Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Randeris
|
Hold
|
2021 DA/u (1u DA, 2u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Overgange
Et indledende forløb med fællestemaet "overgange" og inddragelse af mange forskelige genre, litterære perioder fra det norrøne til nyeste tid, kanonforfattere og analyse-, tolkning- og læsestrategier / metoder. Således indgår alle tre perspektiver - litterære, sproglige, mediemæssige - fra folkeviser , eventyr , digte, noveller, romanuddrag og kortfilm m. fællesnævneren, overgange. Temaer og tolkninger af tekst og disse overgange på såvel realplan som billedplan, er centralt herunder inddragelse af intertekstualitet som eksempelvis myter.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
- Lystlæsning, Falko - JP 6 nov 2021.png
-
Læsefordybelse - ej blot til lyst, Leder - Dansklærerforeningen jan 2020.pdf
-
Dansk A, STX 2017.docx
-
Klaus Rifbjergs digt, Engang - af Amagerdigte (1965).pdf
-
Biografi af en snegl af Peter Seeberg, 2000.pdf
-
Læs intensivt teksten "Engang" af Klaus Rifbjerg og besvar med stikord tilhørende opgave. Læse endvidere intensivt teksten af Peter Seeberg, "Biografi af en snegl"
-
Dokument20.docx
-
UVM
-
Litt.hist - om folkeviser.pdf
-
Tryllevisen, Germand Gladensvend.pdf
-
spm til tryllevisen, Germand Gladensvend.docx
-
Sidste gruppefremlæggelser af teksten, ALLE LÆSER ATTER INTENSIVT "Biografi af en snegl".
-
Dansk runer til graffiti - om Germnad Gladensvend.pdf
-
Jung.pdf
-
om tolkninger af trylleviser fra LV.pdf
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Læs om folkeviser og genlæs teksten "Germand Gladensvend" og besvar med stikord spørgsmål hertil. Til orientering: Dokumenter under øvrigt indhold er til anvendelse i modulet og er altså ikke lektie
-
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL FOLKEEVENTYRET, KONG LINDORM.docx
-
Folkeventyret, Kong Lindorm.pdf
-
Litt.hist - om folkeeventyr.pdf
-
Vi afslutter folkevisen, Germand Gladensvend (23-) og ser på læsestrategier / metoder til forskellige måder at tolke på. Læs her om psykoanalytisk metode - Freud + Jung - samt sikre dig nu kan besvare spørgsmålene til visen og har læst om folkeviser
-
- Psykoanalyse - Freud - Litteraturens Veje.pdf
-
I arbejder i jeres netværksgrupper med opgaven om Kong Lindorm. Læs Kong Lindorm + besvar med stikord spørgsmål hertil. Sæt jer ind i alle dokumenter og få ekstensivt læst så meget som muligt til modulet. 1 opgave når I mødes er at sammenligne jeres
-
Tepotten - metoder.pdf
-
Tepotten af HCA.pdf
-
-Queer-teori - Blik for køn s. 98-102.pdf
-
Sidste modul med opgaven og her I også udarbejder jeres video af tildelte metode, der fremlægges næste modul. Opgaven afleveres.
-
Fremlæggelser af metode-videoer
-
Spm. til Charlotte Weitzes Villy, 1999.pdf
-
Mytemotiver i dansk litteratur - Syndefaldsmyten.pdf
-
Charlotte Weitzes, Villy, 1999.pdf
-
Mytemotiver i dansk litteratur - Indledning.pdf
-
Sidste videofremlæggelse. Læs intensivt teksten, Villy" med fokus på overgange, intertekstualitet/allirationer og perspektivering til øvrige tekster, vi har læst i forløbet. Læs endvidere om mytemotiver i dansk litteratur, indledning - og perspektive
-
Mulighed for selvtest - giver ikke coronapas
-
Bibelen Leth fortalt | Syndefaldet | DR LYD
-
Opgaver til Naya Marie Aidts, Den blomstrende have (1993).docx
-
Naja Marie Aidt, Den blomstrende have - fra Vandmærket (1993).pdf
-
Læs intensivt, "Den blomstrende have" med fokus på overgange, metoder og intertekstualitet . Læs ekstensivt om mytemotiver syndefaldsmyten
-
Dennis
-
Litterær artikel, Saaret (1964) af Klaus Rifbjerg.docx
-
Skr DA - Formalia - pp.pptx
-
Skr DA - Indledningen - pp.ppt
-
Mytemotiver i dansk litteratur - Ødipuskomplekset.pdf
-
Klaus Rifbjeg, Såret (1964).pdf
-
Tilbud om selvtest i klasselokalet
-
Genlæs "Den blomstrende have" m fokus på overgange i teksten og tolkninger heraf, jf vores forløb om metoder og inter-tekstualitet. Læs om Ødipuskomplekset og teksten "Såret", der indgår jeres næste afleveringsopgave og som kort forklares i dette mod
-
Ib Michel, af Den 12. rytter (1993).pdf
-
Mytemotiver i dansk litteratur - Ikarosmyten.pdf
-
Læs om hhv Ødipus- og Ikarosmyten i de to vedhæftede dokumenter under lektier. I modulet arbejder vi med korfilmen, Dennis
-
Læs om Ikarosmyten og teksten, "Den 12 rytter"
-
DA-metode - psykoanalytisk - FF i dansk, teori og metode (2011).pdf
-
Litterær artikel om ødipusmyten - eksemplarisk besvarelse 2016.docx
-
Titel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Odysseen som litterær inspiration
Forløbet tager udgangspunkt i klassen d 2 maj skal se "Odysseen" på Det Kgl Teater, Skuespilhuset. Inden da har vi læst om Odysseen, set på genre, rejsemotiv, steder og havets betydning foruden Jungs Helterejse. Herefter har vi set på øvrige litterære klassikere, der er inspireret af fortællingen lige fra: Defoes "Robinson Crusoe", Melvilles "Moby Dick" Joyces "Ulysses", Hemingways "Den gamle mand og havet" og Bang Foss´ "Frank vender hjem". Således indføres eleverne også i realismebegreber og modernisme-.Tekster er her både skrift, lyd og film foruden oplevelsen af at se et litterært værk opført som teaterstykke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
At læse og se Karen Blixen - værklæsning
Forløbet indledes med Mick Øgendahls udsendelse om Karen Blixen, hvorefter vi med udgangspunkt i bogen, "At læse Blixen" af Johan Rosdahl og Ivan Z Sørensen, læser forskellige tekster af Blixen med anvendelse af forskellige læsestrategier/metoder hertil. Fælles læses uddrag af "Den afrikanske farm" med såvel nykritisk/tekstnær metode som biografisk og postkolonial. "Ringen" og "Det ubeskrevne blad" læses med fokus på bl.a. psykoanalysen, køn,/queer, eksistentialisme og det intertekstuelle med små elev-analyse/tolknings oplæg herom. Som værk læses "Sorgagre"
Endvidere ser klassen "Blixen" som ballet på Det Kgl. samt forfilm til "Den afrikanske farm" og TV-indspilning af "Sorgagre" , hvor vi også taler om remediering, og hvorledes et forfatterskab omsættes til ballet, film og kommende TV-serie på streamingtjenesten, ViaPlay.
Afslutningsvis skrives en analyserende artikel om Blixens forfatterskab og temaer med udgangspunkt i forløbet og uddrag af "Kardinalens første historie"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dansk A, STX 2017.docx
-
Om litterære teorier og metoder, s.16-20.pdf
-
Det ubeskrevne blad (1957).pdf
-
1. Det læserorienterede fokus - arbejdsspørgsmål.pdf
-
Læs teksten "Det ubeskrevne blad" af Karen Blixen
-
At læse Karen Blixen s.1-9.pdf
-
Det ubeskrevne blad (1957) - analyse af s 90-92.pdf
-
1. Det læserorienterede fokus.pdf
-
2. Det tekstnære fokus.pdf
-
3. Det biografiske fokus.pdf
-
Karen Blixens liv og værker s. 10-15.pdf
-
5. Det kønskritiske fokus.pdf
-
7. Det intertekstuelle fokus.pdf
-
8. Det eksistentielle fokus.pdf
-
I skal læse om alle metoder, vi arbejdede med sidste skoleår - her vedhæftet fra bogen, "At læse Blixen" . Hvilke metoder relevante i fht "Det ubeskrevne blad" - hvorfor, hvordan og hvorledes til dybere forståelse og tolkning . Det arbejder vi med i
-
6. Det postkoloniale fokus.pdf
-
Af Karen Blixens, Den afrikanske farm (1937) - Kitosh´ Historie.pdf
-
kbm gymhaeefte 1.pdf
-
Øgendahl og de store forfattere | DR
-
Trailer til filmen, Out of Africa
-
Interview m Birthe Neumann om at spille Karen Blixen
-
Danske digtere ... Karen Blixen - indledning og afslutning
-
Trailer til filmen, Pagten(2021)
-
Analyse af Den afrikanske farm, indledningen - tekstnære, nykristiske læsning.pdf
-
Om Karen Blixen og "Det ubeskrevne blad", Blixen Museet
-
Af Karen Blixens, Den afrikanske farm (1937) - indledningen.pdf
-
Gasolin, Kloden drejer stille rundt (1976)
-
Du skal læse de to analyser af novellen, Det ubeskrevne blad" fra hhv bogen "At læse Blixen" og fra Blixen Museets hjemmeside. Læs endvidere indledningen til Karen Blixens roman, "Den afrikanske farm" (1937)
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Blixen, Det Kgl Teater, balletprogram 2019-20.pdf
-
I skal læse indledning + vedhæftede analyse af indledningen til Blixens "Den afrikanske farm". Læs om postkoloniale metode og uddraget af "Den afrikanske farm - Kitosh´ historie". Balletprogrammet skal læses til på fredag
-
Blixen | DET KGL. TEATER
-
Analyse af Blixens Afrika-bøger - postkolonial læsning.pdf
-
Karen Blixen, Ringen (1958).pdf
-
Vi samler op på postkoloniale læsning og uddraget af "Den afrikanske farm - Kitosh´ historie". Læs analysen heraf - vedhæftet. LÆS intensivt novellen, "Ringen" og ekstensivt om læsningerne/metoderne psykoanalytiske og kønskritiske (queer)
-
Login - Infomedia Insight
-
Karen Blixen, spm til Sorgagre (1942).docx
-
Artikel om filmen, Sorgagre.pdf
-
Fra Dansk litteratur om Karen Blixen, Sorgagre s. 394.pdf
-
Karen Blixens, Sorgagre - Vintereventyr (1942).pdf
-
4. Det psykologiske fokus.pdf
-
Vi samler op på postkoloniale læsning og uddraget af "Den afrikanske farm - Kitosh´ historie". Læs analysen heraf - vedhæftet. LÆS intensivt novellen, "Ringen" og ekstensivt om læsningerne/metoderne psykoanalytiske og kønskritiske (queer) Novellen "S
-
Ringen - analyse af s78-83 s.93-94.pdf
-
Fremlæggelser - analyse, fortolkning af Blixens "Ringen" - Læs endvidere "Sorgagre" færdig til modulet, hvor vi arbejder med tilhørende spørgsmål
-
Bonanza | TV-T - 80erne | Sorg-agre
-
I har nu alle læst "Sorgagre" og besvaret spørgsmål hertil
-
Vi ser filmatiseringen af Karen Blixens "Sorgagre" (-37.) og afslutter Blixen-forløb. Introduktion til Skr opgave. Alle der endnu ikke har fået læst novellen, skal til i dag have læst den!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mellemkrigstid - m optakt til før/under 1 VK
Som optakt til Mellemkrigstiden læser klassen om perioden i LV samt et uddrag af "Intet nyt fra Vestfronten", inden de ser filmatisering af denne.
Herefter arbejder de gruppevis med hver af karakteristiske ismer og tekster i perioden ud fra bogen, "Kunstrevolutionen i Mellemkrigstiden" Arbejdet fremlægges for klassen og forløbet afsluttes med, vi ser udstillingen 1920`erne på kunstmuseet, Louisiana
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Danske digtere 1900-1918 + 1918-1930
-
Evaluering 2u DA
-
af Intet nyt fra Vestfronten (1929) - Erich Maria Remarque.pdf
-
Introduktion til perioden: Avantgarde og ideologisk realisme | Litteraturportalen
-
Afsnit
-
I har nu alle læst uddraget af romanen, Intet nyt fra Vestfronten (1929) samt artikel om filmatiseringen af denne: Login Infomedia og find artiklen, "Tysk film om Vestfronten er et svimlende frit fald i mørke" Poltiken d. 5.nov 2022
-
Skr DA, STX - de tre genre og krav.docx
-
Fiebiger, J. & Lütken, G: LITTERATURENS VEJE 2, systime; sider: 260-273
-
Læs ekstensivt s 260-273 i LV og få et overblik over perioden 1900-1918, Det store sammenbrud - vi har gennemgået perioden i klassen, så dette er jeres opsummering herpå. Siderne skal blot være læst i løbet af denne uge. I modulet fortsætter vi med a
-
Filmanmeldse, Intet nyt fra Vestfronten, Politiken d. 5.nov. 2022.pdf
-
I dag og de næste par moduler har jeg vedhæftet dokument om de skr genre DA, STX - læs dette inden aflevering, dvs optakten og om genren, den analyserende artikel
-
Læs ekstensivt s 260-273 i LV og får et overblik over perioden 1900-1918, Det store sammenbrud
-
Vi ser filmen, Intet nyt fra Vestfronten (1.41) Har I ikke tidligere fået læst om 1900-1918 i LV, skal dette afsnit læses til i dag samt anmeldelsen om filmen for Politiken.
-
Martinov, Niels: KUNSTREVOLUTIONEN I MELLEMKRIGSTIDEN, Gyldendal; sider: 10-15
-
Læs s. 10-15 - indledningen - i grundbogen, "Kunstrevolution i mellemkrigstiden og få et overblik over perioden og ismerne. HUSK at medbringe bogen, som I skal arbejde med i de næste DA-moduler.
-
I arbejder med tildelte isme
-
I arbejder med tildelte isme - sidste modul inden fremlæggelser - husk at aflevere jeres produkt i mappen 2u DA, Mellemkrigstiden, fremlæggelser
-
Fremlæggeler af jeres tildelte ismer
-
Fremlæggelser af jeres tildelte ismer
-
Tom Kristensen, Landet Atlantis (1920).pdf
-
Broby Johansen, Stridsmaend for det vi elsker (1922).doc
-
Vi lægger ud med "det underste land" - analyse og fortolkning heraf i fællesskab. Herefter fremlæggelser: Ekspressionister, 2 x realismegrupper - læs teksterne i 2u-mappen, "det underste land" + "Landet Atlantis" + "Stridsmænd for det vi elsker" + "l
-
Johannes V Jensen, Interferens (1906).pdf
-
Fremlæggelser v 2 x realisme-grupper - alle skal intensivt have læst vedhæftede tekster hertil
-
Hans Scherfig, af Det forsømte forår (1940) - kap 15-17.pdf
-
Hans Fallada, af Lille mand - hvad nu (1932).pdf
-
Babylon Berlin - dans
-
Dokumentarfilm | Litteraturportalen
-
Opsamling på forløb - læs de to vedhæftede tekster intensivt og sæt dem i perspektiv forløb og øvrige læste tekster herfra
-
Spm 13 litt - Mellemkrigstid - Sønderby, af Midt i en jazztid (1931).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilmen, Testamentet - værk
Klassen læser om dokumentarfilm og genre på Litteratursidens forløb herom foruden uddrag fra lærerbogen, Dox. Vi ser og arbejder med dokumentaren, Testamentet (2011), af Christian Sønderby Jepsen, der desuden er oplægsholder på Falko i et fællesmodul, hvor elever hører mere om filmen og kan stille spørgsmål. Der udarbejdes en analyserende artikel som afslutning på forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
2. Verdenskrig og efterkrigstid + værk + DHO
Som optakt til DHO om 2 VK og efterkrigstid læses værket, "De nøgne træer", ser filmatiseringen heraf samt uddrag af dokumentarfilmen, "Testamentet" om Tage Skou Hansens forfatterskab. Desuden læses om perioden i Litteraturens Veje og Litteraturportalen. Fælles tekster og analyse/fortolkning heraf er
Kaj Munks, Åbent brev til Mussolini
PHs, Mand binder os på mund og hånd
Morten Nielsens, Døden
Kim Malthe Bruuns, Åbent brev til Hanne
foruden vi gennemgår Kierkegaards livsstadier og eksistentialisme som optakt til at tale om efterkrigstid og Heretica-digterne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læse-modul, hvor I som minimum læser kap.1, 2 og 3 til på mandag i udleverede DHO-værk, De nøgne træer. Var du ikke tilstede mandag d 20 feb, skal du huske at hente bogen i bogkælderen
-
I har til i dag som minimum læst kap 1, 2 og 3 i DHO-værket, De nøgne træer
-
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 3:8. Dansk kultur i 100 år (1930-1945).
-
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 4:8. Dansk kultur i 100 år (1945 -1960).
-
Fiebiger, J. & Lütken, G: LITTERATURENS VEJE 2, systime; sider: 307-332
-
Læs s 307-315 i LV med fokus på tid og hvilke forfattere, der er i tiden. Læs endvidere i værket, "De nøgne træer" kap 4+5+6 - hvis du ikke når det til modulet har du også næste uge til det. Vigtigst til dette modul er LV
-
https://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM Om Kierkegaard og eksistentialisme Kaj Munk, Åbent Brev til Mussolini (1938).pdf Kaj Munk, Åbent Brev til Mussolini (1938).pdf
-
P.H. Man binder os på mund og hånd, 1940. - 1. udg.pdf
-
P.H. Man binder os på mund og hånd, 1940.pdf
-
Morten Nielsens digt, Døden (1943).docx
-
Kim Malthe-Bruun, Åbent brev til Hanne (1945).pdf
-
Læs s 315-323 i LV + 7+8+9 i "De nøgne træer"
-
Kaj Munk, Åbent Brev til Mussolini (1938).pdf
-
Morten Nielsen - Døden
-
Læs s 323-332 i LV + kap 9-12 i "De nøgne træer". I modulet læser vi de vedhæftede tekster, der ligger under øvrigt indhold
-
Man binder os på mund og hånd
-
Outlandish - man binder os på hånd og mund
-
Testamentet - Tage Skou-Hansen
-
Alle har nu læst "De nøgne træer" plus I atter har læst de to tekster, vi arbejdede sidste modul, "Døden"+"Åbent brev til Hanne"
-
Morten Nielsen, Døden (1943) - fra digtsamlingen
-
Speditørens død - Mysteriet om Morten Nielsen | DR LYD
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799553",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799553",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799553"
}