Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Ole Hottenroth
|
Hold
|
2021 EN/u (1u EN, 2u EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
HONY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
British Empire
I dette forløb stifter vi bekendtskab med det britiske imperium og undersøger synet på og oplevelsen af dens magt fra både de koloniserede og de koloniserendes perspektiv. Vi stifter et indledende bekendtskab med Ngugi wa Thiong'os begreb "decolonizing the mind", Edward Saids begreb "orientalism" og Homi K. Bhabhas begreb "mimicry".
Materialer:
Empire: ”Making Ourselves at Home” episode 2. (Dokumentar:https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc)
Racism: A History afsnit 2
The White Man's Burden af Rydyard Kipling
Kidnapped af Ruperake Petaia
Karma af Kushwant Singh
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TF1 Astronomi
I samarbejde med fysik arbejder vi tværfagligt med emnet astronomi. I engelsk er fokus på formidling, og vi arbejder udelukkende med non-fiktion. Vi starter med at få opbygget en analytisk værktøjskasse til analyse af non-fiktion, og stifter bekendtskab med kommunikationsanalyse, appelformerne og en række stilistiske figurer (tropes and schemes), som vi som optakt til tf-forløbet øver på analyse af politiske taler. I selve forløbet bliver der arbejdet produktivt med formidling af non-fiktion. I grupper produceres der produkter, der skal formidle et selvvalgt emne inden for astronomi. Produktet præsenteres og analyseres med anvendelse af de nyerhververde fagtermer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Dream (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med amerikansk historie og selvforståelse med særligt fokus på den amerikanske drøm. Vi arbejder med historiske dokumenter (Declaration of Independence og Bill of Rights), frontier mentality (city on a hill og manifest destiny), digte fra det 20. århundredes Harlem Renaissance og læser Steinbecks værk, Of Mice and Men. Vi har fokus på, hvordan man arbejder med forskellige genrer og hvilken forståelse af den amerikanske drøm, de forskellige værker fremmer.
Materialer:
The Revenant (2015) inst. Alejandro González Iñárritu
Harlem/A Dream Deferred af Langston Hughes
Dreams af Langston Hughes
Brotherly Love af Langston Hughes
Strange Fruit af Lewis Allan
If We Must Die af Claude McKay
Of Mice and Men af John Steinbeck
Of Mice and Men (film, inst. Gary Sinise)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Advice to American tourists.Visit America - The DON"Ts of Visiting The USA
-
Map USA BLANK.docx
-
Understanding Americans ELEV.pdf
-
We'll start by watching your videos from last time, so make sure they're ready and uploaded to the folder I shared with you.
-
Essay Writing
-
Påmindelse om kageordning mm
-
USA A Historical Overview.pdf
-
Wheel of Names
-
For today's lesson, you must have looked through your American history tests and learned the answers to the questions. You will be tested on the information orally today!
-
US History Test.docx
-
For today, your remediations of the American Declaration of Independence must be ready to be presented to the class.
-
Examples of essays (non-fiction)
-
Tea, Taxes, and The American Revolution: Crash Course World History #28
-
American Declaration of Independence
-
Bag for BørneTelefonen
-
We'll be deciding which film to work with next, so make sure to have watched the trailers for today:-).
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
You'll get 15 minutes to lay the finishing touches on your comic strips, which must then be ready to be presented to the class today.
-
Obs. kageplan
-
In what ways does the film reflect what we’ve worked with so far? The ideas reflected in the Declaration of IndependenceThe ideas reflected in the ConstitutionManifest Destiny How is frontier life depicted?
-
Bageupdate: Hvor meget har vi tjent ind indtil videre?!
-
HUSK kage efter ferien- kun 1 uge tilbage...
-
Obs oprydning i kantinen efter efterårsferien! CE sætter navne på, men I kan bytte indbyrdes, hvis det er.
-
Alle har totalt styr på kageordningen! Man har skrevet sig på planen (link) med dato og hvor man sælger.
-
Bag-for-en-sag
-
Your presentations from last time on The Revenant must be ready today:-).
-
De sidste grupper skal huske at udfylde bag-for-en-sag-dokumentet med deres indtjening:-)
-
Discussion Groups
-
For today, make sure to have re-watched the videos from last time and placed your notes in "elevfeedback". You will be quizzed on the information today;-).
-
Links to videos on slide 27
-
Underground Railroad (slides 30-32)
-
Selvevalueringsskema
-
For today, please make sure to be prepared to participate in discussion groups.
-
Husk rejsesedler:-)
-
Selvevaluering
-
Sidste discussion groups i dag. De af jer, der var på sidste gang, skal sørge for at have set optagelsen af jeres discussion group og brugt det i jeres selvevaluering. Vi starter samtaler i dag:-).
-
REJSESEDLER!!!
-
Arts and Letters of the Harlem Renaissance: Crash Course Black American History #26
-
Titel
-
Evaluering af lystlæsning
-
Literary Circles Of Mice and Men
-
For today, please make sure to have read the first two chapters of OfMice and Men and to have filled out the reading log.
-
Groups: Literary Circles
-
By the end of class today, you must be finished with ch. 3 in Of Mice and Men.
-
Of Mice and Men ch. 4 grammar tasks.docx
-
For today, please make sure to have read ch.4
-
For today, make sure to have read ch.4 in Of Mice and Men
-
For today, please make sure to have finished Of Mice and Men.
-
Characterization Exercise
-
Mus og mænd (Filmstriben)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Global English
I dette forløb undersøger vi engelsk som lingua franca. Vi starter med at overveje hvorfor vi skal lære engelsk og hvilken rolle det både har og kommer til at spille i vores liv. Dernæst kigger vi historisk på udviklingen af det engelske sprog og de mange forskellige påvirkninger, der har været. Vi undersøger også de forskellige former for engelsk, vi kan møde i den globaliserede verden og holdninger til både sprogets påvirkning på og fra andre sprog og kulturer.
Materialer:
Baggrund: History of the English Language (https://www.englishclub.com/history-of-english/)
(Artikel) As English Spreads, Speakers Morph It Into World Tongue (David Rhode)
(TED-Talk) 2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly (Heather Hansen)
(Fiktion- uddrag) Everything is Illuminated (Jonathan Safran Foer)
(Artikel) Why do Danish leaders seem rude? (Skip Bowman)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799909",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799909",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744799909"
}