Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Erik Lykke Mogensen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Besættelsen: Samarbejde og modstand
Forløbet vil fokusere på dilemmaet mellem samarbejde og modstand og vi vil på forskellige måder belyse, hvordan samarbejdspolitikken fungerede indtil 29. august 1943 og hvordan modstanden voksede i de sidste år af besættelsen.
Vi anlægger ind imellem et erindringshistorisk fokus og diskuterer, hvordan erindringen om Besættelsestiden forandrer sig med tiden og hvordan Besættelsestiden stadig er aktuel i dag. I den forbindelse vil vi se på forskellige holdninger til historieformidlingen i det nyligt genopførte Frihedsmuseum og diskutere Anders Fogh Rasmussens brug af historien i forbindelse med Irakkrigen i 2003.
Vi tager som en del af forløbet på cykeltur fra Frederiksberg til Frihedsmuseet og ser efter spor af samarbejde og modstand. Turen ender på Frihedsmuseet, hvor vi deltager i dilemma-spillet "Til modstand".
Vi har set filmen "Hvidstensgruppen" og overvejet på hvilken måde den erindrer modstandskampen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Prøv at forhøre jer om, hvad jeres familie oplevede under Besættelsestiden (1940-45). Spørg dine forældre eller andre familiemedlemmer, hvad de har hørt af historier fra dengang.
-
Samarbejde og modstand modul 1
-
Fra fortid til historie.s10til11.pdf
-
Skema til at læse baggrundslitteratur.docx
-
Erindring.glemsel.kap5.Medløbere eller modstandere.s147til157.pdf
-
Læs lektien, mens du udfylder skemaet. Der skal ikke stå vildt meget i skemaet - prøv at udvælge det vigtigste :)
-
Samarbejde og modstand.modul2
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Erindring.glemsel.kap5.Historie som fiktion.Besættelsestiden.s173til178.pdf
-
Læs vedlagte tekst, som omhandler historiske film om besættelsen. Perfekt til at gøre sig nogle overvejelser over filmen "Hvidstengruppen", som vi ser færdig i modulet.
-
Spørgsmål til lektien
-
Fortid til historie.s.44til51.pdf
-
Læs vedlagte tekst om kildekritik. Brug de linkede spørgsmål til lektien som en hjælp til læsningen. Prøv til sidst at bruge nogle af de kildekritiske begreber på kilderne i lektiens sidste to sider.
-
Buhl og Christmas Møller.DBB.s69-74.pdf
-
Frederiksen, Peter: DANMARK, BESAT OG BEFRIET, Systime; sider: 29-32, 37-42, 48-49, 100-114
-
Læs fra midt s. 29 frem til og med s. 32, bladr derefter lidt frem mens du bare ser på overskrifterne. Fra s. 37 nederst begynder du at læse igen frem til side 42 øverst. Nu kan du bare bladre frem og læse afsnittet ”Telegramkrisen” fra s. 48 til s.
-
DBB 22-51 kap 2 Besættelse og samarbejdspolitik 1940-43.pdf
-
Modul 6
-
Scavenius.kilder.DBB.s.58-61.pdf
-
Læs de to vedlagte kilder af Erik Scavenius. Prøv om du kan finde nogle interessante steder i kilderne undervejs, nogle citater, som kan bruges i en analyse af kilden.
-
Samarbejde og modstand modul 6 og 7
-
Hvis du synes lektien er for lang, så må du nøjes med at læse s. 100-107.
-
Noter til cykelturen
-
Modulplan modul 6+7+8
-
materialer til steder på turen
-
Erindring.glemsel.Kap5.Erindringspolitik.s.162til169.pdf
-
Læs vedlagte tekst om erindringspolitik - og om debatten om Frihedsmuseet (som vi jo besøger på fredag)
-
Materiale til steder på cykelturen
-
Samarbejde og modstand modul 9-14
-
6 bud på et nyt Frihedsmuseum.Information.2013.pdf
-
Frihedsmuseet gør besættelsestiden levende for nutidens børn og unge.Historie-og-Samfundsfag-1-21.s.11til15.pdf
-
Frihedsrådet.Når Danmark atter er frit.pdf
-
Samarbejde og modstand #4: Hadet blev sluppet løs efter samarbejdets fald
-
Erindring.glemsel.Kap5.Konsensusmyte og Aktualisering.s.155til162.pdf
-
Læs vedlagte tekst om, hvordan besættelsestiden kan fortolkes ret forskelligt alt efter, hvad man skal bruge sin fortolkning til.
-
Anders Foghs tale vedrørende Irak. marts 2003.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærd og ungdomsoprør
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800643",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800643",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800643"
}