Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Bettina Korntoft Bjernø
|
|
Hold
|
2025 sa/VG10 (VG10 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?
Der er i grundforløbet arbejdet med spørgsmålet: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle? Vi diskuterer og undersøger spørgsmålet især ud fra en politisk vinkel, men kommer også ind på sociologiske og i lidt mindre grad økonomiske aspekter.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at -forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi: Sociale og kulturelle forskelle
Politik: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi: Økonomiske mål, velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Grundbog: Samfundsfag C, I-bog, Systime, der er arbejdet med følgende sider i nævne rækkefølge:
Ideologier: p1229, 1230, 1231, 1232,1297, 1234
Inddeling af partier:
Rød/grøn blok:
Blå blok:
Velfærdsmodeller:1052-1054
Velfærdsudfordringer:
Social arv, socialgrupper og levevilkår:
Chanceulighed, social mobilitet, Bourdieu:
De økonomiske mål, målkonflikter, partiernes syn på målene:
Supplerende materiale:
For dyret at være dansker? Deadline 25. august 2025
Ekskursion til Ungdommens Folkemøde d. 4. september 2025
Niels Overgaard, "Dette citat af Fitzgerald er en af mine yndlingsdefinitioner på, hvordan man tænker godt", 12. august, 2024, berlingske.dk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium Grundforløb 2025.docx
-
Læs side 1-4 i jeres kompendium (stop ved overskriften: Socialisme på side 4) Husk at markere ord, I ikke forstår, så kan vi snakke om dem i modulet. Svar på papir på følgende:
-
Læs om socialismen og socialliberalismen på s. 4-8 i jeres kompendium. Og lav noter på papir til følgende spørgsmål:
-
Afsnit
-
I skal være færdig med spørgsmålene til socialisme og socialliberalisme. De ligger på modulet i fredags. De står under spørgsmålene til liberalisme, så kig lidt længere ned på modulet. Lektien gælder selvfølgelig også, hvis man ikke var i skolen i fr
-
Læs om konservatisme og populisme på
-
Læs side 12-17 i jeres kompendium. (stop ved overskriften: Velfærdsstaten øverst på side 17) Skriv noter på papir. I skal KORT kunne forklare, hvad ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik er.
-
Opgavebeskrivelse Ungdommens Folkemøde .docx
-
Partier 2025 (2).docx
-
I skal være klar til at vise jeres UFM-film frem for mig og klassen :)
-
Hej VG10, som lektie skal I udfylde jeres skema om partierne færdigt og uploade 1 gang til under opgaver. Jeg har kigget jeres første udkast igennem, I skal selvfølgelig skrive der, hvor der slet ikke står noget, men der er også nogle steder, hvor de
-
images
-
Hej VG10, der er kun 1 gruppe, der har uploadet det færdige skema, som var lektie til tirsdag (i går), så skynd jer at få lavet det færdig og uploade det 1 gang til under opgaver. Jeg har kigget jeres første udkast igennem, I skal selvfølgelig skrive
-
Læs side 23 fra overskriften 16.5... til side 25 i jeres kompendium og svar på papir på følgende spørgsmål:
-
Ikke lektie: Vi arbejder med de spørgsmål i modulet:
-
Læs side 28 (start ved 11.1 socialklasser) - 31 (stop ved overskriften: Social arv og uddannelse) svar på papir på følgende:
-
Matematik screening folkeskolen
-
Læs side 34 (fra overskrift 11.3) til og med side 38 og svar på følgende (husk noter på papir)
-
Læs side 39- til midt på side 45, stop ved overskriften. Når du læser, så overvej hvilke samfundsøkonomiske mål du vil prioritere, hvis du var politiker, du skal altså lave en rækkefølge fra 1-6, hvor 1 er vigtigst. Skriv en kort begrundelse for din
-
Læs side 45 fra overskriften til side 48 i kompendiet og lav 5 spørgsmål, som du finder på baggrund af teksten, du lige har læst. Du skal indskrive de 5 spørgsmål på dette moduls elevfeedback senest kl. 10.00 i dag. Husk computer til dette modul.
-
Opsamlingsskema grundforløb 2025.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167386700",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167386700",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167386700"
}