Z - Strenge lektor Poulsens institut
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Strenge lektor Poulsens institut
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2021 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2023/24
Institution
Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Kenn Søndergaard Smith, Mogens Götz
Hold
2021 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Efterår 2021
Titel 2
Dansk intro
Titel 3
Forår 2022
Titel 4
Novelleanalyse og Analyserende artikel
Titel 5
Medieanalyse - kortfilm
Titel 6
Sproglig analyse
Titel 7
Det moderne gennembrud, inkl Værk
Titel 8
Efterår 2022
Titel 9
Interaktion, ijnkl Værk
Titel 10
Kommakursus
Titel 11
Selvvalgt forløb: Journalistik, inkl. Fortællende
Titel 12
Forår 2023
Titel 13
Skriftlighed: Debatterende artikel
Titel 14
Dokumentarfilm: Testamentet
Titel 15
DHO: 1958-85
Titel 16
Kreativ skrivning
Titel 17
HAIR
Titel 18
Steder i litteraturen
Titel 19
Værklæsning: Mount København
Titel 20
Sproghandlinger og diskurs
Titel 21
Kroppen i litteratur og dokumentar
Titel 22
Talegenren
Titel 23
Slægt og individ - litt. hist. I
Titel 24
Den kritiske stemme (værklæsning)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Efterår 2021
Indhold
Kernestof:
læs og hør BlipBåt
Skriv en mikroanalyse på 5-10 linjer af et af de to digte (fra Alma til og med Malthe: digt A, resten digt B)
I timen: Brand din sportsgren
Præsentation af brandingstekster
danskmappe> Dansk Noveller
Skrivemodul. Du SKAL medbringe bærbar/tablet. Lektie: Vælg en begivenhed der har gjort indtryk på mange mennesker – også på dig – og som kan sætte tanker i gang. Det kan være en skræmmende begivenhed som fx et terrorangreb, en voldsom ulykke, et vold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk intro
Tekstanalyse-niveauer
Kim Larsen: BlipBåt + kortdigte
Skriftligt:
Brand din sportsgren
Skriv om en særlig begivenhed
Indhold
Kernestof:
læs og hør BlipBåt
Skriv en mikroanalyse på 5-10 linjer af et af de to digte (fra Alma til og med Malthe: digt A, resten digt B)
I timen: Brand din sportsgren
Præsentation af brandingstekster
danskmappe> Dansk Noveller
Skrivemodul. Du SKAL medbringe bærbar/tablet. Lektie: Vælg en begivenhed der har gjort indtryk på mange mennesker – også på dig – og som kan sætte tanker i gang. Det kan være en skræmmende begivenhed som fx et terrorangreb, en voldsom ulykke, et vold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forår 2022
Indhold
Kernestof:
Skriv hjemmefra denne opgave, inkl. pkt 3
Hvis du ikke gjorde det før jul: Skriv hjemmefra denne opgave, til og med pkt 3
Læs Nattens dronning
du har nok downloadet denne tekst. læs den hele
download Nattens dronning, marker alle vigtige steder (AØ tjekker i timen!)
Tilbud om selvtest i klasselokalet i dette modul, kan ikke bruges til Coronapas
Udfyld resten af novellemodellen i f.t. Nattens dronning (tag noter)
PLUDSELIG SIDSTE SOMMER, Gyldendal; sider: 23-28, 47-53
Læs '50 km': streg under i bogen med blyant, tag noter
Kun til brug hvis du ikke fik bog - skal så udprintes hjemmefra: Wung Sung - 50 km.pdf
før timen:upload jeres skriv
læs Guide t. skr. da, Analyserende, s. 1-14
Læs Guide t. skr. da, Analyserende, s. 1-14
Fruelund, Simon: MÆLK, Gyldendal; sider: 95-102
OBS: Denne lektie skubbes til 23.3: Læs AØ-guide .. s. 13-14 (Hvordan... + Videre) +28-30
Læs og bedøm to stile om ’Jul i barakken’ i Råd og vink ’20 (bilag 2 og 3)
(gen)læs stil 1 om Jul i barakken. Find 10 sprogfejl.
Indsæt din bedømmelse af stilen om Juli barakken i skemaet
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Se 9.3.: novellen "Mælk" + lektie i AØs skriveguide
Færdiggørelse af stil - undervejs vejledning fra AØ
Læs AØ-guide .. s. 13-14 (Hvordan... + Videre) +28-30
læs s. 16-23 om Medier
se Tyren (12 min)
Husk at uploade jeres stil fra 25.3. her (husk navne)
Afsnit
Du skal kunne gengive analysen af 'Tyren' i hovedtræk.
læs s. 23-27
Repeter hvad du lærte i grundforløbet om argumentation og retorik
læs: Diskursanalyse, kort.docx
LÆS: Sproglige metoder i dansk, Diskurs, Stil, Retorik, Argumentation.docx
Medbring bogen Mælk
læs hjemmefra: Tips til din tale → Røst
tænk over ideer: 1x taler
NB: Medbring din stil med AØs rettelser - og DINE
Se instruks i :1x taler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Novelleanalyse og Analyserende artikel
Novelleanalyse
Grundbog ´Er det løgn hvad jeg siger’ (+ Efterskrift + AØ-resume heraf)
Litt.historien på langs og på tværs > Kapitlet Novellen
Suppleret med andre noveller
Tove Ditlevsen: Nattens dronning (inkl skr.)
Lenz: Jul i barakken
Wung Sung: 50 km i timen
Fruelund: Hvad er der? > (inkl skr. aflevering)
AØ: Guide til skr. dansk>Analyserende
Bedømmelse af eksamensstile
Indhold
Kernestof:
Hvis du ikke gjorde det før jul: Skriv hjemmefra denne opgave, til og med pkt 3
Læs Nattens dronning
du har nok downloadet denne tekst. læs den hele
download Nattens dronning, marker alle vigtige steder (AØ tjekker i timen!)
Tilbud om selvtest i klasselokalet i dette modul, kan ikke bruges til Coronapas
Udfyld resten af novellemodellen i f.t. Nattens dronning (tag noter)
PLUDSELIG SIDSTE SOMMER, Gyldendal; sider: 23-28, 47-53
Læs '50 km': streg under i bogen med blyant, tag noter
Kun til brug hvis du ikke fik bog - skal så udprintes hjemmefra: Wung Sung - 50 km.pdf
før timen:upload jeres skriv
læs Guide t. skr. da, Analyserende, s. 1-14
Læs Guide t. skr. da, Analyserende, s. 1-14
Fruelund, Simon: MÆLK, Gyldendal; sider: 95-102
OBS: Denne lektie skubbes til 23.3: Læs AØ-guide .. s. 13-14 (Hvordan... + Videre) +28-30
Læs og bedøm to stile om ’Jul i barakken’ i Råd og vink ’20 (bilag 2 og 3)
(gen)læs stil 1 om Jul i barakken. Find 10 sprogfejl.
Indsæt din bedømmelse af stilen om Juli barakken i skemaet
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Se 9.3.: novellen "Mælk" + lektie i AØs skriveguide
Færdiggørelse af stil - undervejs vejledning fra AØ
Læs AØ-guide .. s. 13-14 (Hvordan... + Videre) +28-30
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Medieanalyse - kortfilm
AØ: Medieanalyse
kortfilm: Tyren
Indhold
Kernestof:
læs s. 16-23 om Medier
se Tyren (12 min)
Husk at uploade jeres stil fra 25.3. her (husk navne)
Afsnit
Du skal kunne gengive analysen af 'Tyren' i hovedtræk.
læs s. 23-27
Repeter hvad du lærte i grundforløbet om argumentation og retorik
læs: Diskursanalyse, kort.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sproglig analyse
Diskursanalyse i dansk
AØ: Sproglige metoder i dansk (argumentation, retorik, diskurs)
røst.dk
Ex på taler
Skriv - og hold - selv en tale
Indhold
Kernestof:
Du skal kunne gengive analysen af 'Tyren' i hovedtræk.
læs s. 23-27
Repeter hvad du lærte i grundforløbet om argumentation og retorik
Afsnit
læs: Diskursanalyse, kort.docx
LÆS: Sproglige metoder i dansk, Diskurs, Stil, Retorik, Argumentation.docx
Medbring bogen Mælk
læs hjemmefra: Tips til din tale → Røst
tænk over ideer: 1x taler
NB: Medbring din stil med AØs rettelser - og DINE
Se instruks i :1x taler
Amalie Skram, Constance Ring.docxSædelighedsfejden - lv.docx
Ibsen, Henrik: ET DUKKEHJEM, Gyldendal
Læs mindst 1. akt. Hold øje med dobbelttydige udsagn (som kan have en ekstra, skjult betydning)
Vi begynder med opsamling af Amalie Skram-tekst
Dukkehjem-opgaver
Forestillinger,teori
Vi færdiggør Et dukkehjem
Et dukkehjem | DET KGL. TEATER
Videre med Forestillinger og tilhørende teori
Videre med Forestillinger og tilhørende teori (genlæs teksten!)
Analyserende artikel - repeter!
Gense hjemmefra Forestillinger
læs denne præciserede opgaveinstruks
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Resterende fremlæggelser
Henrik Pontoppidan - En vandringsmand.docx - Hvad er slutningens pointe?
Bang, Pernille.docx
Medbring Et dukkehjem og aflever i bogkælder
½ lystlæsningsmodul: Prøv ikke at snyde dig til at læse lektier! I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det
Komma - det korte overblik
Lav øvelserne. Meddel dit resultat ved modulstart
Surf i Forløb så du har en ide om hvad de går ud på. 'Nyeste tid' SKAL du have orienteret dig i!
læs: Kort om journalistik.doc
læs Avisens genrer.doc
Medbring jeres stil i print med mine markeringer og jeres sprogrettelser, inkl. komma, som jeg lige tjekker
Læs de alfabetisk første 5 teoritekster i linket
Analyser hjemmefra Kastholm- Blodig nat..
i Teori: Fortællende.., I tekster: 50 sekunder
Hent og læs Fortællende journalistik, xfelt. Fokus på gonzo
Læs Sabroe- Ildkuglen
Feature, genretræk
Opsamling Ildkuglen + arbejde med artikel, jf. docs
Præsentation af journalistiske tekster (se instruks i docs)
Læs: AØ-Debatterende artikel, s. 1-11
Følg Instruksen i Præsentation
Brug unilogin. Se hjemmefra Testamentet (mindst 30')
Læs Den medierede virkelighed, s. 121-25
INTRO: Christian Sønderby laver en kort introduktion til sig selv og hvordan han fik fingre i denne historie. Derefter vil der i foredraget blive taget udgangspunkt i filmen Testamentet og elevernes spørgsmål. Med udgangspunkt i spørgsmålene vil Chri
Læs: Opgave 4, tekster + video
Læs og bedøm Stil 3 (Nedsættende ord) i linket '4 stile'
Dette er opgaven til stil 3: Debatterende artikelSkriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der er nedsættende ord, vi ikke bør bruge i bestemte sammenhænge. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Kære Mul
Læs og bedøm: Kopi af 14 autentiske stile, s. 8-16 (stil 2+3) + de 2 andre filer i mappen
Fremlæg argumenter for karakter til de to stile om børnelitt.
DHO-start: Læs teksterne i mappen ("Lyn..." dog kun s. 1-2)
Sissel Bergfjord_Ilses ende (1).pdf
Adda Djørup_Sten.pdf
læs Litt.hist. 58-85, s. 1-7
Bodelsen, Antennen.pdf
læs Litt.hist., s. 8-15
Rettelsesark til novellerespons
Udfyld: Par til DHO
Læs materialet fra Østre Gasværk
HAIR
Alle klasser mødes med deres lærer i lokalet, får taget fravær, afleverer mobiler, overtøj og tasker og går sammen til Sal.3x: A042e: A022k: A152x: A113v: A13
Find materialer: Fremstillinger (til redegørelse) + gerne Analysetekster
DHO-guide, s. 18-27 (NB sider oversaprunget)
Sådan skroiver du srp, s. 22-28
Til 3.5. skal du have nærlæst resten af og dermed hele denne fil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det moderne gennembrud, inkl Værk
oplæg AØ
Amalie SKram: af Constance Ring
Litt.s veje: Sædelighedsfejden
værk: Ibsen: Et dukkehjem
+ ekskursion: opførelse på D. kgl. Teater
Henrik Pontoppidan: En vandingsmand
Herman Bang: Pernille
Indhold
Kernestof:
Amalie Skram, Constance Ring.docxSædelighedsfejden - lv.docx
Ibsen, Henrik: ET DUKKEHJEM, Gyldendal
Læs mindst 1. akt. Hold øje med dobbelttydige udsagn (som kan have en ekstra, skjult betydning)
Vi begynder med opsamling af Amalie Skram-tekst
Dukkehjem-opgaver
Forestillinger,teori
Vi færdiggør Et dukkehjem
Et dukkehjem | DET KGL. TEATER
Videre med Forestillinger og tilhørende teori
Videre med Forestillinger og tilhørende teori (genlæs teksten!)
Analyserende artikel - repeter!
Gense hjemmefra Forestillinger
læs denne præciserede opgaveinstruks
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Resterende fremlæggelser
Henrik Pontoppidan - En vandringsmand.docx - Hvad er slutningens pointe?
Bang, Pernille.docx
Medbring Et dukkehjem og aflever i bogkælder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Efterår 2022
Indhold
Kernestof:
Amalie Skram, Constance Ring.docxSædelighedsfejden - lv.docx
Ibsen, Henrik: ET DUKKEHJEM, Gyldendal
Læs mindst 1. akt. Hold øje med dobbelttydige udsagn (som kan have en ekstra, skjult betydning)
Vi begynder med opsamling af Amalie Skram-tekst
Dukkehjem-opgaver
Forestillinger,teori
Vi færdiggør Et dukkehjem
Et dukkehjem | DET KGL. TEATER
Videre med Forestillinger og tilhørende teori
Videre med Forestillinger og tilhørende teori (genlæs teksten!)
Analyserende artikel - repeter!
Gense hjemmefra Forestillinger
læs denne præciserede opgaveinstruks
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Resterende fremlæggelser
Henrik Pontoppidan - En vandringsmand.docx - Hvad er slutningens pointe?
Bang, Pernille.docx
Medbring Et dukkehjem og aflever i bogkælder
½ lystlæsningsmodul: Prøv ikke at snyde dig til at læse lektier! I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det
Komma - det korte overblik
Lav øvelserne. Meddel dit resultat ved modulstart
Surf i Forløb så du har en ide om hvad de går ud på. 'Nyeste tid' SKAL du have orienteret dig i!
læs: Kort om journalistik.doc
læs Avisens genrer.doc
Medbring jeres stil i print med mine markeringer og jeres sprogrettelser, inkl. komma, som jeg lige tjekker
Læs de alfabetisk første 5 teoritekster i linket
Analyser hjemmefra Kastholm- Blodig nat..
i Teori: Fortællende.., I tekster: 50 sekunder
Hent og læs Fortællende journalistik, xfelt. Fokus på gonzo
Læs Sabroe- Ildkuglen
Feature, genretræk
Opsamling Ildkuglen + arbejde med artikel, jf. docs
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Interaktion, ijnkl Værk
Sprogligt forløb der Integrerer medie og litteratur
Teori om interaktion, transaktion, facework ,undertekst mv.
Teori bl.a. fra Psykologiens veje
Per Fly: Forestillinger, 1 - stop&go-analyse mv.
Projekt>fremlæggelser
Analysestil
Indhold
Kernestof:
Forestillinger,teori
Vi færdiggør Et dukkehjem
Et dukkehjem | DET KGL. TEATER
Videre med Forestillinger og tilhørende teori
Videre med Forestillinger og tilhørende teori (genlæs teksten!)
Analyserende artikel - repeter!
Gense hjemmefra Forestillinger
læs denne præciserede opgaveinstruks
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
Resterende fremlæggelser
Henrik Pontoppidan - En vandringsmand.docx - Hvad er slutningens pointe?
Bang, Pernille.docx
Medbring Et dukkehjem og aflever i bogkælder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kommakursus
Teori
Øvelser
Indhold
Kernestof:
½ lystlæsningsmodul: Prøv ikke at snyde dig til at læse lektier! I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det
Komma - det korte overblik
Lav øvelserne. Meddel dit resultat ved modulstart
Surf i Forløb så du har en ide om hvad de går ud på. 'Nyeste tid' SKAL du have orienteret dig i!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Selvvalgt forløb: Journalistik, inkl. Fortællende
Journalistik, især Fortællende journalistik og reportage
div. teori om journalistiske genrer, fortællende journalistik, inkl. gonzo m.m.(gymdansk.dk, Krydsfelt , Ryd forsiden mv)
Davidsen-Nielsen: 50 sekunder
reportage: Vi er ikke bange
Kastholm: Blodig nat
Sabroe: Ildkuglen
skr. opgave: Skriv en journalistisk artikel
Indhold
Kernestof:
læs: Kort om journalistik.doc
læs Avisens genrer.doc
Medbring jeres stil i print med mine markeringer og jeres sprogrettelser, inkl. komma, som jeg lige tjekker
Læs de alfabetisk første 5 teoritekster i linket
Analyser hjemmefra Kastholm- Blodig nat..
i Teori: Fortællende.., I tekster: 50 sekunder
Hent og læs Fortællende journalistik, xfelt. Fokus på gonzo
Læs Sabroe- Ildkuglen
Feature, genretræk
Opsamling Ildkuglen + arbejde med artikel, jf. docs
Afsnit
Præsentation af journalistiske tekster (se instruks i docs)
Læs: AØ-Debatterende artikel, s. 1-11
Følg Instruksen i Præsentation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forår 2023
Indhold
Kernestof:
Præsentation af journalistiske tekster (se instruks i docs)
Læs: AØ-Debatterende artikel, s. 1-11
Følg Instruksen i Præsentation
Brug unilogin. Se hjemmefra Testamentet (mindst 30')
Læs Den medierede virkelighed, s. 121-25
INTRO: Christian Sønderby laver en kort introduktion til sig selv og hvordan han fik fingre i denne historie. Derefter vil der i foredraget blive taget udgangspunkt i filmen Testamentet og elevernes spørgsmål. Med udgangspunkt i spørgsmålene vil Chri
Læs: Opgave 4, tekster + video
Læs og bedøm Stil 3 (Nedsættende ord) i linket '4 stile'
Dette er opgaven til stil 3: Debatterende artikelSkriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der er nedsættende ord, vi ikke bør bruge i bestemte sammenhænge. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Kære Mul
Læs og bedøm: Kopi af 14 autentiske stile, s. 8-16 (stil 2+3) + de 2 andre filer i mappen
Fremlæg argumenter for karakter til de to stile om børnelitt.
DHO-start: Læs teksterne i mappen ("Lyn..." dog kun s. 1-2)
Sissel Bergfjord_Ilses ende (1).pdf
Adda Djørup_Sten.pdf
læs Litt.hist. 58-85, s. 1-7
Bodelsen, Antennen.pdf
læs Litt.hist., s. 8-15
Rettelsesark til novellerespons
Udfyld: Par til DHO
Læs materialet fra Østre Gasværk
HAIR
Alle klasser mødes med deres lærer i lokalet, får taget fravær, afleverer mobiler, overtøj og tasker og går sammen til Sal.3x: A042e: A022k: A152x: A113v: A13
Find materialer: Fremstillinger (til redegørelse) + gerne Analysetekster
DHO-guide, s. 18-27 (NB sider oversaprunget)
Sådan skroiver du srp, s. 22-28
Til 3.5. skal du have nærlæst resten af og dermed hele denne fil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Skriftlighed: Debatterende artikel
AØ: Guide til skr. dansk
Bedømmelse af eksamensstile
Udarbejdelse af debatt. artikel
Indhold
Kernestof:
Præsentation af journalistiske tekster (se instruks i docs)
Læs: AØ-Debatterende artikel, s. 1-11
Følg Instruksen i Præsentation
Brug unilogin. Se hjemmefra Testamentet (mindst 30')
Læs Den medierede virkelighed, s. 121-25
INTRO: Christian Sønderby laver en kort introduktion til sig selv og hvordan han fik fingre i denne historie. Derefter vil der i foredraget blive taget udgangspunkt i filmen Testamentet og elevernes spørgsmål. Med udgangspunkt i spørgsmålene vil Chri
Læs: Opgave 4, tekster + video
Læs og bedøm Stil 3 (Nedsættende ord) i linket '4 stile'
Dette er opgaven til stil 3: Debatterende artikelSkriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der er nedsættende ord, vi ikke bør bruge i bestemte sammenhænge. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Kære Mul
Læs og bedøm: Kopi af 14 autentiske stile, s. 8-16 (stil 2+3) + de 2 andre filer i mappen
Fremlæg argumenter for karakter til de to stile om børnelitt.
DHO-start: Læs teksterne i mappen ("Lyn..." dog kun s. 1-2)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Dokumentarfilm: Testamentet
Christian Sønderby: Testamentet
uddrag af Asmussen & Fibiger: Den medierede virkelighed
Indhold
Kernestof:
Brug unilogin. Se hjemmefra Testamentet (mindst 30')
Læs Den medierede virkelighed, s. 121-25
INTRO: Christian Sønderby laver en kort introduktion til sig selv og hvordan han fik fingre i denne historie. Derefter vil der i foredraget blive taget udgangspunkt i filmen Testamentet og elevernes spørgsmål. Med udgangspunkt i spørgsmålene vil Chri
Læs: Opgave 4, tekster + video
Læs og bedøm Stil 3 (Nedsættende ord) i linket '4 stile'
Dette er opgaven til stil 3: Debatterende artikelSkriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der er nedsættende ord, vi ikke bør bruge i bestemte sammenhænge. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Kære Mul
Læs og bedøm: Kopi af 14 autentiske stile, s. 8-16 (stil 2+3) + de 2 andre filer i mappen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
DHO: 1958-85
Forløbet suppleres af DHOtimer: skrivemoduer, vejledning m. historie
Div. oplæg AØ
Litt.historien på langs og på tværs
"Lyn litteraturhistorie 1958-85"
Litt.portalen - div. periodeafsnit
Ivan Malinowski: Benzinhjertet
Dorrit Willumsen: Komplikation
Vita Andersen: Hun ser godt ud
Michael Strunge: Natmaskinen
div. introer til DHO, bl.a. 'Dho-guide'
AØ: Skriftlig analyse
Redegørelsesopgave
Delanalyse
Indhold
Kernestof:
Fremlæg argumenter for karakter til de to stile om børnelitt.
DHO-start: Læs teksterne i mappen ("Lyn..." dog kun s. 1-2)
Sissel Bergfjord_Ilses ende (1).pdf
Adda Djørup_Sten.pdf
læs Litt.hist. 58-85, s. 1-7
Bodelsen, Antennen.pdf
læs Litt.hist., s. 8-15
Rettelsesark til novellerespons
Udfyld: Par til DHO
Læs materialet fra Østre Gasværk
HAIR
Alle klasser mødes med deres lærer i lokalet, får taget fravær, afleverer mobiler, overtøj og tasker og går sammen til Sal.3x: A042e: A022k: A152x: A113v: A13
Find materialer: Fremstillinger (til redegørelse) + gerne Analysetekster
DHO-guide, s. 18-27 (NB sider oversaprunget)
Sådan skroiver du srp, s. 22-28
Til 3.5. skal du have nærlæst resten af og dermed hele denne fil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Kreativ skrivning
Forløb i 5 klasser med husforfatter Sissel Bjergfjord
Novelleskrivning
Div. oplæg, øvelser mv.
Skr. aflevering:Novelle
Indhold
Kernestof:
Sissel Bergfjord_Ilses ende (1).pdf
Adda Djørup_Sten.pdf
læs Litt.hist. 58-85, s. 1-7
Bodelsen, Antennen.pdf
læs Litt.hist., s. 8-15
Rettelsesark til novellerespons
Udfyld: Par til DHO
Læs materialet fra Østre Gasværk
HAIR
Alle klasser mødes med deres lærer i lokalet, får taget fravær, afleverer mobiler, overtøj og tasker og går sammen til Sal.3x: A042e: A022k: A152x: A113v: A13
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
HAIR
ekskursion: Musicalen HAIR på Østre Gasværk Teater
undervisningsmateriale hertil
Jf. vores DHO om denne periode
Indhold
Kernestof:
Rettelsesark til novellerespons
Udfyld: Par til DHO
Læs materialet fra Østre Gasværk
HAIR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Steder i litteraturen
Indhold
Kernestof:
Dan T_adjektiver.pdf
Arbejdsark til digtet
Google Slides: Sign-in
Velkommen tilbage til dansk i 3g. Vi skal lige hilse på hinanden igen og kigge tilbage på arbejdet med DHO'en. Derudover planen for efteråret. Glæder mig til at se jer!
Lektie: kig feedback-skemaet til DHO'en igennem, som er delt med jer på drev (dokumentet hedder jeres navne). Også Sofia, selvom du ikke har aflagt prøve endnu.
Danskmappen
Vi læser i modulet københavnerfortællinger fra "Koordinater" af Amalie Laulund Trudsø. Ingen lektier.
En bristefærdig_novelle af Niels Hav 1990.pdf
Novellen skal bruges til en mindre skriftlig analyseopgave, som vi også kigger på i modulet.
Vi starter modulet med opsamling på Koordinater-teksterne - IKKE lektie
Analysemodel noveller mv..pdf
1/2 modul til at arbejde med analyse skiftligt
LÆS opgaveformuleringen igennem (igen)
En bristefærdig_novelle af Niels
Arbejdsdokument
Gruppearbejde og individuel skrivetid med En bristefærdig.
Læsning i modulet: om stedsteori s. 1-10
På træk - uddrag s. 15-17
1/2 skrivemodul "En bristefærdig" (fokus på indledning i modulet). Man må meget gerne aflevere opgaven efter modulet i dag! Frist: 12/9.
LEKTIE: alle har hjemmefra skrevet min. et analyseafsnit 10-15 linjer.
Beboerne i yndig landsby forsøger at holde turisterne væk
På træk - s. 15-17 i pdf
Stedsteori: s. 1-10 i pdf - spring øvelserne over!
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Værklæsning: Mount København
Indhold
Kernestof:
Analyse af En bristefærdig retur. Feedback og blik på, hvordan man skriver en perspektivering.
Nielsen, Caspar Colling: MOUNT KØBENHAVN, Gyldendal; sider: 9-106
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Sproghandlinger og diskurs
Sprogligt forløb hvor vi undersøger sprog i brug (pragmatik) med fokus på samtaleteoretiske begreber. Forløbet munder ud i en repetition af diskursanalysens begreber.
Fokus:
- transaktionsanalyse
- maximer og sproghandlinger
- facework
- frontstage, backstage
- optoning, nedtoning
- diskurs
Materiale:
Grundbog i forløbet "Begreb om dansk", Birgitte Darger m.fl., Dansklærerforeningens forlag, kapitlerne om samtale og diskurs, s. 115-129 + s. 155-167.
Teaser: uddrag af Klovn-afsnit "Fede svin"
Novelle: "Afløb" af Helle Helle, fra Biler og dyr, 2000
Kortfilm: "Dennis" (18 min), 2007
Dokumentar: "Testamentet" - et uddrag med fokus på sproghandlinger i forbindelse med fælles arrangement, hvor vi har besøg af instruktøren Christian Sønderby Jepsen.
Tv-klip: Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark:
https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
+ Bubber interviewer Linse Kessler:
https://www.youtube.com/watch?v=pnlDYslwDgE
Fokus på køns- og sundhedsdiskurser.
Om sundhedsdiskurser:
Artikel: Thomas Rode "Stenalderkost giver sindsygt meget energi", Alt for damerne, 2017.
Simple Feast kampagne fra 2018 "Maybe it's time to quit meat".
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Kroppen i litteratur og dokumentar
Forløb om kroppen med fokus på den sportsudøvende krop, altså både fysisk rum i litteraturen, men også som noget der kan udfordres og problematiseres, f.eks. når der er tale om den ufuldstændige krop, den unormale krop. Hvad gør det ved individets opfattelse af sig selv og sin omverden, og hvilke kropslige idealer baner vejen for at tale om den normale over for den unormale krop.
Vi vil arbejde med lyrik, noveller og dokumentar.
Grundbog: Fuck Normen (om Crip-teori) + Litteraturens Veje under 90’er litteratur
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=305
Skønlitteratur:
- Jørgen Leth "Gådigt" (2011)
- Artikel i Politiken: "Jørgen Leth til Klarlund - jeg hader den overoptimistiske gåpåtone i motionssnakken"
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/learningObject/15cee85d-df7d-4b0b-bdd6-658697281990
- Kirsten Hamman fra digtsamlingen "Mellem tænderne" (1992): “Jeg er så træt af min krop” og "Jeg civiliserer mig om morgenen"
- Jesper Wung Sung: “De tre veninder” (1998)
- Naja Marie Aidt “Myggestik” (fra Bavian)
- Caspar Eric “Nike”, s. 35-40 (uddrag af langdigtet)
Supplerende på
Dansksiderne.dk
:
- om argumentation
- om retorik
- hvad er en dokumentarfilm
- typer af dokumentarfilm
Dokumentar:
“Naturens uorden” - Jacob Nossell (MEDIEVÆRK)
“Tykke Ida”
“Mirror"
Artikel:
https://www.information.dk/kultur/2012/02/forbandede-krop?fbclid=IwAR13uxD3CFY3LWF_tk3xBTFPXcX-DsijtXBCLu8o9m10C6zCFYfBIm8nALs
Vi vil parallelt med forløbet arbejde med den debatterende artikel som skriftlig genre.
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Talegenren
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Slægt og individ - litt. hist. I
Litteraturhistorisk forløb (vs. 1) med slægt og individ som tema i arbejdet med perioderne: oldtid (saga), middelalder (folkeviser), oplysningstid og romantik/romantisme. Forløbet afrundes i en overgang til Yahya Hassans digte (værk) og et moderne syn på temaet.
Sagaerne:
Slægt og ære
Kongen & hirden (kongens mænd)
Skjalden
Asa- og skæbnetro
Sprog og stil i sagaerne.
I grupper arbejder eleverne med analysepunkter til Ormstunges saga. Perspektiv til et afsnit af Vikings.
Oplysningstiden:
Individ og hierarki
5-aktsmodel
Kaos - opdragelse - orden
Nationalromantik:
Brugslyrik og centrallyrik
Parallel til romantisme (Aarestrup)
Besjæling
Panteisme/monisme
Forfattere og tekster:
Gunlaug Ormstunges saga (VÆRK)
Holberg, uddrag af "Den vægelsindede" - vi skulle have set forestillingen på Det Kgl., men den blev aflyst.
Ludvig Holberg essay om at drikke kaffe + Knud Sørensen om kaffe.
Emil Aarestrup "Angst"
Oehlenschläger: "Fædrelandssangen"
H.C. Andersen: "Danmark mit fædreland"
Grundtvig: "Er lyset for de lærde blot" - bruges til arbejde med den reflekterende artikel.
Yahya Hassan: "Barndom", 2013
Baggrundslæsning: Kjær-Hansen,Barbara; Serup Bertelsen, Tinne: LITTERATURHISTORIEN - PÅ LANGS OG PÅ TVÆRS, Systime: side 51-61,
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Den kritiske stemme (værklæsning)
Læsning af Yahya Hassans digtsamling fra 2013.
Fokus på den kritiske stemme, og hvordan denne kommer til udtryk gennem en analyse af form og indhold; rim, rytme, sproglige virkemidler, semantik, temaer som kulturmøde, identitet, oprør, vrede.
Gruppeoplæg med udgangspunkt i udvalgte digte og perspektivering til det samlede værk.
Udvalgte digte:
Fælles:
"Barndom"
"Jetlagformørkelse"
I grupper:
Det sjette opholdssted (s. 53)
Du kommer i helvede min bror (s. 104)
Februaruforudsigelighed (s. 118)
Ghettoguide (s. 121)
Plastikblomst (s. 9)
Fødslen (s. 111)
Løsladt (s. 84)
Supplerende:
Performancevideo af Yahya Hassan:
https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799555", "T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799555", "H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799555" }