Z - Strenge lektor Poulsens institut
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Strenge lektor Poulsens institut
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2021 DA/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2023/24
Institution
Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Carl Christian Tarp, Erik Helin
Hold
2021 DA/v (
1v DA
,
2v DA
,
3v DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sort/hvidt. Modsætninger og sprogkamp
Titel 2
Sort-hvidt: Q's Barbershop (VÆRK)
Titel 3
Kort & godt: Om minimalismen
Titel 4
Medieforløb: Journalistik og nyhedsformidling
Titel 5
Værkforløb: Institutionaliseret
Titel 6
Oplysningstid og romantik
Titel 7
DHO: Romantikken
Titel 8
Grænseløshedens tid: Menneske og teknologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sort/hvidt. Modsætninger og sprogkamp
Vi arbejder med emnet sort-hvidt i et både tematisk og formmæssigt perspektiv. Vi har fokus på sprogkamp, sammenstød, modsætningsforhold og konflikter, som knytter sig til især race, etnicitet, religion og kultur.
Vi har fokus på det sproglige og det mediemæssige stofområde.
Herunder:
Retorik, argumentation og diskursanalyse.
Vi arbejder med at udvikle den 'personlige stemme' gennem produktionen af engagerede og holdningsbaserede tekster.
Hovedtekster:
Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis årsmøde, 2010 (uddrag)
Martin Luther King: "Jeg har en drøm" (1963)
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (Regnskabets time) 2017 (uddrag)
Jonas Eika: "Tale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Jens Stoltenberg: "Tale ved Utøya-Mindehøjtidelighed", 2011
Yahya Hassan: "Barndom" (2013)
Præsentation til forløb:
https://docs.google.com/presentation/d/1JGS0XL67lFPk0bhupLEc2LgSqtXC9JotLWJh_6SBwJs/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Lektier:
Litteraturportalen
OBS: Hvem bager kage til klassens time på onsdag???
Diskursanalyse - øvelse 1.docx
Diskursanalyse - begrebsoversigt.pdf
Mød Google Drev – ét sted til alle dine filer
Læs Martin Luther Kings berømte tale "Jeg har en drøm" (1963)Find talens nodalpunkt (dvs. talens omdrejningspunkt og nøglebegreb). Brug jeres noter fra arbejdet med Pia Kjærsgaard-talen i sidste modul.Vi skal lave en grundig diskursanalyse af talen i
Martin Luther King - Jeg har en drøm (uddrag).pdf
Forløbspræsentation
Læs uddraget af Lone Aburas' Det er et jeg der taler (Regnskabets time). Hvad får vi at vide om tekstens 'jeg'? Hvilke konflikter og samfundsproblemer behandles i teksten?
Lone Aburas - Det er et jeg der taler (2017).pdf
Forløbsmappe: Sort/hvidt
Læs opgaveformuleringen til jeres første danskaflevering grundigt.
Læs forfatteren Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris 2019. Og lyt til talen - se linket herunder.
Jonas Eika speech - Nordic Council Literature Prize 2019
Jonas Eika - Tale - Nordisk råds litteraturpris 2019.docx
TJEK AF CORONAPAS
Eika-fortsatMeet-introAflevering
Meet
Afsnit
Vi mødes på Meet kl. 8.10. Se link herunder
"Medbring" jeres aflevering. Vi bruger noget af modulet på at skrive og tale om aflevering.
Vores danskmappe
Læs daværende statsminister Jens Stoltenbergs tale ved mindehøjtideligheden for terrorangrebet på Utøya. Understreg de personlige pronominer i talen.Hvad er talens nodalpunkt?
Jens Stoltenberg - Tale ved Utøya-mindeceremoni.pdf
I kan læse lidt om terrorangrebet på Utøya her - læs bare det første korte afsnit:Utøya – Massakren i Norge
I får jeres opgaver retur!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriv engageret!
20-12-2021
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sort-hvidt: Q's Barbershop (VÆRK)
Arbejde med medieværk i forlængelse af forløbet sort-hvidt.
Værkanalyse af dokumentarværk:
Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)
Arbejde med:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer
Præsentationer i matrixgrupper.
Skriftligt arbejde:
Analyserende opgave om medieværk.
Præsentation til forløb:
https://docs.google.com/presentation/d/1kKePyQrrPNt83uKeJaY0aMblR1w-e-2MZgDU0ItNsmM/edit
Indhold
Kernestof:
Tilbud om selvtest i klasselokalet i dette modul, kan ikke bruges til Coronapas
Vi påbegynder vores forløb om dokumentaren!Læs om filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. OBS: Lektien er lidt lang, men ikke svær!
Filmiske virkemidler + Fakta- og fiktionskoder 1v.docx
Dokumentarfilmens typer
Læs om dokumentarfilmens typer. Tag noter til hver type, så I kort og præcist kan redegøre for dem. Dokumentarfilmsbanko!HUSK papir og blyant!!
Dokumentarfilmens typer - 1v.docx
Q's Barbershop.Husk papir og blyant!!
Q's Barbershop - Notepapir.docx
Vi begynder - endelig - arbejdet med Q's Barbershop. Læs interviewet med instruktør Emil Langballe. Hvilke forventninger havde han til arbejdet med filmen? Hvilke forestillinger havde han om området og dets beboere? Hvad ønsker han at vise med sin fi
Interview med instruktør Emil Langballe
Vi arbejder med Q's Barbershop.Hvis man ikke har fået set filmen, skal man se at få det gjort.
DRTV - Q"s Barbershop - Vollsmose forever!
Første evalueringssamtaler
Q's BarbershopSkriv så meget som muligt på jeres aflevering om Q's Barbershop. Kig på jeres noter fra sidste modul. Husk at organisere jeres dokument efter de fire fremstillingsformer:- Indledning- Analyse- Fortolkning- Afrunding.
Evalueringssamtaler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Q's Barbershop
02-03-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kort & godt: Om minimalismen
Forløb med fokus på minimalismen som strømning.
Hovedtekster:
Simon Fruelund "Flod" (1997)
Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
Helle Helle: "Hedebølge" (1999)
Præsentation til forløb:
https://docs.google.com/presentation/d/17YqOhZz_1_TNoYS2sosErR0paUTfZsgUl5ifzsykveI/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Minimalisme og tomme pladser.doc
Nyt forløb: Kort & godt. Om minimalismen
Simon Fruelund - Flod.pdf
Kort & godt: Minimalisme
Minimalismen og Simon Fruelunds Flod - Arbejdsark.docx
Evalueringssamtaler
Vi gennemgår jeres arbejde med opgave 1 og 2 på arbejdsarket om Simon Fruelunds "Flod". Kig på det hjemmefra, så I er klar til at tale om det fra modulets begyndelse.
Læs mine rettelser og kommentarer til jeres Barbershop-aflevering grundigt, og skriv 2 fokuspunkter til den næste aflevering.
Evalueringssamtaler...
Hemingway - Bjerge som hvide elefanter (1927).pdf
Opsamling på "Flod".
Sidste evalueringssamtaler:EmilMaiaSimonSmillaTheaTobias
Danskmappe - minimalisme
Vi arbejder videre med "Bjerge som hvide elefanter", som vi jo stop-læste i modulet. Hvis man ikke var der i modulet, skal man læse den hjemme. Og selvom man var der, er det sikkert en god idé at skimme teksten igennem igen, så man er klar til at arb
INTRO TIL OPRYDNING I HAL - 5 elever pr. dag
Læs Helle Helles novelle "Hedebølge" (1999).Kig på oversigten over minimalismetræk i vores fælles præsentation, og understreg minimalistiske træk, mens du læser.
Helle Helle - Hedebølge (1999).pdf
Kort & godt: Minimalismen
Læs opgaveformuleringen til årets sidste aflevering grundigt. Kom så langt med opgaven som muligt før modulet. Alle skal have skrevet et udkast til en indledning. Lad jer gerne inspirere af eksemplet.En indledning...præsenterer et tydeligt fokus.
agInOtUocoJU3tzlTr-FNTMMlhziNrckEYvav2EuudKum332BwRRpfIgYiIlj6aMdqPfpqv8L3lQLC1x0gVArU1TVO6tUbGi0GSM-H2f_z9qVfJDIiEzjVunIfOVxdVX7_u0MKj8O42Y
Spørgeskema: Idræt og ernæringhttps://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=JD6DJ5NAU61J
www.survey-xact.dk
Manglende bogaflevering: 3 elever
Danskmappe - drev
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Danskaflevering
05-05-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Medieforløb: Journalistik og nyhedsformidling
Et forløb om journalistik, nyhedsformidling og argumentation. Vi beskæftiger os med nyhedsformidling, avistyper, avisens genrer, vinkling, kildetyper og journalistisk sprog.
Hvilken rolle spiller medierne i det demokratiske samfund?
Vi stiller skarpt på opinionsstoffet med fokus på argumentation, retorik og sproglige virkemidler. Vi går fra at være analyserende til selv at være tekstproducerende: Hvordan skriver man overbevisende?
Vi arbejder med skriftlighed med fokus på den debatterende artikels fremstillingsformer.
Kernestof og tekster:
Aviser fra d. 9/8 2022:
Kristeligt Dagblad
Politiken
Jyllands-Posten
Weekendavisen
Information
Ekstra Bladet
Debatten: "Sund fornuft?" 17. Marts 2022
(https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-sund-fornuft_304510)
Tekster til den debatterende artikel:
Kim Boje: "Tiden er gunstig for et opgør med vores tungnemme drukkenskab" (Politiken, 26. Oktober 2020)
Rune S. Qvist & Anders P. Gotfredsen: "Ja, vi er verdensmestre i druk. Men lad os dog være mestre i at feste og more os" (Politiken, 9. November 2020)
Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum 2022
Teori om:
Avistyper
Avisens opbygning, nyheder og genrer
Nyhedskriterier, kildetyper, journalistisk sprog
Argumentationsteori (Toulmin)
Retorik, herunder appelformer
Sproglige virkemidler
Kilder:
Håndbog til Dansk
Litteraturportalen.dk
Ryd forsiden - om nyhedsformidling
Forløbspræsentation på drev:
https://docs.google.com/presentation/d/1wseflMvYEFr3DvFuJS2FLZ_CbN0SMI1MAh0MhC_peBo/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Journalistik og nyhedsformidling. Hvor læser du nyheder? Åbn din avis eller klik ind på dit yndlingsnyhedsmedie så tæt på modulets start som muligt. Hvilke nyheder dominerer?Hvilke nyheder fanger din interesse? Hvorfor?Danskmappe 2.g
Skim dokumentet om avistyper!
Avistyper.docx
Læs om avisens opbygning og genrer i vedhæftede dokument. I kan nøjes med at læse s. 3-7 (I springer dermed side 1-2 og s. 8 over)Hvad er forskellen på avisens informations- og opinionsgenrer? Hvilke informationsgenrer indeholder avisen? Og hvad kend
Avisens opbygning, nyheder og genrer - Journalistikforløb.docx
Husk: valg til elevråd
I får tid til at færdiggøre jeres analyser af de 3 udvalgte artikler i jeres avis. Derefter skal vi høre jeres præsentationer. Læs om nyhedskriterier, vinkling og journalistisk sprog i vedhæftede dokument. I skal bruge disse begreber i jeres analyser
Journalistikforløb - Om nyhedskriterier og journalistisk sprog.docx
Logbøger
Læs de to debatindlæg grundigt. I skal bruge dem i den første aflevering i år. Jeg introducerer til afleveringen i modulet. Overvej, mens I læser:- Hvad er det fælles emne for de to debatindlæg?- Hvad mener de to debatindlæg om emnet?- Hvordan forsøg
2 debatindlæg.pdf
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Læs om argumentation og appelformer i vedhæftede dokument. Fokuser især på at forstå Toulmins udvidede argumentationsmodel. I skal have styr på:- Gendrivelse- Styrkemarkør- RygdækningArgumentation og appelformer - Håndbog til dansk.docx
Afsnit
Øvelser til argumentation.docx
Vi arbejder videre med analysedelen af jeres aflevering. Brug Toulmins udvidede model til at analysere de to debatindlæg. Gå systematisk til værks og find:- Belæggene for artiklernes hovedpåstande- Eksempler på:GendrivelseStyrkemarkørerRygdækning
DRTV - Debatten: Sund fornuft?
I dag skal vi debattere!!Følg med i nyhedsstrømmen: Læs og se og lyt til alle de nyheder, I overhovedet kan.Hvilke emner debatteres for tiden?Hvilke holdninger kommer til udtryk?Hvem deltager i den offentlige debat?
Debatmodul 2: Sprog og personlig stemme.I modulet skal I arbejde videre med jeres emne og vinkel. I dette modul har fokus på sproglige virkemidler og personlig stemme.
Emner og positioner:Google Docs: Sign-in
I får alkoholopgaven retur. Læs min respons grundigt før modulets start.
Husk nu at få skrevet jer på kagelisten med kagepar og kagekoncept og dato!
Bag for en sag - 2v
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Læs kronprins Frederiks tale i anledning af dronningens 50-års regeringsjubilæum d. 11/9 2022. Og lyt gerne til den også!Analyser talen med fokus på:Sproglige og retoriske virkemidler. Læs evt. dokumentet med oversigten over sproglige og retoriske vi
H.K.H. Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum 2022 - Danske Taler
I kan se og høre talen øverst i artiklen her:Kronprins Frederiks tale til sin mor
Debatmodul 2.docx - Her er en oversigt over sproglige og retoriske virkemidler
Vi skal i gang med at arbejde med Haidar Ansaris helt nye digtsamling "Institutionaliseret", som udkom for få måneder siden. Læs Ansaris debatindlæg "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed". - Hvem er Ansari? Hvor er
Haidar Ansari - Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt - Politiken, August 2022.pdf
OBS: Uddeling af værk: Institutionaliseret
AnswerGarden » INSTITUTIONALISERET
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel i to trin - trin 1
12-09-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Værkforløb: Institutionaliseret
Værk: Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022)
Andre tekster:
Haidar Ansari: "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" (Debatindlæg i Politiken, d. 20. August 2022)
Interview med Haidar Ansari i Deadline på DR2, d. 20. Juli 2022 ("Deadline kontrafaktisk", 24 min.)
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med at arbejde med Haidar Ansaris helt nye digtsamling "Institutionaliseret", som udkom for få måneder siden. Læs Ansaris debatindlæg "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed". - Hvem er Ansari? Hvor er
Haidar Ansari - Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt - Politiken, August 2022.pdf
OBS: Uddeling af værk: Institutionaliseret
AnswerGarden » INSTITUTIONALISERET
Læs det første digt i digtsamlingen Institutionaliseret. Læs digtet flere gange - og læs det højt for dig selv. Overvej:Hvordan er tonen i digtet?Hvilke temaer og emner slås an? Kig på oversigten over de forventninger, I havde til bogen. Hvilke emner
Ansari - Forventninger.png
Alle skal have læst digtsamlingen "Institutionaliseret" til i dag. Husk at tage noter undervejs!Vi blev enige om følgende fokuspunkter i det sidste modul før ferien:
zIxMDFgRZOv6bGOyBlbcMWzJpbP62e5H1ntKqUqwixJF3kZTQu1-9_kvhIQB9Tal0n_0_TvYHsq0P9USP2NoO5OExjP3PpFwWkQOzjbSaI-3brZinwXT4SpRaGH9Nii9LiNASSHqM9dLPBCOTc2WaNJRua49-9jm5Zu6rehDGhNKYglOeZwMJlzB4V3F
Læs de to digte, som I skal forberede oplæg om i grupperne. Læs grundigt. Mens I læser, tager I noter til vores fokuspunkter (OBS: At tage noter er ikke det samme som at lave en færdig analyse):
Alberte, Daniel, Simon, Maia, Rebecca: “hånd i hånd” + “negeren”
Læs min respons til jeres seneste aflevering!
