Holdet 2024 bi/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Pia Aaes-Jørgensen
Hold 2024 bi/s (1s bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad kan celler?
Titel 2 Hvorfor er madvarer med fuldkorn gode at spise?
Titel 3 Genetik - er du en ener, forstå dine gener
Titel 4 Sex - hvorfor er det nødvendigt?
Titel 5 Hvorfor skal vi passe på skovene?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad kan celler?

I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
Forskelle og ligheder på pro- og eukaryote celler
Cellens opbygning og organellernes funktion - primært grønkorn og mitokondrier og disse organellers formodede opståen via endosymbiontteorien. Beviser for endosymbiontteorien er gennemgået. Derudover er to forskellige typer af planteceller mikroskoperet, og der blev i denne sammenhæng kigget på spalteåbninger (de to læbeceller), samt arbejdet med funktionen af disse spalteåbninger og deres placering.
Cellemembranen og transport over denne membran, herunder diffusion (simpel og faciliteret), aktiv transport og osmose.
Temperatur som vækstfaktor samt aerob og anaerob respiration blev illustreret vha. ballonforsøg med gær. Ligeledes er den mikrobielle vækstkurve gennemgået.
Mitose, den normale celledeling (hvilke celler der kan udføre mitose, og hvilke der ikke kan) - hvordan mitose forløber, dvs. de enkelte fasers kendetegn, og hvad det endelige resultat er.

Forsøg: Mikroskopi af 2 typer af planteceller - vandpest og moses vugge. I moses vugge sås spalteåbninger.
Forsøg: Ballonforsøg - Respiration/gæring ved 3 forskellige temperaturer
Forsøg: Osmose (udført fysisk under NV)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i celler uden hjælpemidler 27-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor er madvarer med fuldkorn gode at spise?

Vi har arbejdet med:
De 3 energigivende stoffer, kulhydrat, fedt og proteiner (hvad de består af og deres anvendelse i kroppen) - brændværdier, opbygning og nedbrydning af disse vigtige stoffer. Herunder de ufordøjelige kulhydrater og deres betydning for fordøjelsen.
Energibalancen samt energiberegninger ud fra varedeklarationer
Fordøjelsessystemet med fokus på enzymers virkemåde. Herunder er gennemgået faktorer som påvirker enzymers virkning.
Den normale blodsukkerregulering og diabetes type 1 og 2 samt behandlingsmetoder er gennemgået.
Afslutningsvis har vi kigget på kostpyramider tidligere og i dag.

Forsøg: digitalt enzymforsøg (nedbrydning af stivelse, et polysakkarid)
Andet eksperimentelt arbejde: Bygning af de tre energigivende stoffer ved brug af legoklodser

BEGREBER
energigivende stoffer (genkendelse af deres struktur),    Kulhydrater Kulstofringe Mono-, di- og polysakkarider        Peptidbindinger
Fedtstoffer Triglycerider Mættet/umættede fedtsyrer        Aminosyrer            Proteiner         Kostfibre (cellulose)
Mekanisk fordøjelse         Peristaltiske bevægelser           Transportproteiner
Enzymer fx Pepsin, amylase, bromelin               Proteinfordøjelsen                  Bugspytkirtlen
Kulhydratfordøjelsen      Tarmvilli (mikrovilli)            Faciliteret transport (glukose, faciliteret diffusion)
Kostfibre                   Cellulose             pH/temperatur/iltniveau
Glukose insulin insulinreceptor          beta- og alfaceller
Glykogen glukagon bugspytkirtel            livsstil/autoimmun
Diabetes 1 og 2 muskler lever                  hormoner
substrat aktivt center (eller aktivt område) optimum
produkt denaturering katalysator
enzymaktivitet sultregulering



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik - er du en ener, forstå dine gener

Grundlæggende genetik herunder betydning af dominansforhold, krydsningsskemaer og nedarvningsmønstre ud fra stamtræer er gennemgået. Desuden er der arbejdet med DNAs og RNAs opbygning, proteinsyntesen (med de to processer transkription og translation) og mutationers betydning.
Blodtyper (AB0) og rhesussystemet - modtager og donorforhold er derudover gennemgået.

Forsøg: Blodtypebestemmelse
Forsøg: PTC-smagning (er du en smager?)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genetik-prøve uden hjælpemidler 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sex - hvorfor er det nødvendigt?

Der er arbejdet med:
Forskellen på kønnet og ukønnet formering - fordele og ulemper.
Sexsignalering (parring med den bedst tilpassede mage)
Mitose, kloning og meiose (vægt på overkrydsningens betydning for genetisk forskellighed).
Kønsorganernes opbygning hos begge køn.
Kønshormonreguleringen hos begge køn og betydningen af kønshormoner - herunder er der kort kigget på virkning af anabole steroider.
Befrugtning og fosterudvikling (moderens livsstils betydning), barnløshed og hvordan man i nogle tilfælde kan afhjælpe barnløsheden.
Prævention med særlig vægt på p-pillens virkning, og udvalgte kønssygdomme i vækst (Klamydia og Gonorré). Derudover har vi haft en etisk diskussion af abortgrænser og kigget på to ægte fostre i formalin som kickstarter til debatten.

forsøg: smittefest (spredning/opsporing af kønssygdom)
forsøg: ægløsningstest (test af LH-niveau) på begge køn

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
sexologi-test 02-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvorfor skal vi passe på skovene?

Der arbejdes med skoven som økosystem. Vi har arbejdet med forskelle og ligheder for den tropiske regnskov sammenlignet med den danske skov. Herunder har vi arbejdet med biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og -net, hvordan en plante overordnet fungerer, minimumsloven (de begrænsende faktorer), og betydningen af biodiversitet (og genetisk diversitet). Derudover har eleverne stiftet bekendskab med konsekvenserne af regnskovsfældning, samt konsekvenser ved dyrkning af olie-palmeplantager i regnskovsområder, samt hvordan man kan lave en biologisk bekæmpelse af skadedyr i stedet for at anvende gift.
I Geels skov har vi undersøgt biodiversiteten og jordens pH-værdi i områder med nåleskov og bøgeskov (dvs. de abiotiske faktorers indvirkning på de biotiske faktorer og omvendt), samt fastslået jordbundskvaliteten ved hjælp af plantediversiteten. Der er kendskab til metodens fordele og ulemper. Desuden er der arbejdet med energistrømmen i et økosystem samt med kulstofkredsløbet, for derved at få overblik og sammenhængsforståelsen mellem planter- dyr- og mikroorganismers rolle (nedbryderne).

Forsøg: Fotosyntese og respiration (udført fysisk under NV)
Ekskursion og forsøg: Undersøgelse af Geels skov - bøgeskov sammenlignet med nåleskov
Ekskursion: oplæg i Zoologisk Have med fokus på den tropiske skov
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer