Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Pia Aaes-Jørgensen
|
Hold
|
2024 bi/s (1s bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad kan celler?
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
Forskelle og ligheder på pro- og eukaryote celler
Cellens opbygning og organellernes funktion - primært grønkorn og mitokondrier og disse organellers formodede opståen via endosymbiontteorien. Beviser for endosymbiontteorien er gennemgået. Derudover er to forskellige typer af planteceller mikroskoperet, og der blev i denne sammenhæng kigget på spalteåbninger (de to læbeceller), samt arbejdet med funktionen af disse spalteåbninger og deres placering.
Cellemembranen og transport over denne membran, herunder diffusion (simpel og faciliteret), aktiv transport og osmose.
Temperatur som vækstfaktor samt aerob og anaerob respiration blev illustreret vha. ballonforsøg med gær. Ligeledes er den mikrobielle vækstkurve gennemgået.
Mitose, den normale celledeling (hvilke celler der kan udføre mitose, og hvilke der ikke kan) - hvordan mitose forløber, dvs. de enkelte fasers kendetegn, og hvad det endelige resultat er.
Forsøg: Mikroskopi af 2 typer af planteceller - vandpest og moses vugge. I moses vugge sås spalteåbninger.
Forsøg: Ballonforsøg - Respiration/gæring ved 3 forskellige temperaturer
Forsøg: Osmose (udført fysisk under NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1sJeg glæder mig til at møde jer. I dag får I bøger og info om biologi C - juhuuu! Vi ses :)
-
Forskelle pa_ celler.docx
-
Hej 1sLektien er, at læse de to dokumenter vedhæftet til dagens modul og se hjælpen til mikroskopet, så du har en idé om, hvordan det fungerer. I dag skal vi kigge i mikroskop og se 2 slags planteceller og få endnu mere styr på de planter.
-
(Læs hjemme) Øvelsesvejl. Mikroskopi af planteceller.doc
-
(se denne hjælp til mikroskop hjemme) Fastsæt præparat og juster forstørrelsen
-
(Besvar denne quiz når du er på gangen) Visit gosocrative.com and enter room name uijeitfo
-
(Besvar disse spørgsmål, når du ikke mikroskoperer) Spørgsmål til vand i planter.docx
-
Repetition af osmose.docx (laves i timen)
-
Hej 1s
-
Cellemembran og transport s. 184.docx
-
cellemembran og transport s. 185.docx
-
cellemembran og transport.pptx
-
Arbejdsseddel transport over cellemembranen.docx
-
Hej 1sVi får lige samlet op på sidste modul. Derefter går vi videre med at forstå, hvordan pokker de opstod de planteceller med grønkorn og mitokondrier? Det er det, der kendes som endosymbiont-teorien.
-
Endosymbiontteorien -s. 12 fra C+B.docx (læselektie)
-
Hjælp til endosymbiontteorien.mp4 (hjælp til læselektierne)
-
How we think complex cells evolved - Adam Jacobson (se den til sidst, når du har læst og hørt hjælpen)
-
Endosymbiontteorien opgaave.pptx
-
Wheel of Names
-
I dag skal vi arbejde med med den vigtige proces respiration. Vi anvender gærceller (svampeceller), som eksempel på eukaryote celler, som kan udføre både aerob og anaerob respiration. I skal teste gærs respirationsevne under tre forskellige temperatu
-
(lektie) LÆS disse sider om Gær.docx
-
(skim den, så du ved, hvad dagens forsøg går ud på) Ballonforsøg ved tre temperaturer.docx
-
Vækstfaktorer og gærcelleforsøg.pptx (laves imens forsøget kører til ende og I løbende tjekker til jeres balloner)
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 85, 144-146
-
Hej 1sLæs siderne - kig ekstra på figur 198 'vækstkurven' og figur 200 om respiration og gæring. Disse to figurer arbejder vi med at forstå i timen. Vi får samlet op på jeres ballonforsøg fra sidst :)
-
vækstkurven, respiration og gæring.docx
-
(disse laves i timen) Mitose - opgaver.docx
-
(hør den, når du har læst) En hjælp til Mitosen.mp4
-
Det er de 5 faser, der er vigtige at få fat i i mitosen, og hvad der sker i den enkelte fase.
-
Vigtige begreber, som vi arbejder med i modulet:
-
Forklaring af Mitose | Biotech Academy(se mig hjemmefra)
-
Hej alle I dag starter vi et nyt emne op om kost, så hav din bog med. I skal bruge den i timen. Læs hjemme afsnittet 'Kostens energiindhold og energifordeling' s. 22-23.
-
Den anbefalede energifordeling
-
Kostens bestanddele - udfyld skema.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i celler uden hjælpemidler
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor er madvarer med fuldkorn gode at spise?
Vi har arbejdet med:
De 3 energigivende stoffer, kulhydrat, fedt og proteiner (hvad de består af og deres anvendelse i kroppen) - brændværdier, opbygning og nedbrydning af disse vigtige stoffer. Herunder de ufordøjelige kulhydrater og deres betydning for fordøjelsen.
Energibalancen samt energiberegninger ud fra varedeklarationer
Fordøjelsessystemet med fokus på enzymers virkemåde. Herunder er gennemgået faktorer som påvirker enzymers virkning.
Den normale blodsukkerregulering og diabetes type 1 og 2 samt behandlingsmetoder er gennemgået.
Afslutningsvis har vi kigget på kostpyramider tidligere og i dag.
Forsøg: digitalt enzymforsøg (nedbrydning af stivelse, et polysakkarid)
Andet eksperimentelt arbejde: Bygning af de tre energigivende stoffer ved brug af legoklodser
BEGREBER
energigivende stoffer (genkendelse af deres struktur), Kulhydrater Kulstofringe Mono-, di- og polysakkarider Peptidbindinger
Fedtstoffer Triglycerider Mættet/umættede fedtsyrer Aminosyrer Proteiner Kostfibre (cellulose)
Mekanisk fordøjelse Peristaltiske bevægelser Transportproteiner
Enzymer fx Pepsin, amylase, bromelin Proteinfordøjelsen Bugspytkirtlen
Kulhydratfordøjelsen Tarmvilli (mikrovilli) Faciliteret transport (glukose, faciliteret diffusion)
Kostfibre Cellulose pH/temperatur/iltniveau
Glukose insulin insulinreceptor beta- og alfaceller
Glykogen glukagon bugspytkirtel livsstil/autoimmun
Diabetes 1 og 2 muskler lever hormoner
substrat aktivt center (eller aktivt område) optimum
produkt denaturering katalysator
enzymaktivitet sultregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej alle I dag starter vi et nyt emne op om kost, så hav din bog med. I skal bruge den i timen. Læs hjemme afsnittet 'Kostens energiindhold og energifordeling' s. 22-23.
-
Den anbefalede energifordeling
-
Kostens bestanddele - udfyld skema.docx
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 22-24, 26-34, 150-151
-
Hav fokus på denne strukturmæssige del, når du læser lektien, altså fx1. hvad er et protein opbygget af?2. Hvad er den strukturmæssige forskel på et mono-sakkarid og et poly-sakkarid?3. Hvad er et triglycerid?
-
Hej 1s
-
PP 1 Opbyg de 3 energigivende stoffer.pptx
-
Herefter arbejder vi med nedbrydningen af de tre energigivende stoffer som jo er: kulhydrat, fedt og protein
-
De tre opgaver fordøjelsen løser er:
-
PP 2 fordøjelse af de energigivende stoffer.pptx
-
(en visuel gennemgang) Kroppen - Fordøjelsen
-
Hej 1s.I dag dykker vi dybere ned i fordøjelsen og får styr på enzymerne :) Vi skal have styr på, hvordan de virker, og hvor det sker i løbet af fordøjelsen.
-
(Læse-lektie)
-
(de første 10 minutter arbejder vi med i timen) Enzymer forklaret
-
BEGREBERSubstrat
-
Enzymer 1s.docx
-
I dag dykker vi dybere ned i fordøjelsen og får styr på enzymerne. I skal i dag bl.a. lave et lille virtuelt enzymforsøg. Begreberne fra sidst er vigtige:
-
Enzymer .docx (forståelsesopgaver - I startede på dem sidst. I timen skal I besvare resten af disse spørgsmål)
-
Interaktiv nedbrydning af stivelse.docx (øvelse)
-
Vi starter lige med det lille virtuelle enzymforsøg (amylases nedbrydning af stivelse) fra sidst. Et par stykker mangler stadig at lægge deres grafer op på elevfeedbacken fra igår.
