Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Bettina Korntoft Bjernø
|
|
Hold
|
2025 sa/VG12 (VG12 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?
Der er i grundforløbet arbejdet med spørgsmålet: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle? Vi diskuterer og undersøger spørgsmålet især ud fra en politisk vinkel, men kommer også ind på sociologiske og i lidt mindre grad økonomiske aspekter.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at -forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi: Sociale og kulturelle forskelle
Politik: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi: Økonomiske mål, velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Grundbog: Samfundsfag C, I-bog, Systime, der er arbejdet med følgende sider i nævne rækkefølge:
Ideologier: p1229, 1230, 1231, 1232,1297, 1234
Inddeling af partier:
Rød/grøn blok:
Blå blok:
Velfærdsmodeller:1052-1054
Velfærdsudfordringer:
Social arv, socialgrupper og levevilkår:
Chanceulighed, social mobilitet, Bourdieu:
De økonomiske mål, målkonflikter, partiernes syn på målene:
Supplerende materiale:
For dyrt at være dansker? Deadline 25. august 2025
Ekskursion til Ungdommens Folkemøde d. 4. september 2025
Niels Overgaard, "Dette citat af Fitzgerald er en af mine yndlingsdefinitioner på, hvordan man tænker godt", 12. august, 2024, berlingske.dk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium Grundforløb 2025.docx
-
Læs side 1-4 i jeres kompendium (stop ved overskriften: Socialisme på side 4) Husk at markere ord, I ikke forstår, så kan vi snakke om dem i modulet. Svar på papir på følgende:
-
Læs s. 4-7 og lav noter på papir til følgende: 1. Hvad var socialisme en reaktion imod?
-
Vi starter modulet med at gennemgå socialismen. Se spørgsmål på modulet i går.
-
Halvdelen læser om socialliberalismen, anden halvdel læser konservatismen, fremlægge for hinanden.
-
S. 10-11: Populisme
-
Partier 2025.docx
-
Læs side 12-17 i jeres kompendium. (stop ved overskriften: Velfærdsstaten øverst på side 17) Skriv noter på papir. I skal KORT kunne forklare, hvad ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik er.
-
I skal være færdige med at udfylde jeres skema vedr. partierne. Husk at aflevere skemaet under opgaver i lectio. Det er kun 1 fra hver gruppe, der skal aflevere, da opgaven står som en gruppeaflevering. Læs også de 2 vedhæftet filer om Ungdommens Fol
-
Afsnit
-
I skal være klar til at vise jeres UFM-film frem for mig og klassen :) Lektie: (som vi arbejdede med i mandags) Læs s. 17 fra overskriften: Velfærdsstaten til s. 20, stop ved overskriften: 16.2. Skriv noter i jeres hæfte til følgende:
-
Se vedhæftet video og skriv hver især på elevfeedback her på modulet 3 pointer om den universelle model, 3 pointer om den residuale model og 3 pointer om den selektive model. (dvs. 9 pointer i alt) Pointerne skal være fra videoen :)
-
Jeg er syg i dag, så dagens program er følgende: I skal løse 2 opgaver i modulet, og I skal arbejde sammen i jeres vg-grupper.
-
Læs side 23 fra overskriften 16.5... til side 25 i jeres kompendium og svar på papir på følgende spørgsmål:
-
Læs side 28 (start ved 11.1 socialklasser) - 31 (stop ved overskriften: Social arv og uddannelse) svar på papir på følgende:
-
Hvad betyder den sociale arv i forhold børns uddannelse og karakterer?Hvilke årsager nævnes der til den sociale arvs betydning i forhold til uddannelse og karakterer?På hvilke andre måder påvirkes børn af den sociale arv? Og hvorfor tror du, at den s
-
Læs side 34 (fra overskrift 11.3) til og med side 38 og svar på følgende (husk noter på papir)
-
Læs side 39- til midt på side 45, stop ved overskriften. Når du læser, så overvej hvilke mål du vil prioritere, hvis du var politiker, du skal altså lave en rækkefølge fra 1-6, hvor 1 er vigtigst. Skriv en kort begrundelse for din prioritering. Dine
-
Læs side 45 fra overskriften til side 48 i kompendiet og lav 5 spørgsmål, som du finder på baggrund af teksten, du lige har læst. Du skal indskrive de 5 spørgsmål på dette moduls elevfeedback senest kl. 9.30 i dag. Husk computer til dette modul.
-
Opsamlingsskema grundforløb 2025.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167390893",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167390893",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167390893"
}