Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Merete Hansen
|
Hold
|
2022 HI/u (2u HI, 3u HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingerne - I et erindringshistorisk perspektiv
Om forløbet:
Dette forløb omhandler vikingerne og hvordan man har set opfattet vikingen i samtiden og eftertiden. Derfor har eleverne arbejdet med erindringsihistorie. Vi har endvidere også fokuseret på årsagerne bag vikingetogterne samt kristningen af dannerne.
Kernestof
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie̶
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
George Bushs og Osama Bin Ladens tale efter angrebet på Afghanistan d.docx
-
Fra fortid til historie, kap 2 - Introduktion til historisk metode.pdf
-
Podcasts: Jeanette Varberg, Nationalmuseet
-
Her er den største misforståelse om vikingetiden
-
Populærhistorie - historie som underholdning
-
Viking, sæson 1, afsnit 2: Angrebet på Lindisfarne
-
Kilde: Per Hernæs, Professor ved institut for historie, Oslo universitet: Storpolitikk og vikingtog på slutten av 700tallet
-
Vikingerne - Indsigt og udsigt s. 25-33
-
Intro til årsagsforklaringer.pdf
-
Om populærhistorie - Fra fortid til Historie
-
Om Historiebevidsthed - Fra fortid til Historie
-
Vil man forstå krigen mellem Ukraine og Rusland, må man også forstå en historie, der går over 1.000 år tilbage - 16 9 2022.pdf
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Vikingerne - Indsigt og udsyn s. 43-52 (læs indtil afsnittet "Pirenne..."
-
Dokumentar: Historien om Danmark - Vikingetiden (afsnit 3)
-
Kristendommen kom til Danmark omkring 900-tallet
-
Vikinger - indsigt og udsigt kap 16 om kristningsprocessen.pdf
-
Christian Lund og Brian Larsen - På sporet af historien s. 38-47.pdf
-
På sporet af historien - Museologi.pdf
-
Vikingerne - Indsigt og udsigt s. 129-138
-
Synkron/diakron analyse
-
Problemstillinger
-
Problemformulering og problemstillinger
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rusland i verden
Om forløbet:
Vi har i dette forløb arbejdet med Rusland i verden. Det er et langelinje forløb om Ruslands historie med særligt fokus på forholdet til omverden.
Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Putin - Ruslands nye zar
-
Første afsnit af Ukraine som kastebold: Dele af Rusland blev i 300 år styret fra Kyiv
-
Vil man forstå krigen mellem Ukraine og Rusland, må man også forstå en historie, der går over 1.000 år tilbage - 16 9 2022 (1).pdf
-
Kilde: En vurdering af den russiske imperialisme, 1843
-
Kilde - Article by Vladimir Putin ”On the Historical Unity of Russians and Ukrainians” (uddrag)
-
Rusland - nye og gamle fortællinger (E-bog) Systime
-
Moenbak Eva m fl - Flere sider af Rusland Frydenlund 2021 (1).pdf (læs fra s. 12 til 25 indtil afsnittet "Fra Verdensrevolution...")
-
Hvad indebar ophævelsen af livegenskabet i Rusland?Hvorfor ønskede Zaren at ophæve livegenskabet?Hvilke vinde blæser ind over Europa i denne periode? (tag udgangspunkt i budskabet “Frihed, lighed og broderskab” fra Den franske revolution). Hvad menes
-
Holodomor Parallels Russia's Genocide in Ukraine, NY Times november 2022
-
Holodomor: Sult som våben, Folkedrab.dk
-
Moenbak Eva m fl - Flere sider af Rusland Frydenlund 2021 (1) (1).pdf
-
Hvorfor mener marxisterne at revolutionen vil brede sig til andre lande?
-
Sovjetiske propagandaplakater.doc
-
Moenbak Eva m fl - Flere sider af Rusland Frydenlund 2021.pdf
-
Hvordan stod Sovjetunionen udenrigspolitik efter afslutningen på 2. verdenskrig?
-
Dokumentar "Sovjetunionens fald"
-
Putin: "collapse of the Soviet Union was a major geopolitical disaster of the century" (Eng 2005)
-
Moenbak Eva m fl - Flere sider af Rusland Frydenlund 2021.pdf Læs fra side 45 - 51 (læs fra afsnittet "Supermagten..."
-
Svar venligst på spørgsmålene hjemmefra
-
Ruslands trusler begrundes med 31 år gammelt løfte, som aldrig blev givet, 10 januar 2022, TV2
-
Rusland boykotter årets sikkerhedskonference som overskygges af Ukraine-krisen
-
Moenbak Eva m fl - Flere sider af Rusland Frydenlund 2021.pdf s. 62-69
-
Kilde: Interview med Putin i forbindelse med invasionen af Georgien 2008
-
Kilde: Putins tale i forbindelse med annekteringen af Krim-halvøen 2014
-
Kilde: Putins tale til nationen d. 24. februar 2022
-
Kilde: Interview med den ukrainske udenrigsminister Kuleba i Deadline d. 28. juli 2022
-
Dette_land_har_altid_været_vores_-_Gardel__Uffe.pdf
-
Address by President of the Russian Federation, d. 18. marts 2014
-
Address by President of the Russian Federation
-
Address by President of the Russian Federation • President of Russia.pdf
-
Address by the President of the Russian Federation 24 februar 2022.pdf
-
Almost 7 Minutes Of Pure Russian Propaganda :) Enjoy
-
Image of Great Britain on Russian TV
-
Merry anti-Russian Christmas! EU Freezing Russian Propaganda Video.
-
Russian state TV mocks Ukraine and the West on New Year's Eve
-
"We must take Berlin and Paris!": Russia freaks out about arms supplies to Ukraine #shorts
-
Nuclear strike on Europe. Russians threaten Poland and Lithuania with invading troops
-
Russian propagandist Vladimir Solovyov talks about Russia's war against Ukraine
-
Top Russian propagandist tells the troops that Russia is embroiled in a holy war
-
Russian state TV lies about WWII
-
propaganda | lex.dk – Den Store Danske
-
Russisk tv er et vindue ind til Putins virkelighed – her er atomtrusler også underholdning
-
Leoparderne kommer: Disse lande vil sende kampvogne til Ukraine
-
Jens Stoltenberg: Provide substantial long-term support to Ukraine!
-
Graves IP og Ø 1 udg 2 opl Columbus.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Besættelsestiden - samarbejde og modstand
Om forløbet
I dette forløb har vi fokuseret på besættelsestidens Danmark med særligt henblik på modstand og samarbejde. Forløbet er en del af DHO-forløbet og/eller slutter af med en mundtlig eksamen.
Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer̶
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabendeM
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kilde: Viggo Hørup "Hvad skal det nytte" 1883
-
Artikel - Debat: Hørup havde ikke støttet dansk enegang eller nedrustning, når despoten truer os
-
Frederiksen, Peter: DANMARK, BESAT OG BEFRIET, Systime; sider: 6-16, 22-32, 38-46, 100-119, 162-171
-
Depeche fra den danske ambassade i Berlin d. 4. april 1940.jpg
-
Dokumentar: 24 timer vi aldrig glemmer, d. 9. april 1940
-
Depeche fra den danske ambassade i Berlin d. 6. april 1940 (del 1).jpg
-
Depeche fra den danske ambassade i Berlin d. 6. april 1940 (del 2).jpg
-
Depeche fra den danske ambassade i Berlin d. 6. april 1940 (del 3).jpg
-
Kilde: Det tyske ultimatum til den danske regering, 28. august 1943
-
Kampen om historien: Var Scavenius landsforræder?
-
Samarbejdspolitikken under besættelsen 1940-45
-
Augustoprøret 29. august 1943
-
9. april 1940 - dilemmaspillet
-
Aktør og struktur i den historiefaglige analyse
-
Kilde: Statsminister Buhl om den dansk sabotage, d. 2. september 1942
-
Dokumentarer: Modstandskampens sidste vidner (udvalgte dele)
-
Film: Hvidsten gruppen (ses i modulet)
-
Populærhistorie - historie som underholdning
-
Faghistorie - historie som videnskab
-
Hvidstengruppen 1943-1944, Danmarkshistorien.dk
-
Historie-fup om modstandsfolk, BT d. 19. februar 2012
-
Udsendelse: 4. maj - 75-året for befrielsen (ses i modulet)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Holocaust
Om forløbet
I forbindelse med klassens studietur til Berlin vil vi i dette forløb fokusere på Holocaust samt Nazismens som ideologi. Vi har også arbejdet med Stantons 10 faser og bl.a. brugt denne teori på folkemordet.
Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Holocaust og andre folkedrab
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie̶
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800651",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800651",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800651"
}