Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Søren Skat Nørgaard, xAnna Marie Petersen
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
København
INDHOLD
Forløb med København som tema.
ØVELSER OG PROJEKTER
Eleverne læser tekster og sangtekster, ser serie. Analyserer.
TEKSTER M.M.
'Skjold og Isabel' serie af Emil Næsby Hansen
'København' af Ulige numre
'Østerbro' af Uhørt
'Natmaskinen' af Michael Strunge
SKRIFTLIG OPGAVE
"Hvilket København", debatterende artikel. Alternativets københavnermål og "København et dødsygt hyggehelvede", Søren U. Thomsen
Vi arbejder gennemgående med tekstlæsning. At læse en tekst. Derfor træner eleverne at lave semantiske felter, som den primære stifinder til tema(er).
NØGLEORD OG BEGREBER:
København
Tekstlæsning
Strukturalisme
Semantiske felter/skemaer
Analyse af levende billeder/medieanalyse
Sekvenser/klipning
Komposition
Ung kærlighed
Ulykkelig kærlighed
Romantisering af byen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Taler
INDHOLD
Forløb om taler hentet fra det nordiske samarbejde og hjemmesiden www.talefest.nu
TEKSTER M.M.
Alt fra førnævnte hjemmeside
NØGLEORD OG BEGREBER:
Retorik
Kommunikation
Taler
Argumentation
Appelformer
Topik
Evidentia
Stilfigurer
Beskrivende adjektiver
Indledning
Afslutning
Præsentation
Afsender/modtager
Analyse
Taleanalyse
Vi ser, lytter og læser også andres taler via samme hjemmeside
Alt arbejde forbereder eleverne til at holde deres egen tale under temaet 'Hjem' foran klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ringen og metode
INDHOLD
Vi læser Karen Blixens 'Ringen' og lytter til Anders Mattesens sang 'Bad boy'.
Vi kobler de to tekster.
Dertil arbejder vi med metoderne: psykoanalyse, feminisme, folkeeventyr, skæbne/eksistentialisme samt syndefaldsmyten.
Metoderne læser eleverne om i Leif Søndergaards tekst: 'Syv fantastiske fortællinger' og de fremlægger om deres metode i grupper for klassen.
ØVELSER OG PROJEKTER
Klasseundervisning. Gruppearbejde og fremlæggelser
TEKSTER M.M.
Blixen, Karen: 'Ringen' og Mattesen: 'Badboy'
Søndergaard, Leif: 'Syv fantastiske fortællinger'
NØGLEORD OG BEGREBER:
Tekstlæsning
Tekstanalyse
Lyrikanalyse
Komparativ analyse/sammenligning af tekster
Temaer på tværs af genre og historie
Remediering
Litterær metode
Psykoanalyse
Freud
Freudiansk læsning
Feminisme
Feministisk læsning
Folkeeventyr
Læsning i lyset af folkeeventyr
Eksistentialisme
Eksistentialistisk læsning
Syndefald
Syndefaldsmytisk læsning
Ungdom
Ung kærlighed
Forbudt kærlighed
Det uskyldsrene vs. det syndige
Dette som et forarbejde med tekstanalytisk metode frem mod DHO
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tale om 'hjem'
|
08-03-2023
|
Uro i forstæderne, del 1
|
14-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modernisme
INDHOLD
Vi læser modernistiske tekster mhp. at forberede eleverne til DHO.
Herunder Peter Seeberg, Vita Andersen og Anders Bodelsen.
Vi ser kigger på kunstværket 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu som parallel til Peter Seebergs 'Patienten' om løsrede lemmer og robotter versus mennesker - dystopi. Det ægte vs. det kunstige.
Vi ser episode 1 af den samtidige serie 'Killjoy' som en moderne parallel til Vita Andersens novelle 'Søndagen er til at kneppe i'.
ØVELSER OG PROJEKTER
Rollespil med inspiration i Vita Andersens univers og sætningen 'Hold kæft og vær smuk'.
Individuel digtskrivning ud fra dogmer med inspiration i Vita Andersen.
TEKSTER M.M.
Seeberg, Peter: 'Patienten'
Andersen, Vita: uddrag fra Tryghedsnarkomaner og 'Hold kæft og vær smuk'
Bodelsen, Anders: 'Pointen'
Film: 'Væbnet med ord og vinger' om Mikael Strunge af Torben Skjødt Jensen.
Film: 'De uanstændige' af Gunnar Obel og Edward Fleming.
Kunstværk: 'Can't help myself' af Sun Yuan and Peng Yu.
Serie: 'Killjoy' af Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Episode 1.
Eleverne introduceres på den måde til en række forfattere, som de har mulighed for at vælge at skrive tekster af i deres DHO.
NØGLEORD OG BEGREBER:
Tekstlæsning
Tekstanalyse
Modernitet
Modernisme
Konfrontation
Konfrontationsmodernisme
Feminisme
Køn
‘Det private er politisk’
Eksistentialisme
Autenticitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation_Klima
Vi arbejder med retorik og argumentation
- Toulmins model og argumentationsanalyse
- Det retoriske pentagram
- Retorisk analyse
----
Vi læser og arbejder med:
1) Jacob Skyggebjerg, Debattekst i Politiken: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer
2) Nicholas Nyrop Vinthen, kronik i Information "Klimaaktivist: Parlamentarismen kan ikke redde os. Vi må tage skrappere midler i brug"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799579",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799579",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799579"
}