Holdet 2024 bi/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Malou Bækgaard Storm
Hold 2024 bi/u (1u bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi til kroppen
Titel 2 Celler og liv
Titel 3 Hvorfor er vi så forskellige
Titel 4 Sexologi
Titel 5 Søen som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi til kroppen

Første forløb i Biologi C

Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :

- Hvad baseres vores almene sundhed på
- Makronærringsstoffer; Kulhydrat, protein og fedt
- Fordøjelsen
- Enzymproduktion og virkning
- Nærringsstofoptagelsen og blodkredsløb
- Energibehov, energifordeling og regulering af energiindtag





I forløbet laver vi følgende øvelser:

-- Kiwiforsøg - enzymers hastighed



Aflevering:
Stor opgave; Planche, kostplaner og fremlæggelse


Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus


Supplerende materiale:
-diabetes kopisider2020.pdf



I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:

- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt
  organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
  regulering
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af
  carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Celler og liv

Andet forløb i Biologi C

Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :

- Opbygning af forskellige typer af celler; Pro - og eukaryoter (dyreceller,
  planteceller, svampeceller, bakterier)
- Hvordan cellen har udviklet sig (endosymbiontteorien)
- Cellemembranens opbygning og transportprocesser samt betydningen
  af disse hos forskellige organismer
- Cellevækst og vækstfaktorer
- Celledeling (herunder mitosen)




I forløbet laver vi følgende øvelser:

--Diffussionsøvelse - Hvorfor findes der ikke cellefanter
--Mikroskopering af celletyper
-- Ballonforsøg ved 3 temperaturer: Gærcellers respiration

Fra NV:
- Osmose med kartofler



Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus



Supplerende materiale:

- Vækst og vækstfaktorer.pdf
- Teoriafsnit om mikroorganismers vækst.docx
- Video: How complex cells evolved;
          https://www.youtube.com/watch?v=9i7kAt97XYU




I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:

- cellebiologi: opbygning af pro-og eucaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor er vi så forskellige

Tredje forløb i Biologi C

Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :

- Opbygning og funktion af DNA
- DNA - replikation, "Det centrale dogme" og proteinsyntesen
- Genetiske egenskaber
- Nedarvning og metoder til analyse; krydsningsskemaer / stamtavler
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- Nedarvning på flere gener; fx blodtyper
- Kønscelledannelsen (meiosen) og fejl i denne
- Mutationer (kromosomtal, kromosom og genmutationer)




I forløbet laver vi følgende øvelser:

--Blodtypebestemmelse



Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus



Supplerende materiale:
- Video (Biotech academy):
               https://www.youtube.com/watch?v=h6DsZ7eqLlU



I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme
  og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sexologi

Fjerde forløb i Biologi C

Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :

- Pubertet og hormonproduktion
- Kønshormoner og hormonregulering (feedbackmekanismer)
- Kønsorganer og primær/sekundære kønskarakterer
- Mandens sædproduktion
- Kvindens menstruationscyklus
- Graviditet og fosterudvikling
- Prævention og kønssygdomme
- Fertilitet og ufrivillig barnløshed
- Fertilitetsbehandling




I forløbet laver vi følgende øvelser:

-- Mikroskopundersøgelse af testikel og ovarie
-- Smitteforsøg - hvem er smittekilden



Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus



Supplerende materiale:
- Artikel :  https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/kemikalier-er-medvirkende-til-der-bliver-foedt-faerre-boern-i-danmark



I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:

- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Søen som økosystem

Femte forløb i Biologi C omhandler økologi - med fokus på søer. Vi kigger på hvordan arter lever i samspil med andre, samt hvordan økosystemer og fødekæder fungerer. Desuden kigges på specifikke faktorer der påvirker et økosystem, og hvordan man kan bruge disse til at vurdere fx. vandkvalitet.

Målet med forløbet er at få kendskab til følgende :

- Hvorfor er emnet vigtig
- Energistrømme i økosystemer
- Carbonkredsløb
- Samspil mellem arter; hvad kæmpes der om (intra og interspecifik
  konkurrence)
- Vandløb og søer
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Livet i vandet; insekter og deres strategier (iltoptag, fødevalg, habitat)
- Bedømmelse af vandkvalitet; Makroindeks
- Biodiversitet og klimakrise



Bog: Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus


Supplerende materiale:
- Vanddyr og iltoptagelse.pdf
- Makroindeks
- Dyregrupper i søen
-Pdf: Søen som økosystem - Biologi til tiden



I forløbet laver vi følgende øvelser:

-- Ekskursion; Vandkvalitet ved Virum gadekær
-- Fotosyntese og respiration (udført fysisk under NV)




I forløbet har vi arbejdet med følgende kernestof:

- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende
  miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer