Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lisa Nørgaard
|
Hold
|
2022 DA/e (1e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
H.C.Andersen/intro til tekstlæsning og metoder
Dette emne er brugt som et introduktionsemne til analyse og fortolkning af 3 H.C.Andersen eventyr og en biografisk spillefilm:
'Den grimme ælling'
'Den lille pige med svovlstikkerne'
'Nattergalen'
Spillefilmen 'Unge Andersen'
Derudover har vi arbejdet med biografien og selvbiografien som genre, eventyrgenren, og 3 litterære metoder: Biografisk metode, Nykritisk metode og Ideologikritisk metode.
Det hele har været med fokus på at introducere forskellige aspekter af danskfaget på gymnsieniveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Filmanmeldelse
|
16-12-2022
|
H.C.Andersen, 'Nattergalen'
|
19-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Dokumentarfilm
Dette forløb har haft fokus på at forstå dokumentarfilmens virkemidler. Igennem analyse af 4 forskellige dokumentarfilm har eleverne set, analyseret, talt og skrevet om denne genre, og der har været fokus på forskellen på TV-dokumentaren og den mere kunstneriske dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dokumentarfilmanalyse 'First Love'
|
25-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Grønland (DHO)
Dette emne har haft fokus på at klæde klassen på danskfagligt til DHO'en. Klassen er blevet introduceret til 3 forskellige perioder i Grønlands historie:
1. 1700-tallet, Hans Egede og koloniseringen
2. 1950'erne og moderniseringsprocessen
3. 2009 og frem til i dag: selvstyre eller selvstændighed?
Der har været fokus på analyse af mange forskellige genrer og på postkolonial metode: dokumentarfilm, podcasts, romanuddrag, kulturprogrammer, artikler, sagprosa mm.
Der har så været et tværfagligt samarbejde med historiefaget for at forstå, hvordan 2 forskellige fag kan arbejde sammen og udvide forståelsen i begge fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af 'Tsumu' - Grønland
|
25-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799583",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799583",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799583"
}