Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lisa Nørgaard
Hold 2022 DA/e (1e DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder
Titel 2 Dokumentarfilm
Titel 3 Grønland (DHO)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder

Dette emne er brugt som et introduktionsemne til analyse og fortolkning af 3 H.C.Andersen eventyr og en biografisk spillefilm:
'Den grimme ælling'
'Den lille pige med svovlstikkerne'
'Nattergalen'
Spillefilmen 'Unge Andersen'
Derudover har vi arbejdet med biografien og selvbiografien som genre, eventyrgenren, og 3 litterære metoder: Biografisk metode, Nykritisk metode og Ideologikritisk metode.
Det hele har været med fokus på at introducere forskellige aspekter af danskfaget på gymnsieniveau.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmanmeldelse 16-12-2022
H.C.Andersen, 'Nattergalen' 19-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Dokumentarfilm

Dette forløb har haft fokus på at forstå dokumentarfilmens virkemidler. Igennem analyse af 4 forskellige dokumentarfilm har eleverne set, analyseret, talt og skrevet om denne genre, og der har været fokus på forskellen på TV-dokumentaren og den mere kunstneriske dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentarfilmanalyse 'First Love' 25-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Grønland (DHO)

Dette emne har haft fokus på at klæde klassen på danskfagligt til DHO'en. Klassen er blevet introduceret til 3 forskellige perioder i Grønlands historie:
1. 1700-tallet, Hans Egede og koloniseringen
2. 1950'erne og moderniseringsprocessen
3. 2009 og frem til i dag: selvstyre eller selvstændighed?
Der har været fokus på analyse af mange forskellige genrer og på postkolonial metode: dokumentarfilm, podcasts, romanuddrag, kulturprogrammer, artikler, sagprosa mm.
Der har så været et tværfagligt samarbejde med historiefaget for at forstå, hvordan 2 forskellige fag kan arbejde sammen og udvide forståelsen i begge fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af 'Tsumu' - Grønland 25-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde