Holdet 2021 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kenn Søndergaard Smith, Mogens Götz
Hold 2021 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Efterår 2021
Titel 2 Dansk intro
Titel 3 Forår 2022
Titel 4 Novelleanalyse og Analyserende artikel
Titel 5 Medieanalyse - kortfilm
Titel 6 Sproglig analyse
Titel 7 Det moderne gennembrud, inkl Værk
Titel 8 Efterår 2022
Titel 9 Interaktion, ijnkl Værk
Titel 10 Kommakursus
Titel 11 Selvvalgt forløb: Journalistik, inkl. Fortællende
Titel 12 Forår 2023
Titel 13 Skriftlighed: Debatterende artikel
Titel 14 Dokumentarfilm: Testamentet
Titel 15 DHO: 1958-85
Titel 16 Kreativ skrivning
Titel 17 HAIR
Titel 18 Steder i litteraturen
Titel 19 Værklæsning: Mount København
Titel 20 Sproghandlinger og diskurs
Titel 21 Kroppen i litteratur og dokumentar
Titel 22 Talegenren
Titel 23 Slægt og individ - litt. hist. I
Titel 24 Den kritiske stemme (værklæsning)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Forår 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Novelleanalyse og Analyserende artikel

Novelleanalyse
Grundbog ´Er det løgn hvad jeg siger’ (+ Efterskrift + AØ-resume heraf)
Litt.historien på langs og på tværs > Kapitlet Novellen
Suppleret med andre noveller
Tove Ditlevsen: Nattens dronning (inkl skr.)
Lenz: Jul i barakken
Wung Sung: 50 km i timen
Fruelund: Hvad er der? >  (inkl skr. aflevering)
AØ: Guide til skr. dansk>Analyserende
Bedømmelse af eksamensstile
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Sproglig analyse

Diskursanalyse i dansk
AØ: Sproglige metoder i dansk (argumentation, retorik, diskurs)
røst.dk
Ex på taler
Skriv - og hold - selv en tale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Efterår 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 Selvvalgt forløb: Journalistik, inkl. Fortællende


Journalistik, især Fortællende journalistik og reportage
div. teori om journalistiske genrer, fortællende journalistik, inkl. gonzo m.m.(gymdansk.dk, Krydsfelt , Ryd forsiden mv)
Davidsen-Nielsen: 50 sekunder
reportage: Vi er ikke bange
Kastholm: Blodig nat
Sabroe: Ildkuglen
skr. opgave: Skriv en journalistisk artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forår 2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 15 DHO: 1958-85

Forløbet suppleres af DHOtimer: skrivemoduer, vejledning m. historie

Div. oplæg AØ
Litt.historien på langs og på tværs
"Lyn litteraturhistorie 1958-85"
Litt.portalen - div. periodeafsnit
Ivan Malinowski: Benzinhjertet
Dorrit Willumsen: Komplikation
Vita Andersen: Hun ser godt ud
Michael Strunge: Natmaskinen
div. introer til DHO, bl.a. 'Dho-guide'
AØ: Skriftlig analyse
Redegørelsesopgave
Delanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 HAIR

ekskursion: Musicalen HAIR på Østre Gasværk Teater
undervisningsmateriale hertil
Jf. vores DHO om denne periode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Steder i litteraturen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Værklæsning: Mount København

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Sproghandlinger og diskurs

Sprogligt forløb hvor vi undersøger sprog i brug (pragmatik) med fokus på samtaleteoretiske begreber. Forløbet munder ud i en repetition af diskursanalysens begreber.
Fokus:
- transaktionsanalyse
- maximer og sproghandlinger
- facework
- frontstage, backstage
- optoning, nedtoning
- diskurs

Materiale:
Grundbog i forløbet "Begreb om dansk", Birgitte Darger m.fl., Dansklærerforeningens forlag, kapitlerne om samtale og diskurs, s. 115-129 + s. 155-167.

Teaser: uddrag af Klovn-afsnit "Fede svin"
Novelle: "Afløb" af Helle Helle, fra Biler og dyr, 2000
Kortfilm: "Dennis" (18 min), 2007
Dokumentar: "Testamentet" - et uddrag med fokus på sproghandlinger i forbindelse med fælles arrangement, hvor vi har besøg af instruktøren Christian Sønderby Jepsen.
Tv-klip: Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
+ Bubber interviewer Linse Kessler: https://www.youtube.com/watch?v=pnlDYslwDgE  

Fokus på køns- og sundhedsdiskurser.

Om sundhedsdiskurser:
Artikel: Thomas Rode "Stenalderkost giver sindsygt meget energi", Alt for damerne, 2017.

Simple Feast kampagne fra 2018 "Maybe it's time to quit meat".
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Kroppen i litteratur og dokumentar

Forløb om kroppen med fokus på den sportsudøvende krop, altså både fysisk rum i litteraturen, men også som noget der kan udfordres og problematiseres, f.eks. når der er tale om den ufuldstændige krop, den unormale krop. Hvad gør det ved individets opfattelse af sig selv og sin omverden, og hvilke kropslige idealer baner vejen for at tale om den normale over for den unormale krop.

Vi vil arbejde med lyrik, noveller og dokumentar.

Grundbog: Fuck Normen (om Crip-teori) + Litteraturens Veje under 90’er litteratur
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=305

Skønlitteratur:
- Jørgen Leth "Gådigt" (2011)
- Artikel i Politiken: "Jørgen Leth til Klarlund - jeg hader den overoptimistiske gåpåtone i motionssnakken"
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/learningObject/15cee85d-df7d-4b0b-bdd6-658697281990

- Kirsten Hamman fra digtsamlingen "Mellem tænderne" (1992): “Jeg er så træt af min krop” og "Jeg civiliserer mig om morgenen"  
- Jesper Wung Sung: “De tre veninder” (1998)
- Naja Marie Aidt “Myggestik” (fra Bavian)
- Caspar Eric “Nike”, s. 35-40 (uddrag af langdigtet)

Supplerende på Dansksiderne.dk:
- om argumentation
- om retorik
- hvad er en dokumentarfilm
- typer af dokumentarfilm

Dokumentar:
“Naturens uorden” - Jacob Nossell (MEDIEVÆRK)
“Tykke Ida”
“Mirror"

Artikel:
https://www.information.dk/kultur/2012/02/forbandede-krop?fbclid=IwAR13uxD3CFY3LWF_tk3xBTFPXcX-DsijtXBCLu8o9m10C6zCFYfBIm8nALs

Vi vil parallelt med forløbet arbejde med den debatterende artikel som skriftlig genre.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Talegenren

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Slægt og individ - litt. hist. I

Litteraturhistorisk forløb (vs. 1) med slægt og individ som tema i arbejdet med perioderne: oldtid (saga), middelalder (folkeviser), oplysningstid og romantik/romantisme. Forløbet afrundes i en overgang til Yahya Hassans digte (værk) og et moderne syn på temaet.

Sagaerne:
Slægt og ære
Kongen & hirden (kongens mænd)
Skjalden
Asa- og skæbnetro
Sprog og stil i sagaerne.
I grupper arbejder eleverne med analysepunkter til Ormstunges saga. Perspektiv til et afsnit af Vikings.

Oplysningstiden:
Individ og hierarki
5-aktsmodel
Kaos - opdragelse - orden

Nationalromantik:
Brugslyrik og centrallyrik
Parallel til romantisme (Aarestrup)
Besjæling
Panteisme/monisme

Forfattere og tekster:
Gunlaug Ormstunges saga (VÆRK)
Holberg, uddrag af "Den vægelsindede" - vi skulle have set forestillingen på Det Kgl., men den blev aflyst.
Ludvig Holberg essay om at drikke kaffe + Knud Sørensen om kaffe.
Emil Aarestrup "Angst"
Oehlenschläger: "Fædrelandssangen"
H.C. Andersen: "Danmark mit fædreland"
Grundtvig: "Er lyset for de lærde blot" - bruges til arbejde med den reflekterende artikel.

Yahya Hassan: "Barndom", 2013

Baggrundslæsning: Kjær-Hansen,Barbara; Serup Bertelsen, Tinne: LITTERATURHISTORIEN - PÅ LANGS OG PÅ TVÆRS, Systime: side 51-61,
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Den kritiske stemme (værklæsning)

Læsning af Yahya Hassans digtsamling fra 2013.
Fokus på den kritiske stemme, og hvordan denne kommer til udtryk gennem en analyse af form og indhold; rim, rytme, sproglige virkemidler, semantik, temaer som kulturmøde, identitet, oprør, vrede.

Gruppeoplæg med udgangspunkt i udvalgte digte og perspektivering til det samlede værk.

Udvalgte digte:
Fælles:
"Barndom"
"Jetlagformørkelse"

I grupper:
Det sjette opholdssted (s. 53)
Du kommer i helvede min bror (s. 104)
Februaruforudsigelighed (s. 118)
Ghettoguide (s. 121)
Plastikblomst (s. 9)
Fødslen (s. 111)
Løsladt (s. 84)

Supplerende:
Performancevideo af Yahya Hassan: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer