Holdet 2021 EN/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2022/23
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ole Hottenroth
Hold 2021 EN/u (1u EN, 2u EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HONY
Titel 2 British Empire
Titel 3 TF1 Astronomi
Titel 4 American Dream (EKSAMEN)
Titel 5 Global English

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 British Empire

I dette forløb stifter vi bekendtskab med det britiske imperium og undersøger synet på og oplevelsen af dens magt fra både de koloniserede og de koloniserendes perspektiv. Vi stifter et indledende bekendtskab med Ngugi wa Thiong'os begreb "decolonizing the mind", Edward Saids begreb "orientalism" og Homi K. Bhabhas begreb "mimicry".

Materialer:
Empire: ”Making Ourselves at Home” episode 2. (Dokumentar:https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc)
Racism: A History afsnit 2

The White Man's Burden af Rydyard Kipling
Kidnapped af Ruperake Petaia
Karma af Kushwant Singh


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 TF1 Astronomi

I samarbejde med fysik arbejder vi tværfagligt med emnet astronomi. I engelsk er fokus på formidling, og vi arbejder udelukkende med non-fiktion. Vi starter med at få opbygget en analytisk værktøjskasse til analyse af non-fiktion, og stifter bekendtskab med kommunikationsanalyse, appelformerne og en række stilistiske figurer (tropes and schemes), som vi som optakt til tf-forløbet øver på analyse af politiske taler. I selve forløbet bliver der arbejdet produktivt med formidling af non-fiktion. I grupper produceres der produkter, der skal formidle et selvvalgt emne inden for astronomi. Produktet præsenteres og analyseres med anvendelse af de nyerhververde fagtermer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Dream (EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi med amerikansk historie og selvforståelse med særligt fokus på den amerikanske drøm. Vi arbejder med historiske dokumenter (Declaration of Independence og Bill of Rights), frontier mentality (city on a hill og manifest destiny), digte fra det 20. århundredes Harlem Renaissance og læser Steinbecks værk, Of Mice and Men. Vi har fokus på, hvordan man arbejder med forskellige genrer og hvilken forståelse af den amerikanske drøm, de forskellige værker fremmer.

Materialer:
The Revenant (2015) inst. Alejandro González Iñárritu
Harlem/A Dream Deferred af Langston Hughes
Dreams af Langston Hughes
Brotherly Love af Langston Hughes
Strange Fruit af Lewis Allan
If We Must Die af Claude McKay
Of Mice and Men af John Steinbeck
Of Mice and Men (film, inst. Gary Sinise)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Global English

I dette forløb undersøger vi engelsk som lingua franca. Vi starter med at overveje hvorfor vi skal lære engelsk og hvilken rolle det både har og kommer til at spille i vores liv. Dernæst kigger vi historisk på udviklingen af det engelske sprog og de mange forskellige påvirkninger, der har været. Vi undersøger også de forskellige former for engelsk, vi kan møde i den globaliserede verden og holdninger til både sprogets påvirkning på og fra andre sprog og kulturer.

Materialer:

Baggrund: History of the English Language (https://www.englishclub.com/history-of-english/)

(Artikel) As English Spreads, Speakers Morph It Into World Tongue (David Rhode)
(TED-Talk)  2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly (Heather Hansen)
(Fiktion- uddrag) Everything is Illuminated (Jonathan Safran Foer)
(Artikel) Why do Danish leaders seem rude? (Skip Bowman)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer