Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Ib Ørnskov Ishøy
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie i gymnasiet
Titel 2 Mellemkrigstiden og Nazityskland
Titel 3 DHO: Grønland
Titel 4 Enevælde og Oplysningstid i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Mellemkrigstiden og Nazityskland

Et forløb om idelogierne fascisme og nazisme i Mellemkrigstiden, med fokus på opbygningen af det nazistiske Tyskland.

Efter en indledende definition af ideologierne fokuserede vi først på Weimarrepublikken som "et demokratisk mønstereksempel uden demokrater". Herefter arbejdede vi med Hitler og Nazistpartiets vej mod magten. Til sidst fokuserede vi på holocaust.

Klassen blev introduceret til historiefagets kildekritik, som eleverne anvendte på samtidige kilder. Vi trænede skriftlighed i forhold til at lave historiefaglig redegørelse.

Vi afsluttede forløbet med en livesending fra Frøslevlejren på Auschwitzdagen 27/1.

- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO: Grønland

Som optakt til klassens Dansk-Historieopgaver arbejdede vi med Danmark og Grønlands fælles historie.
Fokus var på en gennemgang af Grønlands historie, særligt fra tiden under dansk styre.
Vi arbejdede med både danske og grønlandske kilder og skiftende syn på rigsfællesskabet mellem Danmark og Grønland.
Vi arbejdede med kildekritik, bl.a "metodeopslag om love" og historiefaglig billedanalyse.
Som et analyseredskab til det dynamiske, historiske forhold mellem Danmark og Grønland fik vi introduceret begreberne "fremmedbilleder", "grundfortællinger" og "modfortællinger", som vi anvendte på historiske og nutidige kilder.

- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Enevælde og Oplysningstid i Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer