Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Ib Ørnskov Ishøy
|
Hold
|
2022 HI/d (1d HI, 2d HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie i gymnasiet
Klassen blev introduceret til Historie som gymnasiefag.
Vi fik introduceret og begyndte at arbejde med fagbegreberne "historiebrug", "historiebevidsthed" og "historiesyn"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mellemkrigstiden og Nazityskland
Et forløb om idelogierne fascisme og nazisme i Mellemkrigstiden, med fokus på opbygningen af det nazistiske Tyskland.
Efter en indledende definition af ideologierne fokuserede vi først på Weimarrepublikken som "et demokratisk mønstereksempel uden demokrater". Herefter arbejdede vi med Hitler og Nazistpartiets vej mod magten. Til sidst fokuserede vi på holocaust.
Klassen blev introduceret til historiefagets kildekritik, som eleverne anvendte på samtidige kilder. Vi trænede skriftlighed i forhold til at lave historiefaglig redegørelse.
Vi afsluttede forløbet med en livesending fra Frøslevlejren på Auschwitzdagen 27/1.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Billedbog for Store og Små 1936.pdf
-
GYM1.VerdenskrigAN.ppt
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Event – Auschwitzdag 2023 - Seismo
-
Bryld, Carl - Johan: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 80-103
-
Valgplakat 1924.docx
-
Politisk vold i Weimarrepublikken.docx
-
Læren fra Weimarrepublikken.docx
-
Nazisternes vej til magten.doc
-
Nazistisk race- og jødepolitik - den detaljerede version
-
KZ-lejrenes befrielse - Hitchcocks glemte film
-
Auschwitzdag: Historien om dem, der valgte den anden side
-
Auschwitzdag: Online-foredrag direkte fra Frøslevlejren
-
Repræsentativitet
-
Primo Levi.docx
-
Kilde: De første transporter til Auschwitz. Fortalt af kommandanten i Auschwitz, Rudolf Höss
-
Kildekritik
-
Kilde / fremstilling
-
Kildens ophavssituation
-
Troværdighed & tendens / modtendens
-
Jacob Halvas Bjerre. Holocaust.pdf
-
Skriftlig historie.pdf
-
Skema til at læse fremstillingsstof.docx
-
Skriveøvelse: Redegør for Hitlers vej til magten. Inddrag "Verden efter 1914" og dokumentet "Holocaust"
-
I dette modul færdiggør I jeres historiefaglige skriveøvelse. I har givet hinanden lektier for i jeres gruppe, så I kan skrive jeres redegørelse færdig og sende den afsted, når modulet slutter
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO: Grønland
Som optakt til klassens Dansk-Historieopgaver arbejdede vi med Danmark og Grønlands fælles historie.
Fokus var på en gennemgang af Grønlands historie, særligt fra tiden under dansk styre.
Vi arbejdede med både danske og grønlandske kilder og skiftende syn på rigsfællesskabet mellem Danmark og Grønland.
Vi arbejdede med kildekritik, bl.a "metodeopslag om love" og historiefaglig billedanalyse.
Som et analyseredskab til det dynamiske, historiske forhold mellem Danmark og Grønland fik vi introduceret begreberne "fremmedbilleder", "grundfortællinger" og "modfortællinger", som vi anvendte på historiske og nutidige kilder.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Winnie Færk: "Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid", Columbus 2016, s. 30-57
-
Kampen om Grønland
-
Vi begynder på vores DHO-forløb om Grønland. lektie: Læs i det nye Grønlandskompendium afsnit 3.1, 3.2 og 3.3 på s. 30-36 . Når du har læst, skal du kunne 1) karakterisere, hvem "nordboerne" var 2) karakterisere, hvem "thulefolket" var 3) forklare, h
-
Kampen om Grønland. Fokusspørgsmål.docx
-
Læs i Grønlandskompendiet s. 36-40, dvs. afsnit 3.4 og 3.5. Du skal på baggrund af læselektien tage noter til det, du kan se er afgørende brud/forandringer i forholdet mellem Grønland og Danmark
-
Læs i Grønlandskompendiet s. 40-44, dvs. afsnit 3.6, 3.7 og 3.8. Du skal på baggrund af læselektien tage noter til det, du kan se er afgørende brud/forandringer i forholdet mellem Grønland og Danmark
-
Grønland og Danmark
-
Kildekritik
-
Kilde / fremstilling
-
Havets Moder.docx
-
Kildens ophavssituation
-
Troværdighed & tendens / modtendens
-
Lektie: Læs i "Grønlandskompendiet" s. 44-45 + 48-52øverst, dvs. afsnittene 3.9 - 3.11. Når du har læst, skal du kunne svare på følgende spørgsmål: 1) Forklar Grønlands særlige forhold til Danmark under 2. Verdenskrig 2) Hvad var G50 og hvad betød de
-
Kulturmøder og fremmedsyn.pdf
-
Læs i "Grønlandskompendiet" s. 52-57, dvs. afsnittene 3.12-3.14. Når du har læst, skal du kunne svare på følgende spørgsmål: 1) Hvordan kunne hjemmestyreloven fra 1979 ses som et forsøg på at bryde med den hidtidige danske politik over for Grønland s
-
Titel
-
Historien om Grønlands flag, som du måske ikke kender
-
Repræsentativitet
-
Siumut: Der eksisterer ikke noget rigsfællesskab, kun dansk herredømme
-
Winnie Færk - Undskyld? Columbus 2016, s.100-109
-
10 fordomme om grønlændere med det yngste medlem af Folketinget I Spektrum
-
SKM_C754e22042009250.pdf
-
Metodeopslag om love.docx
-
Uddrag fra G-50
-
Skriftlighedsmodul 3.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Enevælde og Oplysningstid i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Historien om Danmark: Enevælde og Oplysningstid
-
Bossuet.docx
-
Hyacinthe Rigaud.docx
-
Enevælde og oplysningstid. Arb.spm.docx
-
Svenskekrige
-
Hvem havde magten - Reformation og enevælde.docx
-
Lektie: Læs om "Enevælden ved magten", s. 19-23 i det vedhæftede dokument. Når du har læst, skal du kunne gøre rede for: 1) Hvilken befolkningsgruppe der umiddelbart tabte ved enevældens indførelse og 2) Hvilken befolkningsgruppe der drog fordel af e
-
Vælg en af opgaverne:
-
Enevældens Tid.pdf
-
Svenskekrige.docx
-
Christian 5. i sin salvingsdragt.jpg
-
Krogh, Tyge ; Lind Lind, Gunnar; Olden-Jørgensen, Sebastian: ENEVÆLDENS TID, Systime; sider: 32-35, 41-44, 47-50, 52-57, 60-64, 69-71, 149
-
Christian 5.s salving.jpg
-
Christian 4.s krone.jpg
-
De enevældige kongers krone.jpg
-
Jeremias Herclus medalje i anledning af Salvingen.png
-
Kobberstik af Albert Haelwegh.jpg
-
Glasbæger med scener fra Stormen på København.jpg
-
Daniel Vertangen Stormen på København 1659.jpg
-
Vilhelm Rosenstand Studenternes deltagelse i Københavns forsvar natten mellem 10. og 11. februar 1659.jpg
-
F.C. Lund Stormen på København malet 1880.jpg
-
Ebenezer-krone.png
-
Vi skal huske at lave grupper til næste uges oprydning i Hallen
-
Ordbog over det danske Sprog ordnet.dk
-
Oplysningstænkningen.docx
-
En Kongelig Affære
-
Johann Friedrich Struensee, 1737-1772
-
En Kongelig Affære. Noter.docx
-
Husk info om rengøring i næste uge
-
Artikel - En kongelig affære - fiktion eller virkelighed.docx
-
csm_J.F._Struensees_henrettelse_7d3075ea0c.jpg
-
Smædevers om Struensee-affæren: "Nu vender Lykken sig, Grev Struense", 1772
-
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
-
Kollektiv erindring
-
Erindringssteder
-
Glemsel
-
Erindringsfællesskab.ppt
-
SKM_C754e22091315220.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800646",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800646",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800646"
}