Holdet 2024 fy/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Bodil Dam Heiselberg
Hold 2024 fy/u (1u fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hverdagens astronomi og solsystemet
Titel 2 Grønlandspumpen og varmeenergi
Titel 3 Køkkenfysik og Danmarks energiforbrug
Titel 4 Regn lyden ud og AI
Titel 5 Naturens farver og drivhuseffekten
Titel 6 Universets bestanddele og udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hverdagens astronomi og solsystemet

Krav:
· Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Formål:                               
Sigtet med dette område er at give eleverne et bredt, kvalitativt og nutidigt grundlag for at forstå verden omkring sig.

Læsepensum:
Basis fysikC s. 245+ s.256-265+ s. 269-273  samt OneNote + oplysninger fra nettet.
Nordstjernen, dag, nat. Årstider, Månen https://www.youtube.com/watch?v=mNWh4w0AxQo&t=484s  
Månens dannelse og jordens hældning http://videnskab.dk/naturvidenskab/gigantisk-sammenstoed-slog-jorden-om-paa-siden?utm_source=vores+nyhedsbrev&utm_campaign=a964bb1841-EMAIL_CAMPAIGN_2016_11_02&utm_medium=email&utm_term=0_d2f5c83eb4-a964bb1841-239811705

Hvad I skal lære:
1. Forklaringerne bagved fænomenerne: dag/nat, årstiderne, månens faser samt formørkelser.
2. Kendskab til solsystemet og til forskellige fænomener i solsystemet.
3. Keplers love
Forsøg: Jordens omkreds, Solstrålingens vinkelafhængighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grønlandspumpen og varmeenergi

Krav fra lærerplanen:

̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer

Formål: Vi vil se på Grønlandspumpen og kunne forklare den, og hvorfor den har stor betydning for os.

Pensum:
BasisFysikC af M.Cramer mfl. s. 33 + 66 +108-122 +
Aktuel Naturvidenskab nr. 5, 2024 : STATISTIK GIVER ET BUD PÅ FREMTIDENS KLIMA samt Materiale på OneNote

Lærte begreber:
1. Densitet
2.     Effekt
2. Kelvintemperaturen
3. Indre energi
4. Specifik varmekapacitet
5. Specifik smelte- og fordampningsvarme
6. Smeltepunkt
7. Fordampningspunkt




Forsøg i tilknytning til emnet:
Journal: Densitetsbestemmelse som funktion af saltkoncentrationen, Vands specifikke varmekapacitet,
Demo: vands specifikke fordampningsvarme og fordampning af saltvand, samt frysning af saltvand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test i Grønlandspumpen mm 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Køkkenfysik og Danmarks energiforbrug

Krav fra lærerplanen:

̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning

Formål: At se på Danmarks og egen energiforbrug, samt finde ud af fra hvilke kilder energien kommer fra,  og hvordan energien fra kilderne omdannes til el eller varme.

Pensum:
Basisfysik C s. 60-69 + 86 + 89-91+93-94 +98-104 og artiklen "Hvad holder på varmen" fra Aktiv Fysik C-bogen - ligger i OneNote,  samt andet materiale på OneNote

Lærte begreber:
1. Effekt
2. Brændværdi og kemisk energi
3. Nyttevirkning
4. Energikilder, energiformer, energiomdannelser og energikæder
5.    Fossile brændsler og bæredygtige energisystemer
6.    Varmetransport - de tre måder

Desuden viden om DK's energiforbrug som land og pr. familie.
Hvordan en varmepumpe fungerer og hvordan fjernvarme fungerer.



Forsøg i tilknytning til emnet:
Journal:  Nyttevirkning ved stearinlysopvarmning og nyttevirkning for en elkedel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test i køkkenfysik 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Regn lyden ud og AI

Oversigt over hvad I skal kunne inden for emnet:
1. Viden om de grundlæggende begreber, der beskriver en bølge. Dvs. periode, amplitude, frekvens, bølgelængde og hastighed
2. Kendskab til måleenheden dB.
3. Kunne forklare interferens mellem bølger ud fra superpositionsprincippet.
4. Kunne forklare fænomenet stående bølger samt resonansfrekvenser. Herunder vide hvad der menes med grundtonen og overtonerne (også kaldet partialsvingninger)
5. Generelt kendskab til musikinstrumenters virkemåde og klang.
6. Kunne forklare dopplereffekt.

Læsepensum: s.176-181+192-201 i Basisfysik C samt materiale på OneNote

Følgende forsøg indgår i  forløbet
1. Svingende streng - strengeinstrumenter
2. Bestemmelse af lydens hastighed
3. Lydmåling på PC - ørets hørekurve
4. Stemmeundersøgelse
5. Diverse demoforsøg og andre små lydforsøg

Desuden afsluttes forløbet med et projekt om AI og lyd -  spektrogrammer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test i Regn lyden ud .. 25-02-2025
Test i Regn lyden ud 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Naturens farver og drivhuseffekten

I dette forløb vil vi se på lys, både som bølger og som partikler. Vi vil i forløbet bl.a. svare på følgende spørgsmål: Hvorfor bliver vi brune? Er en laser farlig?  Hvorfor er nogle stjerner røde? Hvordan kan vi se farverne i lyset? Hvorfor ses en sommerfugl som blå?Hvad er drivhuseffekt?

Anvendt litteratur:
Solbadning s.105-107 i "Aktiv fysik C" ligger som pdf på modulet d. 24/2, Det elektromagnetiske spektrum s. 210 -217 i "Basis fysik C" + Det lille hæftet, som er en kopi af siderne 122-125+131-137+155-166 i "En verden af fysik C"
samt materiale på OneNote

Oversigt over hvad I skal kunne inden for emnet:
1. Kendskab til det elektromagnetiske spektrum.
2. Energien af en foton
3. Gitterligningen  
4. Bohrs atommodel og emission samt absorption af lys.
5. Planckkurve, specielt for Solen, og Wiens forskydningslov
6.     Kunne forklare drivhuseffekten

Forsøg:
Gitterligningen
Undersøgelse af diverse lyskilder
Natriumlys og afbrænding af salt.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Universets bestanddele og udvikling

Intro:
Vi skal i dette forløb beskæftige os med, hvorfor der er liv på Jorden, hvorledes Universet har udviklet sig lige fra Big Bang til i dag. Vi skal også se på, hvorfor vi tror på Big Bang- teorien i dag.


Faglige mål:
1.     Kunne forklare hvorfor der er liv på Jorden og hvad kræves for at der evt. kan være liv på en planet. (s.35-38)
2. Kunne forklare en stjernes liv ud fra et Hertzsprung Russell diagram. (s.185 -189)
3. Kunne forklare, hvorledes de tunge grundstoffer dannes (s.185-189)
4.     Kunne beskrive, hvad Universet indeholder i dag, og hvilke afstande vi snakker om. (Arbejdsarket: Universet i dag –    afstande og indhold) (s.205-206)
5. Kort beskrivelse af Big Bang, samt redegørelse for de tre grundpiller teorien bygger på: a) stoffets sammensætning, b) baggrundsstrålingen og c) Hubbles lov. (s.190 - 195 + 207-209)
6.     Universets fremtid (s.190 - 195)

Forsøg: Hubbles lov med elastik


Alle sidehenvisningerne er til bogen Aktiv Fysik C
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer