Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Søren Skat Nørgaard, xAnna Marie Petersen
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 København
Titel 2 Taler
Titel 3 Ringen og metode
Titel 4 Modernisme
Titel 5 Retorik og argumentation_Klima
Titel 6 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 København

INDHOLD

Forløb med København som tema.


ØVELSER OG PROJEKTER

Eleverne læser tekster og sangtekster, ser serie. Analyserer.


TEKSTER M.M.

'Skjold og Isabel' serie af Emil Næsby Hansen

'København' af Ulige numre

'Østerbro' af Uhørt

'Natmaskinen' af Michael Strunge


SKRIFTLIG OPGAVE

"Hvilket København", debatterende artikel. Alternativets københavnermål og "København et dødsygt hyggehelvede", Søren U. Thomsen

Vi arbejder gennemgående med tekstlæsning. At læse en tekst. Derfor træner eleverne at lave semantiske felter, som den primære stifinder til tema(er).

NØGLEORD OG BEGREBER:

København
Tekstlæsning
Strukturalisme
Semantiske felter/skemaer
Analyse af levende billeder/medieanalyse
Sekvenser/klipning
Komposition
Ung kærlighed
Ulykkelig kærlighed
Romantisering af byen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Taler

INDHOLD

Forløb om taler hentet fra det nordiske samarbejde og hjemmesiden www.talefest.nu

TEKSTER M.M.

Alt fra førnævnte hjemmeside

NØGLEORD OG BEGREBER:

Retorik
Kommunikation
Taler
Argumentation
Appelformer
Topik
Evidentia
Stilfigurer
Beskrivende adjektiver
Indledning
Afslutning
Præsentation
Afsender/modtager
Analyse
Taleanalyse

Vi ser, lytter og læser også andres taler via samme hjemmeside

Alt arbejde forbereder eleverne til at holde deres egen tale under temaet 'Hjem' foran klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ringen og metode

INDHOLD

Vi læser Karen Blixens 'Ringen' og lytter til Anders Mattesens sang 'Bad boy'.
Vi kobler de to tekster.
Dertil arbejder vi med metoderne: psykoanalyse, feminisme, folkeeventyr, skæbne/eksistentialisme samt syndefaldsmyten.

Metoderne læser eleverne om i Leif Søndergaards tekst: 'Syv fantastiske fortællinger' og de fremlægger om deres metode i grupper for klassen.


ØVELSER OG PROJEKTER

Klasseundervisning. Gruppearbejde og fremlæggelser


TEKSTER M.M.

Blixen, Karen: 'Ringen' og Mattesen: 'Badboy'

Søndergaard, Leif: 'Syv fantastiske fortællinger'

NØGLEORD OG BEGREBER:

Tekstlæsning
Tekstanalyse
Lyrikanalyse
Komparativ analyse/sammenligning af tekster
Temaer på tværs af genre og historie
Remediering
Litterær metode
Psykoanalyse
Freud
Freudiansk læsning
Feminisme
Feministisk læsning
Folkeeventyr
Læsning i lyset af folkeeventyr
Eksistentialisme
Eksistentialistisk læsning
Syndefald
Syndefaldsmytisk læsning
Ungdom
Ung kærlighed
Forbudt kærlighed
Det uskyldsrene vs. det syndige



Dette som et forarbejde med tekstanalytisk metode frem mod DHO
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale om 'hjem' 08-03-2023
Uro i forstæderne, del 1 14-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Modernisme

INDHOLD

Vi læser modernistiske tekster mhp. at forberede eleverne til DHO.

Herunder Peter Seeberg, Vita Andersen og Anders Bodelsen.

Vi ser kigger på kunstværket 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu som parallel til Peter Seebergs 'Patienten' om løsrede lemmer og robotter versus mennesker - dystopi. Det ægte vs. det kunstige.

Vi ser episode 1 af den samtidige serie 'Killjoy' som en moderne parallel til Vita Andersens novelle 'Søndagen er til at kneppe i'.


ØVELSER OG PROJEKTER

Rollespil med inspiration i Vita Andersens univers og sætningen 'Hold kæft og vær smuk'.
Individuel digtskrivning ud fra dogmer med inspiration i Vita Andersen.


TEKSTER M.M.

Seeberg, Peter: 'Patienten'

Andersen, Vita: uddrag fra Tryghedsnarkomaner og 'Hold kæft og vær smuk'

Bodelsen, Anders: 'Pointen'

Film: 'Væbnet med ord og vinger' om Mikael Strunge af Torben Skjødt Jensen.

Film: 'De uanstændige' af Gunnar Obel og Edward Fleming.

Kunstværk: 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu.

Serie: 'Killjoy' af Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Episode 1.

Eleverne introduceres på den måde til en række forfattere, som de har mulighed for at vælge at skrive tekster af i deres DHO.

NØGLEORD OG BEGREBER:

Tekstlæsning
Tekstanalyse
Modernitet
Modernisme
Konfrontation
Konfrontationsmodernisme
Feminisme
Køn
‘Det private er politisk’
Eksistentialisme
Autenticitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retorik og argumentation_Klima

Vi arbejder med retorik og argumentation
- Toulmins model og argumentationsanalyse
- Det retoriske pentagram
- Retorisk analyse

----
Vi læser og arbejder med:
1) Jacob Skyggebjerg, Debattekst i Politiken: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer
2) Nicholas Nyrop Vinthen, kronik i Information "Klimaaktivist: Parlamentarismen kan ikke redde os. Vi må tage skrappere midler i brug"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer