Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Carsten Balle
Hold 2022 DA/f (1f DA, 2f DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til dansk
Titel 2 Romantikken
Titel 3 Medieforløb #1: Levende billeder
Titel 4 Retorik og argumentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til dansk

Om forløbet: Forløbet var - som titlen angiver - et introforløb med særlig fokus på at styrke elevernes fornemmelse for hvad det vil sige at analysere fiktion.

Anvendt materiale (i alt 51 sider):
William, Jan Sonnergaard, 1997
Hvis der var krig i norden, Jane Teller 2004
Skæbne, Morten Nielsen, 1945
Skin, Guy Nattiv, 20018
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, 2017 8s. 46-51 + 325-336)  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Romantikken

Om forløbet: I romantik-forløbet gennemgås hoved-retningerne inden for dansk romantik: Nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme. Eleverne introduceres til relevante begreber som organismetanken og dualisme.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– Analysere, fortolke og perspektivere
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af de  danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Kernestof:
– Litteraturanalyse og -fortolkning
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
– Tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
- Fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Læst materiale ( 34 i alt sider)
- Baggrundsstof om perioden fra litteraturportalen.gyldendal.dk
- 'Liljen og Dugdraaben', Schack Staffeldt, 1808,
- 'I Danmark er jeg født', 'Klokken', 'Skyggen',  1850, 1845, 1847 Hc. Andersen,
- Højt fra Træets grønne top, Peter Faber, 1847
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medieforløb #1: Levende billeder

Om forløbet: Forløbet var tænkt som en introduktion til filmisk analyse af både fiktion og nonfiktion, men med særlig fokus på dokumentarer og nyhedsprogrammer.

Kernestof:
– Litteraturanalyse og -fortolkning
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.
- Kommunikationsanalyse
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Læst materiale (34 sider):
Uddrag 'Den iscenesatte virkelighed', Gitte Horsbøl mfl. 2004
OsWorld, Philip Hedegaard Povlsen, 2021
Drengen der gik baglæns, Thomas Vinterberg, 1994
Uddrag af kontant og Hård udenpå, DR-dokumentar
De danske Ukrainekrigere, DR-dokumentar, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer