Holdet 2021 DA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Carl Christian Tarp, Erik Helin
Hold 2021 DA/v (1v DA, 2v DA, 3v DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sort/hvidt. Modsætninger og sprogkamp
Titel 2 Sort-hvidt: Q's Barbershop (VÆRK)
Titel 3 Kort & godt: Om minimalismen
Titel 4 Medieforløb: Journalistik og nyhedsformidling
Titel 5 Værkforløb: Institutionaliseret
Titel 6 Oplysningstid og romantik
Titel 7 DHO: Romantikken
Titel 8 Grænseløshedens tid: Menneske og teknologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sort/hvidt. Modsætninger og sprogkamp

Vi arbejder med emnet sort-hvidt i et både tematisk og formmæssigt perspektiv. Vi har fokus på sprogkamp, sammenstød, modsætningsforhold og konflikter, som knytter sig til især race, etnicitet, religion og kultur.
Vi har fokus på det sproglige og det mediemæssige stofområde.
Herunder:
Retorik, argumentation og diskursanalyse.
Vi arbejder med at udvikle den 'personlige stemme' gennem produktionen af engagerede og holdningsbaserede tekster.

Hovedtekster:
Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis årsmøde, 2010 (uddrag)
Martin Luther King: "Jeg har en drøm" (1963)
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (Regnskabets time) 2017 (uddrag)
Jonas Eika: "Tale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Jens Stoltenberg: "Tale ved Utøya-Mindehøjtidelighed", 2011
Yahya Hassan: "Barndom" (2013)

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/1JGS0XL67lFPk0bhupLEc2LgSqtXC9JotLWJh_6SBwJs/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv engageret! 20-12-2021
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sort-hvidt: Q's Barbershop (VÆRK)

Arbejde med medieværk i forlængelse af forløbet sort-hvidt.

Værkanalyse af dokumentarværk:

Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)

Arbejde med:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer

Præsentationer i matrixgrupper.

Skriftligt arbejde:
Analyserende opgave om medieværk.

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/1kKePyQrrPNt83uKeJaY0aMblR1w-e-2MZgDU0ItNsmM/edit
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Q's Barbershop 02-03-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kort & godt: Om minimalismen

Forløb med fokus på minimalismen som strømning.

Hovedtekster:

Simon Fruelund "Flod" (1997)
Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
Helle Helle: "Hedebølge" (1999)

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/17YqOhZz_1_TNoYS2sosErR0paUTfZsgUl5ifzsykveI/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 05-05-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Medieforløb: Journalistik og nyhedsformidling

Et forløb om journalistik, nyhedsformidling og argumentation. Vi beskæftiger os med nyhedsformidling, avistyper, avisens genrer, vinkling, kildetyper og journalistisk sprog.
Hvilken rolle spiller medierne i det demokratiske samfund?

Vi stiller skarpt på opinionsstoffet med fokus på argumentation, retorik og sproglige virkemidler. Vi går fra at være analyserende til selv at være tekstproducerende: Hvordan skriver man overbevisende?

Vi arbejder med skriftlighed med fokus på den debatterende artikels fremstillingsformer.

Kernestof og tekster:

Aviser fra d. 9/8 2022:
Kristeligt Dagblad
Politiken
Jyllands-Posten
Weekendavisen
Information
Ekstra Bladet

Debatten: "Sund fornuft?" 17. Marts 2022
(https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-sund-fornuft_304510)

Tekster til den debatterende artikel:

Kim Boje: "Tiden er gunstig for et opgør med vores tungnemme drukkenskab" (Politiken, 26. Oktober 2020)

Rune S. Qvist & Anders P. Gotfredsen: "Ja, vi er verdensmestre i druk. Men lad os dog være mestre i at feste og more os" (Politiken, 9. November 2020)

Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum 2022

Teori om:
Avistyper
Avisens opbygning, nyheder og genrer
Nyhedskriterier, kildetyper, journalistisk sprog
Argumentationsteori (Toulmin)
Retorik, herunder appelformer
Sproglige virkemidler

Kilder:
Håndbog til Dansk
Litteraturportalen.dk
Ryd forsiden - om nyhedsformidling

Forløbspræsentation på drev:

https://docs.google.com/presentation/d/1wseflMvYEFr3DvFuJS2FLZ_CbN0SMI1MAh0MhC_peBo/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel i to trin - trin 1 12-09-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værkforløb: Institutionaliseret

Værk: Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022)

Andre tekster:
Haidar Ansari: "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" (Debatindlæg i Politiken, d. 20. August 2022)
Interview med Haidar Ansari i Deadline på DR2, d. 20. Juli 2022 ("Deadline kontrafaktisk", 24 min.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel i to trin - trin 2 12-10-2022
Institutionaliseret - DEL 1 21-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oplysningstid og romantik

Hovedtekster

Immanuel Kant: "Hvad er oplysning?" (uddrag)
Ludvig Holberg:
Epistel 395, Om Censur
"Omend ikke ved tvang, men ved kloge ord"
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

Supplerende litteratur:
Litteraturportalen.gyldendal.dk: Eksempler på litteraturhistoriske opslag om:
Glen Bech (https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/bech-glenn)
Yahya Hassan (https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/hassan-yahya)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 DHO: Romantikken

Romantikkens verdenssyn.
Centrale begreber i perioden.
Nationalromantik og universelromantik
Om romantisme og 'det interessante'.

Eksempler på guldalderkunst:
Lundbye: "Motiv fra Kitnæs ved Roskilde", "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde", "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs"

Fælles tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
St. St. Blicher: "Kær est du, fødeland" (1814)
N.F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge" (1820)
H.C. Andersen: "Klokken" (1845)
Emil Aarestrup: "Nordexpeditionen" (1838)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)

Projektorienteret pararbejde med DHO-opgaven. Eleverne har arbejdet med DHO-opgaven ud fra et af 5 emner:

https://docs.google.com/document/d/1xQnFjLiGldJeCL95Fi0dWHDpyCA0_d4TEo2QyU7pmrw/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Grænseløshedens tid: Menneske og teknologi

Vi arbejder med forholdet mellem menneske og teknologi i et danskfagligt perspektiv og diskuterer muligheder og risici ved den teknologiske udvikling, herunder etiske, politiske, sociale og sundhedsmæssige problemstillinger.

Vi begynder i vores samtid, men kaster også et historisk blik på forholdet mellem menneske og teknologi.

Tekster:
Mette Frederiksen: Tale ved Folketingets afslutningsdebat d. 31/5 2023
Debatten på DR: "Klar til kunstig intelligens?" (https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-klar-til-kunstig-intelligens_379989)
H.C. Andersen: "Jernbanen" i En Digters Bazar, 1842
Filippo Marinetti: "Futurismens manifest", 1909
Emil Bønnelycke: "Gaden", 1917
Klaus Rifbjerg: "Motor", 1956

Charlie Brooker: "San Junipero", Black Mirror-afsnit (Netflix)

Skriftlighed:
Vi arbejder med den debatterende artikel som genre og med at skrive diskuterende, debatterende og med en personlig og overbevisende stemme.
Tekster i opgavesæt:
Noa Redington: "Danmark er ved at blive en nation af digitale maskinstormere" (Politiken d. 3/6 2023)
Jan Trzaskowski: "Frivilligt har vi slavebundet os til vores skærme" (Information d. 20/3 2023)
Esben Kjær: "Alle vil pludselig regulere børns skærmforbrug. Men hvad med at regulere de voksnes?" (Kristeligt Dagblad 17/5 2023)
Trine Reitz Bjerregaard: "Kunstig intelligens er en gave – ikke en trussel" (Fagbladet Ingeniøren 24/2 2017)


Google slides:
https://docs.google.com/presentation/d/1zvazvNOfyOpsrDvCiXiOMoqNjtTa8b71rFfo2EHeBMw/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel - del 1 14-09-2023
Debatterende artikel - færdig 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer