Holdet 2022 HI/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Signe mv.
Hold 2022 HI/v (2v HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikinger
Titel 2 Folkemord I: Rwanda
Titel 3 Statsdannelse og nationalisme.
Titel 4 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Folkemord I: Rwanda

Med afsæt i Stantons teori om folkedrabets 10 stadier har vi undersøgt hvilke årsager og faktorer der var afgørende for, at den politiske situation i Rwanda udviklede sig til folkedrab i 1994.

Fokuspunkter:

Historiske nedslag: Vi har arbejdet med nedslag i historien fra kolonitiden til 1994 og eleverne forventes derfor at have et overblik over afgørende begivenheder og magtskrukturer mellem hutuer og tutsier, men de forventes ikke at have dybdeviden om forskellige begivenheder.

Mediernes rolle og den retoriske forberedelse til folkedrabet.

FN: Vi har diskuteret FN og Verdenssamfundets handlemuligheder, dilemmaer og ansvar for (manglende) intervention i folkedrabet, samt situationen for FN-soldaterne i ”marken”.


Teori og metode:

Stantons 10 stadier
Kildekritik
Diskurs
Historiebrug

Læst:

Gregory Stanton: “Folkedrabets 10 stadier”, 2016. https://www.aldrigmere.dk/materialer/ressourcer/gregory-stantons-10-stadier-dansk-oversaettelse

Mediernes rolle i Rwanda
https://folkedrab.dk/artikler/mediernes-rolle-i-rwanda

Om diskurs og Victor Klemperer:
Vollmond mfl.: Fra fortid til historie, Columbus, 2. udg. 2017, s. 114; 120-22

Assumpta Mugiraneza: "Rwanda: Folkedrabet på tutsier - historien om en retorisk eskalation."
IN: Anders Jerichow mfl. red.: Advarsler før folkedrab. Columbus, 2018,

Rwandas historie
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/rwandas-historie

Fra borgerkrig til folkedrab - Rwanda 1990-1994
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/fra-borgerkrig-til-folkedrab---rwanda-1990-1994

"Billeder der ændrede verden: soldaten i Mogadishu".
https://kp.mitcfu.dk/TV0000027409

Diskrimination i skolesystemet i Rwanda
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundskoler/rwanda-fra-fortid-til-fremtid-lette-tekster

Podcast v. Adam Hold: ”Styr på historien – folkemordet i Rwanda”, ep. 3, 2020.
https://podimo.com/no/shows/3717c2b0-c85f-43bb-8a28-a992018f14de/episode/6071a638-e76c-4747-813a-7f18ccd12978

Vibe Skytte: Folkedrabet i Rwanda. Frydenlund. Kap 7

General Roméo Dallaire Accepts Museum's Elie Wiesel Award: https://www.youtube.com/watch?v=Llwiyc7zRcQ&t=126s


”Vidneafhøring ved FNs Krigsforbrydertribunal for Rwanda vedr mordet på belgiske soldater 7. april i Rwanda”. Nordjyske.dk, 4. april 2004. (Artiklen forkortet og redigeret).

”En oberst erindrer: situationen i hæren i 1960'erne”, 2004
https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/kildetekst-11/

Foto 1933 af racebestemmelse af rwander.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Statsdannelse og nationalisme.

Forløbet leder op til DHO som udarbejdes indenfor et emne der er relateret til dansk nationalisme og nationalromantik i 1800-tallet.

Perioder: Oplysningstid og nationalisme behandles med fokus på  samspillet mellem idéhistoriske og kunstneriske strømninger og konkrete historiske begivenheder i forbindelse med overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer