Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Hostrup
|
Hold
|
2024 bi/x (1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Hvad er liv?
I vores første forløb skal vi forsøge at finde fællesnævnere for "liv", det vil sige hvad kendetegner liv?
I forløbet er der fokus på at forstå:
- Den evolutionære udvikling af eukaryote og prokaryote celler
- Forskelle og ligheder på eukaryote og prokaryote organismers opbygning og formering.
- Forskelle og ligheder på plante og dyreceller
- Almindelig celledeling
- Transport over cellemembranen (diffusion, osmose, faciliteret transport, aktiv transport)
- Antibiotika og antibiotikaresistens
- Vækst og vækstfaktorer
- Mitose i løgceller
ØVELSER:
- Kartofler i saltvand (NV-øvelse)
- Mikroskopering af planteceller
- Gærcellers aktivitet
- Bakterievækst
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 9-21, 173-176, 219-226
-
Velkommen i 1.X,
-
Hej 1.x,
-
Link til bogens figurer
-
I modulet læses følgende sider
-
Begrebsleg - Celletyper.docx
-
I dag bytter vi rundt, så de grupper der arbejdede ude i torsdagsmodulet nu laver eksperimentelt arbejde og omvendt. Lektien til dette modul er derfor stort set den samme -> dem der arbejdede med opgaver torsdag, må meget gerne besvare online quizzen
-
Øvelsen - Hvorfor findes der ikke cellefanter (1).docx
-
Hjemmefra opsummerer du de vigtigste pointer fra den øvelse vi lavede i vores modul i sidste uge. Sørg for at du har forsøgt at besvare alle diskussionsspørgsmålene i øvelsesvejledningen, at du har udfyldt resultatskemaet og lavet den graf, som I sku
-
Husk i øvrigt at medbringe jeres biologibog til modulet
-
Hej 1.X,
-
I dagens modul fortsætter vi vores fokus på det mikroskopiske liv.
-
I dag skal vi fortsætte vores fokus på gær og i dagens modul skal vi lave et eksperiment, der omhandler gær.
-
Vejledning - gærcellers aktivitet.pdf
-
VG's politik om snyd_2024.04.docx
-
Vi skal ha afviklet vores Jeopardy quiz, så husk at få kigget på jeres noter fra sidste modul 🙂
-
Link til elevtrivselsundersøgelse (ETU):
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve - forløb 1
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Sex, hormoner og ønskebørn
I dette forløb sætter vi fokus på vores evne til at få børn og hvordan hormonel aktivitet styrer vores fertilitet. I slutningen af forløbet perspektiverer vi til dilemmaet omkring det at nogle mennesker har nedsat fertilitet og hvilke muligheder der eksisterer, og som kan hjælpe en familie, der lider af barnløshed.
Følgende fokuspunkter indgår i forløbet:
- Pubertet
- Hormoner og hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Mandens fertilitet (kønsorganernes anatomi og den hormonelle kønshormonregulering)
- Kvindens fertilitet (kønsorganernes anatomi og den hormonelle kønshormonregulering)
- Kønscelledannelsen (meiosen)
- Graviditet og fosterdannelse
- Prævention og kønssygdomme
- Danskernes fertilitet og behandling af uønsket barnløshed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1.X,
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 133-164, 196-200
-
Arbejdsspørgsmål - kvindens kønshormonregulering.docx
-
Vi går i dag videre med vores sexologiforløb og i dag skal det handle om kvinden og hvordan hun via hendes menstruationscyklus er fertil (altså i stand til at få børn). Særligt menstruationscyklus er kompleks, da der er mange hormoner i spil, så brug
-
Hej 1.x,
-
Husk at medbringe jeres biologibog til modulet
-
Quiz til kønshormonreguleringen
-
I dag skal vi sætte fokus på selve befrugtningen og fosterudviklingen. Vi arbejder med siderne 142-145 i bogen. Hvis I har tid til at læse teksten igennem hjemmefra, må I meget gerne det. I får også mulighed for at genlæse det i modulet.
-
Gruppe 1
-
Hvis I er presset på tid, kan I nøjes med at læse siderne 159-162 hjemmefra, mod så at læse det resterende i modulet.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve - forløb 2
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: På opdagelse i generne
I dette forløb skal vi forstå systematikken bag arvelighed, og med afsæt i vores blodtyper skal vi lære genetikken bag. Afslutningsvist perspektiverer vi til den genetiske sygdom Huntingtons chorea"
Fokuspunkter undervejs i forløbet:
- Genetiske grundbegreber (krydsningsskemaer, dominante og rescessive alleler, genotyper, fænotyper)
- Det centrale dogme (proteinsyntesen og DNA-replikation)
- Stamtræsanalyse (autosomal og kønsbunden nedarvning)
- Mendels 1. og 2.lov
- DNA'ets opbygning og mutationer
- Genetikken bag blodtyperne i AB0 og rhesus-systemet
- Huntingtons sygdom
- Metoderne Gelelektroforese & PCR
ØVELSER:
- Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Store opdagelser: Arv – Mendel og arvelighedslovene
-
I dag går vi i gang med vores tredje forløb, som i denne omgang handler om genetik - med andre ord skal vi forstå hvordan genetisk arv følger en vis systematik derfra hvordan vi kan udregne sandsynligheder for hvilke gener vi arver fra vores forældre
-
Fokusspørgsmål - Mendels ærteeksperiment.docx
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 162-165, 177-194, 201-207
-
Vi arbejder med siderne 181-188 i dagens lektion. Siderne gentager en del af de pointer, som I arbejdede med i sidste lektion (se evt. fokusspørgsmålene der blev uploadet på seneste modul). Med andre ord, så kan I nok godt skimme visse dele af lektie
-
Biologi i udvikling s.181-188.pdf
-
Gruppeopgaver til dagens modul.docx
-
I dagens modul arbejder I med følgende sider i bogen (177-181).