-
(Laves i timen) KOLESTEROL - det lede og det herlige og KOSTPYRAMIDENS udvikling.docx
-
I dag arbejder vi med energibalancen og med at udregne energibidrag fra de tre energigivende stoffer - wuhuu, så i dag skal vi (in your dreams) på McDonalds. Når I læser så start med Kroppens energibalance på s. 22 og læs til afsnittet forsøjelse fra
-
Arbejdsseddel Kostens energiindhold og energifordeling.docx
-
Legoklods.docx (en lille byggeøvelse)
-
Gooodt Nytår :)
-
Hej 1sHåber ferien har været skøn! I dag skal vi arbejde med reguleringen af blodsukkerniveauet, dvs. hvordan kroppen/cellerne reagerer, når blodsukkeret er højt, og når det er lavt.
-
Læs lektien s. 29-34 og se linket. Læg ekstra mærke til, hvordan sukkeret (glukose) fjernes fra blodet.
-
Vigtige begreber at forstå er:
-
(se og hør denne) Forklaring af blodsukkerreguleringenhttps://www.youtube.com/watch?v=5RxJEsFZq3U
-
Blodsukker.docx
-
DIABETES og behandling.docx
-
Hej 1sLæselektien er den samme som til i sidste modul. Vægten i dag lægges på diabetes, som står beskrevet til slut i lektien. Kender du forskellen på type 1 og type 2 diabetes (sukkersyge)?
-
(se den derhjemme) Diabetes - en fin animation med forklaring
-
(repetition derhjemme) Blodglucose og insulin, glykogen og glukagon - en engelsk forklaring med figurer/animation
-
(repetition derhjemme) Det er godt at vide om blodsukker – Biologi (tekst og gode forklaringer, hvis man synes, det var svært sidst)
-
(disse link arbejder vi med i timen) Regulering af blodsukker-niveau
-
Hej 1sJeg håber, I har haft en god weekend. I modulet bruger vi lidt tid på, at I repeterer kost-forløbet, så I er klar til prøven i morgen. Vi bruger anden halvdel af modul på at opstarte vores næste forløb, som handler om genetik, og derfor skal vi
-
repetition af kost og fordøjelse.docx
-
Arbejdsseddel DNA struktur.docx (arbejder vi med i timen)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik - er du en ener, forstå dine gener
Grundlæggende genetik herunder betydning af dominansforhold, krydsningsskemaer og nedarvningsmønstre ud fra stamtræer er gennemgået. Desuden er der arbejdet med DNAs og RNAs opbygning, proteinsyntesen (med de to processer transkription og translation) og mutationers betydning.
Blodtyper (AB0) og rhesussystemet - modtager og donorforhold er derudover gennemgået.
Forsøg: Blodtypebestemmelse
Forsøg: PTC-smagning (er du en smager?)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1sJeg håber, I har haft en god weekend. I modulet bruger vi lidt tid på, at I repeterer kost-forløbet, så I er klar til prøven i morgen. Vi bruger anden halvdel af modul på at opstarte vores næste forløb, som handler om genetik, og derfor skal vi
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 101-111, 150-153, 162
-
repetition af kost og fordøjelse.docx
-
Arbejdsseddel DNA struktur.docx (arbejder vi med i timen)
-
Hej 1s
-
DNAKromosomerGenerHomologe kromosomerHeterologe kromosomerXXXYAutosomerAllele generMutationMonogen sygdom
-
Hej 1sLæs siderne 106-107, hør og se den vedhæftede gennemgang og find ud af, hvad disse begreber betyder:
-
(opgave 1 - den laver vi sammen i modulet) Oversigt over begreber og monogene træk.docx
-
Arbejdsseddel 2 -genetikopgaver.doc
-
Hej 1sLektien til i dag er, at lave arbejdsseddel 2 færdig fra i mandags. Lav den, så du er klar :)
-
modern family.docx
-
(en god hjemmeside til begrebs-tjek) Nedarvning af et gen - Det er godt at vide
-
Arbejdsseddel stamtræer og genetik.docx
-
Hej 1s.
-
(lektietekst) Blodtyperne - læs og få overblik.docx
-
(lektietekst - både blodtype, agglutination og rhesus) Blodtyper
-
(Arbejdsseddel 1. Lav opgave A og B hjemmefra) AB0- og rhesussystemet.docx
-
(lektie - jeg forklarer det i timen) genotyper for rhesus.docx
-
(jeg gennemgår det) blodtyper -antigen og antistof.pptx
-
(arbejdsseddel 2 - laver vi i timen) Blodtypeopgave.docx
-
Arbejdsseddel til blodtype (animation).docx
-
TIL BLODTYPEBESTEMMELSE - Når du ikke laver øvelsen :) .docx
-
(Hør denne, det er en hjælp) Hvordan fungerer et eldonkort.mp4
-
(lektie) BLODTYPEBESTEMMELSE øvelse.docx
-
Min blodtype: Klassens blodtyper (udfylder vi i timen)
-
(læs hjemme) Øvelse At smage eller ikke at smage.docx
-
Proteinsyntesen -interaktivt power point.pptx
-
Proteinsyntesen bio C animation (se den hjemmefra)
-
(læs denne hjemme) Proteinsyntesen hjælp til overblik over de to processer, transskription og translation, i tre skridt.docx
-
Mutér et gen og se konsekvensen (interaktivt link - det arbejder vi med i timen)
-
Hej alleVi genopfrisker proteinsyntesen fra i onsdags.
-
(repetition) Visit gosocrative.com and enter room name uijeitfo
-
(opgave 1) Mutationer.docx
-
Mutér et gen og se konsekvensen (interaktivt link - NU er I klar til at vi kigger på det :)
-
I dag får vi samlet op på mutationer og får repeteret nogle af de sværeste ting i forløbet.
-
Den store opsamling på mutation.docx
-
repetition af genetik.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genetik-prøve uden hjælpemidler
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex - hvorfor er det nødvendigt?
Der er arbejdet med:
Forskellen på kønnet og ukønnet formering - fordele og ulemper.
Sexsignalering (parring med den bedst tilpassede mage)
Mitose, kloning og meiose (vægt på overkrydsningens betydning for genetisk forskellighed).
Kønsorganernes opbygning hos begge køn.
Kønshormonreguleringen hos begge køn og betydningen af kønshormoner - herunder er der kort kigget på virkning af anabole steroider.
Befrugtning og fosterudvikling (moderens livsstils betydning), barnløshed og hvordan man i nogle tilfælde kan afhjælpe barnløsheden.
Prævention med særlig vægt på p-pillens virkning, og udvalgte kønssygdomme i vækst (Klamydia og Gonorré). Derudover har vi haft en etisk diskussion af abortgrænser og kigget på to ægte fostre i formalin som kickstarter til debatten.
forsøg: smittefest (spredning/opsporing af kønssygdom)
forsøg: ægløsningstest (test af LH-niveau) på begge køn
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdsseddel 1 sex - er det nødvendigt.docx
-
Vi lægger ud med genetikprøven.
-
Herefter starter vi op på vores nye emne 'Sex - er det egentlig nødvendigt?'. Tag din bog med! Vi arbejder med siderne 63-68. Skim dem gerne hjemmefra, men brug din tid på at læse op til genetik-prøven.
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 63-68, 72-82, 84, 87-96
-
Idag arbejder vi med kønsorganernes opbygning og de enkelte deles funktion for begge køn. Kig godt på lektiens figurer, så er du klar til i dag 😊
-
(kigger vi på sammen i timen) Betydning af Y-kromosom.pptx
-
Arbejdsseddel 1 mandens kønsorganer.docx
-
Arbejdsseddel 2 kvindens kønsorganer.docx
-
Paradisfuglen - den sødeste fugl i verden :)
-
Hej 1s
-
En hjælp til Mitosen.mp4 (repetition, hør den hvis du ikke kan huske mitosen)
-
(Pia forklarer, en hjælp til den nye deling) Meiose.mp4
-
Begreber, som hører til celledeling (både mitose og meiose):
-
Spørgsma_l til meiosen.docx
-
(Hør denne hjemme) Hjælp til menstruationscyklus.mp4
-
Hormonregulering hos begge køn (PA).pptx
-
(laves i timen) Arbejdsseddel til lektien om kønshormonregulering.docx
-
Hej 1sVi arbejder videre med menstruationscyklus og kønshormonreguleringen :)
-
(lektie-artikel, læs den hjemmefra) Løberen Castor Semenya stiller op i løb i København
-
Samarbejdsøvelse omkring menstruationscyklus.docx
-
MAND ELLER KVINDE docx.docx
-
Hej 1sForsøg med ægløsningstest, altså test af LH-niveau. Der skal bruges 3 drenge og 3 piger til udførsel af dette forsøg - tænk over, om du har lyst til at være 'testkanin', forsøget er anonymt (dvs. test 1 pige 1, test 2 pige 2, osv.) Du skal tiss
-
(skim linket igennem og kig på de indsatte figurer, så du ved hvad metoden går ud på) Sådan anvendes og aflæses en ægløsningstest | Med24.dk
-
LH og ægløsningstest.docx
-
IMG_8785.HEIC (Drengenes resultater) IMG_8786.HEIC (pigerne)
-
P-pillen, kønssygdomme, prævention og samtykke.docx
-
uijeitfo (gå til socrative.com)
-
Hej 1sVi starter, hvor vi slap. I dag står den på mere prævention, kønssygdomme og samtykke. Måske når vi til befrugtning også :)
-
Læs dagens lektie, læg mærke til hvilke kønssygdomme, der skyldes virus, og hvilke der skyldes bakterier :)
-
(opgave 1) Arbejdsseddel – befrugtning.docx
-
(opgave 2 - laves i timen) fosterpåvirkning.docx
-
Vi starter med vigtigste pointer fra igår (hav lavet din arbejdsseddel!), inden vi tager til smittefest. Herefter arbejder vi med befrugtning, graviditet og fosterpåvirkning (den gravides livsstil) - læs derfor lektien.Begreber:
-
(Kig på denne øvelse hjemmefra, så du ved, hvad der skal ske) Smittefest 1s
-
Læs siderne 93-96 i bogen, så du har en idé om de metoder, der findes for at afhjælpe barnløshed..
-
Vi arbejder med løsningsforslag til barnløshed hos begge køn.
-
Barnløshed og løsninger.docx
-
Hej 1sI dette modul arbejder vi med at forstå teknikken 'kloning' og går i dybden med de etiske udfordringer, man støder på ved at arbejde med denne genteknologi.
-
Kloning.docx
-
Sexologi repetition.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
sexologi-test
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvorfor skal vi passe på skovene?
Der arbejdes med skoven som økosystem. Vi har arbejdet med forskelle og ligheder for den tropiske regnskov sammenlignet med den danske skov. Herunder har vi arbejdet med biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og -net, hvordan en plante overordnet fungerer, minimumsloven (de begrænsende faktorer), og betydningen af biodiversitet (og genetisk diversitet). Derudover har eleverne stiftet bekendskab med konsekvenserne af regnskovsfældning, samt konsekvenser ved dyrkning af olie-palmeplantager i regnskovsområder, samt hvordan man kan lave en biologisk bekæmpelse af skadedyr i stedet for at anvende gift.
I Geels skov har vi undersøgt biodiversiteten og jordens pH-værdi i områder med nåleskov og bøgeskov (dvs. de abiotiske faktorers indvirkning på de biotiske faktorer og omvendt), samt fastslået jordbundskvaliteten ved hjælp af plantediversiteten. Der er kendskab til metodens fordele og ulemper. Desuden er der arbejdet med energistrømmen i et økosystem samt med kulstofkredsløbet, for derved at få overblik og sammenhængsforståelsen mellem planter- dyr- og mikroorganismers rolle (nedbryderne).
Forsøg: Fotosyntese og respiration (udført fysisk under NV)
Ekskursion og forsøg: Undersøgelse af Geels skov - bøgeskov sammenlignet med nåleskov
Ekskursion: oplæg i Zoologisk Have med fokus på den tropiske skov
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag starter vi med en kort prøve og derefter starter vi på årets sidste forløb om økologi :) Juhuuu! Husk din bog.
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 117-125
-
Hvad betyder begrebet 'økologi' egentlig i biologi, og hvordan fungerer en plante? Det finder vi ud af i dag :)
-
En plantes opbygning og funktion .docx
-
Økologi intro.pptx
-
Hej 1sLektien ser lang ud, men I har læst en del af det før, så det er 'kun' 2 sider, som er nyt stof. Vi har fokus på de generelle energistrømme i et økosystem og hvad næringsstofferne skal bruges til, nedbrydernes rolle, samt forskellen på fødekæde
-
(den laver I på VG) økobegreber.pptx
-
(se denne hjemme, der er gode forklaringer) Økosystem, habitat, abiotiske og biotiske faktorer
-
Hej 1sI dag repeterer vi et forsøg I har lavet i NV og kobler det, der hedder 'minimumsloven' på.
-
Du skal finde og læse dine noter fra NV til fotosyntese og respirations-forsøget (gik ud på at sætte vandplanter i lys/mørke, tilføre CO2/ingen CO2). Læs den vedhæftede øvelsesvejledning om dette forsøg, så du kan huske, hvad det gik ud på :)Læs deru
-
(læselektie) Fotosyntese_resp_forsøg -øvelsesvejledning.doc
-
(Læselektie) Minimumsloven.docx Formuler hjemmefra kort med dine egne ord, hvad denne lov går ud på.
-
(Opgave 1 laves i timen) Få tjek på dit forsøg om fotosyntese og respiration.docx
-
I dag skal I forstå hvordan regnskoven fungerer, og hvordan regnskoven adskiller sig fra dansk skov. Læs den vedhæftede lektie og se linket, så er du godt kørende.
-
Dagens vigtige begreber er:
-
Regnskov sammenlignet med dansk skov og problemer ved fældning og dyrkning.docx
-
Hej 1sHåber I har nydt ferien!
-
regnskov og dansk skov med opgaver 1s.pptx
-
Vi mødes kl 8.20 på p-pladsen på toppen af Geels Bakke (på højre hånd, når man kommer fra Virum-siden). Jeg har udstyret med til jer. Husk en paraply, hvis det regner. Vi er inde mellem træerne, så sko der kan tåle lidt skov vil også være fornuftigt.
-
skema til skov-undersøgelse.docx
-
Dagens grupper
-
Vi mødes foran hovedindgangen til zoologisk have kl 14.30. Juhhuuu, det bliver fedt!!
-
Se dette link hjemmefra, så du har fået genopfrisket de vigtigste pointer og er klar på mere om regnskoven :) Den tropiske regnskov
-
Hvis I skal have fat i mig, kan I skrive eller ringe på: 29864608
-
Kære alleVi er færdige kl 16 i zoo.
-
(gennemgang af lektie - hør den) Kulstofkredsløbet forklaret af mig :)
-
Vi kaster os over kulstofkredsløbet, dvs. C-atomernes evige vandring rundt i forskellige 'puljer'. Hav derfor læst denne tekst hjemmefra.(læselektie) Kulstofkredsløbet biologi.docx
-
(lav den hjemmefra) Arbejdsseddel kulstofkredsløb og energistrøm.docx
-
Vi får samlet op på både Geels skov ekskursionen og zoologisk have. Hav dine resultater fra Geels skov med!
-
Opsamling på zoo.pptx
-
Vi mangler liiiige at få samlet kulstofkredsløbet - måske har du allerede lavet det fra sidste modul, hvis ikke har du chancen for at lave det til i dag :)
-
(gennemgang - hør den) Kulstofkredsløbet forklaret af mig :)
-
Fuld afrunding af den tropiske skov (Se den, du har lært om det...) Den tropiske regnskov - del 3
-
Eksamenstips bio C (4).doc
-
Celledeling -MITOSE OG MEIOSE.docx
-
Hvis du har nogle spørgsmål eller er forvirret (det kan både være om eksamen eller faglige ting), så hav dem skrevet ned, så finder vi ud af det i dag :)
-
Se om du HAR ALLE forsøgsresultater. Hav styr på, om du har eller mangler nogle...!
-
begreber og figurer.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879438144",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879438144",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879438144"
}