Holdet 2024 bi/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Anders Hostrup
Hold 2024 bi/x (1x bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Hvad er liv?
Titel 2 Forløb 2: Sex, hormoner og ønskebørn
Titel 3 Forløb 3: På opdagelse i generne
Titel 4 Forløb 4: Kost og sundhed
Titel 5 Forløb 5: Vandløbet som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Hvad er liv?

I vores første forløb skal vi forsøge at finde fællesnævnere for "liv", det vil sige hvad kendetegner liv?
I forløbet er der fokus på at forstå:
- Den evolutionære udvikling af eukaryote og prokaryote celler
- Forskelle og ligheder på eukaryote og prokaryote organismers opbygning og formering.
- Forskelle og ligheder på plante og dyreceller
- Almindelig celledeling
- Transport over cellemembranen (diffusion, osmose, faciliteret transport, aktiv transport)
- Antibiotika og antibiotikaresistens
- Vækst og vækstfaktorer
- Mitose i løgceller

ØVELSER:
- Kartofler i saltvand (NV-øvelse)
- Mikroskopering af planteceller
- Gærcellers aktivitet
- Bakterievækst
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve - forløb 1 17-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Sex, hormoner og ønskebørn

I dette forløb sætter vi fokus på vores evne til at få børn og hvordan hormonel aktivitet styrer vores fertilitet. I slutningen af forløbet perspektiverer vi til dilemmaet omkring det at nogle mennesker har nedsat fertilitet og hvilke muligheder der eksisterer, og som kan hjælpe en familie, der lider af barnløshed.

Følgende fokuspunkter indgår i forløbet:

- Pubertet
- Hormoner og hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Mandens fertilitet (kønsorganernes anatomi og den hormonelle kønshormonregulering)
- Kvindens fertilitet (kønsorganernes anatomi og den hormonelle kønshormonregulering)
- Kønscelledannelsen (meiosen)
- Graviditet og fosterdannelse
- Prævention og kønssygdomme
- Danskernes fertilitet og behandling af uønsket barnløshed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve - forløb 2 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: På opdagelse i generne

I dette forløb skal vi forstå systematikken bag arvelighed, og med afsæt i vores blodtyper skal vi lære genetikken bag. Afslutningsvist perspektiverer vi til den genetiske sygdom Huntingtons chorea"

Fokuspunkter undervejs i forløbet:

- Genetiske grundbegreber (krydsningsskemaer, dominante og rescessive alleler, genotyper, fænotyper)
- Det centrale dogme (proteinsyntesen og DNA-replikation)
- Stamtræsanalyse (autosomal og kønsbunden nedarvning)
- Mendels 1. og 2.lov
- DNA'ets opbygning og mutationer
- Genetikken bag blodtyperne i AB0 og rhesus-systemet
- Huntingtons sygdom
- Metoderne Gelelektroforese & PCR

ØVELSER:
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Kost og sundhed

- Kostens energigivende næringsstoffer (kulhydrater, fedt og proteiner) deres kemiske opbygning, brugbarhed i kroppen, typiske fødevarer
- Kostanalyse
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Fordøjelsesenzymer
- Næringsstoffernes optagelse (fokus på kulhydraterne)
- Blodsukkerregulering (fokus på glukagon og insulin)
- Diabetes (type 1 + 2)

ØVELSER:
- Kostanalyse
- Spyt spalter stivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Vandløbet som økosystem

I vores sidste forløb skal vi beskæftige os med naturen, nærmere bestemt vandløb som økosystemer. Formålet med forløbet er at forstå den dynamik, som er i spil blandt det levende og ikke-levende i et økosystem, samt hvordan menneskelig påvirkning kan skabe ubalance.
Vores forløb fokuserer på at forklare forskellen på naturlige og regulerede vandløb med særlig fokus på betydningen af biodiversitet. Vi perspektiverer temaet til naturgenopretningsprojektet omkring Skjern å og vi laver vores egen undersøgelse af vandkvaliteten i den skånske å Höje å som ligger i udkanten af Lund.

Ved afslutningen af forløbet bør eleverne kunne:

1) Forklare hvad man forstår ved et økosystem og i den forbindelse bruge relevante fagbegreber som (biotop, niche, konsumenter, producenter, fødekæde, intra- og interspecifik konkurrence, biodiversitet, biotiske og abiotiske faktorer)

2) Forklare betydningen af nedbrydningsprocesser og næringsstoffer i økosystetemet.
3) Forklare forskellene på naturlige og regulerede vandløb
4) Forklare hvordan vandløbets vandkvalitet kan påvirkes (og hvordan problemerne i vandløbene kan ende med at blive problemer i vores havmiljø)
5) Forklare hvordan man metodisk kan undersøge vandløbenes vandkvalitet
6) Forklare mulige løsningsforslag, der kan forbedre forholdene i de danske vandløb

Fokuspunkter i forløbet er:

- Økosystemer, abiotiske + biotiske faktorer
- Fødekæder og fødenet
- Betydningen af nedbrydningsprocesser
- BPP = NPP + R
- Primærproducenter samt producenter og konsumenter
- Det naturlige og det regulerede vandløb
- Makroindeksmetoden
- Skjern å projektet
- Udledning af næringssalte
- Iltsvind i vandløb og i vores havmiljø

ØVELSER:
- Bestemmelse af vandkvalitet i Höje å (undersøgt på Danmarksturen til Lund)
- Fotosyntese/Respirationsforsøg (fra NV)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer