Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jan Hansen
|
Hold
|
2022 SA/b (1b SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Folketingsvalg 2022
I dette forløb tager vi udgangspunkt i Folketingsvalget 2022. Vi bruger valget til at illustrere og arbejde med følgende kernestof:
- Politiske styringsformer
- Eastons model
- Politiske ideologier
- Konkurrence- og deltagelsesdemokrati
- Medborgerskab
- Magt
- Magtens tredeling, parlamentarisme og den parlamentariske styringskæde
- Valgmåder
- Partiers funktion og forandring over tid
- Partiadfærd
- Vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP , 3. UDG.; sider: 125-127
-
Partiernes mærkesager
-
Luk samfundet op s. 125-158.pdf
-
Spørgsmål til netværksgrupper
-
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 89-95, 97-116, 150-158, 184-205
-
Samf på B, s. 150-158.pdf
-
Bogudlevering
-
DEMOKRATIOPFATTELSER skema.docx
-
I skal færdiggøre skemaet fra sidst om DEMOKRATIOPFATTELSER (konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati) fra sidst.
-
Skema til opsamling - Konkurrence- og deltagelsesdemokrati
-
Medborgerskab, ligebehandling & selvbestemmelse — Integrationsbarometer
-
Præsentation
-
Test dig selv: Kan du blive dansk statsborger?
-
Skema over magtformer
-
Magt øvelse
-
Husk at sætte jer på rette plads:-)
-
Spørgsmål parlamentarisme m.m. 2/12
-
Få ting slipper ud fra forhandlingerne: Her er Christine Cordsens ti bud på, hvad der er på bordet
-
Valgmåder.docx
-
1: Danmarks Domstole
-
Partiernes medlemstal falder
-
Artikel vi arbejder med i modulet
-
Diskuter i par, hvilke to emner af disse, I synes er vigtigst.
-
Opsummering 'Folketingsvalg 2022'.docx
-
Eksamensspørgsmål Dansk politik.docx
-
Husk bog til lystlæsning!
-
1b SA test januar 2023
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er den gode økonomi?
Et forløb i samfundsøkonomi med fokus på den gode økonomi vha de samfundsøkonomiske mål. Forløbet startede med at få nogle af de grundlæggende elementer af samfundsøkonomien på plads. Herunder arbejdede vi med udbud/efterspørgsel og markedskræfterne, derefter det økonomiske kredsløb og siden økonomiske konjunkturer inden vi fokuserede på de samfundsøkonomiske mål: vækst, stabil/lav inflation, lav arbejdsløshed, ligevægt på betalingsbalancen, offentlige indtægter og udgifter, bæredygtig økonomi samt udligning af sociale forskelle. Da vi arbejdede med de samfundsøkonomiske mål, valgte hver gruppe et land, hvor de lavede projekt omkring det aktuelle lands samfundsøkonomi ud fra de samfundsøkonomiske mål.
Teori og begreber:
-udbud og efterspørgsel samt markedsligevægten
-økonomiske konjunkturer
-det økonomiske kredsløb
-de samfundsøkonomiske mål: vækst, stabil/lav inflation, lav arbejdsløshed, ligevægt på betalingsbalancen, offentlige indtægter og udgifter, bæredygtig økonomi samt udligning af sociale forskelle.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskanaler og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
Formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
Grundbog: Samf. på B, 3. udgave s. 211-233 (23 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TF1 1b: PFAS - problemer og løsninger
PFAS - hvad er problemet, og hvad kan man gøre ved det?
I biologi lærer vi om de miljøskadelige og hormonforstyrrende efekter af PFAS-forurening.
I samfundsfag lærer vi om lovgivningsprocessen og forskellige aktørers indflydelse herpå. Desuden miljøpolitikkens placering i det politiske billede.
Vi træner formulering af spørgsmål på de taksonomiske niveauer og runder det hele af med fremvisning af vores resultater vha. plancher.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Socialisering i det senmoderne samfund
Hvordan bliver vi dem vi er? Hvad kendetegner de sociale relationer i det samfund, vi lever i i dag? I dette forløb arbejder vi med normer og værdier og hvordan disse har ændret sig over tid og er forskellige i forskellige sfærer og kulturer.
Centrale begreber:
- Socialisering
- Værdier, normer og sanktioner
- Meads socialisationsfaser (sociale roller)
- Primær og sekundær socialisering
- Dobbeltsocialisering
- Familietyper
- Traditionelt, moderne og senmoderne samfund
- Traditionsstyring (myren), indrestyring (sneglen), gruppestyring (kamæleonen)
- Anthony Giddens: Aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, ekspertsystemer
- Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse, formbarhed. Reaktionsmønstre: subjektivisering, emblematisering, potensering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800975",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800975",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744800975"
}