Holdet 2021 SA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2022/23
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Erik Nielsen
Hold 2021 SA/u (1u SA, 2u SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra drengestreger til bandekrig
Titel 2 Politik: Partier og vælgere
Titel 3 Ung i konkurrencestaten
Titel 4 TF2 - klimaadfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra drengestreger til bandekrig


I forløbet "Fra drengestreger til bandekrig" tager vi udgangspunkt i den verserende bandekonflikt i København og omegn. På induktiv vis vil vi redegøre empirisk for den aktuelle kriminalitet i samfundet samt indkredse begrebet "kriminalitet" teoretisk og definitorisk. Herefter vil vi tage hhv. sociologiske, økonomiske og politologiske briller på med henblik på at forstå, hvordan en aktuel problemstilling kan have relevans på tværs af samfundsfagets kerneområder.

Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.



Kernestof:

Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Politik
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik: Partier og vælgere

Om forløbet:
Eleverne har arbejdet med partiadfærd og vælgeradfærd herunder: partiernes struktur, populisme, politiske skillelinje, classvoting, issuevoting, parlamentarisme, parlamentarisk styringskæde, politiske kommunikation, lovgivningsprocessen.

Skriftlighed: træning af statistisk usikkerhed

Kernestof:
Politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd.

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.

Materiale:

Samf på B, 3. udg, Bjørnstrup et al.

Diverse avisartikler.

Borgen 1. afsnit

Lobbyisme: Politik til salg

Vælgerundersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Ung i konkurrencestaten

Dette forløb handler om overgangen fra velfærdsstaten og til konkurrencestaten.

Specifikt dykker vi først ned i selve velfærdsstaten og dens opbygning, og dernæst ned i dét at være ung i konkurrencestaten - altså jer! I forlængelse heraf stiller målet: er de unge i dag fortabte soldater i konkurrencestatens ensrettede hær eller nærmere en flok forkælede unge, der blot skal vænne sig til livet som voksne?

Først vil vi tage de politiske briller på og søge at definere konkurrencestaten samt hvordan denne adskiller sig fra vores hidtidige forståelse af en velfærdsstat. Dernæst vil vi søge at forstå og dokumentere de sociologiske konsekvenser af en konkurrencestatens fremkomst og afslutningsvis vil vi diskutere, hvilke økonomiske implikationer konkurrencestaten fører med sig.
Alt i alt vil vi i forløbet søge at svare på spørgsmål som:
- Hvad er en konkurrencestat?
- Hvordan kan man argumentere for nødvendigheden af eller kritisere konkurrencestaten?
- Hvordan påvirker konkurrencestaten mennesker, og hvordan knytter det sig til tidens tendenser som stress, usikkerhed på arbejdsmarkedet, højhastighedssamfundet, jagten på det forjættede 12-tal, det blærede job osv.?
- Har vi alternative muligheder til konkurrencestaten, og hvilke?
- Hvordan ruster I Jer til at skulle være en del af konkurrencestaten?


Faglige mål:

̶  anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.

̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre


̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer