Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Jesper Kaarfast Sheikh Larsen
|
|
Hold
|
2025 sa/VG01 (VG01 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet i samfundsfag
Forløbet kort fortalt:
Forløbet ”Kan og bør velfærdsstaten løfte alle” kredser om velfærdsstatens kerneopgave ved at belyse opgaven ud fra samtlige tre discipliner: politologi, økonomi og sociologi. Grundlæggende sigter forløbet mod at klæde eleverne på til at analysere og vurdere velfærdsstatens aktuelle status ud fra såvel et deskriptive som et normativt sigte.
Litteratur
• ”Samfundsfag C (2022)” af Henrik Kureer m.fl.
Antal normalsider:
Omkring 45 normalsider.
Teorier og begreber:
• Liberalisme, socialisme, konservatisme, socialliberalisme og populisme
• Partiinddeling efter ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik (herunder overblik over samtlige partier i Folketinget)
• Velfærdsmodeller: universelle/socialdemokratiske/danske, korporative/konservative/centraleuropæiske og residuale/liberale/angelsaksiske
• Socialklasser og socialgrupper
• Social arv, social mobilitet, mønsterbrydere og chanceulighed
• Bourdieu: økonomisk kapital, kulturel kapital og social kapital (samt begrænset om habitus)
• De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter: fuld beskæftigelse, balance på valutaregnskabet, rimelig social fordeling af goderne, hensyn til miljøet og naturressourcerne, økonomisk vækst og stabile priser. I lærebogen behandles balance på statens budget mere som et middel end et mål, men eleverne er bekendte med, at de politiske partier har forskellige holdninger hertil.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167339057",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167339057",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167339057"
}