Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jan Hansen
Hold 2022 SA/b (1b SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg 2022
Titel 2 Hvad er den gode økonomi?
Titel 3 Identitet og socialisering i det senmoderne samf.
Titel 4 TF1 1b: PFAS - problemer og løsninger
Titel 5 Socialisering i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg 2022

I dette forløb tager vi udgangspunkt i Folketingsvalget 2022. Vi bruger valget til at illustrere og arbejde med følgende kernestof:
- Politiske styringsformer
- Eastons model
- Politiske ideologier
- Konkurrence- og deltagelsesdemokrati
- Medborgerskab
- Magt
- Magtens tredeling, parlamentarisme og den parlamentariske styringskæde
- Valgmåder
- Partiers funktion og forandring over tid
- Partiadfærd
- Vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad er den gode økonomi?

Et forløb i samfundsøkonomi med fokus på den gode økonomi vha de samfundsøkonomiske mål. Forløbet startede med at få nogle af de grundlæggende elementer af samfundsøkonomien på plads. Herunder arbejdede vi med udbud/efterspørgsel og markedskræfterne, derefter det økonomiske kredsløb og siden økonomiske konjunkturer inden vi fokuserede på de samfundsøkonomiske mål: vækst, stabil/lav inflation, lav arbejdsløshed, ligevægt på betalingsbalancen, offentlige indtægter og udgifter, bæredygtig økonomi samt udligning af sociale forskelle. Da vi arbejdede med de samfundsøkonomiske mål, valgte hver gruppe et land, hvor de lavede projekt omkring det aktuelle lands samfundsøkonomi ud fra de samfundsøkonomiske mål.

Teori og begreber:
-udbud og efterspørgsel samt markedsligevægten
-økonomiske konjunkturer
-det økonomiske kredsløb
-de samfundsøkonomiske mål: vækst, stabil/lav inflation, lav arbejdsløshed, ligevægt på betalingsbalancen, offentlige indtægter og udgifter, bæredygtig økonomi samt udligning af sociale forskelle.

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskanaler og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
Formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.

Grundbog: Samf. på B, 3. udgave s. 211-233 (23 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 TF1 1b: PFAS - problemer og løsninger

PFAS - hvad er problemet, og hvad kan man gøre ved det?

I biologi lærer vi om de miljøskadelige og hormonforstyrrende efekter af PFAS-forurening.

I samfundsfag lærer vi om lovgivningsprocessen og forskellige aktørers indflydelse herpå. Desuden miljøpolitikkens placering i det politiske billede.

Vi træner formulering af spørgsmål på de taksonomiske niveauer og runder det hele af med fremvisning af vores resultater vha. plancher.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Socialisering i det senmoderne samfund

Hvordan bliver vi dem vi er? Hvad kendetegner de sociale relationer i det samfund, vi lever i i dag? I dette forløb arbejder vi med normer og værdier og hvordan disse har ændret sig over tid og er forskellige i forskellige sfærer og kulturer.

Centrale begreber:
- Socialisering
- Værdier, normer og sanktioner
- Meads socialisationsfaser (sociale roller)
- Primær og sekundær socialisering
- Dobbeltsocialisering
- Familietyper

- Traditionelt, moderne og senmoderne samfund
- Traditionsstyring (myren), indrestyring (sneglen), gruppestyring (kamæleonen)
- Anthony Giddens: Aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, ekspertsystemer
- Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse, formbarhed. Reaktionsmønstre: subjektivisering, emblematisering, potensering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer