Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Bodil Dam Heiselberg
|
Hold
|
2024 fy/u (1u fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grønlandspumpen og varmeenergi
Krav fra lærerplanen:
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Formål: Vi vil se på Grønlandspumpen og kunne forklare den, og hvorfor den har stor betydning for os.
Pensum:
BasisFysikC af M.Cramer mfl. s. 33 + 66 +108-122 +
Aktuel Naturvidenskab nr. 5, 2024 : STATISTIK GIVER ET BUD PÅ FREMTIDENS KLIMA samt Materiale på OneNote
Lærte begreber:
1. Densitet
2. Effekt
2. Kelvintemperaturen
3. Indre energi
4. Specifik varmekapacitet
5. Specifik smelte- og fordampningsvarme
6. Smeltepunkt
7. Fordampningspunkt
Forsøg i tilknytning til emnet:
Journal: Densitetsbestemmelse som funktion af saltkoncentrationen, Vands specifikke varmekapacitet,
Demo: vands specifikke fordampningsvarme og fordampning af saltvand, samt frysning af saltvand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs og svar på følgende spørgsmål
-
Cramer Andersen, Michael et. al.: Basisfysik C, Haase Forlag; sider: 33, 66-67, 86, 110-113, 117-119
-
1. Hvilken enhed har densitet? 2. Hvilken densitet har et materiale, der fylder 200 cm^3 og vejer 540 g? Hvilket materiale er der tale om?
-
Sæt jer ind i forsøget i sidste modul og svar på
-
Læs om effekt
-
og varme samt temperatur
-
Læs
-
Hvad forstås ved varmekapacitet? Et andet ord der også bruges om varmekapacitet er varmefylde, hvorfor mon?
-
Besvar quizzen og regn opgaven
-
Brug opvarmningsformlen til at bestemme, hvor meget energi, der skal bruges for at opvarme 2 kg vand 10 grader. Se gerne eksempel 9.1 og 9.2 s. 113 i bogen
-
Læs og svar på
-
1. Hvor mange faser findes der? 2. Hvad er en faseovergang? 3. Hvad sker der mikroskopisk i en faseovergang? 4. Hvad forstås ved smeltepunkt og kogepunkt?
-
Se videoen
-
Hvilke formler bruges i videoen og hvornår? Kan du nu tegne opvarmningskurven for vand og forklare hvilke formler, der bruges hvor?
-
image.png
-
Regn følgende opgave
-
I dag skal vi lære de to beregber nyttevirkning og brændværdi. Disse to begreber så på følgende sider i bogen
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i Grønlandspumpen mm
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køkkenfysik og Danmarks energiforbrug
Krav fra lærerplanen:
̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
Formål: At se på Danmarks og egen energiforbrug, samt finde ud af fra hvilke kilder energien kommer fra, og hvordan energien fra kilderne omdannes til el eller varme.
Pensum:
Basisfysik C s. 60-69 + 86 + 89-91+93-94 +98-104 og artiklen "Hvad holder på varmen" fra Aktiv Fysik C-bogen - ligger i OneNote, samt andet materiale på OneNote
Lærte begreber:
1. Effekt
2. Brændværdi og kemisk energi
3. Nyttevirkning
4. Energikilder, energiformer, energiomdannelser og energikæder
5. Fossile brændsler og bæredygtige energisystemer
6. Varmetransport - de tre måder
Desuden viden om DK's energiforbrug som land og pr. familie.
Hvordan en varmepumpe fungerer og hvordan fjernvarme fungerer.
Forsøg i tilknytning til emnet:
Journal: Nyttevirkning ved stearinlysopvarmning og nyttevirkning for en elkedel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs evt. kun s. 69, hvor sammenfatningen står
-
Cramer Andersen, Michael et. al.: Basisfysik C, Haase Forlag; sider: 60-69, 90-91
-
Jeg ved det lyder af meget, men vi har haft om det hele enten før jul eller i NV. Og vi arbejder med stoffet i modulet. Og evt. læs kun s. 69, hvis du forstår det, så behøver du ikke læse de andre sider :)
-
Se varer ca. 12 min.
-
Vi arbejder bl.a. med følgende sider i modulet
-
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik C, Gyldendal; sider: 93-104
-
Læs den vedhæftede note
-
Hvad holder på energien AktivfysikC.pdf
-
Hvilke tre måder kan varme transporteres på?
-
Pensum
-
Du må kun medbringe 1 A4 side med noter. Dvs. der må ikke stå noget på bagsiden af arket. Desuden skal du medbringe blyant og en lommeregner. Du må ikke bruge hverken mobilen eller computeren.
-
Se videoen
-
Forklar nu, hvordan en varmepumpe fungerer.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i køkkenfysik
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regn lyden ud og AI
Oversigt over hvad I skal kunne inden for emnet:
1. Viden om de grundlæggende begreber, der beskriver en bølge. Dvs. periode, amplitude, frekvens, bølgelængde og hastighed
2. Kendskab til måleenheden dB.
3. Kunne forklare interferens mellem bølger ud fra superpositionsprincippet.
4. Kunne forklare fænomenet stående bølger samt resonansfrekvenser. Herunder vide hvad der menes med grundtonen og overtonerne (også kaldet partialsvingninger)
5. Generelt kendskab til musikinstrumenters virkemåde og klang.
6. Kunne forklare dopplereffekt.
Læsepensum: s.176-181+192-201 i Basisfysik C samt materiale på OneNote
Følgende forsøg indgår i forløbet
1. Svingende streng - strengeinstrumenter
2. Bestemmelse af lydens hastighed
3. Lydmåling på PC - ørets hørekurve
4. Stemmeundersøgelse
5. Diverse demoforsøg og andre små lydforsøg
Desuden afsluttes forløbet med et projekt om AI og lyd - spektrogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i Regn lyden ud ..
|
25-02-2025
|
Test i Regn lyden ud
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturens farver og drivhuseffekten
I dette forløb vil vi se på lys, både som bølger og som partikler. Vi vil i forløbet bl.a. svare på følgende spørgsmål: Hvorfor bliver vi brune? Er en laser farlig? Hvorfor er nogle stjerner røde? Hvordan kan vi se farverne i lyset? Hvorfor ses en sommerfugl som blå?Hvad er drivhuseffekt?
Anvendt litteratur:
Solbadning s.105-107 i "Aktiv fysik C" ligger som pdf på modulet d. 24/2, Det elektromagnetiske spektrum s. 210 -217 i "Basis fysik C" + Det lille hæftet, som er en kopi af siderne 122-125+131-137+155-166 i "En verden af fysik C"
samt materiale på OneNote
Oversigt over hvad I skal kunne inden for emnet:
1. Kendskab til det elektromagnetiske spektrum.
2. Energien af en foton
3. Gitterligningen
4. Bohrs atommodel og emission samt absorption af lys.
5. Planckkurve, specielt for Solen, og Wiens forskydningslov
6. Kunne forklare drivhuseffekten
Forsøg:
Gitterligningen
Undersøgelse af diverse lyskilder
Natriumlys og afbrænding af salt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om solbrændthed solbad et haglvejr mod huden.pdf
-
Hvorfor bliver vi solbrændte?
-
Læs og besvar quizzen
-
Læs
-
Cramer Andersen, Michael et. al.: Basisfysik C, Haase Forlag; sider: 210-213, 221-222, 224-226
-
Se videoen og læs eksemplet med gitterligningen men kun spørgsmål a+b + svarende dertil.
-
Optisk gitter
-
image.png
-
Kan I nu svare på: Hvad er et optisk gitter og hvad står d, λ, n og θ for i formlen sin(θ)=nλ/d? Hvor dannes der ringbølger? og hvad hedder dette fænomen?
-
Læs i bogen eller se videoen
-
Bohrs atommodel
-
Hvordan kan man bestemme hvilket grundstof, der er tale om?
-
Besvar først quizzen
-
-
Og svar på følgende spørgsmål: 1. Hvilke to ting siger Bohrs atommodel? 2. Hvad betyder -2,18 aJ? Hvad står a'et for se s. 310 i bogen? og hvorfor minus foran?
-
Læs i det udleverede hæfte
-
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik C, Gyldendal; sider: 131-136, 165-166
-
Hvad er et absorptionsspektrum? Og hvordan kan det opstå?
-
Prøve til Frida og Thomas
-
Læs og svar på spørgsmålene
-
1. Hvad er en Planckkurve se fig. 3.52.? 2. Hvad siger Wiens forskydningslov se opg. 3.65?
-
Læs og svar på spørgsmålet
-
1. Hvad er det atmosfæren gør, som bevirker drivhuseffekt? (Et svar, der indeholder "dyne" ønskes ikke.)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universets bestanddele og udvikling
Intro:
Vi skal i dette forløb beskæftige os med, hvorfor der er liv på Jorden, hvorledes Universet har udviklet sig lige fra Big Bang til i dag. Vi skal også se på, hvorfor vi tror på Big Bang- teorien i dag.
Faglige mål:
1. Kunne forklare hvorfor der er liv på Jorden og hvad kræves for at der evt. kan være liv på en planet. (s.35-38)
2. Kunne forklare en stjernes liv ud fra et Hertzsprung Russell diagram. (s.185 -189)
3. Kunne forklare, hvorledes de tunge grundstoffer dannes (s.185-189)
4. Kunne beskrive, hvad Universet indeholder i dag, og hvilke afstande vi snakker om. (Arbejdsarket: Universet i dag – afstande og indhold) (s.205-206)
5. Kort beskrivelse af Big Bang, samt redegørelse for de tre grundpiller teorien bygger på: a) stoffets sammensætning, b) baggrundsstrålingen og c) Hubbles lov. (s.190 - 195 + 207-209)
6. Universets fremtid (s.190 - 195)
Forsøg: Hubbles lov med elastik
Alle sidehenvisningerne er til bogen Aktiv Fysik C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880177441",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880177441",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880177441"
}