Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mariann Verebély
|
Hold
|
2024 fy/ks (1ks fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Dagens længde
Årstider
Vendekredse
Midnatssol og polarnat
Månens faser
Tidevand
Solformørkelse og måneformørkelse (og månebanens hældning)
Solhøjde
Jorden og Solsystemet
Keplers love
Eksperimentelt:
Bestemmelse af Jordens omkreds
Materiale uden for bogen
Den nære astronomi - Vejen til fysik C
Power Point
Den nære astronomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Energi
Generelt om grundlæggende energiformer
Termodynamikkens hovedsætninger
Elektrisk energi og nyttevirkning
Effekt
Energiomsætning (eksempler med kræftværker)
Termisk Energi (inklusiv forsøg), smeltning, fordampning
Kemisk Energi
Mekanisk Energi
Energibevarelse
Energikvalitet
Eksperimenter:
Marsbasen - basens energisystem, Solcelle I-II.
Bestemmelse af nyttevirkningen
Bestemmelse af den specifikke varmekapacitet for et metal
Bestemmelse af densitet
Bestemmelse af energibevarelse med en hoppende bold (fra nv)
Blyposeforsøg
Video:
Smeltning og fordampning
https://www.youtube.com/watch?v=2WnX02yJMsM
Kraftværker og energikilder
https://www.youtube.com/watch?v=daSp8bknNIA&t=1s
Hvad er energikvalitet
https://www.youtube.com/watch?v=yikxGDg-qG4
Brian Cox visits the world´s biggest vacuum
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grupper
-
Øv dig på tegning af de forskellige fænomener på baggrund af den præsentation jeg har vist jer i forbindelse med den nære astronomi. Præsentationen finder du også her.
-
Logbog
-
Læs s. 26-32 i Orbit-C bogen. Suppler dine notater fra sidste modul med de ting, du har læst i bogen.
-
Besvar følgende spørgsmål om solceller i dit hæfte vha. følgende link:
-
Brydensholt, Morten m.fl.: Orbit C - STX 2. udgave, Systime; sider: 33-38, 41-56
-
Grupper: det samme som sidst.
-
Skriv notater i dit fysikhæfte om nyttevirkningen.
-
Da Mission Control ville give feedback på jeres forsøgsudkast, fandt de desværre ingen billeder fra nogen grupper. Derfor kommer der ingen feedback. Skal Mission Control betragte det som "mission incomplete" ???
-
Når du har læst bogen kan du give svar på følgende spørgsmål: Hvad er den absolutte nulpunkt? Hvad er så særlige ved denne temperatur?
-
Læs vedhæftet dokument om energiformer. Du skal have styr på dem.
-
image.png
-
Varmefylde_grupper_1ks.docx
-
Læs vedhæftet forsøgsbeskrivelse grundigt igennem, så du kan udføre forsøget i modulet.
-
Løs følgende opgavesæt: Varmefylde 1 og Varmefylde 2 i Moodle / 24k eller 24s / Fysik med Mariann / Energi / Termisk energi. Moodle tilgås via forsiden af Lectio.
-
Tørre tøj i frostvejr.pdf
-
Se videoen på følgende link om smeltning og fordampning. Hvilke formler bruges i videoen og hvornår? Kan du nu tegne opvarmningskurven for vand og forklare hvilke formler, der bruges hvor?
-
Arbejdsspørgsmål til kemisk energi:
-
Arbejdsspørgsmål til smeltning og fordampning:
-
Læs vedhæftet forsøgsbeskrivelse grundigt igennem.
-
Læs følgende artikel, om der kan tørres tøj i frostvejr.
-
Kraftværker og energikilder
-
Løs opgaverne i "smeltning og frodampning 1" og "smeltning og fordampning 2", som du finder i Lectio / Moodle (findes på forsiden af Lectio) / 24k eller 24s / Fysik med Mariann.
-
Til prøveforberedelse
-
Mekanisk energi.pptx
-
Brydensholt, Morten m.fl.: ORBIT C, Systime; sider: 50-53
-
BlyposerSamlet_forsøgsbeskrivelse.pdf
-
Find din gruppe i vedhæftet dokument, og læs op og samle info om den energiproduktionsform, som din gruppe har fået tildelt I må meget gerne søge info om de forskellige energiproduktionsformer på nettet( - hvordan det fungerer, fordelene, ulemperne,
-
Løs følgende opgave: En tennisbold sendes lodret op med en fart på 110 km/h. Boldens masse er 80 g. Hvor højt kommer bolden? Løsningen skal også kunne forklares ved tavlen.
