Holdet 2022 SA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Lars Kaufmann
Hold 2022 SA/j (1j SA, 2j SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati, politik og medier.
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Velfærdsstatens udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati, politik og medier.

Forløbet indeholder:
- Demokratiformer, aktører i demokratiet og medborgerskab
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Easton's model for det politiske system.
- Politiske systemer og magtens tredeling herunder magtbegrebet, lovgivningsprocessen i DK og parlamentarisme
- Politiske partier og ideologier, værdi- og fordelingspolitik, den nye højre/venstre skala og partiernes placering.
- Aktører med indflydelse på de politiske processer
- Mediers indflydelsesmuligheder i dansk politik, herunder fokus på medialisering, spin og sociale medier
- populisme
- med- og modborgerskab.

Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Undersøge, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Om forløbet:
Vi arbejder med socialisering og identitetsdannelse i Danmark med fokus på identitetsformer. Herunder normer, roller og social kontrol.

Samfundets udvikling og overgangen fra det traditionelle til moderne og senmoderne samfund. Vi arbejder bla. med kortfilmen "Habibti min elskede" og dokumentarprogrammet "Når sabbatår er fucked". Vi har bl.a. anvendt følgende sociologer: Antony Giddens og Thomas Ziehe.

Derudover har vi været omkring HArtmut Rosa og Ricard Sennet i forhold til at se på det moderens arbejdsliv.
Samt et fokus på netværksindividet med anvendelse af Sherry Turkel og Goffmans teori om front og backstage.


Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstatens udfordringer

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier.
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og diskutere løsninger.
Dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indsamle, vurdere og bearbejde statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Anvende kvantitative og kvalitative metoder
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller og diagrammer.
Formulere faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi.

Kernestof:.
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund (velfærdstrekanten)
Skelnen ml velfærdssamfund og velfærdsstat. serviceydelser og overførsler.
Velfærdsmodeller som idealtyper. Den universelle, residuale, selektive.
Udviklingen imod en konkurrencestat og evt konsekvenser af denne udvikling.

Interne og eksterne velfærdsklemmer samt løsninger her på:
- finansieringsside: Brugerbetaling, arbejdsudbuddet, skat m.m
- producentrolle: Privatisering, udlicitering, frivillighed.

Projekt om velfærdsklemmer:
Kvantitativ og kvalitativ empiri på de forskellige udfordringer der presser den danske velfærd samt løsninger her på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer