Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Bettina Korntoft Bjernø
|
|
Hold
|
2025 sa/VG11 (VG11 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?
Der er i grundforløbet arbejdet med spørgsmålet: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle? Vi diskuterer og undersøger spørgsmålet især ud fra en politisk vinkel, men kommer også ind på sociologiske og i lidt mindre grad økonomiske aspekter.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at -forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi: Sociale og kulturelle forskelle
Politik: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi: Økonomiske mål, velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Grundbog: Samfundsfag C, I-bog, Systime, der er arbejdet med følgende sider i nævne rækkefølge:
Ideologier: p1229, 1230, 1231, 1232,1297, 1234
Inddeling af partier:
Rød/grøn blok:
Blå blok:
Velfærdsmodeller:1052-1054
Velfærdsudfordringer:
Social arv, socialgrupper og levevilkår:
Chanceulighed, social mobilitet, Bourdieu:
De økonomiske mål, målkonflikter, partiernes syn på målene:
Supplerende materiale:
For dyret at være dansker? Deadline 25. august 2025
Ekskursion til Ungdommens Folkemøde d. 4. september 2025
Niels Overgaard, "Dette citat af Fitzgerald er en af mine yndlingsdefinitioner på, hvordan man tænker godt", 12. august, 2024, berlingske.dk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium Grundforløb 2025.docx
-
I modulet:
-
Læs side 1-4 i jeres kompendium (stop ved overskriften: Socialisme på side 4) Husk at markere ord, I ikke forstår, så kan vi snakke om dem i modulet. Svar på papir på følgende:
-
Læs om socialismen og socialliberalismen på s. 4-8 i jeres kompendium. Og lav noter på papir til følgende spørgsmål:
-
Læs om konservatisme og populisme på
-
Partier 2025.docx
-
Læs side 12-17 i jeres kompendium. (stop ved overskriften: Velfærdsstaten øverst på side 17) Skriv noter på papir. I skal KORT kunne forklare, hvad ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik er.
-
I skal være færdige med at udfylde jeres skema vedr. partierne. Husk at aflevere skemaet under opgaver i lectio. Det er kun 1 fra hver gruppe, der skal aflevere, da opgaven står som en gruppeaflevering.
-
I skal ikke se videoen, den ser vi i modulet :)
-
UFM invitation 2025.docx Opgavebeskrivelse Ungdommens Folkemøde .docx
-
Læs s. 17 fra overskriften: Velfærdsstaten til s. 20, stop ved overskriften: 16.2. Skriv noter i jeres hæfte til følgende:
-
1. Hvilken kritik kommer de borgerlige partier og nogle økonomer med?
-
I skal være klar til at vise jeres UFM-film frem for mig og klassen :)
-
I skal være færdige med spørgsmålene om velfærdsstatens udfordringer, ligger under modulet i fredags. Husk noter på papir.
-
I skal være færdige med spørgsmålene til velfærdsstatens udfordringer, side 23-28, stop ved overskriften 11.3. Det var også lektie til 8.9, som blev aflyst pga. sygdom. Husk noter på papir.
-
Læs side 28 (start ved 11.1 socialklasser) - 31 (stop ved overskriften: Social arv og uddannelse) svar på papir på følgende:
-
Hvad betyder den sociale arv i forhold børns uddannelse og karakterer?Hvilke årsager nævnes der til den sociale arvs betydning i forhold til uddannelse og karakterer?På hvilke andre måder påvirkes børn af den sociale arv? Og hvorfor tror du, at den s
-
Læs side 34 (fra overskrift 11.3) til og med side 38 og svar på følgende (husk noter på papir)
-
Læs side 39- til midt på side 45, stop ved overskriften. Når du læser, så overvej hvilke mål du vil prioritere, hvis du var politiker, du skal altså lave en rækkefølge fra 1-6, hvor 1 er vigtigst. Skriv en kort begrundelse for din prioritering. Dine
-
Læs side 45 fra overskriften til side 48 i kompendiet og lav 5 spørgsmål, som du finder på baggrund af teksten, du lige har læst. Du skal indskrive de 5 spørgsmål på dette moduls elevfeedback senest kl. 9.30 i dag. Husk computer til dette modul.
-
Opsamlingsskema grundforløb 2025.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167388968",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167388968",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167388968"
}