Titel
2
|
Martials epigrammer
forløbet indfører ved læsning af udvalgte epigrammer af digteren Martial eleven i denne uhøjtidelige poetiske genre der også giver et indblik i romersk hverdagssprog og kulturelle normer. Eleven får træning i at læse lettere latinske originaltekster, og forståelse af romersk humor og satire, samt karakterbeskrivelse.
Teksternes indhold fokuserer på romersk hverdagsliv og lægger dermed op til diskussion af romerske samfundsnormer, inkl. klientela-systemet, udviklingen i slavers og kvinders stilling i det romerske samfund, klasse og økonomiske skel i kejsertiden, samt embedsmandssystemet.
Et forløb med udgangspunkt i nærlæsning af epigrammer af Martial
1: Om romerne - set (og spiddet) gennem Martials øjne: om forfængelighed, forstillelse, latterlighed og sexualitet.
2: Om det romerske samfund: Clientela-systemet, retssystemet, den romerske selvfølelse (bedre end andre), slave-herre-forhold.
Forløbet indeholdt også
1: Introduktion til genren epigram (satire), om opbygning og vers, samt en generel introduktion til sprog på vers:
2: Introduktion til romernes brug af humor og invektiv.
Originaltekst:
Martial digt 1-19 i kompendium (d.v.s.flg. originalnumre: 1.10,1.38,1.47,1.63, 1.64, 2.38, 2.87, 3.11, 3.12, 3.8, 5.29,5.43, 7.3, 9.10, 10.8,11.62, 11.63, 11.64, 11.102) (ca 5 ns)
Andet:
undersøgende øvelse om romerske embedsmænd og kursus honorum
Grammatisk fokus:
Sammenhæng mellem kasus (morfologi) og analyse (syntaks)
infinitte verbalformer (Participier PPA og PPP og infinitiv) samt infinit nexus: Akkusativ med infinitiv (ACI)
diatese: aktiv og passiv
modus: konjunktiv i hoved-og ledsætninger
Intro til helsætningsanalyse
aspekt: perfektum og imperfektum
særlig kasusbrug: genitiv og ablativ
|