller pensum Biologi i udvikling 2. udg.
s. 5-12, 17-22, 22-26, 28-34,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sexologi
Der er arbejdet med:
Forskellen på kønnet og ukønnet formering - fordele og ulemper.
Sexsignalering
Meiose (herunder konsekvenser, når det går galt i meiosen i anafasen).
Kønsorganernes opbygning hos begge køn.
særligt fokus på Kønshormonreguleringen hos begge køn, samt positiv og negativ feedback, og betydningen af kønshormoner - herunder er der kort kigget på virkning af anabole steroider.
Befrugtning og fosterudvikling (moderens livsstils betydning), barnløshed og hvordan man i nogle tilfælde kan afhjælpe barnløsheden.
Præventions funktion, fordele og ulemper
Med særlig vægt på p-piller og minipillers virkning, og udvalgte kønssygdomme.
forsøg:
Smitte spredning/opsporing af kønssygdom.
Hjemme ægløsningstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Grundlæggende genetik herunder betydning af dominansforhold, krydsningsskemaer og nedarvningsmønstre ud fra stamtræer er gennemgået.
Desuden er der arbejdet med DNAs og RNAs opbygning, proteinsyntesen (med de to processer transkription og translation) og mutationers betydning.
Blodtyper (AB0) og rhesussystemet - modtager og donorforhold er derudover gennemgået.
Mitose
Evolution - kort gennemgang af naturlig og sexuel selektion, tilpasninger.
Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Online simulation finke evolution ( https://labaids.s3.us-east-2.amazonaws.com/sgi-sims/sepup_natural_selection/index.html)
Materiale:
Biologi i udvikling 1. udgave
Artiklen
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Caseopgave
|
28-02-2025
|
Afsluttende genetikprøve
|
01-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi
Der arbejdes med søen som økosystem herunder biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og hvordan en plante overordnet fungerer. Herunder optag af næringsstoffer og osmotisk optag af vand.
minimumsloven (de begrænsende faktorer), biodiversitet og indikatordyrs ilt-tilpasninger for at kunne bestemme makroindex og derved fastslå vandkvaliteten i et gadekær i Virum samt have kendskab til metodens fordele og ulemper.
Derudover får eleverne indblik i søens gode og onde cirkler.
Desuden arbejdes der med energistrømmen i et økosystem og kulstofkredsløbet, for derved at få overblik og sammenhængsforståelsen mellem planter- dyr- og mikroorganismers rolle.
Forsøg: Fotosyntese og respiration (udført fysisk under NV)
Ekskursion og forsøg: Vandkvaliteten i Virum gadekær - makroindex
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtyperapport
|
14-04-2025
|
Mundtlig prøve
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879420965",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879420965",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879420965"
}