Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Niels Nørskov Laursen
|
Hold
|
2024 fy/h (1h fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Fokus er på formler og regning med enheder. Betydende cifre er introduceret, da vores I-bog som standard bruger 3 betydende cifre i opgaverne.
STIKORD
* Fysisk størrelse
* Enheder og enhedsomregning
* Betydende cifre
* Definition af fart
* Formler i fysik
* Grafer i fysik
* Eksponentiel notation og præfixer
* Masse, volumen og densitet
Det skal nævnes, at følgende forsøg blev lavet i NV:
* Måling af gennemsnitsfart
* Bestemmelse af tyngdeaccelerationen
* Hoppende bold (kinetisk energi, potentiel energi og mekanisk energi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Ud over gennemgang af teori med tilhørende eksperimenter har vi også beskæftiget os med Danmarks energiforsyning.
STIKORD
* Energiformer: Termisk, potentiel, kinetisk, elektrisk, kemisk, strålings- , kerne-energi
* Energiomdannelse og energibevarelse
* Energi og effekt
* Termisk energi og temperatur
* Molekyler og tilstandsformer
* Det absolutte nulpunkt
* Fast stof, væske og gas
* Faseovergange: Smeltning, størkning, fordampning og fortætning
* Varmefylde (specifik varmekapacitet)
* Specifik smeltevarme
* Specifik fordampningsvarme
* Nyttevirkning
* Beregninger med potentiel energi og kinetisk energi
* Tyngdeaccelerationen g
FYSIKRAPPORT 1 Faldende blypose
FYSIKRAPPORT 2 Bestemmelse af elkedels nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Et kort forløb om bølger og bølgeegenskaber som forarbejde til de to forløb om lyd og lys. Fokus er på at forstå grundlæggende bølgeegenskaber og arbejde med de formler, som skal bruges senere.
STIKORD:
* Mekaniske bølger og elektromagnetiske bølger
* Længde- og tværbølger
* Amplitude og bølgelængde
* Frekvens og svingningstid (periode)
* Bølgens fart
* Konstruktiv interferens og destruktiv interferens
* Bølgelærens grundligning
Vi har ikke lavet rapporter i dette forløb.
Bemærk, at vi ikke har læst afsnit 3.4 om refleksion og 3.5 om brydning i I-bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd
Forløbet bygger videre på forløbet om bølger.
STIKORD:
* Lydbølger
* Lydens fart og afhængighed af temperaturen
* Snorbølger og resonansfrekvenser
* Dopplereffekt
* Lydmuren
* Stående bølger på en streng
* Frekvensanalyse
* Grundtone og overtoner
Bemærk, at vi ikke har læst afsnit 4.2 om snorbølger i vores I-bog. Vi har i stedet læst nogle sider fra "Aktiv fysik C" og "Vejen til fysik AB". Desuden har jeg under "kernestof" lagt en pdf-fil om grundtone, overtoner og stående bølger på en streng. I denne fil kan man se, hvordan vi har arbejdet med dette emne.
FYSIKRAPPORT 3 Frekvensanalyse stemmegaffel
FYSIKRAPPORT 4 Lydens fart
FYSIKRAPPORT 5 Grundtone og overtoner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys og Bohrs atommodel
STIKORD:
* Elektromagnetisk stråling
* Lysets fart
* Den synlige del af det elektromagnetiske spektrum
* Optisk gitter, gitterkontant og afbøjningsvinkel for laserlys
* Gitterligningen
* Det elektromagnetiske spektrum
* Temperaturstråling (varmestråling)
* Planckkurver og Wiens forskydningslov
* Fotoner og fotonens energi
* Bohrs atommodel (primært for hydrogen)
* Emission og absorption
* Hydrogenspektret
Bemærk, at vi ikke har læst om "dispersion" og har hoppet over eksemplet med regnbuen i afsnit 5.2, da vi ikke har arbejdet med brydning.
Bemærk også, at vi ikke har læst "den formelbaserede" gennemgang af Bohrs atommodel i afsnit 6.3 om hydrogenatomet. Vi har i dette afsnit ikke læst fra "Energiniveauer i hydrogenatomet" og resten, så vi har hverken arbejdet med elektronvolt eller Balmer-formlen. Vi har i stedet brugt siderne fra "Aktiv fysik C", hvor alle energier angives i Joule.
Vi har ikke gået i dybden med kernefysik, men er kort kommet ind på atomkerners opbygning, antallet af protoner (atomnummeret Z), antallet af neutroner (N) og det samlede antal nukleoner (A) , herunder formlen A = Z + N .
FYSIKRAPPORT 6 Bestemmelse af laserens bølgelængde
FYSIKRAPPORT 7 Solens spektrum
FYSIKRAPPORT 8 Hydrogenspektret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jorden som planet i Solsystemet
"Arbejdsark Jorden som planet i Solsystemet" er benyttet.
STIKORD:
* Døgnet og året
* Jordens bane om Solen
* Aksehældningen på 23,4 grader
* Sommersolhverv, vintersolhverv og jævndøgn
* Polarcirklerne og midnatssol
* Månens faser
* Solformørkelse, måneformørkelse
* Astronomisk enhed (AE)
* Ellipser
* Keplers love
Vi har ikke lavet rapporter i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Universet
Fokus er i dette forløb på Big Bang-teorien og Universets udvidelse.
Forløbet bygger videre på forløbet om den nære astronomi og som overgang mellem de to forløb er artiklen "Astronomiens 10 største opdagelser" læst, blandt andet om Mælkevejen og kort om geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede.
Der er desuden læst nogle sider fra "Aktiv Fysik C" om f.eks. Universets udvikling, stjerners udvikling, sorte huller, supernovaer og energiproduktion i stjerner - dog uden at gå i dybden.
* Astronomisk enhed (AE)
* Lysår og parsec
* Galakser og Mælkevejen
* Parallakse
* Rødforskydning og blåforskydning
* Galaksers fart
* Hubbles lov og afstand til galakser
* Universets alder
* Big Bang
"Elastikforsøget" om rummets udvidelse og Hubbles lov er lavet, men ellers ingen egentlige forsøg i dette forløb.
Vi har ikke lavet rapporter i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880109349",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880109349",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880109349"
}