Husk at komme i gang med Bag for en sag-projeket. De første par er faktisk på i dag!!Bag for en sag - 2v
Institutionaliseret!Læs de to digte, I skal være responsgruppe på!
+ Evalueringssamtaler
Værkforløb - Institutionaliseret
1/2 modul til at færdiggøre præsentationer og respons.1/2 modul til at arbejde med næste aflevering. Lektie:Påbegynd skriveprocessen med den næste aflevering. Forsøg at skrive ca. 1/2 side før modulet. Medbring jeres tekst til modulet, så I kan få no
Bag for en sag, venner!!Bag for en sag
Arbejde med oplæg + næste aflevering!
OBS: En del elever på tyskekskursion!
Gruppe 1-4 præsenterer og responsgrupperne stiller spørgsmål. Grupperne skal også kunne fremlægge, hvis der mangler gruppemedlemmer!Sørg for, at alle har styr på hele præsentationen og har adgang til gruppens materialer, så I også kan fremlægge, hvis
Vi fortsætter med jeres gode præsentationer, spørgsmål og digtdiskussioner - det er en fest!Gruppe 3 er klar fra modulets start. Måske når vi både gruppe 3, 4, 5 og 6 - vi får se!
Status på vores frivillighedsprojekt, Bag-for-en-sag!
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel i to trin - trin 2
12-10-2022
Institutionaliseret - DEL 1
21-11-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Oplysningstid og romantik
Hovedtekster
Immanuel Kant: "Hvad er oplysning?" (uddrag)
Ludvig Holberg:
Epistel 395, Om Censur
"Omend ikke ved tvang, men ved kloge ord"
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Supplerende litteratur:
Litteraturportalen.gyldendal.dk
: Eksempler på litteraturhistoriske opslag om:
Glen Bech (https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/bech-glenn)
Yahya Hassan (https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/hassan-yahya)
Indhold
Kernestof:
Haidar Ansari - kvarteret (2022).docx
Haidar Ansari - Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt - Politiken, August 2022.pdf
Nyt forløb: Oplysningstid og romantik.Vi begynder så småt med det arbejde, som skal gøre os klar til DHO'en.Vi stiller blandt andet følgende spørgsmål:
Sidste elevsamtaler!!
Eksempler på litteraturhistoriske opslag:Yahya Hassan | LitteraturportalenGlenn Bech | Litteraturportalen
I skal lægge jeres litteraturhistoriske opslag ind her:Ansari og hans tid
Ludvig Holberg - Epistel 395 - Om censur.docx
Ingen lektier til i dag.Vi starter med at kigge på jeres litteraturhistoriske opslag om Ansari og vores tid.Vi arbejder videre med oplysningstiden og læser en epistel (et lille essay) af Ludvig Holberg.
Hvis man endnu ikke har afleveret Institutionaliseret, er det nu nu nu nu NU
Litteraturhistoriske opslag: Ansari og vores tid
Om oplysningstid.docx
Arbejdsopgaver til gruppearbejde om Ludvig Holberg - 2v 2023.docx
Vi arbejder videre med oplysningstiden og Holberg. Læs Holbergs epistel "Omend ikke ved tvang men ved kloge ord" og dan jer et overblik over tekstens indhold. Hvad er tekstens hovedfokus?Holberg er svær at læse, som I ved, så læs den langsomt og grun
Ludvig Holberg- Omend ikke ved tvang men ved kloge ord, 1744.pdf
Begrebs-bazar - Oplysningstiden.docx
Vi arbejder videre med Holbergs "Omend ikke ved tvang, men ved kloge ord".Vi lavede opgave 1 i fællesskab: Læste teksten og dannede os et overblik.I timen går vi videre med de næste opgaver til teksten. Vi starter med at analysere de sproglige og ret
Ludvig Holberg - AF Jeppe på Bjerget (1722).pdf
Gennemgå jeres analyser af Holbergs epistel.Vi samler op i fællesskab i dag. Herefter går vi i gang med at kigge på Holberg som komediedigter.
Læs det korte uddrag af "Jeppe på Bjerget" og overvej:Hvilken konflikt befinder Jeppe sig i?Nærles dette citat:"Ach! Gud bedre mig arme Mand, hvad skal jeg giøre. Tving din Natur Jeppe, er det icke en Skam, at du skulle styrte dig i Ulycke for et lum
Kommer der levende høns på scenen..?!!! Vi ser de sidste 5 min. af "Teaterblod" om Holberg. Læs uddraget af Holbergs Erasmus Montanus. Brug ordforklaringerne på sidste side og evt.: ordnet.dk til at slå ord, som I ikke forstår. Hav fokus på:- Forhold
Ludvig Holberg - Erasmus Montanus - Uddrag.pdf
DRTV - Teaterblod: Holberg 4ever
Romantik - begrebsleg - 2v.docx
Vi bevæger os stille og roligt ud af oplysningstiden og ind i vores DHO-emne. Læs digtet "Indvielsen" (1804) af Schack von Staffeldt.Skriv et par noter til hver strofe - hvad handler digtet om på et helt overordnet plan?Beskriv digtets handlingsforlø
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
DHO: Romantikken
Romantikkens verdenssyn.
Centrale begreber i perioden.
Nationalromantik og universelromantik
Om romantisme og 'det interessante'.
Eksempler på guldalderkunst:
Lundbye: "Motiv fra Kitnæs ved Roskilde", "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde", "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs"
Fælles tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
St. St. Blicher: "Kær est du, fødeland" (1814)
N.F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge" (1820)
H.C. Andersen: "Klokken" (1845)
Emil Aarestrup: "Nordexpeditionen" (1838)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Projektorienteret pararbejde med DHO-opgaven. Eleverne har arbejdet med DHO-opgaven ud fra et af 5 emner:
https://docs.google.com/document/d/1xQnFjLiGldJeCL95Fi0dWHDpyCA0_d4TEo2QyU7pmrw/edit
Indhold
Kernestof:
Adam Oehlenschläger - Guldhornene (1803).pdf
Hej 2v!Efter en lille babypause tager vi fat på vores romantikforløb igen. Se de første 20 min. af udsendelsen "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik her:DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Guldhornene 1
DHO-præsentation
Third Ear - "Guldhornene"
Vi samler op på jeres arbejde med "Guldhornene" - og arbejder videre med digtet
2 digte - Romantik - 2v.docx
Nationalromantik fortsat+ Arbejde med næste aflevering
HCA - Klokken (1845).pdf
Ingen ny lektie. Brug tiden på at arbejde med Blicher + Grundtvig-afleveringen (redegørelse + analyse).
Sidste evalueringssamtaler
Læs H.C. Andersens kunsteventyr "Klokken" (1845) grundigt. Tag et par noter til følgende fokuspunkter:
Læs Emil Aarestrups digt "Nordexpeditionen".Hvad handler det egentlig om? Minder det om de andre tekster, vi har læst fra perioden? Hvorfor/hvorfor ikke?Emil Aarestrup - Nordexpeditionen, 1838.pdf
DHO. I skal have valgt overordnet DHO-emne til i dag.Begynd at læse materialer til jeres emne:- Fremstillingsstof- Kilder- Litterære teksterHvilke materialer og tekster er relevante for jer?Hvad vil I fokusere på i jeres opgave?
Spørgsmål til DHO-skriveøvelse, som I fik tilbage for laaang tid siden.
DHO i 2v - Emner, fremstillingsstof, kilder, tekster
Par og emner - skriv jeres emne ind her
Hjælp til store opgaver
DHO
DHO:- Indledning og konklusion- Problemstillinger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Grænseløshedens tid: Menneske og teknologi
Vi arbejder med forholdet mellem menneske og teknologi i et danskfagligt perspektiv og diskuterer muligheder og risici ved den teknologiske udvikling, herunder etiske, politiske, sociale og sundhedsmæssige problemstillinger.
Vi begynder i vores samtid, men kaster også et historisk blik på forholdet mellem menneske og teknologi.
Tekster:
Mette Frederiksen: Tale ved Folketingets afslutningsdebat d. 31/5 2023
Debatten på DR: "Klar til kunstig intelligens?" (https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-klar-til-kunstig-intelligens_379989)
H.C. Andersen: "Jernbanen" i En Digters Bazar, 1842
Filippo Marinetti: "Futurismens manifest", 1909
Emil Bønnelycke: "Gaden", 1917
Klaus Rifbjerg: "Motor", 1956
Charlie Brooker: "San Junipero", Black Mirror-afsnit (Netflix)
Skriftlighed:
Vi arbejder med den debatterende artikel som genre og med at skrive diskuterende, debatterende og med en personlig og overbevisende stemme.
Tekster i opgavesæt:
Noa Redington: "Danmark er ved at blive en nation af digitale maskinstormere" (Politiken d. 3/6 2023)
Jan Trzaskowski: "Frivilligt har vi slavebundet os til vores skærme" (Information d. 20/3 2023)
Esben Kjær: "Alle vil pludselig regulere børns skærmforbrug. Men hvad med at regulere de voksnes?" (Kristeligt Dagblad 17/5 2023)
Trine Reitz Bjerregaard: "Kunstig intelligens er en gave – ikke en trussel" (Fagbladet Ingeniøren 24/2 2017)
Google slides:
https://docs.google.com/presentation/d/1zvazvNOfyOpsrDvCiXiOMoqNjtTa8b71rFfo2EHeBMw/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Mette F - tale 31/5 2023
Mette Frederiksen - Tale ved Folketingets afslutningsdebat - Maj 23 - Uddrag.pdf
Velkommen tilbage, 3v! Vi begynder 3.g med et forløb om menneske og teknologi. Lad os kalde det: "Grænseløshedens tid". I modulet læser vi et uddrag af Mette Frederiksens tale fra Folketingets afslutningsdebat d. 31/5 2023. Hun taler en del om kunsti
Vores danskmappe
DRTV - Debatten: Klar til kunstig intelligens?
Debatten - analyse af debatten.docx
Repeter argumentationsteori og appelformer i vedhæftede dokument. I har læst det hele før. Fokuser på at forstå Toulmins udvidede argumentationsmodel, herunder begreberne gendrivelse, styrkemarkør og rygdækning. Lav også øvelsen.
Argumentation og appelformer - Håndbog til dansk - REPETITION.docx
Vi skal også have et historisk perspektiv på vores undersøgelse af forholdet mellem menneske og teknologi.
H.C. Andersen - Jernbanen, 1842.pdf
Læs opgaveformuleringen til årets første aflevering. Læs desuden de 4 medfølgende tekster grundigt med særligt fokus på 1a og 1b. Vi arbejder med at skrive diskuterende i modulet, og I får mulighed for at stille spørgsmål til opgaven og påbegynde opg
Læs Filippo Marinettis "Futurismens manifest" (1909)- Hvad er et 'manifest'? Læs opslaget fra lex.dk. Kender du eller har du hørt om andre eksempler på manifester?- Hvilken holdning til teknologien og forholdet mellem menneske og teknologi udtrykkes
Marinetti - Futurismens manifest.pdf
manifest | lex.dk – Den Store Danske
Vi arbejder videre med futurismen og det tidlige 20. århundredes vilde teknologibegejstring. Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Emil Bønnelycke - Gaden - 1917.pdf
Læs digtet "Motor" af Klaus Rifbjerg, og overvej digtets menneske- og teknologisyn. Hvilken tone præger digtet?
Læs novellen "Patienten" (1962) af Peter Seeberg. Novellen er 'absurd' (og det skal vi tale mere om), og bryder ret hurtigt med det realistiske. Men den beskriver alligevel en genkendelig verden, ikke?Hvad vil det sige, at ''proteserne ikke mere var
Peter Seeberg - Patienten (1962).pdf
Black Mirror: "San Junipero"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel - del 1
14-09-2023
Debatterende artikel - færdig
05-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799554", "T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799554", "H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799554" }