-
Besvar spørgsmålene i vedhæftet dokument, hvis du ikke nåede det i timen sidste gang. Vær forberedt på at kunne fremlægge dine besvarelser ved tavlen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Varmefylde - metal
|
17-12-2024
|
Nyttevirkning
|
13-01-2025
|
Opgaver fra prøven
|
23-01-2025
|
Undervisningsevaluering
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Bølger, lyd- og lysbølger
Generelt om bølger:
Tværbølge og længdebølge
Bølgelængde
Udbredelseshastighed
Periode
Frekvens
Bølgeligningen
Lydbølger
Udbredelse af lyd
Hastighed i atmosfærisk luft
Interferens
Stående bølger
Resonans (Streng, Halv åbent rør og Åbent rør) - udledning af resonansfrekvenser ved snorbølger
Dopplereffekten (og Lydmuren) - udledning af formlen for Doppler effekt
Lydniveau (Decibelskala)
Lysbølger
Lysets diffraktion
Optisk gitter og gitterligning - udledning af gitterligningen
Farvelære (additiv og subtraktiv farveblanding)
Lysets brydning
Lysets spredning
Eksperimentelt:
Overførelse af svingning mellem stemmegafler (demo)
Bestemmelse af lydens hastighed i luft
Bestemmelse af bølgehastighed på svingende streng (Rapport)
Forsøg med optisk gitter (lysets diffraktion)
Optik og lysets brydning (kvalitativ eksperiment)
Materiale uden for bogen:
Bølger generelt (ppt)
Bølgeegenskaber (ppt)
Lydbølger (ppt)
Instrumenter (ppt)
Doppler effekt og lydmuren (ppt)
Lys og bølger (ppt)
Video:
Sound: Diffraction and Interference
https://www.youtube.com/watch?v=qiyDbgwGhlg
Refraction explained
https://www.youtube.com/watch?v=zarxpu43-ls
Do you really need a full length mirror?
https://www.youtube.com/shorts/9uSnpIPDNFg
Sound: Crash Course Physics #18
https://www.youtube.com/watch?v=qV4lR9EWGlY
Bestemmelse af lydens hastighed med mikrofoner:
https://www.youtube.com/watch?v=lhSRAE8p4IM
Takoma broen
https://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs
Sound: Standing waves and resonance
https://www.youtube.com/watch?v=wXRNKz0xMOU
Mere om interferens og stødtoner
https://www.musikipedia.dk/interferens
Animation - stødtoner
https://www.geogebra.org/m/M75Fr6Wj
Stående snorbølger - forsøg
https://www.youtube.com/watch?v=oDTuPSuyYos
Instrumenter
Guitar, resonans og partialtoner
https://www.youtube.com/watch?v=ZQwGWlZQL50
Udledning - gitterligningen
https://www.youtube.com/watch?v=-MIH_64zyC8
Video om udledning af brydningsloven
https://www.youtube.com/watch?v=5HdmMw8jCq0
Totalrefleksion
https://www.youtube.com/watch?v=jKTp0vulcV4
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bølger_generelt.pptx
-
Physics Waves: Frequency & Wavelength FREE Science Lesson
-
Bølger intro
-
Opgaver i grundbegreberne 1.docx
-
Brydensholt, Morten m.fl.: Orbit C - STX 2. udgave, Systime; sider: 64-73, 90-102, 108-118, 120-122, 124-126
-
Sound: Diffraction and Interference | Physics in Motion
-
Bølgeegenskaber.pptx
-
Refraction Explained
-
Løs opgaverne i vedhæftet dokument, hvis du ikke nåede det i sidste modul.
-
NB! I skal ikke kunne udlede brydningsformlen.
-
Efter du har læst bogen, giv med dine egne ord en kort forklaring på, hvad diffraktion, interferens (herunder konstruktiv og destruktiv interferens), refleksion og brydning er. Hvor møder vi disse fænomener?
-
Lydbølger.pptx
-
Journal til lydens fart
-
Sound: Crash Course Physics #18
-
Løs opgave 306 på s. 104.
-
Brydensholt, Morten m.fl.: ORBIT C, Systime; sider: 82-90
-
Se videoen om forsøget på følgende link (I skal kun se de første 5 minutter og 47 sekunder).
-
Når du har læst bogen, skal du svare på følgende spørgsmål. Skriv dine svar ind i OneNote i din egen opgavemappe.
-
Definition af stødtoner findes i klassenotesbogen / Indholdsbibliotek / Lydbølger / Resonans
-
Se følgende video om guitaren:
-
Efter du har læst bogen og set videoerne skal du svare på følgende spørgsmål (svarene skal du skrive ind i OneNote i din mappe, under opgaver - med dato og emne):
-
Se videoen om forsøget inden modulet:
-
Læs forsøgsbeskrivelsen grundigt igennem:
-
Besvar følgende spørgsmål i din egen opgave mappe i OneNote (med emne og dato som sidetitel):
-
Se videoen om Doppler effekten:
-
Se følgende video:
-
Når du har set videoerne skal du kunne forklare følgende begreber: Doppler-effekt, blåforskydning, rødforskydning, frekvensskift, lydmur, gennembrud af lydmuren, chokbølge, gennembrud af lydmuren.
-
Genopfrisk, hvad vi har lært om bølger (bølgelængde, frekvens, periode, bølgehastighed, amplitude, bølgeligning, diffraktion, interferens (konstruktiv, destruktiv), refleksion, brydning, resonans, stående bølger på en snor, resonans i et åbent rør, r
-
Løs de opgaver ifm. Doppler-effekten, som du ikke nåede i sidste modul. Opgaveløsningen skal du skrive ind / oploade i din egen mappe under opgaver i klassenotesbogen i fysik.
-
Når du er færdig med besvarelserne, skal du se følgende video (du når så langt, du når, resten skal du se hjemme):
-
I modulet skal du besvare spørgsmålene, som du finder i klassenotesbogen (OneNote / fysik), under indholsbiblioteket / Lys som bølger / Spredning af lys. Du skal gemme opgaverne i din egen opgavemappe med navnet "Spredning af lys" og her i din egen m
-
Forsøgsbeskrivelse: Klassenotesbog / Indholdsbibliotek / Lys som bølge / Lys som bølge / Forsøg med optisk gitter.
-
Lys og bølger.pptx
-
Når du har læst bogen skal du kunne forklare følgende begreber:
-
Efter du har læst bogen skal du kunne forklare følgende begreber:
-
Hav den udfyldte tabel fra forsøget med gitterligning klar i din opgavemappe i klassenotesbogen i OneNote, hvis du endnu ikke har den. Derudover skal du lave en graf i LoggerPro (hvor du afsætter sin (fi) på y-aksen, og 1/d på x-aksen) og udføre line
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsamling på bølger og lyd
|
11-03-2025
|
Stående bølger på en snor
|
11-03-2025
|
Prøve 2
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Lys som partikler og atomet
Atommodeller
Standardmodellen
Atomets byggesten
Ioner
Skaldmodellen
Opbygning af det periodiske system
Kemiske bindinger
Tilstandsformer
Lys som partikler
Det elektromagnetiske spektrum
Varmestråling
Wiens forskydningslov
Bohrs atommodel
Fotoner
Fotoelektrisk effekt
Bohrs atommodel
Emmission og absorption
Hydrogenatomet
Emission og absorptionsspektre
Forsøg: Bestemmelse af Solens overfladetemperatur
Video:
Fotoelektrisk effekt
https://www.youtube.com/watch?v=SK7qHwgXphU
Atommodeller
https://www.youtube.com/watch?v=ULqMhgEEO3o
Standardmodellen
https://www.youtube.com/watch?v=26qO5osebfo
Powerpoint
Lys og atomer
Fotoner_Bohrs_model_Emission_Absorption
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brydensholt, Morten m.fl.: Orbit C - STX 2. udgave, Systime; sider: 117-118, 120-122, 124-126, 136-148, 165-167
-
Lys og atomer.pptx
-
Standardmodellen! :)
-
Læs vedhæftet dokument.
-
Når du har læst bogen og dokumentet om solbadning, skal du kunne forklare følgende begreber:
-
Atommodeller
-
1ks_Solens varmestråling.cmbl
-
Genopfrisk din viden om standardmodellen! :)
-
Når du har set videoen og læst bogen, skal du kunne forklare følgende begreber:
-
Fotoner_Bohrsmodell_Absorption_Emission.pptx
-
Løs opgave 502 og 503 (samt 504 og 505 hvis du ikke nåede dem i timen) på s. 149.
-
Genopfrisk, hvad vi har lært om det elektromagnetiske spektrum, fotoner, atommodellerne, standardmodellen, Borhs atommodel og Hydrogenatomet.
-
I sidste modul har vi bestemt bølgelængden til den maksimale intensitet af Solens varmestråling. Beregn vha. denne bølgelængde Solens overfladetemperatur.
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforberedelse
Repetition
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880171648",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880171648",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880171648"
}