Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Bjarne Kristensen
|
Hold
|
2022 HI/f (1f HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Besættelsestiden i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1f. Velkommen til historiefaget. Jeg glæder mig til at se jer igen. I dag vil jeg vil fortælle lidt om faget og det første forløb, vi skal arbejde med. Som lektie til i dag skal I læse om verdens værste år i vedhæftede artikel/interview: enten he
-
I dag skal vi også vælge to elevrådsrepræsentanter. Tænk derfor gerne over om det er noget for dig :-)
-
9.april_dilemmaspil_1f.docx
-
Dilemmaspillet 9. april 1940
-
MR: Husk fotosedler til 1f + forældremøde
-
I skal huske jeres nye historiebog: "Grundbog til Danmarkshistorien".
-
Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet, 9. april 1940
-
Kilde / fremstilling
-
Kildekritik.docx
-
OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940
-
Præsentation af nye pladser frem til jul.
-
Obs.: Forældremøde den 7. december.
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Frederiksen, Ryg Olsen & Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, Systime; sider: 193-199, 295-298
-
Erik Scavenius" erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister, 8. juli 1940
-
Læs til i dag om samarbejdspolitikken 1940-1943.
-
Læsestrategier
-
Husk at medbringe bogen til undervisningen.
-
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
-
Tag noter til lektien ved at bruge en af læsestrategierne fra sidste modul: Tidslinje, mindmap, modsætningsskema, aktørliste osv. Husk at slå svære ord op og husk at medbringe bogen.
-
Læs som lektie her om besættelsestiden i eftertidens lys. Besættelsestiden i eftertidens lys, 1945-
-
Matrix: Gør rede for hvordan besættelsestiden erindres i jeres tale. Hvad eller hvilke begivenheder fokuserer taleren på? Giv tekstnære eksempler. Overvej evt. også om dele af fortællingen om besættelsestiden udelades/glemmes.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800648",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800648",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800648"
}