|
Titel
1
|
Grundforløb - Kan og bør staten løfte alle
Der er i grundforløbet arbejdet med spørgsmålet: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle? Vi diskuterer og undersøger spørgsmålet især ud fra en politisk vinkel, men kommer også ind på sociologiske og i lidt mindre grad økonomiske aspekter.
Grundbog:
Samfundsfag C, I-bog, Systime, der er arbejdet med følgende sider i nævne rækkefølge: Ideologier: p1229, 1230, 1231, 1232,1297, 1234 Inddeling af partier: 1279, 1278, 1277, 1276 Rød/grøn blok: 1274, 1273, 1272, 1271
Lilla blok: 1270, 1507 Blå blok: 1269, 1268, 1267, 1266, 1265, 1508
Velfærdsmodeller:1026, 1054, 1053, 1052 Velfærdsudfordringer: 1050, 1134, 1133
Social arv, socialgrupper og levevilkår: 1408, 1410, 1411, 1412
Chanceulighed, social mobilitet, Bourdieu: 1413, 1414, 1415
De økonomiske mål, målkonflikter, partiernes syn på målene: 1022, 1078, 1077, 1076, 1075, 1074, 1073, 1020, 1021
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at
-forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi: Sociale og kulturelle forskelle
Politik: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi: Økonomiske mål, velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Omfang:
|