-
-
Gruppe 1
-
Lektien er at forberede sig på prøven i forløb 2.
-
Hej 1.x,
-
Vi samler op på jeres arbejde fra sidste modul og går videre med temaet stamtræsanalyse. Husk at medbringe jeres biologibog til modulet.
-
Vi fortsætter med stamtræsanalysen og lektien til dagens modul er følgende:
-
Arbejdsseddel - stamtræsanalyse.docx
-
Hej 1.X,
-
Opgaver der løses når man arbejder i grupper ude på gangen:
-
Samme lektie som til vores seneste biologimodul. I dagens modul kan I prøve at teste hvilken blodtype I selv har. Det er et enkelt lille fingerprik, hvor der skal bruges max 3-4 dråber blod. Det er frivilligt om vil lade sig teste og man kan også væl
-
Dagens grupper:
-
Klassen inddeles i grupper og laver gruppefremlæggelser om hvordan genetisk variation opstår. Gruppefremlæggelserne tager udgangspunkt i et delt PowerPoint, som eleverne finder i OneNote under modul 8 "Hvordan opstår genetisk variation?"
-
Ingen lektier, men husk jeres biologibog :-)
-
I 1. halvdel af modulet arbejder klassen i grupper med PowerPointet "Hvordan opstår genetisk variation" samt den opsamlende quiz.
-
Lektien til dagens modul er følgende:
-
Når I læser skal i læse fra afsnittet "DNA-diagnostik" og frem til afsnittet "Ægsortering"
-
Fokus er at forstå
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Kost og sundhed
- Kostens energigivende næringsstoffer (kulhydrater, fedt og proteiner) deres kemiske opbygning, brugbarhed i kroppen, typiske fødevarer
- Kostanalyse
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Fordøjelsesenzymer
- Næringsstoffernes optagelse (fokus på kulhydraterne)
- Blodsukkerregulering (fokus på glukagon og insulin)
- Diabetes (type 1 + 2)
ØVELSER:
- Kostanalyse
- Spyt spalter stivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Vandløbet som økosystem
I vores sidste forløb skal vi beskæftige os med naturen, nærmere bestemt vandløb som økosystemer. Formålet med forløbet er at forstå den dynamik, som er i spil blandt det levende og ikke-levende i et økosystem, samt hvordan menneskelig påvirkning kan skabe ubalance.
Vores forløb fokuserer på at forklare forskellen på naturlige og regulerede vandløb med særlig fokus på betydningen af biodiversitet. Vi perspektiverer temaet til naturgenopretningsprojektet omkring Skjern å og vi laver vores egen undersøgelse af vandkvaliteten i den skånske å Höje å som ligger i udkanten af Lund.
Ved afslutningen af forløbet bør eleverne kunne:
1) Forklare hvad man forstår ved et økosystem og i den forbindelse bruge relevante fagbegreber som (biotop, niche, konsumenter, producenter, fødekæde, intra- og interspecifik konkurrence, biodiversitet, biotiske og abiotiske faktorer)
2) Forklare betydningen af nedbrydningsprocesser og næringsstoffer i økosystetemet.
3) Forklare forskellene på naturlige og regulerede vandløb
4) Forklare hvordan vandløbets vandkvalitet kan påvirkes (og hvordan problemerne i vandløbene kan ende med at blive problemer i vores havmiljø)
5) Forklare hvordan man metodisk kan undersøge vandløbenes vandkvalitet
6) Forklare mulige løsningsforslag, der kan forbedre forholdene i de danske vandløb
Fokuspunkter i forløbet er:
- Økosystemer, abiotiske + biotiske faktorer
- Fødekæder og fødenet
- Betydningen af nedbrydningsprocesser
- BPP = NPP + R
- Primærproducenter samt producenter og konsumenter
- Det naturlige og det regulerede vandløb
- Makroindeksmetoden
- Skjern å projektet
- Udledning af næringssalte
- Iltsvind i vandløb og i vores havmiljø
ØVELSER:
- Bestemmelse af vandkvalitet i Höje å (undersøgt på Danmarksturen til Lund)
- Fotosyntese/Respirationsforsøg (fra NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Følgende sider læses i modulet
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 23-32, 35-39, 51-57, 59-69
-
Vi afslutter forløb 4 (Kost og Sundhed) og tager hul på vores sidste forløb (nr. 5). Som lektie skal I forberede jer på prøven + huske at medbringe jeres biologibog til modulet
-
Hej 1.x,
-
Grupper til dagens modul:
-
Gruppefremlæggelser 1.x.docx
-
I modulet arbejdes der med siderne:
-
Gruppe 1
-
Vi mangler at høre gruppefremlæggelserne for gruppe 6 + 7, dvs. Amalie, Sebastian, Sofie og Frida B, Sarah R og Julie
-
Fokusspørgsmål til dagens lektie:
-
I vores sidste bio C modul skal vi snakke om eksamen i faget. I den forbindelse ser vi filmen "Ved det grønnebord" så I får oplevelsen af hvordan eksamen foregår. Jeres lektie er to ting:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879443784",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879443784",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879443784"
}